• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parking z prefabrykatów powstaje w centrum Gdańska

Krzysztof Koprowski
4 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Parking realizowany jest w systemie prefabrykatów, które montowane są na placu budowy. Parking realizowany jest w systemie prefabrykatów, które montowane są na placu budowy.

Podczas gdy budowa biurowca Tryton trwa w najlepsze, na terenie dawnej pętli autobusowej zaczęła wyrastać konstrukcja parkingu. Jego wyglądem nigdy nie chwalili się ani inwestor, ani miasto. Nie ma się co dziwić, bowiem nie będzie to obiekt o wybitnych walorach architektonicznych.



Budynek doskonale widoczny będzie z wielu miejsc, m.in. z wiaduktu Błędnik. Budynek doskonale widoczny będzie z wielu miejsc, m.in. z wiaduktu Błędnik.
Konstrukcja opiera się o prefabrykaty. Na zeskanowanym szkicu widoczny jest fragment elewacji etapu B (107 miejsc postojowych), ale jest on identyczny, jak realizowany etap A. Konstrukcja opiera się o prefabrykaty. Na zeskanowanym szkicu widoczny jest fragment elewacji etapu B (107 miejsc postojowych), ale jest on identyczny, jak realizowany etap A.

Czy w eksponowanych miejscach powinny powstawać naziemne parkingi wielopoziomowe?

Parking na 493 miejsca (a docelowo na dodatkowych 107) powstaje na terenie zlikwidowanej pętli autobusowej Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska. Jej zamknięcie nastąpiło 31 sierpnia ub.r. Od tego czasu autobusy muszą krążyć po okolicznych ulicach, a kierowcy korzystać z zaplecza sanitarnego w toi-toiach.

Przekazanie gruntu na parking to ukłon miasta w stronę dewelopera pobliskiego biurowca Tryton zobacz na mapie Gdańska, który nie był w stanie finansowo "zamknąć" projektu w przypadku realizacji całego parkingu wewnątrz kubatury biurowca.

Miasto więc przekazało swój teren inwestorowi - firmie Echo Investment - w odpłatne użytkowanie na dodatkowe miejsca postojowe (mają być ogólnodostępne, nie tylko dla pracowników biurowca), ale w zamian za warunek, że po 18 latach od zakończenia budowy gmina otrzyma na własność budynek parkingu.

Mimo tego porozumienia nigdy oficjalnie nie zaprezentowano wizualizacji garażu. Jako powód podawano brak wykonania takich materiałów. Postanowiliśmy więc sprawdzić, co deweloper zaproponował w pozwoleniu na budowę.

W dokumencie tym tak opisana została konstrukcja garażu: "konstrukcję zaprojektowano jako stalową, prefabrykowaną w systemie Gobacar firmy Goldbeck. Słupy wykonane zostaną z profili stalowych walcowanych (...). Będą one połączone dźwigarami w układzie równoległym (...), a na nich spoczywać będą żelbetowe prefabrykaty płyt stropowych. Elementami konstrukcyjnymi klatek schodowych również będą prefabrykaty żelbetowe".

Prefabrykaty dominować będą również w aspekcie wizualnym budynku - "ściany zewnętrzne otaczające powierzchnię parkowania na wszystkich kondygnacjach ograniczają się do poziomych pasów międzykondygnacyjnych z prefabrykatów żelbetowych o wysokości 80 cm. Ściany zewnętrzne klatki schodowej stanowią nieocieplone prefabrykaty żelbetowe, lecz na wysokość całej kondygnacji, natomiast ściany pomieszczenia techniczno-socjalnego wykonane będą jako ściany z bloczków gazobetonowych lub płyt warstwowych z wełną mineralną".

Dodatkowym zabezpieczeniem przed upadkiem z wysokości i elementem elewacji mają być jedynie kraty stalowe ocynkowane.

Projekt budynku nie uwzględnia miejsca dla stale zatrudnionego pracownika. Przewidziano jedynie możliwość pobytu okresowego w pomieszczeniu techniczno-socjalnym.

Parking będzie liczył sześć kondygnacji. Wjazd będzie odbywał się poprzez ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska oraz Gdyńskich Kosynierów zobacz na mapie Gdańska (ta będzie ponownie połączona skrzyżowaniem z ul. Jana z Kolna).

Ruch między poszczególnymi kondygnacjami zaplanowano po rampach. W tzw. części "B", czyli ewentualnej rozbudowie parkingu o 107 miejsc, nie zaplanowano żadnych ramp, gdyż będzie to przedłużenie powstającej konstrukcji w stronę tzw. żółtego wiaduktu zobacz na mapie Gdańska.

Parking, zgodnie z zapowiedziami inwestora, ma być gotowy w momencie otwarcia biurowca, tj. do wiosny 2015 r. Budowa kosztować będzie dewelopera ok. 20 mln zł.

Opinie (156) 9 zablokowanych

  • na " pięknym" ECS-ie powinni postawić parking lub w jwgo miejsce

    • 1 2

  • Śmierdzi łapówką

    Inwestor kupił sobie działkę, ale kasa mu się nie zgodziła żeby wybudować podziemny parking. Myślał i myślał no i zapłacił komuś w urzędzie żeby dostać za prawie darmo atrakcyjną działkę żeby właśnie zrobić tam sobie parking.
    Cała dalsza otoczka z dostępnością to bzdura.
    Jeśli już nawet byłoby to uzasadnione to raz, że nie w tym miejscu, dwa powinno to jakoś wyglądać a teraz będzie kolejny syfiasty budynek.
    Ktoś powinien zlustrować ten bajzel.
    Jawne robienie w wała mieszkańców, którzy i tak wybiorą znowu tego przekretowicza Adamowicza.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane