- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (209 opinii)
- 2 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (205 opinii)
- 3 Ukradli 25 tysięcy złotych przez kody BLIK (31 opinii)
- 4 Ławka robi za śmietnik w centrum Gdańska (80 opinii)
- 5 Wałęsa apeluje, Bodnar wraca do spraw (164 opinie)
- 6 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (88 opinii)
Można montować sekundnik przy światłach, ale w Trójmieście ich nie zobaczymy
Ministerialni urzędnicy zgodzili się na montaż sekundników przy sygnalizacjach świetlnych. Problem w tym, że ich nie zobaczymy na trójmiejskich skrzyżowaniach - głównie ze względu na to, że w Gdańsku, Gdyni i Sopocie sygnalizacja jest zmienna i dostosowuje się do sytuacji na drogach. Czy mamy czego żałować?
Mogłoby się wydawać, że rozwiązanie to może się przyczynić do poprawy płynności ruchu na drogach, ale jak zwykle problem tkwi w szczegółach. Podpisana nowelizacja daje możliwość stosowania liczników przy sygnalizacjach tylko i wyłącznie tam, gdzie jest stały program funkcjonowania sygnalizacji.
Obecnie w Trójmieście takich miejsc jest bardzo mało.
- Głównie znajdują się one gdzieś na peryferiach miasta. W centrum Gdańska sygnalizacje mają zmienny program sygnalizacji - mówi Tomasz Wawrzonek z Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Mało tego, na głównej arterii Gdańska funkcjonuje system Tristar, który dostosowuje program sygnalizacji do natężenia ruchu na drodze, co w praktyce uniemożliwia montaż sekundników w zgodzie z uchwalonymi niedawno przepisami.
Z tego samego powodu nie ma szansy na zmiany w Gdyni i Sopocie.
Opinie o sekundnikach bardzo różne
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa posiada opinie na temat sekundników z wielu europejskich krajów, a także Stowarzyszenia - Klubu Inżynierii Ruchu KLIR oraz wyniki obserwacji zarządców dróg, którzy zdecydowali się na montaż tych urządzeń.
Opinie te nie są jednoznaczne. Choć specjaliści zgodni są co do jednej kwestii - sekundniki ich zdaniem powinny być montowane w sytuacji, gdy kierowanie ruchem wahadłowym odbywa się za pomocą sygnalizacji. Co w pozostałych sytuacjach? Tu głosy są podzielone: jedne mówią o zwiększeniu płynności ruchu, inne o rozpraszaniu kierowców i zmniejszaniu bezpieczeństwa na drodze.
Jako ciekawostkę można podać miasto Grudziądz, gdzie zarząd dróg zainstalował liczniki, na których funkcjonowały urządzenia do pomiaru prędkości i kontroli przejazdu na czerwonym świetle. W efekcie okazało się, że po zamontowaniu liczników czasu światła zielonego, znacznie wzrosła liczba pojazdów wjeżdżających na skrzyżowanie podczas nadawania sygnału czerwonego oraz przekraczających dopuszczalną prędkość.
Odsetek pojazdów wjeżdżających na skrzyżowanie z prędkością ponad 100 km/godz. wzrósł w tym czasie w niektórych miesiącach o 100, a nawet o ponad 100 proc. Tu możemy przeczytać raport na temat tego zjawiska.
Opinie (260) 3 zablokowane
-
2017-05-31 03:43
Zlikwidować TRISTAR
Zamontować sekundniki
- 6 1
-
2017-05-31 05:50
(2)
a po co jakieś sekundniki?
zielone jedź, czerwone/pomarańczowe stój, w przypadku zielonej strzałki zatrzymaj się przed sygnalizatorem i rozejrzawszy się, ruszaj
ot i cała tajemnica ruchu drogowego na światłach
za trudne dla bolandyjczyków- 4 7
-
2017-05-31 13:14
a po co Ci mózg
jak i tak nie działa
- 2 0
-
2017-05-31 13:56
a po co ta zielona strzałka?
jeśli widzę, że wolna droga, to strzałka po co? A jeśli czerwone jest dla przechodnia i nic nie jedzie? A jeśli czerwone dla kierowcy na malutkim skrzyżowanku i widać, że nikt nie idzie, to dlaczego by nie przejechać na czerwonym 5-10 km/h?
- 0 0
-
2017-05-31 05:54
Inżynierowie ruchu. Kuzwa wielcy madralinscy. Od kiedy zrobili Jarową jednokierunkową zawsze są tam korki. Wystarczyło tylko ja poszerzyć na tym zadrzewionym odcinku o jakieś 1.5m i nawet TIR by tam wjechał a tak stoi się tam każdego dnia. Przed tymi zmianami było lepiej.
- 0 0
-
2017-05-31 05:54
kierowca komunikacji
Tristal to wielkie g
- 2 1
-
2017-05-31 06:20
(2)
Przyklad: Bulgaria. Na kazdym wiekszym skrzyzowaniu sa sekundniki odliczajacy czas tylko swiatla czerwonego. Problem jaki widac golym okiem jest taki ze gdy ludzie widza "3..2 ..... juz zaczynaja ruszac i wjezdzaja powoli na pasy bo wiedza ze juz za momencik bedzie zielone. Glupi pomysly bo takie odliczanie necierpliwi ludzi.
- 3 6
-
2017-05-31 06:29
jak widać wiekszość gdańszczan pragnie u siebie drugiej Bułgarii
- 1 0
-
2017-05-31 07:24
przypadkiem dałem minusa, a miałem plusa
tak jest dokładnie, że duża część kierowców świruje już za kierownicami. Czas odbierać zniecierpliwionym prawa jazdy, bo stają się zagrożeniem.
- 0 0
-
2017-05-31 06:23
nie będzie bo nie robią zdjęć i nie zarabiają na siebie. proste.
u nas nic nie jest robione dla bezpieczenstwa albo poprawy ruchu, tylko dla kasy.
- 1 0
-
2017-05-31 06:24
Raport z kilku miesięcy, do tego niepełny bo popsuł się sprzęt.
Zrobili "raport" na zasadzie "Dajcie mi człowieka, a ja znajdę na niego paragraf".
Jak można wyciągać wnioski na podstawie kilku miesięcy obserwacji ??
Szczególnie że ten wzrost o 100% to jest jakiś ułamek procenta przejazdów !!
Każdy średnio ogarnięty statystyk by taki raport zabił śmiechem !!
Oczywiście, że mógł być wzrost bo system działał kilka miesięcy i większość dopiero UCZYŁA się jak jeździć pod takie sekundniki.- 1 0
-
2017-05-31 06:31
Jedynym slusznym i najlepszym rozwiazanie bedzie PLATNY wjazd do miasta , im blizej centrum tym wieksza stawka . (1)
Żeby się bac przechodzić przez jednie na przejściach z sygnalizacja swietlna to tylko w Polsce tak jest. Pogonic z miasta rajdowcow co za nic maja innych uzytkownikow ruchu, OPLATY , OPLATY bardzo wysokie za jazde po miescie!!!!!
- 0 3
-
2017-05-31 08:51
Krzycz Trybson!
Tylko w Polsce? Ty to chyba nigdzie indziej w życiu nie byłeś. Byś raz pojechał do Włoch albo Grecji to byś więcej złego słowa na ruch drogowy w Polsce nie powiedział.
- 0 0
-
2017-05-31 06:33
na każdym skrzyżowaniu jest taki sekundnik - widzisz żółte światło = zostały 3 sekundy do czerwonego, zapala się czerwone z żółtym = zielone za 1 sekundę. Ale jak widać dla niektórych potrzeba jeszcze pokazania tej samej informacji kolejny raz, bo zasady ruchu i liczenie do trzech jest bardzo skomplikowane
- 1 3
-
2017-05-31 06:33
Szanowna Redakcjo
Pisałem już o tym parę lat temu, żę cały ten system "tristar" to sprawa dla prokuratury ! Pisałem też, że wielokrotnie tańszym, lepszym i szybszym w realizacji będzie system "sekundników" Rozumiem, że nie znajdziemy już winnych !!! Przecież w fazie projektu tego genialnego systemu dzięki któremu już nikt nie traci czasu w korkach :) powiny być uwzględnione "sekundniki" lub opcja rozbudowy o nie!!! Tak jak pisałem Droga redakcjo trojmiasto.pl , sprawa jest dla prokuratury !!!
Oczywiście i tą decyzję można obejść wystarczy zamiast sekundników ( zegarów odmierzających czas) zamontować oznaczenie świetne które będzie informować kierowcę o zmianie światła za 3 sekundy np: . System za grube miliony i ... i korki jak były tak są - gdzie jest prokurator !!!- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.