• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Osowa zyska wewnętrzną linię autobusową

Krzysztof Koprowski
28 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Linia po Osowej kursować będzie przez cały rok, ale jedynie w dni powszednie. Linia po Osowej kursować będzie przez cały rok, ale jedynie w dni powszednie.

Od 1 września po Osowej kursować będą autobusy znane dotychczas ze Śródmieścia Gdańska, czyli niewielkie Kapeny. Będzie to kolejna dzielnica, która zyska własną wewnętrzną linię komunikacji miejskiej.



Mapa z przebiegiem nowej linii 269 oraz zaznaczonymi trasami istniejących linii ZTM Gdańsk. Mapa z przebiegiem nowej linii 269 oraz zaznaczonymi trasami istniejących linii ZTM Gdańsk.
Pomysł uruchomienia linii autobusowej na Osowej, obsługiwanej niewielkimi pojazdami, które mogą wjechać na wąskie ulice, pokonując przy tym ciasne zakręty, nie jest niczym nowym. Mówiło się o nim nieoficjalnie już w ubiegłym roku podczas rozpisania przetargu na zakup minibusów. Wówczas jednak planowano uruchomienie linii dopiero wraz z rozpoczęciem kursowania pociągów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- O uruchomieniu linii wewnątrz Osowej myśleliśmy już od dawna. Potrzebę takiego rozwiązania wykazywały zarówno badania, jak i analizy odległości przystanków do nowych budynków, powstających w tej dzielnicy. Dotychczasowa komunikacja miejska była prowadzona jedynie po obrzeżach dzielnicy, zaś środek wciąż pozostawał pusty ze względu na brak możliwości skierowania tam autobusów standardowych lub przegubowych - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.

Warto pamiętać, że komunikację miejską na Osowej kilka lat temu zapewniała też prywatna linia Planetobus. Kursowały na niej autobusy standardowe. Dlaczego podobnie nie mógł postąpić ZTM?

- Planetobus eksploatował autobusy wysokopodłogowe, które lepiej radzą sobie z nieutwardzonymi nawierzchniami, obecnymi na trasie dawnej linii tego przewoźnika. Być może trasę taką też by obsłużyły Ikarusy czy Jelcze, ale obecnie gdański tabor autobusowy składa się wyłącznie z pojazdów niskopodłogowych - wyjaśnia Zomkowski.

Czy po dzielnicach z wąskimi uliczkami również powinny kursować autobusy?

Nowa linia, oznaczona jako 269, kursować będzie od 1 września. Jej trasa oraz godziny funkcjonowania będą dostosowane do zajęć szkolnych w lokalnych placówkach oświatowych. Z tego powodu kursy odbywają się z częstotliwością co godzinę przed 8 i po godz. 17 (ostatni kurs wykonywany jest po godzinie 20) oraz co pół godziny między 8 a 17.

269 pojedzie trasą: Plutona - Saturna - Planetarną - Barniewicką - Kielnieńską - Balcerskiego - Niedziałkowskiego - Koziorożca - Jednorożca - Wodnika. W przeciwnym kierunku autobus rozpocznie kurs na wysokości ul. Junony, a dalej pojedzie ulicami: Wodnika - Jednorożca - Koziorożca - Niedziałkowskiego - Balcerskiego - Kielnieńską - Barniewicką - Planetarną - Wenus do ul. Plutona.

Ze szczegółowym rozkładem jazdy zapoznać się można na stronie komunikacja.trojmiasto.pl oraz ZTM Gdańsk.

- Częstotliwość kursowania 269 wynika z oszacowanych przez nas bieżących potrzeb komunikacyjnych. W momencie uruchomienia PKM, gdy wzrośnie zapotrzebowanie, dostosujemy naszą ofertę w zakresie funkcjonowania komunikacji miejskiej na terenie dzielnicy - zapewnia zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

ZTM nie wyklucza, że docelowo podobna linia uruchomiona zostanie także na Wzgórzu Mickiewicza. Na razie jednak w tym celu będą prowadzone badania marketingowe. Wymagany będzie też demontaż progów podłużnych (lub ich zamianę na progi wyspowe), które uniemożliwiają swobodny ruch autobusów.

Jednocześnie ZTM zapewnia, że nie planuje likwidacji linii 100, która kursuje po Śródmieściu Gdańska. Jesienią, czyli po ponad rocznym okresie jej funkcjonowania, przeprowadzone będą jednak badania napełnień pojazdów. Pozwolą one lepiej dostosować ofertę komunikacyjną do potrzeb pasażerów.

Autobusy kursujące po Osowej będą identyczne, jak te obecne na linii 100. Materiał archiwalny z października ub. r.

Miejsca

Opinie (91) 2 zablokowane

  • Adamowicz

    Tyle dobrego robi nasz prezydent, głosujcie na Adamowicza w najbliższych wyborach, to sprawdzony kandydat, bardzo przedsiębiorczy!

    • 7 8

  • Na pewno lepsze to niż wożenie powietrza linią 100 czy jaki tam ma numer (1)

    • 11 5

    • linia 100 nie wozi powietrza, sam nia kilka razy jechalem i zawsze jest oblozenie 60% min.

      • 5 3

  • my mieszkancy osowy protestujemy- bedzie za glosno co naruszy nasz spokój w tej pięknej dzielnicy (1)

    wezcie wszystko sobie, my chcemy tylko metro

    • 21 7

    • Protestują Ci którzy nie mają dzieci w wieku szkolnym no i ci co nie chodzą do przychodni tylko d*pY wożą!!!!

      • 3 0

  • wybory wybory wybory kiełbasa wyborcza

    dlaczego tego nie można było zrobic wcześniej

    • 7 1

  • dlaczego nie ruch okólny wokół całej dzielnicy

    trasa według urzędniczego myslenia bez szerszego spojrzenia

    • 9 0

  • zdecydowanie lepsze bylyby autobusy elektryczne (1)

    bez hałasu, smrodu

    • 1 6

    • To proszę zasponsorować zakup elektrycznych autobusów . Tylko uprzedzam - jest 100 % droższy od zwykłego .

      • 2 0

  • W dzielnicach Poludniowych.... (1)

    ...tez przydalby sie taki busik,zeby do nastepnego osiedla
    nie trzeba bylo jezdzic z przesiadka na petli Swietokrzyska lub przez Gdansk.
    Paranoja jest,ze dojazd na lotnisko (jechalam z wiezyckiej jest taki z d...py wziety.
    Tylko z Gdanska lub Wrzeszcza.Taryfa przez obwodnice jechala jakies 10-15 min.
    Autobusami ok.2 godzin. Zeby dojechac do Obi(w te rejony),tez trzeba jechac z przesiadkami a do tego autobusy jezdza tragicznie rzadko!
    W zwiazku z tym zadam busika miedzyosiedlowego na Poludniu!! Ha! A co nie wolno miec "zadan"?

    • 11 3

    • Żarty żartami ale

      Linia z południa na Matarnię (lotnisko) by się bardzo przydało, teraz faktycznie to jest wyprawa. w dzień powszedni ok 1:30 w weeekndy ponad 2h
      Są teoretycznie możliwości 162 + 210, ale 210, jeździ co 1h w weekend i trafić jest bardzo ciężko, bo są nie skomunikowane te linie.

      • 4 1

  • Dublowanie i porażka!

    Po kiego grzmota puszczać autobusik trasą, którą w 80 procentach już jeżdżą inne autobusy! Co z osiedlem na Antygony, z ulicami Zeusa, Borchardta, Otago, Prometeusza, Junony !!!!!!. Jest tam mnóstwo budynków wielorodzinnych. Kiedy się doczekamy w końcu jakiegoś transportu PRZEZ ŚRODEK OSOWEJ! Co za dureń wymyślił tą trasę? Pozdrawiam szczęśliwych urzędasów.

    • 13 5

  • toj toj (1)

    i oczywiscie toj toj na srodku pola dla kierowcy.sprzedaz biletow brudnymi rękoma bo umyc tez nie ma gdzie, chyba ze w zimie w sniegu

    • 7 1

    • Higiena w ZTM.

      Jo jok srom to nimo cym łodetrzeć życi bo chuligony łokradli szajsen pejper i tedy podcierom zużytymi biletami ale zafsze mom sfajdane palce i tedy takimi łopsranymi ręcami przedaje bileciki takim ładnym paniusiom.A jak sikom to też trzymom mojo fujarę a wieeelka jest i paniusie mogom dostać łode mnie jakiegoś uczulenia.No nimo gdzie łobmyć ronk - to skandal urzędniczy.Wstyd - władze miasta powinny zapaść się pod ziemię.Pozdrowienia dla UM.Acha i brak jest śmietników na przystanku końcowym Brama Oliwska z obu stron.Piszemy i piszemy a efektów nie widać .

      • 1 1

  • Brakuje linii łączących dzielnice ulokowane wzdłuż obwodnicy (1)

    Po co zjeżdżać do miasta, przejeżdżać je wzdłuż, a potem znowu z niego wyjeżdżać? W lini prostej krócej!

    • 19 1

    • Jaki jest interes miasta w przerzucaniu ruchu indywidualnego

      po obwodnicy do autobusów? Do komunikacji miejskiej dopłacamy 50%. O ile ma to sens przy liniach które idą na Dolny Taras (mniej samochodów na dole) to zmniejsznie liczby samochodów na obwodnicy nie jest sprawa miasta. Dodatkowo autobusy muszą płacic za przejazd obwodnicą.

      • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane