• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Łódzka i tramwaj: są pieniądze, czas na przetarg

Maciej Naskręt
25 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Skrzyżowanie ul. Łostowickiej, Warszawskiej, Wilanowskiej i al. Witosa. To tutaj zacznie się ul. Nowa Łódzka. Skrzyżowanie ul. Łostowickiej, Warszawskiej, Wilanowskiej i al. Witosa. To tutaj zacznie się ul. Nowa Łódzka.

Około 180 mln będzie kosztować budowa Nowej Łódzkiej i tramwaju z Chełmu w stronę Łostowic. W środę podpisano umowę na unijne dofinansowanie, przetarg w kwietniu.



Inwestycja obejmuje budowę ul. Nowej Łódzkiej z 1,7 km dwupasmowej jezdni w obu kierunkach oraz położenie ok. 3 km torów tramwajowych. Inwestycja obejmuje budowę ul. Nowej Łódzkiej z 1,7 km dwupasmowej jezdni w obu kierunkach oraz położenie ok. 3 km torów tramwajowych.
Przygotowania do budowy ulicy i torowiska, które mają odmienić życie kilkudziesięciu tysięcy mieszkańców dzielnicy Gdańsk Południe, długo przyprawiały odpowiedzialnych za te przedsięwzięcia o ból głowy. Powód? Urzędnicy słusznie uznali, że obie inwestycje trzeba wykonać w tym samym czasie, by dwa razy nie rozkopywać tej samej części miasta. Problem w tym, że za realizację każdej z nich odpowiada inna miejska agenda, i każda z nich powstaje za inne pieniądze.

Urzędnicy dwoili się troili, by jakoś połączyć te inwestycje i wreszcie się udało. Za budowę mierzącej ok. 1,7 km ul. Nowej Łódzkiej, sięgającej od ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska będzie odpowiadać Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Z kolei miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 będzie czuwać nad budową niemal 3-kilometrowego torowiska od pętli na Chełmie zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż al. Witosa i realizowanej ul. Nowej Łódzkiej, do ul. Świętokrzyskiej.

Obie te inwestycje zrealizuje jeden wykonawca. Zostanie on wyłoniony w przetargu, który zostanie ogłoszony w kwietniu. - Przetarg zorganizuje GIKE 2012, jednak podczas inwestycji każdy podmiot będzie sprawować kontrolę nad własnymi zadaniami - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Budowa dwupasmowej ul. Łódzkiej będzie kosztować gdańszczan 92,5 mln zł. Prawie połowa pieniędzy (46 mln zł) będzie pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego. W środę podpisano porozumienie w sprawie finansowania tej inwestycji.

Z kolei budowa torowiska od al. Sikorskiego do ul. Świętokrzyskiej, przy której powstanie nowa pętla tramwajowa, pochłonie ok. 90 mln zł. - Jest szansa, że ok. 33 mln zł czyli 37 procent tej sumy, także otrzymamy z funduszy unijnych - zapowiada Marcin Dawidowski.

Dokumentacja inwestycji za kilka dni trafi do wydziału urbanistyki i architektury w urzędzie wojewódzkim. Po uzyskaniu pozwolenia na budowę ruszą procedury przetargowe. Nowa Łódzka i linia tramwajowa na Łostowice będą gotowe pod koniec 2012 r.

Opinie (157) 1 zablokowana

  • A mnie zastanawa tzw. Orunia Górna. (14)

    To było pierwsze osiedle w rejonie Gdańska Południowego a przez 20 lat tylko rondo im wybudowali.

    • 97 19

    • droga od ronda do osiedla wyglada jak poligon zreszta na samym osiedlu tez nie jest lepiej

      • 7 2

    • (5)

      bo wiemy kto mieszka na oruni, a ronda się nie da popsuć w przeciwieństwie do domofonów i zdemolowanych klatek schodowych :))))

      • 10 41

      • paradoks podlega na tym że "orunia górna" to już nie orunia

        • 37 1

      • jak wiecie kto mieszka...

        ...to podzielcie się tą informacją, bo coś mi się zdaje, że chyba mylicie osiedla/dzielnice...

        • 2 5

      • czekamy na obiekty sportowe, biblioteki i centra rozrywki...!

