• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM wystartuje z Gdańska Głównego, może zniknąć linia 210 na lotnisko

Maciej Naskręt
21 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Przystanek PKM Jasień wraz z węzłem przesiadkowym. Do tego miejsca zostaną po otwarciu PKM doprowadzone linie 127, 130 i 155. Przystanek PKM Jasień wraz z węzłem przesiadkowym. Do tego miejsca zostaną po otwarciu PKM doprowadzone linie 127, 130 i 155.

Zła wiadomość: zniknie linia autobusowa 210 z centrum Gdańska na lotnisko. Dobra wiadomość: pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą zaczynać bieg w Gdańsku Głównym, a nie we Wrzeszczu. To na razie propozycje: wiosną mają w tej sprawie ruszyć konsultacje społeczne z mieszkańcami. Zmiany weszłyby w życie w 2015 roku.



Komunikacja miejska w obrębie przystanku PKM Brętowo, a także PKM Jasień. Na niebiesko oznaczono linie autobusowe. Kolor czarny to linia PKM. Natomiast na czerwono oznaczono linię tramwajową na Morenę. Komunikacja miejska w obrębie przystanku PKM Brętowo, a także PKM Jasień. Na niebiesko oznaczono linie autobusowe. Kolor czarny to linia PKM. Natomiast na czerwono oznaczono linię tramwajową na Morenę.
Światło dzienne ujrzały plany Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku w sprawie reorganizacji linii autobusowych po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Linia kolejowa łącząca Wrzeszcz z Osową ma być gotowa w połowie 2015 r., w tym samym mniej więcej czasie oddana do użytku będzie też linia tramwajowa z Siedlec na Morenę.

- To na razie wstępne założenia planowanej zmiany w kursowaniu miejskich autobusów. Na wiosnę zorganizujemy konsultacje społeczne z mieszkańcami w tej sprawie - zapewnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM w Gdańsku.

Największa rewolucja czeka pasażerów, którzy na co dzień korzystają z linii autobusowych: 131, 184210. Wszystkie mogą zostać zlikwidowane. Dwie pierwsze linie zostałyby zastąpione nowym połączeniem tramwajowym, między centrum a Siedlcami. Natomiast funkcje linii 210 miałaby przejąć linia PKM.

Czy odpowiada ci proponowany przez ZTM wstępny rozkład linii autobusowych?

- Pociągiem będzie można przejechać z centrum Gdańska koło lotniska do Osowy, czyli podobnie jak dotychczas podróżowało się autobusem linii 210 - tłumaczy Sebastian Zomkowski.

Warto tu jednak podkreślić, że składy PKM pojadą na odcinku z centrum Gdańska do Wrzeszcza linią dalekobieżną. Na tym odcinku składy nie będą zatrzymywać się przy peronach Szybkiej Kolei Miejskiej z dwóch powodów.

Po pierwsze, perony kolei miejskiej mają niestandardową wysokość - 96 cm. Podłoga w składach PKM będzie wmontowana na wysokości 76 cm, stąd przy wysiadaniu pasażerowie musieliby, opuszczając wagon, dać krok w górę o 20 cm. Na przystankach dalekobieżnych takiego problemu nie ma - są one również na wysokości 76 cm. Po drugie, władze samorządu województwa, jako organizator przewozów w regionie, nie chcą w żaden sposób zakłócać rozwoju inwestycyjnego SKM-ki. Wpuszczenie kolejnych składów na linię kolejową nr 250 (SKM) spowodowałoby większe natężenie ruchu pociągów na tej linii, a to mogłoby doprowadzać do częstych perturbacji.

Wróćmy jednak do połączeń autobusowych. Dotychczasowe autobusy linii 127130, które dojeżdżają do wykonanej z płyt betonowych pętli przy ul. Jasieńskiej, zostaną skierowane do przystanku PKM Jasień. Zmieniona zostanie także trasa autobusu 142, który pojedzie przez Suchanino zamiast przez Siedlce. Skrócona też zostanie linia 183. Autobus będzie dowoził mieszkańców Niedźwiednika i Matemblewa do stacji PKM Brętowo.

Spora rewolucja w kursowaniu autobusów czeka też mieszkańców Osowy po likwidacji linii 210. Kurs 169 zostanie wydłużony do lotniska. Natomiast linia 179 ma być poprowadzona do stacji PKP Osowa przez ul. Junony.

Powinni ucieszyć się także mieszkańcy południowego Gdańska w rejonie Kowal. Autobus 155 dojedzie do przystanku PKM Jasień. To umożliwili sprawniejsze przemieszczanie się w relacji północ-południe na górnym tarasie Trójmiasta. Ponadto mieszkańców Kiełpina Górnego czeka połączenie w jedną linię - 168 - linii obecnej 168264. Dojedziemy nią do Wrzeszcza. Natomiast autobusy linii 174175 zakończą trasę nie przy Dworcu Głównym PKP, a na nowej pętli tramwajowej na Siedlcach.

Pod znakiem zapytania jest z kolei połączenie autobusowe dla mieszkańców Karczemek i Kiełpinka ze stacją PKM Kiełpinek. Z racji dość karkołomnego, bo okrężnego dojazdu ul. Szczęśliwą nie ma jednoznacznej koncepcji połączenia tych dzielnic ze stacją. Ponadto autobusy będą musiały krążyć po Węźle Karczemki, co negatywnie odbija się na liczbę pokonanych wozokilometrów.

Co ciekawe w ramach planowanych zmian wydłużona zostanie także linia 158, która łączy obecnie stację we Wrzeszczu z Nowym Portem. w 2015 r. autobusy miejskie na wspomnianej linii mają dotrzeć na Stogi.

Oprócz opisanych autobusów, pojawi się też linia tramwajowa, która będzie kursowała między pętlą na Siedlcach a stacją PKM Brętowo. Na razie ZTM nie zdradza koncepcji co do nowego połączenia tramwajowego.

Władze PKM i samorządu województwa chcą pełnej integracji nowej kolei z dotychczasową komunikacją. Według wyliczeń zapewni ona nowej kolei 10,5 mln pasażerów rocznie. Gdyby jednak z jakiegoś powodu nie udało się tego dokonać, do nowych pociągów wsiądzie tylko 6,5 mln osób.

Oświadczenie władz ZTM w sprawie informacji dot. przesiadek na pętli Siedlce.

Wstępna koncepcja zakłada wydłużenie trasy wszystkich istniejących linii tramwajowych z Siedlec w kierunku Piecek-Migowa, właśnie po to, aby zminimalizować liczbę przesiadek. O uruchomieniu nawet dodatkowych bezpośrednich linii (oprócz istniejących linii tramwajowych do Siedlec) w kierunku Piecek-Migowa zadecydują badania faktycznego zapotrzebowania.

Sebastian Zomkowski - zastępca dyrektora ds. przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.


Zobacz wstępne założenia połączeń autobusowych w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (456)

  • (1)

    no i wszystko wiadomo ! będzie kolej znikną autobusy z rejonów trasy kolei metropolitalnej !!! no bo jakże ?! przecież nie może funkcjonować kolej i autobus jednocześnie !? miłej wycieczki krajobrazowej drezyną metropolitalną !!! mam nadzieje że drezyna będzie zatrzymywać się na tych przystankach co autobus 210 ?! żałosne trójmiasto ! żałosna metropolia ?! do tyłka taka komunikacja !! a urzędasy to czym dojeżdżają do pracy?! no bo chyba nie drezyną metropolitalną ??!

    • 4 1

    • Rowerami za kilka milionów lol

      • 0 0

  • 210

    Ale autor chyba tego nie wymyślił? Gdzieś musiał to usłyszeć ?

    • 4 1

  • To jasne !

    PKM powinna absolutnie zaczynac bieg z Gdanska na lotnisko ! To takie oczywiste i logiczne ! Odnosnie likwidacji autobusow - sprawa do analizy i efektywnego wykorzystania linii.

    • 3 0

  • Firoga... kto pamięta tamtejszą knajpę z kuflowym piwem i fliperami na końcu po lewej w rogu sali? (1)

    Szkoda dawnych klimatów... dzisiaj to tylko playstejszeny i propaganda sukcesu...

    Kto dzisiaj gra w palanta strzela z procy albo kto pływa tratwą po Radunii ?

    • 2 0

    • PAMIĘTAM !!!!!!! stare dawne dobre czasy !!!!!! szkoda że już nie wrócą !!!!!!!!

      • 0 0

  • Prędzej należy zlikwidować : (3)

    129 - Nikt tym nie jeździ, gdyż jest 127 z lepszą częstotliwością i na trasie obejmującej nowe osiedla Migowa (czego w przypadku 129 brak).

    184, 384 - Zamiast tych linii wszystkie przystanki można obsłużyć w ramach 130.

    115, 315, 139 - Wystarczy jedna linia 199, ciesząca się znacznie większą popularnością. 115 i 139 wożą powietrze.

    188 - Nikomu niepotrzebna odkąd uruchomiono 158 na trasie Wrzeszcz - Nowy Port.

    No i "pierdoły" typu 213, 275, 295.

    Linii 100 w ogóle nie uruchamiać.

    Oszczędność wozów i wozokilometrów gwarantowana.

    • 8 4

    • (1)

      ty sobie chyba jaja robisz Od kiedy 115 i 315 wozi powietrze? niejednokrotnie są zatłoczone te linie. Co do 129 zgadzam się że dubluje się z linią 127, a kawałek później także z 262 i 162. Innych linii nie znam więc się nie wypowiadam, aczkolwiek 275 po skróceniu do pętli łostowice także straciła sens, bo dojazd do gdańska zajmował 20 min, a teraz z przesiadką do tramwaju zajmuje 30-35 min

      • 1 1

      • 315 to nic innego jak przedłużony 199 o trasę 115, dlatego też ma dobrą frekwencję.

        I do tego właśnie zmierzam aby pozostawić linię o na trasie obecnego 315, tyle że pod numerem 199.

        Co do samego 115, to może jeszcze trochę pasażerów jeździ nim z Wrzeszcza na Suchanino. Można go zostawić, ale tylko do obecnego przystanku końcowego 199, bo dalej jest to linia, której trasa bezsensownie pokrywa się z 130, 184, 131 i 210.

        • 0 0

    • Ty Romek to gdzie mieszkasz pochwal sie to ci tez cos zlikwidujemy.

      • 0 1

  • Ceny ceny ceny jakie beda ceny czy zkm a skm czy pkm to nie konkurencja ?
    Czemu zkm 210 ustepuje pkm niech wygra tanszy !!

    • 1 1

  • Jeden warunek.

    Jeżeli zniknie linia 210, jedynym wyjściem jest akceptowanie biletów okresowych ZTM Gdańsk w składach PKM. W innym wypadku niech się w d*pę pocałują...

    • 12 0

  • Autobusy (7)

    Likwidowanie takiej ilości tras tylko dlatego, że zostanie wprowadzone pkm jest bezsensu, celem pkm jest głównie umożliwienie dojazdu osobą spoza Gdańska, poza tym linie 210 i 184 są zdecydowanie konieczne

    • 4 2

    • 184 jest zbędna (5)

      130, 184, 384 - wszystko to można połączyć w jedną linię.

      Zlikwidować należy jeszcze 166.

      • 2 0

      • 184 (3)

        Ale nie jeżeli utrzymana zostanie taka częstotliwość jak teraz

        • 0 0

        • A z jaką częstotliwością jeździ 384?

          Nawet lepszą, a jest to linia łącząca 130 i 184.

          • 1 1

        • (1)

          jeździsz tą linia? wątpie, bo autobusy sa napchane w godzinach szczytu do granic możliwośći

          • 0 0

          • Napchany to jest tylko jak pierwszy przyjedzie.

            Jak z kolei na Morenie przyjedzie przed nim 142, 183, 131, 130 czy 210 to wiezie powietrze.

            Podobnie na Suchaninie jak przyjedzie przed nim któryś z wyżej wymienionych albo 115

            Tych linii, jadących identyczną trasą, szczególnie na Suchaninie, jest za dużo. Lepiej aby było mniej, ale żeby poszczególne (np. 130) zajeżdżały tam gdzie 199 ma końcowy przystanek, bo dojechać stamtąd do Centrum jest trudniej niż na Przymorze.

            • 0 0

      • 130 i 184 to 2 linie o identycznej trasie które rozdzielaja się na morenie w celu zaoszczędzenia wozokilometrów. Wieczorami i w weekendy kursuje linia 384, która scala te 2 linie. OMG ludzie

        • 0 1

    • jakom osobą ...

      na naukę za późno, lecz nogi

      • 0 0

  • Połączenia szynowe zawsze są SZYBSZE weźcie to pod uwagę wieczni malkontenci.

    • 3 4

  • A gdzie nowa droga na małomiejskiej ,ptasiej przecież tu kurka koło idzie urwać

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane