- 1 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (76 opinii)
- 2 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (198 opinii)
- 3 Remont przed budową Drogi Zielonej (134 opinie)
- 4 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (358 opinii)
- 5 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (289 opinii)
- 6 Oszukane "30 stopni" w majówkę (42 opinie)
Można montować sekundnik przy światłach, ale w Trójmieście ich nie zobaczymy
Ministerialni urzędnicy zgodzili się na montaż sekundników przy sygnalizacjach świetlnych. Problem w tym, że ich nie zobaczymy na trójmiejskich skrzyżowaniach - głównie ze względu na to, że w Gdańsku, Gdyni i Sopocie sygnalizacja jest zmienna i dostosowuje się do sytuacji na drogach. Czy mamy czego żałować?
Mogłoby się wydawać, że rozwiązanie to może się przyczynić do poprawy płynności ruchu na drogach, ale jak zwykle problem tkwi w szczegółach. Podpisana nowelizacja daje możliwość stosowania liczników przy sygnalizacjach tylko i wyłącznie tam, gdzie jest stały program funkcjonowania sygnalizacji.
Obecnie w Trójmieście takich miejsc jest bardzo mało.
- Głównie znajdują się one gdzieś na peryferiach miasta. W centrum Gdańska sygnalizacje mają zmienny program sygnalizacji - mówi Tomasz Wawrzonek z Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Mało tego, na głównej arterii Gdańska funkcjonuje system Tristar, który dostosowuje program sygnalizacji do natężenia ruchu na drodze, co w praktyce uniemożliwia montaż sekundników w zgodzie z uchwalonymi niedawno przepisami.
Z tego samego powodu nie ma szansy na zmiany w Gdyni i Sopocie.
Opinie o sekundnikach bardzo różne
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa posiada opinie na temat sekundników z wielu europejskich krajów, a także Stowarzyszenia - Klubu Inżynierii Ruchu KLIR oraz wyniki obserwacji zarządców dróg, którzy zdecydowali się na montaż tych urządzeń.
Opinie te nie są jednoznaczne. Choć specjaliści zgodni są co do jednej kwestii - sekundniki ich zdaniem powinny być montowane w sytuacji, gdy kierowanie ruchem wahadłowym odbywa się za pomocą sygnalizacji. Co w pozostałych sytuacjach? Tu głosy są podzielone: jedne mówią o zwiększeniu płynności ruchu, inne o rozpraszaniu kierowców i zmniejszaniu bezpieczeństwa na drodze.
Jako ciekawostkę można podać miasto Grudziądz, gdzie zarząd dróg zainstalował liczniki, na których funkcjonowały urządzenia do pomiaru prędkości i kontroli przejazdu na czerwonym świetle. W efekcie okazało się, że po zamontowaniu liczników czasu światła zielonego, znacznie wzrosła liczba pojazdów wjeżdżających na skrzyżowanie podczas nadawania sygnału czerwonego oraz przekraczających dopuszczalną prędkość.
Odsetek pojazdów wjeżdżających na skrzyżowanie z prędkością ponad 100 km/godz. wzrósł w tym czasie w niektórych miesiącach o 100, a nawet o ponad 100 proc. Tu możemy przeczytać raport na temat tego zjawiska.
Opinie (260) 3 zablokowane
-
2017-05-30 22:40
Co za bzdura!!! (2)
Co za kretyn wymyślił to wytłumaczenie??
"w Gdańsku, Gdyni i Sopocie sygnalizacja jest zmienna i dostosowuje się do sytuacji na drogach"
To niech sekundniki dopasowują się do zmieniającej się sygnalizacji.
Mamy XXI wiek, tylko przypominam.- 15 2
-
2017-05-30 23:01
(1)
Tristar losowo zmienia światła, sam nie wie kiedy. Sekundnik nie ma szans :)
- 6 0
-
2017-05-30 23:17
humor dopisuje
- 2 0
-
2017-05-30 22:43
Co ma do tego tristar... (2)
Co z tego, że czasy świateł się zmieniają, system i tak wie, kiedy czerwone przełączy na zielone, więc nie rozumiem co za problem ustawić taki sekundniki w miejscach gdzie jest tristar. Jeśli system sam steruje czasami to tym łatwiej nawet będzie taki sekundnik dołączyć do instalacji bo system sam wie kiedy i jakie będą czasy. Dodatkowo dzięki traktatowi na takich tabliczkach można by wyświetlać komunikaty. Mówienie, że tristar uniemożliwia instalację wspomnianych sekundników to niezła bzdura.
- 11 1
-
2017-05-30 22:52
poczytaj komentarze
są wyjaśnienia
- 0 0
-
2017-05-30 22:59
Bo tristar to taka technologia przypadkowej zmiany świateł. System losowo zmienia światło :D
- 1 0
-
2017-05-30 22:53
(1)
Tak zwany tristar jest tylko pretekstem.
By w POlskim Gdańsku żyło się lepiej, wybrańcom.- 8 2
-
2017-05-30 23:59
no i po hugona wyjeżdżasz z polityką ?? Mało masz tego w TV ?
- 0 1
-
2017-05-30 22:53
(1)
Na świecie sekundniki ułatwiają przepustowość, a u nas, jak twierdzą "fachowcy" ma być odwrotnie. ciekawe...
- 4 1
-
2017-05-30 23:18
przepustowości się nie ułatwia
tylko optymalizuje
- 1 0
-
2017-05-30 22:57
Wysoka technika nie dla 3city
Uga buga - nie być możliwość połączyć tristar z sekundnikiem. Tristar być niezależny od czas.
- 7 0
-
2017-05-30 22:57
Pomoglo by napewno rozsadnym, ogarnietym ludzia,napewno by pomoglo motocyklista. niestety szybcy i wsciekli sa wsrod nas co by z pewnością wykorzystali to w innych celach. A tristar jest do d*py
- 0 1
-
2017-05-30 23:03
(1)
Dla mnie tristar to strata pieniedzy. Przykład: Maraton, przejazd motomikołajów, albo też przejazd pojazdu uprzywilejowanego na sygnale ns zielonym. Jeszcze nie widziałem żeby była tzw. zielona fala gdy jedzie np karetka na sygnale itp. Zbyteczny wydatek ns Tristar.
- 3 0
-
2017-05-30 23:15
bo karetka
musiałaby komunikować się ze sterownikiem. służby nie mają takich urządzeń.
- 0 0
-
2017-05-30 23:04
tak, zaje.ista synchronizacja szczególnie na Jana Pawła II w Gdańsku!
DEBILE z ZDiZ
- 1 3
-
2017-05-30 23:06
"Głównie znajdują się one gdzieś na peryferiach miasta". Tak ale dlaczego na peryferiach są takie stałoczasówki. Np ul. Hawla szumna inwestycja na południu Gdańska a jedzie się od świateł do świateł - porażka inżynierii ruchu.
- 1 0
-
2017-05-30 23:08
Tristar odzwierciedleniem włodarzy (2)
albo źle zarządza, albo w ogóle, a przy tym kosztuje.
- 11 0
-
2017-05-30 23:19
jest na co ponażekać (1)
no nie?:)
- 0 1
-
2017-05-31 08:28
kup słownik
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.