• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe ronda, nowy problem dla kierowców?

Maciej Naskręt
9 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przyjezdny? Za darmo. Gdańszczanin? Płaci

Zobacz, jak kierowcy jeżdżą po nowych rondach dwupasmowych w Gdańsku.


W Gdańsku pojawiły się kłopotliwe dla części kierowców skrzyżowania z ruchem okrężnym. Warto zweryfikować swoje umiejętności za kierownicą samochodu i nieco przygotować się do rozwiązań zaproponowanych przez projektantów.



Zobacz, jak należy jeździć po rondach dwupasmowych. Zobacz, jak należy jeździć po rondach dwupasmowych.
Nienajlepiej kierowcy radzą sobie jeżdżąc po największym gdańskim rondzie wokół pomnika Jana III Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska. Statystyka dowodzi, że wciąż przed wieloma z nas jeszcze sporo nauki.

- W 2010 r. na Targu Drzewnym doszło do 32 kolizji drogowych i pięciu wypadków. Natomiast w tym roku w okresie do 30 listopada odnotowaliśmy 29 kolizji i również pięć wypadków - mówi podkom. Magdalena Michalewska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. Warto jednak pamiętać, że wielu niegroźnych stłuczek kierowcy nie zgłaszają policji, by nie dostać mandatu.

Od kilku miesięcy kierowcy jeżdżą po nowych dwupasmowych rondach na ul. Kartuskiej Północnej zobacz na mapie Gdańska i przy ul. Szczęśliwej zobacz na mapie Gdańska, które powstały w ramach budowy Trasy W-Z. Ponadto przy budowie Trasy Słowackiego na lotnisku wykonano dwupasmowe ronda na wysokości budynku Young Digital Planet zobacz na mapie Gdańska, a także przy ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska. Ostatnie tego rodzaju rondo otwarto przy Ergo Arenie w połowie tego roku.

Co sprawia najwięcej problemów kierowcom na tego rodzaju rondach? - Przede wszystkim nie korzystają z kierunkowskazów. Należy szczególnie zwrócić uwagę na tę czynność podczas opuszczania skrzyżowania z ruchem okrężnym - zaznacza szef pomorskiej drogówki, Janusz Staniszewski.

Czy dwupasmowe ronda usprawniają ruch?

- Włączony kierunkowskaz do skrętu w prawo stanowi znak dla pieszych. Wtedy mają oni pewność, że auto zjeżdża z ronda i nie będą wchodzić na przejście przed nadjeżdżający samochód. Ponadto włączony kierunkowskaz w aucie opuszczającym skrzyżowanie ułatwia kierowcom oczekującym na możliwość wjechania na rondo szybsze włączenie się do ruchu - tłumaczy Staniszewski.

- Kierowcy powinni ponadto zapamiętać, że jeśli jadą jezdnią o przekroju dwóch pasów do ronda, muszą zajmować prawy pas ruchu jeśli skręcają na skrzyżowaniu w prawo. Z kolei gdy skręcają w lewo, powinni zająć pas lewy. Natomiast, gdy jadą prosto mogą zajmować oba pasy ruchu - dodaje Staniszewski.

Pomorska policja w odróżnieniu od tej z Mazowsza nie traktuje surowo tych kierowców, którzy nie radzą sobie na rondach. Nie wlepia im mandatów. Warto jednak się do tego przyłożyć. Czytelne, dla innych uczestników ruchu, poruszanie się kierowców po rondzie zapewnia, że w korkach przed tego rodzaju skrzyżowaniami stoimy nieco krócej.

Opinie (392) ponad 10 zablokowanych

  • Turbinowe daje radę

    Jak już mam wybierać, to wolę turbinowe, swoją konstrukcją narzuca kierowcom określone zachowania, a konstrukcja ronda dwupasmowego zakłada, że wszyscy są mili, uprzejmi, oraz znają i respektują przepisy. Na to, to ja raczej nie liczę.

    • 5 0

  • "Natomiast, gdy jadą prosto mogą zajmować oba pasy ruchu - dodaje Staniszewski."

    Rysunek tego nie sugeruje (niebieski samochód)
    Albo ktoś głupoty pisze (mówi), albo głupoty rysuje.

    • 6 0

  • Jak czytam, że szef pomorskiej drogówki mówi o skręcaniu w lewo na rondzie, to wyobrażam sobie gościa wbijającego się "pod (2)

    prąd". Rondo, to taki kawałek prostego odcinka ulicy jednokierunkowej, do którego dochodzą ulice wyłącznie z prawej strony i który został zawinięty obrączkę, o czym informuje znak (takie kółeczko ze strzałkami) , a zjazd z tej drogi możliwy jest tylko w prawo. A więc należy mówić o pierwszym, drugim, trzecim itd. zjeździe z ronda.Potocznie oczywiście niektórzy mówią że skręcili na rondzie w lewo, ale co jak od ronda odchodzi pięć ulic? To wtedy mniej w lewo czy bardziej w lewo? NA RONDZIE NIE MA "W LEWO"!

    A więc drodzy forumowicze! Spróbujcie w wyobraźni swej przerwać i rozprostować rondo, i wyobrazić je sobie jako ulicę jednokierunkową (jedno, dwu, lub wielopasmową), z dochodzącymi do niej wyłącznie z prawej strony podporządkowanymi ulicami dwukierunkowymi. Zasady ruchu odnośnie zmiany pasa, używania kierunkowskazów itp.. są te same i jak to pojmiecie, znikną Wasze wszelkie troski i zmartwienia . :))
    Powyższe dedykuję w szczególności Karolowi - wielbicielowi lewego migacza

    • 11 2

    • dokładnie tak (1)

      to jest najprostszy sposób na zrozumienie zasad ruchu na rondzie. Długa, 2- czy 3-pasmowa ulica jednukierunkowa z dojazdami/zjazdami z prawej strony. Jedziesz dowolnym pasem, zmieniając pasy używasz kierunkowskazów, zjeżdzając z tej ulicy zjeżdżasz na prawy pas i dajesz kierunek w prawo. I teraz wyobraź sobie, że tę jednokierunkową ulicę zawijasz w kółeczko, i masz rondo - ale jeździsz dalej tak samo. Prościej się nie da.
      Łapka w górę za przypomnienie tej sterej sztuczki do tłumaczenia jak jeździć na rondzie :)

      • 2 1

      • Moderatora uprasza sie o wykasowanie większości pozostałych postów

        szczególnie tych o zaletach używania lewego kierunkowskazu i , bo robią bajzel w głowie niedokształconych kierowców. :)

        • 1 1

  • Po tych wpisach widać że połowa nie ma pojęcia o jeżdzie po rondzie (2)

    Kożda zmiana kierunku jazdy powinna być sygnalizowana kierunkowskazem. Kierunkowskaz lewy oznacza że jeszcze nie opuszczasz ronda, prawy że na najbloższym zjeżdzie.

    • 1 7

    • źle (1)

      jak się kręcisz w kółko po rondzie to nie zmieniasz kierunku jazdy - ergo, lewy kierunkowskaz jest zbędny.
      Brak kierunkowskazu oznacza, że nie opuszczasz ronda, prawy - że zjeżdżasz najbliższym zjazdem. Zachowania takie jak twoje (połączone jeszcze z teorią "lewy kierunek na rondzie, brak kierunkowskazu przy zjeździe") powoduje nieporozumienia - wielu kierowców widząc mnie na rondzie bez żadnego kierunkowskazu zakłada, że zjeżdżam z ronda, tylko zapomniałem włączyć prawy kierunkowskaz - no bo przecież nie mam lewego kierunkowskazu. Dopóki wszyscy nie będziemy się stosować do jedynych prawidłowych reguł, dopóty będzie na rondach trwał chaos.

      • 4 0

      • no dokładnie. Po co włączać lewy kierunkowskaz jak wszyscy więdzą że jadę w lewo (bo po rondzie inaczej się jechać nie da)

        a jak zjeźdżam z ronda to włączam prawy kierunek po skręcam w prawo. Żanda filozofia

        • 2 0

  • Autora tego rysunku powinni wysłać na egzamin

    W Polsce obowiązuje ruch prawostronny i zawsze wjeżdżamy na skrzyżowanie z ruchem okręznym a nie rondo, z prawego pasa i z prawego pasa opuszczamy.

    • 4 2

  • rondo

    Rondo to najgłupszy wynalazek trancuski. zaraz po rewolucji

    • 2 5

  • Matoły nie kierowcy, brak włączonych kierunkowskazów nie tylko na rondach

    To zmora, że matołstwo jeździ zakładając, ze każdy się domyśli, gdzie takie coś jedzie, jak w afrykańskiej dziczy, nagminne jest nieużywanie kierunkowskazów i za to powinny być mandaty wcale nie małe, bo wprowadzają innych w błąd. Często w Gdyni skręcają z ul 10 Lutego pod wiadukt na ul Podjazd i też nie sygnalizują, co jest powodem kolizji, a gołym okiem widać, ze są pasy na lewo i na wprost. Policja powinna reagować na takie wykroczenia.

    • 4 0

  • Opuszczamy rondo tylko z pasa zewnętrznego- kochani kierowcy !

    j.w

    • 3 2

  • Jan III Sobieski

    Forumowicze pytanie. Jadąc podwalami staromiejskimi w stronę Huciska, zewnętrznym pasem, robię kółko, czy mam pierwszeństwo wobec tego, który jedzie prosto wewnętrznym pasem?? Dodam, że jest tam przejscie dla pieszych i przed nim linia ciągła. Za przejściem juz trzy pasy bezpośrednio przed skrzyżowaniem.

    • 0 0

  • turbo rondo

    na kokoszkach turbo rondo jest inaczej oznakowane i widac tam wyraznie ze z prawego mozna tylko w prawo skrecic jezeli nie ma takich oznakowan to dla mnie dwa pasy sa rownorzedne

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane