• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Można montować sekundnik przy światłach, ale w Trójmieście ich nie zobaczymy

Maciej Naskręt
30 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Sekundniki zdaniem kierowców poprawiają przepustowość dróg. Natomiast inżynierowie ruchu twierdzą, że potęgują próby przejazdu na czerwonym świetle i przekraczanie prędkości. Sekundniki zdaniem kierowców poprawiają przepustowość dróg. Natomiast inżynierowie ruchu twierdzą, że potęgują próby przejazdu na czerwonym świetle i przekraczanie prędkości.

Ministerialni urzędnicy zgodzili się na montaż sekundników przy sygnalizacjach świetlnych. Problem w tym, że ich nie zobaczymy na trójmiejskich skrzyżowaniach - głównie ze względu na to, że w Gdańsku, Gdyni i Sopocie sygnalizacja jest zmienna i dostosowuje się do sytuacji na drogach. Czy mamy czego żałować?



Czy sekundniki usprawniłyby podróże w Trójmieście?

W miniony piątek Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa poinformowało, że wyświetlacze będą mogły być instalowane na drogach zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, marszałka województwa, starostę lub prezydenta miasta na prawach powiatu.

Mogłoby się wydawać, że rozwiązanie to może się przyczynić do poprawy płynności ruchu na drogach, ale jak zwykle problem tkwi w szczegółach. Podpisana nowelizacja daje możliwość stosowania liczników przy sygnalizacjach tylko i wyłącznie tam, gdzie jest stały program funkcjonowania sygnalizacji.

Obecnie w Trójmieście takich miejsc jest bardzo mało.

- Głównie znajdują się one gdzieś na peryferiach miasta. W centrum Gdańska sygnalizacje mają zmienny program sygnalizacji - mówi Tomasz Wawrzonek z Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Mało tego, na głównej arterii Gdańska funkcjonuje system Tristar, który dostosowuje program sygnalizacji do natężenia ruchu na drodze, co w praktyce uniemożliwia montaż sekundników w zgodzie z uchwalonymi niedawno przepisami.

Z tego samego powodu nie ma szansy na zmiany w Gdyni i Sopocie.

Opinie o sekundnikach bardzo różne

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa posiada opinie na temat sekundników z wielu europejskich krajów, a także Stowarzyszenia - Klubu Inżynierii Ruchu KLIR oraz wyniki obserwacji zarządców dróg, którzy zdecydowali się na montaż tych urządzeń.

Opinie te nie są jednoznaczne. Choć specjaliści zgodni są co do jednej kwestii - sekundniki ich zdaniem powinny być montowane w sytuacji, gdy kierowanie ruchem wahadłowym odbywa się za pomocą sygnalizacji. Co w pozostałych sytuacjach? Tu głosy są podzielone: jedne mówią o zwiększeniu płynności ruchu, inne o rozpraszaniu kierowców i zmniejszaniu bezpieczeństwa na drodze.

Jako ciekawostkę można podać miasto Grudziądz, gdzie zarząd dróg zainstalował liczniki, na których funkcjonowały urządzenia do pomiaru prędkości i kontroli przejazdu na czerwonym świetle. W efekcie okazało się, że po zamontowaniu liczników czasu światła zielonego, znacznie wzrosła liczba pojazdów wjeżdżających na skrzyżowanie podczas nadawania sygnału czerwonego oraz przekraczających dopuszczalną prędkość.

Odsetek pojazdów wjeżdżających na skrzyżowanie z prędkością ponad 100 km/godz. wzrósł w tym czasie w niektórych miesiącach o 100, a nawet o ponad 100 proc. Tu możemy przeczytać raport na temat tego zjawiska.

Opinie (260) 3 zablokowane

  • (1)

    Skoro urzędasy wpadli na pomysł ulatwionego łamania przepisów tzn ze sami łamią przepisy. Jakoś w Szczecinie takie cos jest i o wiele lepiej jeździ się. Widać kiedy zapali sie czerwone. A nie jadąc nagle zapala się światło i hamujesz gwałtownie (nie trzeba pędzić, bo wystarczy 50 i weź wyhamuj nagle).

    • 4 1

    • od kiedy to 'nagle' zapala sie czerwone?

      • 0 1

  • To

    Do kazdego sekundnika kamerka gratis i jak na czerwonym mykniesz to mandacik nie bedzie tlumaczenia ze nie wiedzialem ze sie zapali

    • 0 0

  • zielone Jedź , czerwone Stój (1)

    co tu jest do zrozumienia i udziwnienia?

    • 1 0

    • dla debili to zbyt trudne

      • 0 0

  • czyli jedni tak drudzy tak

    a nie lepiej to wprowadzic i bedzie tak jak zielone strzalki na sile ,kazdy kierujacy pojazedem na co czeka >?na zielone tak wiec moze bedzie wiedzial ile esow moze zyslac w danym czasie a nie ze nigdy nie wiadomo kiedy sie zapali,jak widze ludzi co zamiast patrzec na zielone to pisza esy to az to zniewala to moze im ulatwic zycie .....a cha mam 15 sekund wiez napisze a jak nie to potem ,w toruniu jest tak to fajnie rozwiazane i dziala i dobrze dziala a tristar o lepiej dla trojlebosow a nie dla zwyklych kierowcow ,

    • 0 0

  • jakoś nie widze sensu - a badania potwierdzaja że to jest niebezpieczne

    to wygląda jak odmeirzanie czasu do startu na zawodach - a przy tepocie naszych kierowców, to tylko zachęta do łamania prawa

    • 1 2

  • Dlaczego ?

    Najlepsze rozwiązanie to mrugające zielone - zero nakładów ale po co patrzeć jak inni maja - trzeba kombinować po swojemu ? Zero wypadków i mandatów za pomarańczowe :) pozdrawiam ale już mi ręce opadają bo wiele razy mówiłem o tym tym najwyższym - matołkowo ! Filozofia karania a nie zapobiegania jest największa głupotą

    • 0 1

  • Mrugające zielone !!!!

    Już raz o tym pisałem ale ch... to kogoś obchodzi !!!!

    • 1 2

  • Do startu sekundnik jest Ok

    Ale problem to leży w pomarańczowym i końcówce zielonego - szukajcie rozwiązań u mądrzejszych a nie uparcie w swoje

    • 1 0

  • Nie rozumiem...

    Przecież zmiana natężenia ruchu nie następuje w ciągu kilku sekund. Dlaczego więc nie da się przewidzieć zmiany świateł na 5s w przód? Coś tu nie pasuje.

    • 2 1

  • Bo jak się myśli d*pą a nie mózgiem to potem wydaje się miliony i nic nie działa, a najprostsze i najtańsze rozwiązania, które działają są odrzucane.
    Ja tam nie odczuwam jeszcze systemu tristar bo i tak stoję na czerwonej fali jadąc tak jak przepisy mówią. Dopiero jak przekroczę prędkość o jakieś 30km to system działa.

    A sekundnika i tak mi brakuje, a jak ktoś będzie chciał przejechać na czerwonym to dostanie zdjęcie i czego się boją inz?
    Chyba tego ze tańszy system byłby lepszy niż ten droższy

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane