• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nocna kontrola ciężarówek na autostradzie A1

Rafał Borowski
1 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Zobacz, jak przebiegała nocna kontrola tirów na autostradzie A1

W nocy z piątku na sobotę na autostradzie A1 w Rusocinie przeprowadzono szeroko zakrojoną kontrolę tirów. Funkcjonariusze Wojewódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego oraz policji sprawdzili kierowców aż 170 pojazdów. W rezultacie wystawiono 12 mandatów karnych, m. in. za brak tachografu czy zakłócanie pracy tegoż urządzenia, oraz zatrzymano 2 dowody rejestracyjne.



Czy kary za brak tachografu albo zakłócanie jego pracy powinny być wyższe?

Minionej nocy, tuż przed ostatnimi bramkami autostrady A1 w stronę Gdańska, pojawili się funkcjonariusze Wojewódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego oraz Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku, którzy wyrywkowo kontrolowali kierowców samochodów ciężarowych.

- Do późnych godzin nocnych prowadzimy akcję, która ma celu przede wszystkim sprawdzenie, czy kierowcy ciężarówek prawidłowo rejestrują za pomocą tachografów czas swojej jazdy. Nierzadko dochodzi do sytuacji, że kierowcy po wjeździe na autostradę stosują różnego rodzaju manipulacje, aby zafałszować dane dotyczące czasu spędzonego za kierownicą - wyjaśnia Przemysław Gradomski, młodszy specjalista Wojewódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego w Gdańsku.
Inspektorzy transportu drogowego doskonale znają wszystkie metody, za pomocą których kierowcy próbują zataić rzeczywisty czas spędzony za kółkiem. Co ciekawe, oprócz tzw. "jazdy na magnesie", coraz więcej nieuczciwych tirowców wykorzystuje w tym celu nowoczesne urządzenia elektroniczne.

- Po wjeździe na autostradę niektórzy kierowcy zjeżdżają na najbliższy parking, po czym odłączają tachograf poprzez zastosowanie specjalnych urządzeń elektronicznych albo zakłócają pracę znajdującego się w skrzyni biegów impulsatora tachografu poprzez umieszczenie na nim magnesu. W ten sposób starają się symulować, że zamiast kontynuować jazdę, spędzają czas na odpoczynku - tłumaczy Gradomski.
Oprócz sprawdzania rejestru tachografów kontrolerzy weryfikowali również szereg innych aspektów, m. in. uprawnienia przewozowe, zgodność ładunku z dokumentami przewozowymi, trzeźwość kierowców czy stan techniczny ich pojazdów.

Podczas kontroli tirów w Rusocinie, która trwała do późnych godzin nocnych, inspektorzy transportu drogowego i ich koledzy z drogówki nakazali zjechać na pobocze aż 170 kierowcom. U kilkunastu z nich stwierdzono różnego rodzaju wykroczenia, m. in. brak tachografu, fałszowanie danych rejestrowanych przez to urządzenie czy jazdę na karcie należącej do innego kierowcy. Łącznie, podczas kontroli wystawiono 12 mandatów karnych oraz zatrzymano dwa dowody rejestracyjne.

Warto wspomnieć, że mandat karny to nie jedyna dolegliwość, z którą muszą liczyć się kierowcy majstrujący przy tachografach zamontowanych w kabinach swoich ciężarówek.

- W przypadku stwierdzenia, że kierowca nie rejestruje prawidłowo swojej aktywności za kierownicą, grozi mu grzywna w wysokości 2 tys. zł. Dodatkowo, przedsiębiorca, dla którego pracuje kierowca, może zostać ukarany w postępowaniu administracyjnym karą w wysokości 5 tys. zł - informuje Gradomski.

Miejsca

Opinie (106) 8 zablokowanych

  • żle zbudowane skrzyżowanie , żle wyprofilowane , zle i niewłasciwie oznakowane !

    reflektor ,jupiter oświetlający rekleme przy okazji oślepiający kierowców , brak barierek chroniących pieszych między chodnikiem a jezdnią , niezabezpieczone barierkami przydrożne drzewa i rowy {ile rocznie ofiar ginie na drzewach?....} gdyby nie drzewa kierowca zawsze ma szanse wylądować w "kartoflach? ! - pamiętanie wypadek autobusu PKS w Kokoszkach ?, chyba37 ofiar ... itd itp. I jakoś te wszystkie rzeczy o których wspomniałem Policji Drogowej i ITD nie interesują ! , to nie ich zakres ! - a czyj do jasnej cholery ?

    • 2 2

  • w Niemczech Policja ma Prawo zamknąć i wyłączyć z ruchu odcinek drogi lub żle oznakowane skrzyżowanie do czasu usunięcia

    • 2 1

  • bubla !

    • 1 0

  • Proponuję co jakiś czas kontrole prędkości na Obwodnicy Trójmiasta.

    Pędzący szaleńcy jak na pasie startowym stanowią największe zagrożenie i powodują najwięcej zdarzeń na tej drodze. A bata w postaci kontroli odcinkowej czy fotoradaru brak!

    • 5 3

  • to jest parodia kontroli (1)

    wiadomo że na radiu cb od razu leci info o kontroli i wszystkie chamy typu ETM,WML i inna chołota leci na objazd.to jest informacja dla itd i zwykłych użytkowników dróg.te auta ważą po 60 ton.wyobrażcie sobie czołowe zderzenie z takim zestawem w którym pęka opona z powodu przeładowania pojazdu.CZY z tą Patologią naprawdę nie da się uporać w tym państwie?TO jest pytanie otwarte do wszelkich służb odpowiedzialnych za tą robotę.

    • 7 0

    • no niestety mława to jest zagłębie 60-tonowców, smarują komu trzeba od wielu lat..nic z tym nie zrobisz

      • 1 0

  • ITD

    "Czerwoni" zarządzający instytucja ITD oraz byli MO doprowadzili ze ta instytucja zgniła od środka. Obecne działania w tym ta pokazówka to nic innego jak próba utrzymania za wszelką cenę stołków za nic mając szeregowych pracowników. Dziś nawet w przysłowiowej "biedronce" więcej się zarabia niż w ITD no chyba że się jest Pomorskim Wojewódzkim Inspektorem lub jego zastępca. Magnesy, wyłączniki, mandaty fajne statystyki będzie można sobie dać premie i pokazać w Warszawie jaka to potrzebna instytucja.

    • 3 1

  • Itd instytucja jak każda inny skorumpowana (1)

    Pracowałem w firmie na Pomorzu gdzie 40 ciężarówek jeździło na lewym tacho szef firmy każdemu mówił że na pomorskim inspekcja nas nie zatrzymie bo jest opłacona a w innym województwie uważać i tak rzeczywiście było nikt nie miał nigdy kontroli a kto nie płaci inspekcji rocznej viniety to pada na takich śmiesznie pokazowych akcjach

    • 1 0

    • Większość firm bylo rano poinformowanych o tej kontroli.Mój szef tez miał info od byłego inspektora itd z jaskowej doliny czyli to info wyszlo od samych inspektorów.

      • 0 0

  • od 5 lat za kierownica ciagnika siodlowego i bez zadnych wykroczen zawsze czysto i leganie:) (1)

    A kolegow po fachu co bawia sie w przekrety powinny karac bardziej a jak I'm sie nie podoba jak sie jedzi w Pl lub EU to niech sobie wyjada do Australii lub USA tam niema tacho I ograniczenia predkosci do 90 km/h ... a nie mistrzowie kierownicy zawsze ladunek na wchoraj wioza... szkoda slow duzy ciezki temat

    • 0 0

    • USA jest tachografów kolego

      • 0 0

  • WML

    Pozdrowienia dla chłopaków z rej WML jak zwykle przeladowani i nocą jazda V8 Scanie.

    • 0 1

  • Kary dla właścicieli firm transportowych !!!

    W ankiecie zabrakło odpowiedzi na pytanie: czy wiesz co to jest tachograf ?
    Trzeba mieć pojęcie jak takie urządzenie działa, żeby wypowiedzieć się czy zwiększać wysokość mandatów i kogo mandatem obciążyć.

    Otóż każdy właściciel firmy aby prowadzić działalność transportową musi zdać egzamin na Certyfikat Kompetencji Zawodowych w Przewozie Osób / Rzeczy.
    Posiadając takie certyfikat jest zobowiązany do monitorowania i kontrolowania czasu pracy kierowców. Karty pracy kierowcy które są w Tachografie co 28 dni a sam Tachograf co 3 miesiące. Oczywiście mógłby codziennie to robić, ale jeśli kierowca pilnuje tematu to takie sprawdzanie jest formalnością.

    Dlatego uważam, ze mandat należy się właścicielowi firmy a nie kierowcy. Kierowcy często są zmuszani do naginania swojego czasu jazdy. Dlatego nie zwiększamy wysokości mandatów tylko zwiększamy liczbę kontroli !!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane