• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odległe światełko w tunelu pod Martwą Wisłą. Otwarcie w marcu 2016 r.?

Maciej Naskręt
27 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wjazd do pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą od strony Węzła Marynarki Polskiej. Wjazd do pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą od strony Węzła Marynarki Polskiej.

Sądząc po tym, co zobaczyliśmy w budowanym tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, kierowcy nieprędko tamtędy pojadą. Władze miasta zakładają, że uda się to najszybciej w marcu 2016 r.



Czy prawie roczne opóźnienie na budowie tunelu to dużo?

Zgodnie z pierwotną umową na roboty, zawartą w 2011 r. pomiędzy miejską spółką Gdańskie Inwestycje Komunalne a firmą OHL, budowa tunelu pod Martwą Wisłą powinna się zakończyć w październiku 2014 r. Prace miały potrwać równe trzy lata. Tego terminu nie udało się jednak dotrzymać. Roboty w tunelu trwają do teraz - 10 miesięcy po pierwotnej dacie zakończenia prac.

Szczęściem w nieszczęściu jest to, że inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych w 85 proc. i miasto jako inwestor nie może dowolnie przedłużać terminu oddania tunelu do użytku. Każde wydłużenie terminu musi się wiązać z uzyskaniem zgody Centrum Unijnych Projektów Transportowych na przedłużenie prac.

Tak też było w pierwszym kwartale tego roku. CUPT wyraził wtedy zgodę na prace do 10 lipca. Termin ten ustalono dzięki pracy komisji rozjemczej, która wypracowała kompromis między inwestorem i wykonawcą. Uznała ona część terminowych roszczeń firmy OHL.

Taką komisję powołuje się zazwyczaj na dużych placach budów, które są zlecane i prowadzone w ramach systemu FIDIC. To system wzorcowych Ogólnych Warunków Kontraktowych wykorzystywanych przy robotach budowlanych i inżynieryjnych stworzonych przez Międzynarodową Federację Inżynierów Konsultantów.

W skład komisji rozjemczej wchodzą prawnicy i specjaliści niezwiązani z wykonawcą i inwestorem, których głównym zadaniem jest wygaszanie konfliktów w samym zarodku zamiast doprowadzania ich przed sąd.

Wjazd do tunelu od strony Drogi Zielonej. Nitka w kierunku Trasy Sucharskiego. Wjazd do tunelu od strony Drogi Zielonej. Nitka w kierunku Trasy Sucharskiego.
Przejezdność w marcu 2016 r.?

Sęk w tym, że spółka OHL złożyła kolejne roszczenia do terminu zakończenia budowy jeszcze w czerwcu. Wtedy okazało się, że wykonawca chce pracować pod ziemią do końca 2015 r. Wtedy jednak inwestor uznał, że realna data zakończenia robót to przełom września i października tego roku.

- Powtórne prace komisji rozjemczej jeszcze nie zakończyły. Będziemy o ich wynikach na pewno zainteresowane osoby informować - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik spółki GIK.
Zastępca prezydenta Gdańska zdradził nam jednak nowe założenia otwarcia obiektu.

- Chcemy, by prace budowlane zakończyły się do listopada. Wtedy ruszą odbiory i, jak przewidują władze spółki GIK, otwarcie tunelu powinno nastąpić w marcu 2016 r. - mówi Andrzej Bojanowski.
Na to wszystko musi się jednak zgodzić jeszcze wspomniany wcześniej CUPT. Pozostaje jedynie czekać.

Przeszliśmy tunelem pod Martwą Wisłą

W ostatnim półroczu rzadziej otrzymywaliśmy od inwestora raporty z budowy wraz ze zdjęciami. Jeśli już pojawiały się, to można było poznać zakres prac tylko na wycinku wspomnianej inwestycji.

Nasza ciekawość jednak wygrała więc sami udaliśmy się na plac budowy.

Plac budowy tunelu pod Martwą Wisłą jest chroniony i trudno na niego wejść. Nam jednak udało się znaleźć niepilnowane miejsce i w przebraniu pracownika budowy przespacerować się po realizowanej inwestycji. Doszliśmy do najgłębszego miejsca przeprawy od strony Węzła Marynarki Polskiej - 31 metrów poniżej lustra wody Martwej Wisły.

  • Szalunek pod ściankę na wysokości przejścia poprzecznego nr 6.
  • Wnętrze pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Rejon przejścia poprzecznego nr 7.
  • Ok. 40-metrowy odcinek gotowej ściany i płyty w pierwszej nitce tunelu.
  • Najgłębsze miejsce w tunelu - nitka nr 1. Widok w kierunku ul. Ku Ujściu.
Budowa w pierwszej nitce mocno opóźniona

To, co rzuciło nam się w oczy po wejściu do tunelu to fakt, że w pierwszej nitce nie dzieje się zbyt wiele. To tłumaczyłoby, dlaczego w raportach z budowy temat tej rury się pomija. Niemniej kończy się tam wykonywanie ścianki pod płytę betonową, na której będzie jezdnia. Prace te toczą się przy przejściu poprzecznym nr 6 - drugim od strony Węzła Marynarki Polskiej.

Natomiast przy ostatnim przejściu zdjęto instalację mrożącą i konstrukcje wzmacniające. Wciąż trzeba z tego odcinka wywieźć piach i wykonać ściany pod płytę betonową.

Jeśli chodzi o przejścia poprzeczne między dwiema rurami, to są już gotowe. Zakończono ich mrożenie oraz zdemontowano instalacje.

To, co powinno martwić inwestora, to płyta betonowa, na której pojawi się jezdnia. Zauważyliśmy tam wykonany tylko jej ok. 40-metrowy odcinek. Przypomnijmy, że tunel ma nieco ponad kilometr.

  • Dojazd do tunelu nr 2 od strony Węzła Marynarki Polskiej.
  • Druga nitka tunelu. Układanie płyty.
  • Koparko-ładowarka dostarcza pręty do zbrojenia płyty w drugiej rurze na wysokości przejścia poprzecznego nr 7.
Płyta w drugiej rurze prawie gotowa

Sprawdziliśmy także prace budowlane w drugiej nitce. Tam sprawy mają się znacznie lepiej. Do zakończenia budowy płyty jezdnej pozostaje wykonawcy jeszcze ok. 200 metrów. Choć zastępca prezydenta, który był tydzień wcześniej na budowie tunelu, zapewniał nas w rozmowie, że powinna być już zakończona.

Trwa tam także układanie na ścianach tunelu obudowy ognioochronnej. W tej części tunelu roboty posuwają się znacznie szybciej, a to za sprawą faktu, że nie było tam wszystkich instalacji niezbędnych do wykonania przejścia.

Elementy prefabrykowane pod budowę płyty w obu nitkach tunelu. Elementy prefabrykowane pod budowę płyty w obu nitkach tunelu.
Ludzie związani z budową: listopad to termin życzeniowy

Skontaktowaliśmy się z osobą, która pracowała dla wykonawcy od pierwszego dnia na placu budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Była ona związana z kadrą kierowniczą na budowie. Z uwagi na to, że nadal pracuje w branży budowlanej, chce pozostać anonimowa. Przedstawiliśmy jej zdjęcia z placu budowy.

- Po tym, co widzę i dowiaduję się z opowiadań, oceniam, że nie ma szans na realizację tej inwestycji do listopada. To termin mocno życzeniowy - mówi dawny pracownik budowy.
Nieoficjalnie mówi się, że inwestycja ma się zakończyć nawet we wrześniu 2016 r.

Próbowaliśmy to sprawdzić w GIK, ale nikt nie potwierdził tej daty, sugerując przy tym, że to spekulacje.

- Też pozostałbym przy tym stanowisku. Wszystko jednak jest możliwe - mówi nam były pracownik budowy.
Zanieczyszczone miejsce na budowie. Zanieczyszczone miejsce na budowie.
Nieczystości na budowie

To, co obok opóźnionych prac, uderzyło nas na budowie najbardziej, to nieczystości. Wiele osób z racji tego, że pracują głęboko w tunelu swoje potrzeby fizjologiczne załatwia w najbardziej dogodnym i ustronnym miejscu. Z tego powodu w wielu miejscach na budowie unosi się fetor fekaliów.

Najbliższe ubikacje znajdują się dopiero przy wyjściu z tunelu. Nie są one ustawione we wnętrzu przeprawy z uwagi na to, że co jakiś czas przyjeżdża do nich serwis sprzątający. Pracownikom natomiast jest tam po prostu za daleko.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (266) 6 zablokowanych

  • Totalny szok. (39)

    Dziękuje dziennikarzom Trójmiasto.pl za pokazanie opinii publicznej rzeczywistego stanu, a nie przedwyborczej ściemy w której ta władza jest bardzo dobra.

    • 680 34

    • W tej chwili powinna wkroczyć CBA i sprawdzić czy tam ktoś nie ma lepkich łapek. (9)

      • 130 16

      • wszyscy powinni tam wjechać (6)

        ZUS, Sanepid, PIP, NIK, FBI, MI6 z James'm Bondem, Jason Bourne, porucznik Borewicz, ZAiKS a wisienka na torcie powinna być komisja śledcza pod przewodnictwem Antoniego Macierewicza!

        • 96 15

        • (4)

          i jeszcze pisowscy krzykacze powinni tam wjechać

          • 33 39

          • a gdzie w takim razie powinien pojechać Budyń i jego wyznawcy? (2)

            na spotkanie z Yeti? czy do Nibylandii?

            • 35 6

            • do Peru

              Śladami swojego guru

              • 22 5

            • Gdzie Budyn?

              Jak to gdzie??
              Ze swoim grubym wyznawca zapewne szykuja strategie dalszego II etapu zamkniecia Palacu Mlodziezy.
              Spieprzyc. To wlasnie potrafia najlepiej.
              Robcie tak dalej. Pozbawcie praw rodzicow i dzieciaki. Zabierzcie mozliwosci i potencjal i niech sie zgadza wasza wlasna kasa..
              Na szczescie to juz ostatnia kadencja.

              • 11 1

          • Jak pisowcy wejdą to go nigdy nie oddadza

            W mysl zasady- nie budujemy- nie bedzie lapowek

            • 4 5

        • Sanepid i PIP jak najbardziej, jak pracownicy robią kupę w tunelu :)

          • 23 0

      • cba nie wkroczy

        Musieli by zrobic cele koedukacyjne

        • 3 1

      • Zniknięcie tych parówek spowodowało niemały zamęt...

        • 8 0

    • to nie prawda że Polska w ruinie (10)

      • 37 14

      • (6)

        W Amerykach, Chinach i Europach przecież budowy tuneli się nigdy nie opóźniają, nie?

        • 31 28

        • i my chcemy tu elektrownię atomową...

          • 18 4

        • (4)

          nie o 100 procent pierwotnego czasu budowy. w chinach za taką fuszerkę już leciałyby głowy (dosłownie!).

          • 16 4

          • (3)

            Na 25 chińskich projektów atomowych, opóźnionych jest 21. Pierwszy z tych projektów już się poślizgnął o dwa lata. No to chyba tam jeden żywy inżynier atomowy nie został?

            • 12 6

            • (2)

              / 2011-08-03 /
              "Obecnie w Chinach istnieje już ponad 65 tys. km autostrad i niebawem kraj ten przegoni pod tym względem Stany Zjednoczone, które mają ich 80 tys. km. Cel ma zostać osiągnięty do 2020 roku, choć nie wykluczone, że nastąpi to o wiele szybciej. Dlaczego? Otóż pierwotne plany zakładały budowę 35 tys. km autostrad właśnie do tego roku. Zdołano je przekroczyć blisko dwukrotnie i to 10 lat wcześniej." http://www.obserwatorfinansowy.pl/forma/rotator/transport-w-chinach-wydatki-kolej-budowa-drog/

              • 9 0

              • (1)

                A ile mają kilometrów na 1 Chińczyka i jak się to ma do Polski? Wsp. dla Chin: 62.58, dla Polski: 78.6. A w odniesieniu do powierzchni kraju? Chiny: 8.85/km , Polska: 9.67/km

                Za: CIA World Factbook

                Jednak Polska górą ;)

                • 7 2

              • Tylko, że ten tekst miał być odnośnie dotrzymywania terminów i tempa prac w Chinach.

                PS. chińska sieć drogowa zajmuje prawie wyłącznie wschodnią część kraju (gdzie jest 95% populacji) i jest tam dużo gęstsza od polskiej.
                mapka: https://pl.wikipedia.org/wiki/Autostrady_w_Chinach

                • 0 0

      • nie w ruinie

        tylko w budowie

        • 17 15

      • nie prawda?

        jednak "nieprawda"

        • 2 2

      • Sqotti

        Ale w urynie.

        • 5 1

    • Gratulacje dla Redakcji!

      Redaktorze Macieju - bardzo dobra robota! Oby wiecej takich artykułów, a poziom Trójmiasto.pl bedzie jeszcze lepszy!

      • 118 11

    • Skandal

      Ciekawe, kto nakradł??

      • 26 7

    • Skrajna nieodpowiedzialność (9)

      Gdyby w USA wszedł "Pan Redaktor" na czyjś grunt bez pozwolenia pewnie wynosiliby go cięższego o kilka kilogramów ołowiu. W Polsce może wejść każdy i wszędzie. Kompletny brak poszanowania prawa.
      Drogi "Panie Redaktorze". Na placu budowy za Pańskie zdrowie i życie zawsze odpowiada kierownik budowy. W związku z powyższym, pomimo szczytnego celu jaki Panu przyświecał, swoim działaniem świadomie Pan narażał osobę kierownika budowy na odpowiedzialność karną, możliwość pozbawienia prawa do wykonywania zawodu i inne nieprzyjemności.
      Ciekaw jestem czy wszedłby "Pan Redaktor" na pokład statku bez wiedzy i zgody kapitana?

      • 43 108

      • Narracja podobna jak przy taśmach prawdy: winni sa kelnerzy. Teraz winny redaktor (2)

        który pokazał ukrywaną prawdę.

        • 92 10

        • król paraduje z klejnotami na wierzchu

          • 3 2

        • Od jutra Młodzieżówka Platformy Obywatelskiej rozpoczyna patrole wokół tunelu.

          • 26 7

      • swoim nielegalnym wejściem do tunelu redaktor pokazał nie tylko stan budowy

        ale także słaby poziom bezpieczeństwa, kara się należy

        • 63 1

      • Parę razy widziałem J. Bonda, który właził nie tylko na statki

        bez jakiejkolwiek zgody, a działał w imieniu królowej...

        • 31 1

      • pewnie fotki robił w weekend, bo jakoś tam pustawo

        na wielkim palcu budowy...

        • 6 1

      • Przeciez jest napisane, ze przedstawiaja fotki wykonane przez tego pracownika, ktory pracowal na budowie, a nie zrobione przez redaktora...

        • 3 7

      • Dla saperów z Wermachtu taka budowa to rozgrzewka. (1)

        Powiem tak, Niemcy za okupacji wybudowaliby 10 takich tuneli w rok.

        • 14 6

        • ... a ile masowych grobów powstało wtedy wokół?

          • 0 0

    • Polska w ruinie.

      • 14 12

    • Strasznie to wygląda!

      Ciekawe czy w 2016 roku w ogóle wyrobią się? Wydaje mi się to mało prawdopodobne. OHL już dawno powinni z tej budowy wyrzucić i poszukać nowego wykonawcę. W tej chwili na tej budowie powinno pracować kilkaset osób a ze zdjęć wynika, że jest tam ich garstka dosłownie.

      • 21 2

    • (1)

      Granat do szamba został wrzucony, teraz zobaczymy kogo obryzga.

      • 10 1

      • Może być niewypał

        • 0 0

    • Ale jaja, ale jaja, ale jaja!

      • 16 2

    • przejezdność w marcu, potem testy, odbiory - pojedziemy tunelem gdzieś w okolicach przyszłych wyborów ... prezydenckich

      • 8 1

  • Ile dziennie płacą za opóźnienie odszkodowania? Nic? Aha... (5)

    Jak zwykle, Polandia, Gdańsk...

    • 311 19

    • (1)

      Uspokój się,odszkodowanie i tak będzie szło z Twoich pieniędzy które chciałeś przeznaczyć na budowę Świątyni Opatrzności Bożej w Warszawie .Widzisz do czego to prowadzi ?

      • 11 35

      • coś ci się zwarło w zwojach? tzn gumce trzymającej uszy?

        nie jestem firmą budującą tunel, nie sponsoruję guseł. Czekam na tunel. Wykonawca zdaje się płaci za opóźnienia? Chyba że podpisaliście w umowie odwrotnie!!?!???!

        • 5 0

    • To nie takie łatwe (1)

      Podejrzewam, że kary już powinny byc wysokie ale:
      - jak będą za duze to wykonawca zejdzie z budowy bo i tak i tak pozostaje mu batalia w sądzie
      - zawsze coś można zrzucic na złe dokumenty które przygotowywało miasto,
      - jak wykonawca zejdzie z budowy to nie ma szans na szybkie znalezienie zastępcy by zdążyć w nawet przedłuzonych terminach unijnych = nie ma tunelu.

      • 10 0

      • jakie złe dokumenty? czyżby miasto nie przedstawiło niezbędnych badań geologicznych?

        czy mas zna myśli źle napisaną umowę - nie dającą szans na odszkodowanie z tytułu opóźnień?

        • 4 1

    • Zawsze że piszesz to akurat kiedy obok tego artykułu znajduje się inny o tym, że PESA musi płacić kare za opóźnienia w dostawie pociągów. I gdzie to twoje "Jak zwykle , Polandia, Gdańsk" Pamiętasz tylko jak nie ma kar, ale nie pamiętasz jak są? Popełniasz podstawowy błąd w myśleniu- heurystykę dostępności- może być dumny z tego, że jesteś tak ograniczony.

      • 3 0

  • Martwy tunel pod Wisłą a światełko bardzo odległe.. (2)

    • 149 5

    • hahahahaha

      Takie sa efekty pracy pseudofacbowcow

      • 5 2

    • POgrobowcy Rzeczypospolitej

      A gdzie propaganda sukcesu rodem z prl-u panie budyń i spółki

      • 4 0

  • Jeśli mnie pamięć nie myli, to prezydent Budyń zapowiadał inny termin otwarcia. (3)

    Jeśli mnie pamięć nie myli, to robił to przed wyborami...

    • 260 10

    • prezydent Budyń myli się nie po raz pierwszy, a to swoich mieszkań policzyć nie umie (1)

      a to nie pamięta, że znał się z Marcinem P - i nawet po sąsiedzku mieli na Szafarni apartamenty, nie wspominając o słynnych eventach w ciąganiu samolotu OLT
      a to kłamie w sprawie terminu otwarcia tunelu by zyskać w wyborach

      chłop się doigra, dostanie w końcu kopa w tłusty tyłek i zostanie z jednym mieszkankiem..... tak widzę koniec historii tego gdańskiego notabla

      • 20 2

      • Koledzy nie dadzą mu zginąć.

        Za dużo mu zawdzięczają. Ale jest światełko w tunelu. Nikt nie pisze o tym, że w zeznaniu za zeszły rok ubyło mu kilka mieszkań, a jednak nie przybyło gotówki na kontach. Czyżby oddał dla biednych? A może zaczął ukrywać majątek? CBA działa na razie opieszale, ale jak zmieni się władza to kto wie. Trzeba przepisywać majątek na rodzinkę, tak na w razie czego.

        • 6 1

    • Kiedyś otwarć dokonywano 22 lipca, teraz w czasie kampanii wyborczych.

      Tunel i kolej Metropolitalna pociągną PO do "grobu".
      Polegną w wyborach za swoje obiecanki.

      • 6 1

  • Zaraz okaże się, że nie mieli pozwolenia na budowę jak to w tym kraju często bywa.

    • 89 9

  • A pani premier miała otwierać z pompą przed wyborami. (4)

    • 178 16

    • Z pompą? Myślisz, że otworzą cieknący tunel i będzie trzeba wymompowywać wodę?

      • 21 4

    • Gronkirwicz Waltz tak zrobiła

      • 13 1

    • No przecież po przekopaniu się na drugą stronę Wisły poprzyjeżdżali wszsycy politycy PO, żeby się polansować.

      Była ówczesna min. Bieńkowska, ksywka "ale jaja, ale jaja", był wojewoda Stachurski, był jego wice "prawie mgr. politologii", był wiceminister infrastruktury Paweł Orłowski. Lista polityków PO była długa, każdy chciał się ogrzać w blasku sukcesu.

      • 13 2

    • A tu ZONK !

      Teraz to budyń z pewnością poleci.

      • 8 1

  • Masakra! (3)

    Nawet na wybory się nie uda?
    Adaś dostanie po łapkach od ciotki Ewy.

    • 187 14

    • Tragedia i makabra

      • 7 1

    • No widzisz. I to mnie martwi w komentarzach. Powołujesz się na zwierzchnictwo E. Kopacz nad Adamowiczem. (1)

      Tak więc obawiasz się konsekwencji politycznych ze strony władz PO wobec Adamowicza, a nie martwisz się tym, że dotacja z UE może przepaść i nikt Gdańskowi nie zwróci mln złotych z tej inwestycji. Potem, żeby budżet się spinał, władze Gdańska podniosą gdzieś opłaty, żeby zwróciło się za wydane pieniądze na tunel itp. itd. Koniec końców zapłacą mieszkańcy Gdańska.

      • 7 2

      • czyli - wimię dotacji ma się zalać zawalić, byle termin był? Chyba w tej uńji to gupki są?

        poprostu zabiorom bez dyskusji bo tak?

        • 3 1

  • (6)

    Nooo... redaktor Maciej powiedział "sprawdzam" ;) Teraz biedak będzie pewnie na czarnej liście gości w trakcie otwierania tunelu :) Pozdrawiam

    • 213 9

    • Raczej Maciej powinien być pierwszy na liście wśród gości (5)

      Spółka GIK teraz powinna wszystko zrobić, by naprawić coraz większy niesmak związany z tą budową. Władze powinny pokazać jak bardzo dziennikarz się myli :)

      • 36 3

      • Tak powinno być (4)

        I tak bywa. W normalnym kraju. U nas pan Maciej może pewnie liczyć na donos do prokuratury.

        • 33 5

        • ... (3)

          Ciekawe. Nowe lotnisko w Berlinie.
          Budowa rozpoczęta w 2006. Samoloty miały zacząć lądować w 2011.
          Nie lądują do dziś. Koszt budowy miał wynieść 1.7 mld euro, wyniesie ponad 5 mld euro.
          Normalny kraj? :)

          • 33 4

          • (1)

            U nas jest lotnisko w Gdyni... pieniądze mniejsze bo kraj mniejszy. I też nie działa...

            • 21 4

            • Nie działa, ale samoloty latają, w przeciweiństwie do Berlina.

              • 0 7

          • Oj bo Ty nie wiesz, że Merkel ma tam poligon szkoleniowy dla wichrzycieli z PO? W Niemczech przecież wszystko cyk-cyk jak w zegarku ;)

            • 6 1

  • Rozumiem opóźnienia, ale ponad 50% dłużej niż planowano to już trochę nieciekawie wygląda... (5)

    • 188 4

    • (4)

      rozumiem,że gdyby skończyli 50%wcześniej to byłbyś zadowolony ?

      • 5 9

      • to nie jest kwestia mojego zadowolenia (1)

        Doskonale rozumiem, że przy tak złożonym zadaniu inżynieryjnym precyzyjne określenie terminu jest wróżeniem z fusów.
        Odczytaj te "50% dłużej" jako po prostu "ponad połowę". A mnie więcej o tyle czasu opóźni się realizacja całego projektu. To jest już dosyć duże niedoszacowanie ze strony wykonawcy (zaakceptowane przez inwestora)
        No i to wygląda nieciekawie, skoro jednym z kryteriów podczas przetargu na realizację był czas realizacji (wygrany zaoferował termin krótszy niż oczekiwał inwestor czyli GIK). Oczywiście głównym kryterium była cena. Tu wg pozostałych oferentów cena zwycięzcy była rażąco zaniżona (wiadomo - biznes) ale w świetle takich opóźnień to już cały ten przetarg inaczej wygląda

        • 19 1

        • tak niestety te firmy sobie kalkulują

          Damy termin, którego nie da się utrzymać a dzięki temu mamy zlecenie na setki milionów. Ewentualne kary można negocjować, bo w dokumentacji i specyfikacji przetargu na bank będą jakieś błędy, które później można wykorzystać przy pertraktacjach. W dodatku urzędnikowi ciężko jest zagrozić wywaleniem wykonawcy z budowy, bo to oznacza zazwyczaj jeszcze większe opóźnienia, rozpisywanie od nowa przetargu itp. W dodatku nowy wykonawca będzie też starał się udowodnić, że do roboty zostało dużo więcej, na zasadzie słynnego "kto tu panu tak sp****ił". Bez jakichś gruntownych zmian w prawie i sposobie przeprowadzania inwestycji wiele się nie zmieni.

          • 10 0

      • Franek nie zrozumiałeś przesłania komentarza. (1)

        Jeśli ktoś solidnie ocenia swoje możliwości i zakres zadania inwestycyjnego, to nie przeszacuje terminu wykonania o 50% w jedną (ukończenie wcześniej) lub w drugą stronę (opóźnienie). No chyba, że będzie to nadzwyczajna okoliczność opóźnienia prac.

        • 5 0

        • he he, akurat z tym ukończeniem wcześniej to zależy

          Ja mam tępego szefa, który się nie zna na tym co robi i co ja robię. Jest szefem, bo ten co jest nad nim wyżej też nie jest zbyt bystry a na dodatek mój szef potrafi się podlizywać. (takie są uroki korpo)
          Ale dzięki temu ja mojemu szefowi mówię, że na coś co zajmuje mi 1-2 dni potrzebuję np 8 dni. Dzięki temu mam parę dni spokoju a firma zarabia mniej niż mogłaby. Ale palcem nie kiwnę bo na ewentualny wypracowany dodatkowy zysk czyha mój szef i jego pryncypał, oczywiście nie uwzględniając mnie przy podziale premii

          tak więc zdarza się, że przeszacowuję i to czasami znacznie powyżej 50% czasu :-)
          Jeśli to czytają jacyś managerowie to zapewne każdy, który się nie zna na swojej robocie a dostał stołek dzięki podlizywaniu będzie się zastanawiał czy to nie o nim wspomniałem. :-)

          • 11 0

  • Następne szambo Adamowicza! (7)

    Czy ten człowiek jest w stanie choć raz zażądać kar umownych zamiast podpisywać wciąż (możliwe, że nie za darmo) aneksy do aneksów?!

    • 190 23

    • alez te kary sa egzekwowane ale inaczej...;)

      • 20 1

    • Przecież kary są egzekwowane (1)

      Myślisz, że te wszystkie mieszkania to Budyń w chipsach znalazł?

      • 43 3

      • pierwsze było z paszportu Polsatu :P

        • 7 0

    • niestety miasto w takich dużych zadaniach jest przyparte do muru (2)

      jeśli nie zgodzi się na przedłużanie i zażąda kar to może doprowadzić do opuszczenia placu budowy przez wykonawcę. Wtedy jest dopiero bagno, bo trzeba wyłonić nowego wykonawcę, zapłacić mu a z poprzednim procesować się latami (bez gwarancji wygrania lub odzyskania środków)
      Dlatego tak często są problemy, bo wybierając wykonawców w przetargach głównie przy kryterium ceny zwiększa się ryzyko takich właśnie niesolidnych i lawirujących wykonawców

      • 11 2

      • (1)

        Wróbelki ćwierkają, że miasto już dawno podjeło decyzję o wywaleniu głównego wykonawcy. Zgodnie z kontraktem 10% procent należności jest płatne po zakończeniu budowy. Gdy budowa będzie zaawansowana w 90% OHL dostanie kopa a tunel będą kończyć podwykonawcy - będą otrzymywać pieniądze bezpośrednio od miasta.

        Zapewnienie jakości to jest proces który trwa przez cały czas prowadzenia inwestycji. Potrzeby jest dobry projekt, dobra umowa z wykonawcą, nadzór na placu budowy itd. a to wymaga wysokich kwalifikacji po stronie inwestora. Nie wystarczy wybrać najdroższą ofertę żeby zapewnić jakość. Jest wiele inwestycji wykonanych za 50% kosztorysu które mają wzorową jakość i są takie za 150% które został spartolone. Kryterium najniższej ceny to taki urzędniczy wykręt "Panie obowiązuje PZP i musieliśmy wybrać firmę najtańszą" podczas gdy tak naprawdę problem powstał bo nie sprawdzono potencjału wykonawcy lub nie nadzorowano budowy

        • 7 3

        • to teraz wyobraź sobie budynia, stępę i innych jak codziennie pobierają próbki gleby ahhaha

          i betonu albo sprawdzają ile wody się nalało. Szok :)

          • 5 0

    • "Choć raz". Poczytaj ze zrozumieniem inne artykuły na trojmiasto.pl to nie będziesz takich bredni wypiywał

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane