• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Łódzka i tramwaj: są pieniądze, czas na przetarg

Maciej Naskręt
25 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Skrzyżowanie ul. Łostowickiej, Warszawskiej, Wilanowskiej i al. Witosa. To tutaj zacznie się ul. Nowa Łódzka. Skrzyżowanie ul. Łostowickiej, Warszawskiej, Wilanowskiej i al. Witosa. To tutaj zacznie się ul. Nowa Łódzka.

Około 180 mln będzie kosztować budowa Nowej Łódzkiej i tramwaju z Chełmu w stronę Łostowic. W środę podpisano umowę na unijne dofinansowanie, przetarg w kwietniu.



Inwestycja obejmuje budowę ul. Nowej Łódzkiej z 1,7 km dwupasmowej jezdni w obu kierunkach oraz położenie ok. 3 km torów tramwajowych. Inwestycja obejmuje budowę ul. Nowej Łódzkiej z 1,7 km dwupasmowej jezdni w obu kierunkach oraz położenie ok. 3 km torów tramwajowych.
Przygotowania do budowy ulicy i torowiska, które mają odmienić życie kilkudziesięciu tysięcy mieszkańców dzielnicy Gdańsk Południe, długo przyprawiały odpowiedzialnych za te przedsięwzięcia o ból głowy. Powód? Urzędnicy słusznie uznali, że obie inwestycje trzeba wykonać w tym samym czasie, by dwa razy nie rozkopywać tej samej części miasta. Problem w tym, że za realizację każdej z nich odpowiada inna miejska agenda, i każda z nich powstaje za inne pieniądze.

Urzędnicy dwoili się troili, by jakoś połączyć te inwestycje i wreszcie się udało. Za budowę mierzącej ok. 1,7 km ul. Nowej Łódzkiej, sięgającej od ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska będzie odpowiadać Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Z kolei miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 będzie czuwać nad budową niemal 3-kilometrowego torowiska od pętli na Chełmie zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż al. Witosa i realizowanej ul. Nowej Łódzkiej, do ul. Świętokrzyskiej.

Obie te inwestycje zrealizuje jeden wykonawca. Zostanie on wyłoniony w przetargu, który zostanie ogłoszony w kwietniu. - Przetarg zorganizuje GIKE 2012, jednak podczas inwestycji każdy podmiot będzie sprawować kontrolę nad własnymi zadaniami - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Budowa dwupasmowej ul. Łódzkiej będzie kosztować gdańszczan 92,5 mln zł. Prawie połowa pieniędzy (46 mln zł) będzie pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego. W środę podpisano porozumienie w sprawie finansowania tej inwestycji.

Z kolei budowa torowiska od al. Sikorskiego do ul. Świętokrzyskiej, przy której powstanie nowa pętla tramwajowa, pochłonie ok. 90 mln zł. - Jest szansa, że ok. 33 mln zł czyli 37 procent tej sumy, także otrzymamy z funduszy unijnych - zapowiada Marcin Dawidowski.

Dokumentacja inwestycji za kilka dni trafi do wydziału urbanistyki i architektury w urzędzie wojewódzkim. Po uzyskaniu pozwolenia na budowę ruszą procedury przetargowe. Nowa Łódzka i linia tramwajowa na Łostowice będą gotowe pod koniec 2012 r.

Opinie (157) 1 zablokowana

  • jedna pętla, druga pętla

    i się w końcu zapętli
    należy opracować "mapę drogową" pętli w celu zapobieżenia zapętleniu
    a postawić na tramwaje konne
    jak by to było romantycznie
    nasza szkapa ciągnie bombardiera
    wziuuuut

    • 7 1

  • Czekam z utęsknieniem... (1)

    • 6 1

    • weż się do roboty a nie czekasz

      • 1 3

  • (1)

    oj zmieni sie życie kiludziesięciu tyś. mieszkanców osiedli południowych
    2 lata budowy 2 km
    korki korki korki na Wilanowskiej Świętokrzyskiej a potem w 5 min do centrum

    • 8 3

    • 5 min do Centrum

      Wątpię żeby było 5 minut do Centrum ponieważ na Armii Krajowej jest zawsze korek

      • 1 0

  • bomba z opóźnionym zapłonem

    tego typu zainwestowanie doprowadzi do kolejnych zdarzen typu ostatniej powodzi na Maderze. Zabudowa stoków zabetonowanie wszelkich powierzchni wycinka wysokich zadrzewien itp :) to wszystko jest przyczyna a skutki juz niedługo

    • 12 6

  • ??? (4)

    wszystko fajnie ale... co z dojazdem na Kowale??? czyzby o nas zapomnieli?? przeciez w ta strone to tragedia z dojazdem

    • 6 1

    • Kowale nie są już w Gdańsku, więc miasto ma w dupie mieszkańców.

      • 3 0

    • Masz swój blachosmród

      to go używaj

      • 0 0

    • (1)

      co racja to racja. Kowale nie są częścią Gdańska nawet nie są częścią gminy miasta Gdańsk więc decyzje dotyczące tej sztucznej przyległości miasta rozpatrywane są na szczeblu wojewódzkim a nie miejskim. Miasto i tak przez długi czas posyłało tam swoje autobusy (teraz przjęła to inna firma) i dopłacało do interesu bo wszystkim się wydawało że wystarczy się wyprowadzić na peryferie a miasto z otwartymi rękoma samo przyjdzie z pomocą. Jaki w tym interes miasta skoro mieszkańcy takowych "dzielnic Gdańska" zarabiają w nim pieniądze a potem rozliczają się z inną gminą i podatki wędrują gdzie indziej. Niech może mieszkańcy tych wszystkich przyległości zastanowią się nad swoimi żądaniami bo jedyne co mają do zaoferowania to żerowanie na cudzym pastwisku i kłapanie językiem że jeszcze mu źle.

      • 1 0

      • W Bydgoszczy po paru numerach wójtowej z okolicznej wiochy zabroniono np. korzystać z basenów i przedszkoli osobom zameldowanym poza miastem.
        I jest tu logika: korzystają ci, którzy płacą podatki. Reszta z pretensjami niech idzie do swojego wójta.

        A jeżeli Kowale chcą zmian - niech przyłączą się do Gdańska.

        • 1 0

  • nareszcie, oby się udało bez opóźnień, na Ujeścisku tramwaj mega się przyda

    • 5 0

  • Terminy

    Ciekawe, że jeszcze parę miesięcy temu była mowa o tym, że budowa Nowej Łódzkiej i nowej linii tramwajowej ma się zakończyć w 2011 roku, a teraz już lekko rok w plecy. Oby to było ostatnie opóźnienie.

    • 11 0

  • Fantazje wyborcze (4)

    Jak zwykle przed wyborami wszystkie plany i wizje doznają nagłego przyśpieszenia. Tramwaj i Nowa Łódzka wg. pierwszych obietnic miały być GOTOWE już daaaawno! Tymaczesm znów mamy obietnicę, że "już zaraz, już na pewno". OK - tym razem wygląda na to, że faktycznie zbudują - ALE - politykom zbyt łatwo przychodzi obiecywanie. Oni wiedzą, że i tak nikt ich z obietnic nie rozliczy. Nie możemy pozwalać się oszukiwać. Jak ktoś coś obieca to musi dotrzymać - tak mnie uczono w domu. Jak nie odtrzymał to więcej się takiej osobie nie ufa. Politycy powinni być traktowani tak jak normalnie traktujemy naciągaczy i ludzi niesłownych.

    • 20 2

    • (2)

      Proszę tylko udowodnić, gdzie i kiedy obiecywano tramwaj na Nowej Łódzkiej gotowy już w 2010 roku?

      • 0 2

      • (1)

        W planie inwestycji z roku 2005 było wpisane, że finansowanie projektu Nowej Łódzkiej rozpocznie się w 2008. A to nie była pierwsza wzmianka o tym projekcie.

        • 3 0

        • finansowanie to nie budowa. A już na pewno nie oddanie inwestycji do użytku.

          • 0 0

    • Zgadzam się - to są fantazje wyborcze

      A miejsce na trasę P-P (Północ-Południe) - od Tesco na Orunię Górną została zabudowana komunalnymi budynkami na Oruni Górnej.
      Zabudować miejsce na drogę - to jest "budyniowa polityka" w "budyniowej republice".

      • 0 0

  • hmm jakos nie wierze w nic co plynie z ust Adamowicza,zwlaszcza przed wyborami...

    • 13 1

  • wszystko jest: kasa, projekty :) tylko p.... drogi nie ma

    jak będą ją budować tak szybko jak Słowackiego to zapomnij o 2012

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane