Fakty i opinie

stat

Parking dla biurowca powstanie w miejsce pętli autobusowej

Pętla Jana z Kolna, gdzie wkrótce wyrośnie parking wielopoziomowy dla prawie pięciuset aut.
Pętla Jana z Kolna, gdzie wkrótce wyrośnie parking wielopoziomowy dla prawie pięciuset aut. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Od soboty 31 sierpnia z pętli autobusowej Jana z Kolna wycofane zostaną autobusy, które dotychczas zaczynały i kończyły tutaj trasę. Na pętli powstanie parking na 500 aut dla biurowca Tryton, który powstanie przy ul. Jana z Kolna.



Zmiany obowiązywać będą już od soboty i dotkną znaczną część linii autobusowych. Także tych, które nie zaczynały i kończyły trasy na pętli Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska. Wszystko dlatego, że przebudowywane są także zatoczki autobusowe przy dworcu PKP Gdańsk Główny. Cel: wygospodarowanie miejsce dla autobusów innych linii.

- Zatoka autobusowa przy KFC została zaadaptowana na potrzeby postojów wyrównawczych autobusów. Autobusy linii 106, 111, 120, 123, 130, 131, 138, 178, 184, 384 i 606 już nie będą korzystały z tej zatoki, lecz ze środkowej zatoki - jak linie 112, 118. Zmiany te nie dotyczą jednak linii nocnych N6, N8, N11 i N12, które nadal przy KFC - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Oprócz tego powstanie nowa pętla uliczna z przystankiem końcowym "Stare Miasto". Znajdować się będzie przy Hotelu Heweliusz, a dojeżdżać do niej będą autobusy linii 112, 167, 168, 186, 212, 367 i 525. Do nowego przystanku pojazdy poruszać się będą ulicami: Wały Piastowskie - Łagiewniki - Wałowa - Rybaki Górne - Heweliusza - Łagiewniki. Powrót będzie realizowany przez Rybaki Górne - Wałowa - Łagiewniki - Wały Piastowskie.

- Przystanek końcowy Stare Miasto będzie zlokalizowany w ciągu ul. Łagiewniki (przed skrętem w lewo w ul. Rybaki Górne), natomiast przystanek początkowy dla tych linii będzie się znajdował w ciągu ul. Rybaki Górne, za skrzyżowaniem z ul. Krosną - dodaje Zomkowski.

Budowa wielkich parkingów w centrach miast....

jest niezbędna, bo przecież przybywa aut, a te muszą gdzieś parkować

45%

to zła decyzja, bo potęguje problem korków i degraduje cenną przestrzeń miasta

16%

efekt złej polityki transportowej miasta, która promuje auta kosztem komunikacji miejskiej

39%
Ponadto linie autobusowe 151, 154 oraz 189 zostaną skrócone do przystanku Wały Piastowskie, który znajduje się na wysokości siedziby Solidarności. Przystanek początkowy dla tych linii będzie znajdował się po drugiej stronie ulicy.

Autobusy linii 111 oraz 120 będą kończyły bieg na pętli Wałowa w ciągu ul. Wałowej, podobnie jak robią to pojazdy linii 130, 178 oraz 184.

Linie 108, 118, 123 oraz 175 będą kursować tylko do przystanku Dworzec Główny. Przystanek początkowy przy dworcu zostanie zlokalizowany w środkowej zatoce - jak dla linii 112 oraz 118.

Likwidacja pętli autobusowej Jana z Kolna wynika z budowy kompleksu biurowego Tryton naprzeciwko Placu Solidarności zobacz na mapie Gdańska i konieczności wygospodarowania miejsc parkingowych na jego potrzeby. Pierwotnie planowano umieścić je wszystkie w garażu podziemnym pod biurowcem. Jednak w 2010 roku postanowiono dopuścić budowę parkingów naziemnych na jednej z pobliskich działek.

"Przeprowadzone analizy wykazały, że lokalizacja parkingu w tym miejscu [w kompleksie biurowym - dop. red.] mogłaby spowodować przeciążenie układu ulicznego, a dojazd na parking powodowałby w pewnych godzinach ograniczenia w ruchu. Ponadto usytuowanie dużej ilości miejsc postojowych w tym miejscu utrudniałoby realizację prestiżowej inwestycji u zbiegu ulic Jana z Kolna i Dyrekcyjnej, która mogłaby powstać na podstawie wyłonionej w drodze konkursu koncepcji architektonicznej" - tak uzasadniono zmianę lokalizacji parkingu i całego planu zagospodarowania przestrzennego, którzy został uchwalony we wrześniu 2011 r.

Działka o powierzchni 0,7 hektara, na której powstanie biurowiec, trafiła w 2006 r. w użytkowanie wieczyste na 99 lat za 21 mln zł do firmy deweloperskiej Echo Investment z Kielc.

Co ciekawe, jeszcze niedawno przy uchwalaniu planu zagospodarowania obejmującego teren, na którym powstaje obecnie biurowiec Neptun we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, władze miasta argumentowały, że w tak dobrze skomunikowanych częściach miasta nie można dopuścić do budowy dużej liczby miejsc parkingowych. W przypadku Neptuna o powierzchni ok. 15,3 tys. m kw. powstanie więc tylko ok. 160 miejsc parkingowych, podczas gdy Tryton o powierzchni biurowej ok. 22 tys. m kw. będzie miał tych miejsc 600 - 107 powstanie wewnątrz budynku a 493 na terenie pętli autobusowej przy Jana z Kolna.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (220)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.