        • 4 1

      • Nie mieszkam tam (1)

        Ale miałem przyjemność tam być. Dzielnica bardzo spokojna, przynajmniej w dzień. Było wręcz sennie. Prowadziłem też zajęcia w tamtejszej szkole. Dzieciaki średniogrzeczne, w tym dużo "kibiców" Lechii, ale w innych szkołach bywały gorsze. Dlatego wydaje mi się, że to raczej przeciętna dzielnica i z Orunią Dolną ma niewiele wspólnego...

        • 1 4

        • Tez miałem taką "przyjemność"

          przechodząc koło szkoły napotkałem kilka luźno biegających piesków, bez kagańców oczywiście, jeden z piesków załatwiał swoje potrzeby fizjologiczne na terenie szkoły, potencjalny właściciel na terenie boiska spożywał sobie piwko, 20-30m dalej dzieci grały sobie w piłkę.

          Gratuluje mieszkańcom, trzeba być naprawdę tępym aby s...ć w swoje gniazdo...
          Orunia zawsze będzie orunią i komisariat im nie pomoże...

          • 1 1

    • po pierwsze (1)

      • 0 1

      • Po pierwsze było to tylko jedno osiedle

        i nie korkowało się nawet na jednej wąskiej drodze, a po drugie natężenie ruchu w ciągu ostatnich 20 lat znacznie wzrosło. Pomijam fakt wybudowanych tam osiedli.

        • 0 0

    • (2)

      czy nie uważacie że w tym rejonie brakuje jakiego MC'Donalds, KFC czy czegoś podobnego? z tego co się orientuję najbliższy jest na Morenie...

      • 7 2

      • (1)

        I dobrze. Przynajmniej mieszkańcy nie muszą wdychać tego okropnego zapachu plastikowego żarcia (bo jedzeniem to ciężko nazwać). Wiesz, że wg standardów MC Donalds w kotlecie może być 4% łajna? Smacznego

        • 6 7

        • żyj w przeświadczeniu ze w innych jadlodajniach daja Ci lepsze jakosciowo jedzenie - powodzenia.

          • 2 0

    • a kiedy powstanie przedłużenie Sikorskiego do Orunii Górnej?

      • 5 1

    • Do Platynowej nie dojedzie tramwaj bo zabrakło kasy

      Kasa poszła na halę w Sopocie i na stadion w Letnicy.

      • 3 2

  • czas na przetarg, czas na łapówy (6)

    i spartolenie roboty

    • 51 64

    • najlepiej skomplikować jeszcze bardziej to skrzyżowanie (3)

      ja p... kto to projektuje ? Panie Antoni to jest szczyt co Pan odpier....

      • 4 6

      • (2)

        Nie wiem , czy zrozumiesz to słowo, ale zaryzykuję: "pomyśl". Antoni Szczyt nigdy nie projketował skrzyżowań, a od roku pracuje nie w UM tylko w Pomorskim ośrodku Ruchu Drogowego.

        • 4 1

        • tego czegoś co nazywasz skrzyżowaniem nikt nie projektował (1)

          tak wyszło. Pan Antoni natomiast... Wygrał konkurs na stanowisko dyrektora Departamentu Infrastruktury. Przez ostatnie trzy lata Szczyt był zastępcą dyrektora w Wydziale Gospodarki Komunalnej UMG. Odpowiadał m.in. za referat zarządzania ruchem (1 stycznia przeszedł on do Zarządu Dróg i Zieleni), komunikację miejską (poparł naszą akcję walki o przywrócenie linii autobusowej do ACK) oraz ścieżki rowerowe, które są jego pasją.

          • 2 0

          • To jeszcze napisz, jak w końcu skończyła się sprawa tej linii do ACK.
            Zmuszono ZTM do uruchomienia linii widma, którą nikt nie jeździł, a po 2 miesiącach ją skasowano. Tak to się kończą "walki o dobro mieszkańców", gdy zamiast osobom kompetentnym daje się posłuch tym, którym wydaje się lepiej.

            • 2 0

    • Re: (1)

      Niestety, brutalna rzeczywistość w Polsce

      • 4 3

      • niestety niestety

        słuchaj, jest lepsze skrzyżowanie, tam panowie z zarządu się popisali kreatywnością i logistyką. Piękna rozgwiazda na chełmie, genialna. Nieźli frajerzy w tej unii jak na takie łajno dali kasę.

        • 3 1

  • nareszcie (4)

    w końcu coś rusza w tym kierunku, trochę to mało, ale zawsze malutki kroczek do przodu. Ciekawe tylko co z bimbajem na Morenę, tu tez bym chciała usłyszeć tego typu wieści ...

    • 57 2

    • JUTRO

      • 1 3

    • Narescie kilka inwestycji ruszy w Gdansku ... cos sie dzieje a w Gdyni niestety klapa (2)

      .... nic sie nie dzieje ( jedynie na wzgorzu ) .... cisza z inwestycjami ... jedynie tylko glosny marketing Szczurka i jego ekipy slychac ... smutne to

      • 3 0

      • Mieszkam w Śródmieściu Gdyni pół roku (1)

        Niestety muszę potwierdzić, że mało się tu dzieje. Często mam wrażenie, że nie ma się gdzie podziać. W Gdańsku (Wrzeszczu), gdzie wcześniej mieszkałem, nie było tego problemu. Jednak jest coś w Gdyni, czego Gdańsk raczej nie osiągnie - czystość! W Gdańsku przez cały rok żadne służy nie usunęły po zimie zwałów piachu z chodników ani z ulic. W Gdyni codziennie pod moim oknem (przd zimą) jeździła zamiataczka. Ciekawe, jak będzie po tegorocznej zimie.

        • 3 0

        • Nie do końca

          Nie wiem gdzie mieszkałeś w Gdańsku że przez cały rok nie sprzątano ulic, ale we Wrzeszczu widuję zamiataczkę ulic co najmniej kilka razy w sezonie gdy wracam nocą do domu.

          • 2 0

  • (5)

    Już się nie mogę doczekać - w końcu mi przestaną warczeć blachosmrody rano pod oknem i trąbić barany na siebie.

    • 18 9

    • ehh to nic nie zmieni (1)

      i tak nikt kto jezdzi samochodem nie przesiadzie sie na tramwaj jedynie zniknie pare lini autobusowych :) wiec i tak beda warczec i trabic pod oknem :)

      • 7 3

      • Ale nie tyle co teraz, ja nie mieszkam przy Łódzkiej. No ale pewnie Ci co teraz mają spokój i ugor za oknem będą mieli to co ja teraz. Raz na wozie raz pod wozem.

        • 0 3

    • A sam to hulajnogą jeździsz?

      • 3 1

    • blacho smrody... widze ze zazdrosc zzera ze ludzie maja auta, a ty musisz z buta dzien w dzien zapierdzielać

      • 3 2

    • O święta naiwności

      Zamiast blacjhosmrodów będa jeździć blachozgrzyty. Przeprowadź sie na kartuską albo inną podobną "arterię", albo chociaż postój przez chwilę przy jakimś przystanku tych blachozgrzytów. Aha, pamiętaj o osłonkach (najlepiej parasolki) na kwiatki, bo ziemia w doniczkach zmieni kolor na taki dziwny, podobny do ziemi w Kirunie (jak nie wiesz, co lub gdzie, to sprawdź w Wiki).
      Pozdro dla myślących, a demagodzy i tak nic nie pojmą.

      • 2 0

  • Wstajesz i masz !! Marzenia się spełniają ? (4)

    A JUTRO ODBLOKOWANE MIAST I SZEROKA SŁOWACKIEGO !!

    • 81 1

    • lunatykujesz?

      • 3 2

    • POWIEDZ CO TY BIERZESZ ? (2)

      SAM CHĘTNIE ZAŻYJĘ

      • 3 6

      • przypalony budyń (1)

        • 9 2

        • jesteś mi winien

          ściereczkę do monitora - oplułem z radochy :D

          • 1 0

  • Nowa pętla ? (13)

    Nowa pętla ? Teraz co trzy przystanki bedzie sie budowac nową pętlę ? To jaki był sens budowania tej na Witosa skoro teraz bedzie następna ? przy kolejnej rozbudowie sieci o pięć przystanków wybudujemy trzecią pętlę ? Gdzie tu jakaś ekonomia ?

    • 62 25

    • (8)

      a kt się liczy z publicznymi pieniędzmi

      • 7 5

      • (4)

        Ekonomia jak najbardziej. Przecież im bliżej centrum tym bardziej zatłoczony tramwaj. Więc lepiej puścić część tramwajów tylko na Chełm a część dalej. Logiczne.

        • 23 2

        • (1)

          Faktycznie - i dzięki "sprawnemu inaczej" systemowi door to door przejazd ze Świętokrzyskiej do Centrum jeszcze się wydłuży, a i kosztować będzie więcej (bilety na 1 przejazd co najmniej 2).

          • 4 9

          • Są bilety godzinne. Warto dokształcić się przed pyszczeniem na forum.

            • 10 1

        • PLOTECZKI (1)

          Słyszałem, że tramwaj z Orunii ma jechać max. na Chełm! Każdy !! Jeśli tak się stanie to gratuluje głupoty.
          Większość mieszkańców chce się dostać do centrum i JESZCZE DALEJ

          • 7 2

          • Jak to jest, że głupota reprodukuje się bez problemu, a informacja, że będą jeździły tam 2 i 6 - już nie.

            • 1 0

      • nowa pętla (2)

        to gdzie mają kończyć bieg tramwaje jak nie właśnie na pętli?

        • 7 1

        • a po co mają jeździć osobne tramwaje na Chełm (1)

          tylko po to, żeby skończyć bieg na tamtejszej pętli, skoro te same mogą jeździć na Ujeścisko, więc pierwsza pętla będzie niepotrzebna. wystarczyło wybudować całą trasę na jednym zamachem, skoro i tak było wiadomo, że jest potrzebna i będzie budowana. np. ile jest pętli na trasie z Oliwy na Stogi? naprawdę pętla nie jest potrzebna co 3 przystanki.

          • 9 5

          • ale ja mam na mysli pętle na Świetokrzyskiej bo wg wczesniejszych artykułów prasowych ma powstać obok pętli duzy parking dla samochodów.

            • 2 0

    • pętla na chełmie jest jak najbardziej potrzebna ! (2)

      W gdańsku plują sobie w twarz z ZKMu ze wcześniej inne pętle polikwidowali. Im więcej pętli tym więcej możliwości pokierowania tramwai w razie awarii czy utrudnień ruchu

      • 20 1

      • tramwajów

        • 2 3

      • sam jesteś tramwaja

        • 1 0

    • Masz rację!

      Zamiast kupić tramwaje dwukierunkowe, otrzyma Gdańsk tramwaje PESY. Jak jeden zepsuty będzie blokował szyny, to reszta będzie stała w kolejce. Nie będą moglii zawrócić żeby użyć czekające tramwaje i tylko między paroma przystankami wozić ludzi autobusem. Tak można by rozbudowywać każdą trasę po trochu.

      Przecież już nie długo ma być gotowy dworzec SKM Gdańsk Centrum. Mogą 1 zostawić na odcinku Chełm - Hucisko albo puścić dalej na Siedlce. Ale ZKM boi się nauczyć klientów przesiadania się.

      Ale nie wypał udał się z tym biletem na całe 3-miasto. W ten sposób nikt nie będzie się przesiadał jak nie będą ludzi zmuszać. Tramwaje i SKM będą konkurować a miasto będzie wydawać na dwa środki lokomocji jeżdżące równolegle. To jest przykład jak w Polsce marnuje się pieniądze podatników.

      • 0 1

  • no i fajnie (6)

    a kiedy doczekamy się trzeciego pasa na obwodnicy?

    • 25 19

    • (1)

      pojutrze po 7.00

      • 17 0

      • to obiecamy na kolejne wybory

        jak nas wybierzecie

        • 1 1

    • POWIEDZIELI, ŻE NIGDY (1)

      BO NIE DA SIĘ PRZEBUDOWAĆ 42 OBIEKTÓW MOSTOWYCH, PROSTE, NIE?

      • 8 1

      • nie pisz bzdur chlopcze

        bo sie da, beda 3 pasy pod wiaduktami, z tym wyjatkiem ze na danych odcinkach bez pasow awaryjnych, wiec zamilcz, wstydu oszczedz

        • 2 6

    • Oby nigdy:)

      • 2 3

    • SYNY, ZAMILCZ, PO DWÓCH PASACH JEŹDZIĆ NIE UMIESZ

      • 1 1

  • No to pięknie (2)

    wreszcie będzie można po ludzku dojechać na wioskę.

    • 29 7

    • (1)

      zanim dojedziesz to się zastarzejesz

      • 3 0

      • hę?

        "zastarzejesz"

        • 1 0

  • Roztropność oto czego brakuje ekipie Adamowicza (8)

    Zakup tramwajów dwukierunkowych wykluczał budowę ronda na Chełmie.
    Rondo na chełmie jest bardzo żle zaprojektowane i niewygodne dla pasażerów.
    Obecnie linia będzie wydłużana i rondo na Chełmie będzie zbędnę. I niech nikt nie mydli oczu że to dobrze wykorzystane fundusze unijne bo za te fundusze można wybudować np inne drogi a wrzucono je w bezsensowną inwestycję.
    A korki przeniosły się z Łódzkiej także na Wilanowską. Jedynie współczuć mieszkańcom Orunii Górnej Piastów i okolicznych osiedli.
    Wszystkim wyborcom gratuluję Adamowicza :-)

    • 64 22

    • Ja nie narzekam (4)

      dojeżdzam do pracy z oruni górnej obwodnicą - żadnych problemów nie ma.

      • 1 6

      • Wiemwiem o 2.00 w nocy i 11.00 nie ma korków

        Ale masz dziwną drogę dojazdową do UM Gdańsk

        • 4 2

      • To może do Gdyni pojedziesz przez Malbork

        • 6 0

      • kiedyś, mieszkając na Wiszących Ogrodach wracałem z centrum Gdańska przez Słowackiego i obwodnicę...

        może mieszkańcy Orunii Górnej powinni jeździć przez Przywidz, żeby uniknąć korków, tak, Panie Prezydencie?

        • 7 1

      • Kłamco wejdz na http://www.mapa.targeo.pl/ w zakładkę traffic

        i wyjdzie od 7.00 średnia prędkość ruchu od 0-8km/h. Bez wychodzenia z domu można udowodnić kto kim jest.

        • 0 0

    • tez mnie zawsze zastanawialo zestawienie, (2)

      tramwaj dwukierunkowy - pętla, to chyba jedno wyklucza drugie?

      • 3 1

      • (1)

        Nie do końca było pewne to, że Gdańsk dostanie te tramwaje dwukierunkowe. Jak wiadomo Kraków o nie też walczył. Sama pętla na Chełmie powstała przed podpisaniem kontraktu na zakup ponad 40 składów. Wtedy tylko 2 składy jeździły w Gdańsku. Jak wiadomo popularne Dortmundy nie są pojazdami wielkopojemnościowymi, dlatego nie dałyby radę obsłużyć całego Gdańska Południe. Dodatkowo Gdańsk zakupił PESY, a one są jednokierunkowe.

        Po za tym tramwaje dwukierunkowe mają zastąpić nasze wysłużone i zaniedbane :( stopiątki.

        • 2 1

        • Jaka bzdura!

          W Dortmundzie ludzie mają dosyć miejsca bo dwa tramwaje są szczepione. W Gdańsku są perony za krótkie na dwa tramwaje jadące razem. Tak na prawdę jest to 20 składów po dwa tramwaje a nie 40 osobnych. Tylko trzeba wydłużyć perony!

          I jeszcze coś. Zawsze mówi się w Gdańsku że nie mogą Dortmundy zawracać na trasie, bo jak wbudują wajchę to wjadą inne pojazdy na tor w złym kierunku. Jaka głupota! Obserwowałem jak to jest i zauważyłem że wajcha jest zawsze w przeciwnym kierunku od jazdy tramwaju. Czyli nie ma możliwości że tramwaj innego typu wjedzie na tor w odwrotnym kierunku.

          40 Dortmundów mogło by jeździć do pętli Nowa Łódzka i zawracać tam. A rozbudowa trasy o następne przystanki mogła by odbywać się kawałkami jak były by znowu środki na to.

          • 1 0

  • MIAŁ JECHAĆ PROSTO A SKRĘCI W LEWO ! (1)

    A NA KOŃCU SIĘ ZAPĘTLI !

    • 27 5

    • PETLA: IF Tramwaj

      GOTO PETLA

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane