Fakty i opinie

stat

Miasto wyda 1,5 mln zł na odtworzenie pętli na Jana z Kolna

Pętla już jako plac postojowy powstanie na terenie tuż obok parkingu wielopoziomowego.
Pętla już jako plac postojowy powstanie na terenie tuż obok parkingu wielopoziomowego. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Jeszcze w tym roku autobusy wrócą na odbudowaną pętlę przy ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska. Koszt odbudowy pętli tuż obok miejsca, w którym działała ona przez kilkadziesiąt lat, wyniesie ponad 1,5 mln zł.



Czy na odtworzonej pętli (placu postojowym) powinien powstać także przystanek dla pasażerów?

tak, w takich miejscach powinna być możliwość wsiadania i wysiadania do/z autobusów

83%

nie, wystarczą istniejące przystanki w rejonie Wałów Piastowskich

17%
Przypomnijmy, pętla przy ul. Jana z Kolna funkcjonowała do sierpnia 2013 r. Potem na jej terenie powstał ogólnodostępny parking wielopoziomowy, który pozwolił deweloperowi pobliskiego biurowca Tryton na rezygnację z kosztownej budowy miejsc parkingowych w kubaturze budynku.

Na parkingu rzadko kiedy wypełniona jest chociaż jedna z sześciu kondygnacji, ponieważ właściciele aut nie są skorzy do płacenia za postój.

Z kolei brak pętli sprawia, że kierowcy autobusów muszą korzystać z zaplecza socjalnego w kontenerze na prowizorycznie wykonanym placu postojowym przy ul. Giełguda.

Dlatego też miasto zdecydowało o (od)budowie pętli w formie placu postojowego, czyli miejsca, gdzie nie będzie można wsiadać i wysiadać z autobusów. Przystankami początkowymi i końcowymi pozostaną te w rejonie ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańska.

Tak wyglądała pętla autobusowa Jana z Kolna przed jej likwidacją.
Tak wyglądała pętla autobusowa Jana z Kolna przed jej likwidacją. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
W przetargu na roboty budowlane wystartowało pięć firm. Kryterium wyboru oferty stanowiła cena (90 proc.) i okres gwarancji (10 proc.). Ponieważ wszyscy oferenci zaproponowali maksymalny, pięcioletni okres gwarancji, wybór oparty został tylko o kryterium ceny.

Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma MTM z Gdyni - 1 550 841,09 zł.

- Umowa z wybranym wykonawcą została podpisana 13 maja. Przekazanie placu budowy odbędzie się w piątek, 20 maja. Planowany termin realizacji to koniec października br. - zapowiada Ewa Parafjanowicz-Potuczko z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, jednostki miasta odpowiedzialnej za realizację tego przedsięwzięcia.
Lokalizacja starej i nowej pętli oraz placu postojowego przy ul. Giełguda.
Lokalizacja starej i nowej pętli oraz placu postojowego przy ul. Giełguda. graf. Trojmiasto.pl
Dlaczego nie było można pozostawić obecnego placu postojowego przy ul. Giełguda zobacz na mapie Gdańska i rozbudować tam zaplecze sanitarne dla kierowców?

- Plac dla autobusów w tym miejscu był rozwiązaniem, które pozwoliło na likwidację postojów technicznych wzdłuż Traktu Konnego zobacz na mapie Gdańska i polepszenia warunków socjalnych kierowców. Aby mógł tam funkcjonować na stałe, niezbędne byłoby przełożenie biegnącego przez cały plac ciepłociągu, co jest bardzo kosztowne. Nie mamy obecnie wiedzy dotyczącej dalszej przyszłości tego terenu - wyjaśnia Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Lista ofert złożonych w przetargu na "budowę pętli autobusowej z miejscami odstawczymi dla autobusów i budynkiem obsługującym pętlę oraz przebudową zjazdu z ul. Jana z Kolna w Gdańsku" (ceny brutto):
Firma Budowlano-Drogowa MTM SA - 1 550 841,09 zł
WPDR Gravel Sp. z o.o. - 1 580 496,38 zł
Skanska SA - 1 627 954 20 zł
Eurovia Polska SA - 1 759 179,10 zł
Konsorcjum Pol-Dróg Warszawa sp. z o.o. (lider) oraz Pol-Dróg Gdańsk sp. z o.o. - 1 872 847,40 zł

Plac postojowy przy ul. Giełguda uruchomiony został pod koniec 2014 r.

Zobacz, jak prezentuje się biurowiec Tryton naprzeciwko Placu Solidarności

Opinie (144) 1 zablokowana

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.