• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Można montować sekundnik przy światłach, ale w Trójmieście ich nie zobaczymy

Maciej Naskręt
30 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Sekundniki zdaniem kierowców poprawiają przepustowość dróg. Natomiast inżynierowie ruchu twierdzą, że potęgują próby przejazdu na czerwonym świetle i przekraczanie prędkości. Sekundniki zdaniem kierowców poprawiają przepustowość dróg. Natomiast inżynierowie ruchu twierdzą, że potęgują próby przejazdu na czerwonym świetle i przekraczanie prędkości.

Ministerialni urzędnicy zgodzili się na montaż sekundników przy sygnalizacjach świetlnych. Problem w tym, że ich nie zobaczymy na trójmiejskich skrzyżowaniach - głównie ze względu na to, że w Gdańsku, Gdyni i Sopocie sygnalizacja jest zmienna i dostosowuje się do sytuacji na drogach. Czy mamy czego żałować?



Czy sekundniki usprawniłyby podróże w Trójmieście?

W miniony piątek Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa poinformowało, że wyświetlacze będą mogły być instalowane na drogach zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, marszałka województwa, starostę lub prezydenta miasta na prawach powiatu.

Mogłoby się wydawać, że rozwiązanie to może się przyczynić do poprawy płynności ruchu na drogach, ale jak zwykle problem tkwi w szczegółach. Podpisana nowelizacja daje możliwość stosowania liczników przy sygnalizacjach tylko i wyłącznie tam, gdzie jest stały program funkcjonowania sygnalizacji.

Obecnie w Trójmieście takich miejsc jest bardzo mało.

- Głównie znajdują się one gdzieś na peryferiach miasta. W centrum Gdańska sygnalizacje mają zmienny program sygnalizacji - mówi Tomasz Wawrzonek z Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Mało tego, na głównej arterii Gdańska funkcjonuje system Tristar, który dostosowuje program sygnalizacji do natężenia ruchu na drodze, co w praktyce uniemożliwia montaż sekundników w zgodzie z uchwalonymi niedawno przepisami.

Z tego samego powodu nie ma szansy na zmiany w Gdyni i Sopocie.

Opinie o sekundnikach bardzo różne

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa posiada opinie na temat sekundników z wielu europejskich krajów, a także Stowarzyszenia - Klubu Inżynierii Ruchu KLIR oraz wyniki obserwacji zarządców dróg, którzy zdecydowali się na montaż tych urządzeń.

Opinie te nie są jednoznaczne. Choć specjaliści zgodni są co do jednej kwestii - sekundniki ich zdaniem powinny być montowane w sytuacji, gdy kierowanie ruchem wahadłowym odbywa się za pomocą sygnalizacji. Co w pozostałych sytuacjach? Tu głosy są podzielone: jedne mówią o zwiększeniu płynności ruchu, inne o rozpraszaniu kierowców i zmniejszaniu bezpieczeństwa na drodze.

Jako ciekawostkę można podać miasto Grudziądz, gdzie zarząd dróg zainstalował liczniki, na których funkcjonowały urządzenia do pomiaru prędkości i kontroli przejazdu na czerwonym świetle. W efekcie okazało się, że po zamontowaniu liczników czasu światła zielonego, znacznie wzrosła liczba pojazdów wjeżdżających na skrzyżowanie podczas nadawania sygnału czerwonego oraz przekraczających dopuszczalną prędkość.

Odsetek pojazdów wjeżdżających na skrzyżowanie z prędkością ponad 100 km/godz. wzrósł w tym czasie w niektórych miesiącach o 100, a nawet o ponad 100 proc. Tu możemy przeczytać raport na temat tego zjawiska.

Opinie (260) 3 zablokowane

  • Pytanie co tak naprawdę daje Tristar jest całkiem zasadne.

    Choćby w kontekście udrażniania ruchu tramwajów czy autobusów.

    • 4 0

  • Ostatnio byłam w Płocku, gdzie na wielu skrzyżowaniach są sekundniki i odniosłam wrażenie, że fajnie się sprawdza. No i nie widziałam aby ktoś specjalnie przejeżdżała na czerwonym świetle. Natomiast wszyscy równo ruszali na zielonym, kierowcy jak i piesi.

    • 3 1

  • Obserwacje (2)

    Co za średniowiecze budyniowe . Warto było wydać minimum 160 baniek na system który nic nie dał .Bo pomiary wskazują przyspieszenie w granicach błędu . A ponieważ jak się jeździ 30 lat to można powiedzieć że w wielu miejscach ten tzw. system spowolnił ruch. Kto jechał w miastach gdzie są sekundniki to wie jak one ułatwiają płynną jazdę - i to za minimalną cenę . Dlaczego nikt nie "beknął" za porażkę z Tristarem . Jakie kolesie budynia zarobili na tym . Może jakieś mieszkanko kupiło się po zaniżonej cenie ?

    • 9 0

    • Hehe

      Mieszkanka kolego, mieszkanka. Liczba mnoga.

      • 0 0

    • System inteligentnego sterowania ruchem nie polega iż na głównej ulicy ma się jechać szybciej, tylko ma pomóc upłynnić cały ruch w tym także wjazdy na główny ciąg.
      A także w miarę możliwości rozłożyć tak ruch, aby minimalizować korkowanie się miasta.

      Pytanie czy to zrealizowano w Trójmieście pozostaje otwartym. Tak samo jak pytanie n a ile system jest faktycznie inteligentny.

      • 0 0

  • Płatny postój, który obecnie dotyczy pojazdów w centrum Gdańska należy natychmiast rozszerzyć na stojących

    na przystanku tramwajowym Gdańsk Dworzec Główny. Oni tam stoją i się gapią na wszystkie strony, często są bez biletu albo z innego miasta.

    • 1 0

  • W Hiszpanii są nawet sekundniki dla pieszych i ja jako turysta nie musiałem się skupiać na światłach i mogłem sobie przez tą minutę zdjęcia zrobić i sobie oglądać nowe miejsce .

    • 1 0

  • Kasa na Tristar została wtopiona taka prawda...

    • 5 0

  • W Tristarze brakuje mi funkcji "Pokaż gdzie otwarcie nowej galerii całkowicie zablokuje ruch pojazdów"

    • 2 0

  • (7)

    Czytam opinie i widzę, że ludzie zatrzymali się chyba w rozwoju. Przecież jasno zostało powiedziane, że odliczniki sprawdzają się w sygnalizacjach stałoczasowaych czyli takich gdzie światło zielone i czerowne nie ulega zmianie i zapala się za każdym razem czy jest jakiś samochód czy go nie ma, czy jest pieszy na przejściu czy go nie ma to i tak dla nich zapala się zielone. Podawanie jakiś przykładów kurde z Płocka czy Bułgarii świadczy tylko o tym, że zatrzymali się tam w rozwoju technologicznym. Chwalić się, że ma się odliczniki to tak jak by się chwalić, że ma się wrotki zamiast samochodu

    • 5 2

    • Nie wiem co jest lepsze.

      Zaobserwowane w zeszłym roku przy skrzyżowaniu Grunwaldzka/Wojska Polskiego w niedzielne poranki

      Na Grunwaldzkiej zero samochodów w zasięgu wzroku, ale pali się dla nich zielona. Natomiast piesi czekają cierpliwie na zmianę świateł, mimo zainstalowanych i niecierpliwie naciskanych przycisków.

      Liczę że Tristar dojrzał i w tym roku bardziej inteligentnie działa.

      • 0 0

    • mietek widac ze jezdzisz tylko w niwdziele.do kosciola. (2)

      Bo ja żadnej.inteligencji nie widzę gdy w nocy przy pustych ulicach stoję po 1-1.5 min jak debil.

      • 2 3

      • Może dlatego, że jeździsz jak debil.

        • 0 1

      • I jak w tej sytuacji miłaby Ci pomóc sekundnik??

        • 0 1

    • przede wszystkim wypowiedzi świadczą o wtórnym

      analfabetyzmie

      • 1 0

    • (1)

      Sekundnik może odlicząć tylko końcowe kilka sekund przed zmianą sygnału - wtedy nie ważne, że jedna zmiana będzie trwałą 20s a druga 2min. Nie widzę problemu dlaczego jedno rozwiązaniem miałoby się wykluczać.

      • 2 0

      • Nie wyklucza

        Tylko, że do tego potrzebne są odpowiednie zapisy legislacyjne oraz warunki techniczne stosowania....

        • 0 0

  • Najlepiej powiedziec ze sie nie da lub że nie mozna

    Wszystko da się zaprogramowac i takie sekundniki napewno też dałoby się podłączyć pod sterowniki świateł, nie ma rzeczy nie mozliwych, jest tylko różna skala trudności. Trzeba tylko chcieć i trochę pomyśleć a z tym widać na stołkach w urzędach jest trudno.

    • 2 0

  • (1)

    Tristar, który nic nie zmienił powinien już to mieć. Ludzie wrzucaliby bieg już wcześniej i ruszali razem, a nie jeden po drugim.

    • 5 0

    • Chyba nie jeździsz po mieście :D Teraz nie mogą wrzucać biegu wcześniej? Ktoś im blokuje rączki i nóżki?

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane