• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Można montować sekundnik przy światłach, ale w Trójmieście ich nie zobaczymy

Maciej Naskręt
30 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Sekundniki zdaniem kierowców poprawiają przepustowość dróg. Natomiast inżynierowie ruchu twierdzą, że potęgują próby przejazdu na czerwonym świetle i przekraczanie prędkości. Sekundniki zdaniem kierowców poprawiają przepustowość dróg. Natomiast inżynierowie ruchu twierdzą, że potęgują próby przejazdu na czerwonym świetle i przekraczanie prędkości.

Ministerialni urzędnicy zgodzili się na montaż sekundników przy sygnalizacjach świetlnych. Problem w tym, że ich nie zobaczymy na trójmiejskich skrzyżowaniach - głównie ze względu na to, że w Gdańsku, Gdyni i Sopocie sygnalizacja jest zmienna i dostosowuje się do sytuacji na drogach. Czy mamy czego żałować?



Czy sekundniki usprawniłyby podróże w Trójmieście?

W miniony piątek Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa poinformowało, że wyświetlacze będą mogły być instalowane na drogach zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, marszałka województwa, starostę lub prezydenta miasta na prawach powiatu.

Mogłoby się wydawać, że rozwiązanie to może się przyczynić do poprawy płynności ruchu na drogach, ale jak zwykle problem tkwi w szczegółach. Podpisana nowelizacja daje możliwość stosowania liczników przy sygnalizacjach tylko i wyłącznie tam, gdzie jest stały program funkcjonowania sygnalizacji.

Obecnie w Trójmieście takich miejsc jest bardzo mało.

- Głównie znajdują się one gdzieś na peryferiach miasta. W centrum Gdańska sygnalizacje mają zmienny program sygnalizacji - mówi Tomasz Wawrzonek z Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Mało tego, na głównej arterii Gdańska funkcjonuje system Tristar, który dostosowuje program sygnalizacji do natężenia ruchu na drodze, co w praktyce uniemożliwia montaż sekundników w zgodzie z uchwalonymi niedawno przepisami.

Z tego samego powodu nie ma szansy na zmiany w Gdyni i Sopocie.

Opinie o sekundnikach bardzo różne

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa posiada opinie na temat sekundników z wielu europejskich krajów, a także Stowarzyszenia - Klubu Inżynierii Ruchu KLIR oraz wyniki obserwacji zarządców dróg, którzy zdecydowali się na montaż tych urządzeń.

Opinie te nie są jednoznaczne. Choć specjaliści zgodni są co do jednej kwestii - sekundniki ich zdaniem powinny być montowane w sytuacji, gdy kierowanie ruchem wahadłowym odbywa się za pomocą sygnalizacji. Co w pozostałych sytuacjach? Tu głosy są podzielone: jedne mówią o zwiększeniu płynności ruchu, inne o rozpraszaniu kierowców i zmniejszaniu bezpieczeństwa na drodze.

Jako ciekawostkę można podać miasto Grudziądz, gdzie zarząd dróg zainstalował liczniki, na których funkcjonowały urządzenia do pomiaru prędkości i kontroli przejazdu na czerwonym świetle. W efekcie okazało się, że po zamontowaniu liczników czasu światła zielonego, znacznie wzrosła liczba pojazdów wjeżdżających na skrzyżowanie podczas nadawania sygnału czerwonego oraz przekraczających dopuszczalną prędkość.

Odsetek pojazdów wjeżdżających na skrzyżowanie z prędkością ponad 100 km/godz. wzrósł w tym czasie w niektórych miesiącach o 100, a nawet o ponad 100 proc. Tu możemy przeczytać raport na temat tego zjawiska.

Opinie (260) 3 zablokowane

  • Zlikwidować TRISTAR

    Zamontować sekundniki

    • 6 1

  • (2)

    a po co jakieś sekundniki?
    zielone jedź, czerwone/pomarańczowe stój, w przypadku zielonej strzałki zatrzymaj się przed sygnalizatorem i rozejrzawszy się, ruszaj
    ot i cała tajemnica ruchu drogowego na światłach
    za trudne dla bolandyjczyków

    • 4 7

    • a po co Ci mózg

      jak i tak nie działa

      • 2 0

    • a po co ta zielona strzałka?

      jeśli widzę, że wolna droga, to strzałka po co? A jeśli czerwone jest dla przechodnia i nic nie jedzie? A jeśli czerwone dla kierowcy na malutkim skrzyżowanku i widać, że nikt nie idzie, to dlaczego by nie przejechać na czerwonym 5-10 km/h?

      • 0 0

  • Inżynierowie ruchu. Kuzwa wielcy madralinscy. Od kiedy zrobili Jarową jednokierunkową zawsze są tam korki. Wystarczyło tylko ja poszerzyć na tym zadrzewionym odcinku o jakieś 1.5m i nawet TIR by tam wjechał a tak stoi się tam każdego dnia. Przed tymi zmianami było lepiej.

    • 0 0

  • kierowca komunikacji

    Tristal to wielkie g

    • 2 1

  • (2)

    Przyklad: Bulgaria. Na kazdym wiekszym skrzyzowaniu sa sekundniki odliczajacy czas tylko swiatla czerwonego. Problem jaki widac golym okiem jest taki ze gdy ludzie widza "3..2 ..... juz zaczynaja ruszac i wjezdzaja powoli na pasy bo wiedza ze juz za momencik bedzie zielone. Glupi pomysly bo takie odliczanie necierpliwi ludzi.

    • 3 6

    • jak widać wiekszość gdańszczan pragnie u siebie drugiej Bułgarii

      • 1 0

    • przypadkiem dałem minusa, a miałem plusa

      tak jest dokładnie, że duża część kierowców świruje już za kierownicami. Czas odbierać zniecierpliwionym prawa jazdy, bo stają się zagrożeniem.

      • 0 0

  • nie będzie bo nie robią zdjęć i nie zarabiają na siebie. proste.

    u nas nic nie jest robione dla bezpieczenstwa albo poprawy ruchu, tylko dla kasy.

    • 1 0

  • Raport z kilku miesięcy, do tego niepełny bo popsuł się sprzęt.

    Zrobili "raport" na zasadzie "Dajcie mi człowieka, a ja znajdę na niego paragraf".
    Jak można wyciągać wnioski na podstawie kilku miesięcy obserwacji ??
    Szczególnie że ten wzrost o 100% to jest jakiś ułamek procenta przejazdów !!
    Każdy średnio ogarnięty statystyk by taki raport zabił śmiechem !!
    Oczywiście, że mógł być wzrost bo system działał kilka miesięcy i większość dopiero UCZYŁA się jak jeździć pod takie sekundniki.

    • 1 0

  • Jedynym slusznym i najlepszym rozwiazanie bedzie PLATNY wjazd do miasta , im blizej centrum tym wieksza stawka . (1)

    Żeby się bac przechodzić przez jednie na przejściach z sygnalizacja swietlna to tylko w Polsce tak jest. Pogonic z miasta rajdowcow co za nic maja innych uzytkownikow ruchu, OPLATY , OPLATY bardzo wysokie za jazde po miescie!!!!!

    • 0 3

    • Krzycz Trybson!

      Tylko w Polsce? Ty to chyba nigdzie indziej w życiu nie byłeś. Byś raz pojechał do Włoch albo Grecji to byś więcej złego słowa na ruch drogowy w Polsce nie powiedział.

      • 0 0

  • na każdym skrzyżowaniu jest taki sekundnik - widzisz żółte światło = zostały 3 sekundy do czerwonego, zapala się czerwone z żółtym = zielone za 1 sekundę. Ale jak widać dla niektórych potrzeba jeszcze pokazania tej samej informacji kolejny raz, bo zasady ruchu i liczenie do trzech jest bardzo skomplikowane

    • 1 3

  • Szanowna Redakcjo

    Pisałem już o tym parę lat temu, żę cały ten system "tristar" to sprawa dla prokuratury ! Pisałem też, że wielokrotnie tańszym, lepszym i szybszym w realizacji będzie system "sekundników" Rozumiem, że nie znajdziemy już winnych !!! Przecież w fazie projektu tego genialnego systemu dzięki któremu już nikt nie traci czasu w korkach :) powiny być uwzględnione "sekundniki" lub opcja rozbudowy o nie!!! Tak jak pisałem Droga redakcjo trojmiasto.pl , sprawa jest dla prokuratury !!!
    Oczywiście i tą decyzję można obejść wystarczy zamiast sekundników ( zegarów odmierzających czas) zamontować oznaczenie świetne które będzie informować kierowcę o zmianie światła za 3 sekundy np: . System za grube miliony i ... i korki jak były tak są - gdzie jest prokurator !!!

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane