• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parking dla biurowca powstanie w miejsce pętli autobusowej

Krzysztof Koprowski
30 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Pętla Jana z Kolna, gdzie wkrótce wyrośnie parking wielopoziomowy dla prawie pięciuset aut. Pętla Jana z Kolna, gdzie wkrótce wyrośnie parking wielopoziomowy dla prawie pięciuset aut.

Od soboty 31 sierpnia z pętli autobusowej Jana z Kolna wycofane zostaną autobusy, które dotychczas zaczynały i kończyły tutaj trasę. Na pętli powstanie parking na 500 aut dla biurowca Tryton, który powstanie przy ul. Jana z Kolna.



Zmiany obowiązywać będą już od soboty i dotkną znaczną część linii autobusowych. Także tych, które nie zaczynały i kończyły trasy na pętli Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska. Wszystko dlatego, że przebudowywane są także zatoczki autobusowe przy dworcu PKP Gdańsk Główny. Cel: wygospodarowanie miejsce dla autobusów innych linii.

- Zatoka autobusowa przy KFC została zaadaptowana na potrzeby postojów wyrównawczych autobusów. Autobusy linii 106, 111, 120, 123, 130, 131, 138, 178, 184, 384 i 606 już nie będą korzystały z tej zatoki, lecz ze środkowej zatoki - jak linie 112, 118. Zmiany te nie dotyczą jednak linii nocnych N6, N8, N11 i N12, które nadal przy KFC - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Oprócz tego powstanie nowa pętla uliczna z przystankiem końcowym "Stare Miasto". Znajdować się będzie przy Hotelu Heweliusz, a dojeżdżać do niej będą autobusy linii 112, 167, 168, 186, 212, 367 i 525. Do nowego przystanku pojazdy poruszać się będą ulicami: Wały Piastowskie - Łagiewniki - Wałowa - Rybaki Górne - Heweliusza - Łagiewniki. Powrót będzie realizowany przez Rybaki Górne - Wałowa - Łagiewniki - Wały Piastowskie.

- Przystanek końcowy Stare Miasto będzie zlokalizowany w ciągu ul. Łagiewniki (przed skrętem w lewo w ul. Rybaki Górne), natomiast przystanek początkowy dla tych linii będzie się znajdował w ciągu ul. Rybaki Górne, za skrzyżowaniem z ul. Krosną - dodaje Zomkowski.

Budowa wielkich parkingów w centrach miast....

Ponadto linie autobusowe 151, 154 oraz 189 zostaną skrócone do przystanku Wały Piastowskie, który znajduje się na wysokości siedziby Solidarności. Przystanek początkowy dla tych linii będzie znajdował się po drugiej stronie ulicy.

Autobusy linii 111 oraz 120 będą kończyły bieg na pętli Wałowa w ciągu ul. Wałowej, podobnie jak robią to pojazdy linii 130, 178 oraz 184.

Linie 108, 118, 123 oraz 175 będą kursować tylko do przystanku Dworzec Główny. Przystanek początkowy przy dworcu zostanie zlokalizowany w środkowej zatoce - jak dla linii 112 oraz 118.

Likwidacja pętli autobusowej Jana z Kolna wynika z budowy kompleksu biurowego Tryton naprzeciwko Placu Solidarności zobacz na mapie Gdańska i konieczności wygospodarowania miejsc parkingowych na jego potrzeby. Pierwotnie planowano umieścić je wszystkie w garażu podziemnym pod biurowcem. Jednak w 2010 roku postanowiono dopuścić budowę parkingów naziemnych na jednej z pobliskich działek.

"Przeprowadzone analizy wykazały, że lokalizacja parkingu w tym miejscu [w kompleksie biurowym - dop. red.] mogłaby spowodować przeciążenie układu ulicznego, a dojazd na parking powodowałby w pewnych godzinach ograniczenia w ruchu. Ponadto usytuowanie dużej ilości miejsc postojowych w tym miejscu utrudniałoby realizację prestiżowej inwestycji u zbiegu ulic Jana z Kolna i Dyrekcyjnej, która mogłaby powstać na podstawie wyłonionej w drodze konkursu koncepcji architektonicznej" - tak uzasadniono zmianę lokalizacji parkingu i całego planu zagospodarowania przestrzennego, którzy został uchwalony we wrześniu 2011 r.

Działka o powierzchni 0,7 hektara, na której powstanie biurowiec, trafiła w 2006 r. w użytkowanie wieczyste na 99 lat za 21 mln zł do firmy deweloperskiej Echo Investment z Kielc.

Co ciekawe, jeszcze niedawno przy uchwalaniu planu zagospodarowania obejmującego teren, na którym powstaje obecnie biurowiec Neptun we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, władze miasta argumentowały, że w tak dobrze skomunikowanych częściach miasta nie można dopuścić do budowy dużej liczby miejsc parkingowych. W przypadku Neptuna o powierzchni ok. 15,3 tys. m kw. powstanie więc tylko ok. 160 miejsc parkingowych, podczas gdy Tryton o powierzchni biurowej ok. 22 tys. m kw. będzie miał tych miejsc 600 - 107 powstanie wewnątrz budynku a 493 na terenie pętli autobusowej przy Jana z Kolna.

Miejsca

Opinie (220) 2 zablokowane

  • No nie mogę ! Paranoja ! Kolosy , Przegubowce i reszta taboru na Rybaki !!! (1)

    Wąskimi uliczkami! zakorkowanymi rano i po 15 !!!

    Debi--le czy jak ???

    To Prima Aprilis ???

    Czy macie brzytwę na gardle ?

    idę się napić ! wy ossły to nawet USA byście przeputali za jego najlepszych lat w parę miesięcy...

    Kolosy na Rybaki ?!

    Odbiło wam do reszty.

    • 41 7

    • Tym razem dziadek dobrze prawi

      • 9 2

  • SIKANIE ZA AUTOBUSEM (2)

    Znowu postawi się TOY TOYA który będzie śmierdział na kilometr na końcowym lini autobusowych. A gdzie kierowcy zjedza śniadanie i umyją ręce ?

    • 38 2

    • Idź do KFC i poproś małe frytki i klucz do kibelka ;) (1)

      PS. Frytki można zjeść

      • 0 15

      • Albo kluczyk zjeść

        a frytkami otworzyć wc

        • 10 3

  • Teraz będa pchac się przez 3 pasy aby zawrócic koło dworca

    i łamać przepisy ptzrjeżdżając ciągłą linie od buspasa

    • 14 2

  • Jak Adamowicz i Sołowow robią interesy (2)

    Parkingów w centrum nam nie potrzeba

    Podczas przetargu urzędnicy ostrzegali deweloperów: - Zmiany planu zagospodarowania działki obok placu Solidarności nie wchodzą w grę. Rok po sprzedaży przekonują: - Zmieniamy plan. Budynek może być wyższy i nie potrzeba w nim tylu miejsc do parkowania

    Działka przy ul. Jana z Kolna - tuż obok pl. Solidarności, Zieleniaka i budynku dyrekcji kolei - to jeden z najbardziej atrakcyjnych terenów inwestycyjnych w Gdańsku. Niedaleko jest pomnik Poległych Stoczniowców, historyczna brama nr 2, wkrótce powstanie Europejskie Centrum Solidarności. Ta przestrzeń jednak się marnowała, bo zajmowały ją tylko zrujnowane parterowe budy. W sierpniu 2006 r. prezydent Paweł Adamowicz (PO) zarządził: robimy przetarg i oddajemy działkę na 99 lat w użytkowanie wieczyste, cena wywoławcza - 10,6 mln zł.

    Do przetargu - który odbył się pod koniec grudnia 2006 r. - stanęło trzech deweloperów: irlandzka Owenass Residential Development, Przedsiębiorstwo Budowlane Górski z Gdańska i Echo Investment - spółka kontrolowana przez kieleckiego miliardera Michała Sołowowa.

    - Pamiętam, że urzędniczka prowadząca przetarg wyraźnie ostrzegała zainteresowanych: dla tego terenu obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego i nie ma możliwości jego zmiany po zakupie - mówi jedna z osób, która przyglądała się licytacji.

    Uchwalony w 1999 r. plan przewiduje w tym miejscu strefę usługową (funkcje preferowane: administracja publiczna, biura i banki). Budynki mogą mieć maksymalną wysokość 38 m, a inwestor musi zadbać o miejsca parkingowe: 300 na obsługę budynku oraz 600 - ogólnodostępnych.

    Wygrała spółka Sołowowa. Kupiła działkę (o powierzchni 0,7 hektara) za 21 mln zł - 25 proc. płatne od razu, a potem - co rok 3 proc. wylicytowanej kwoty.

    W lipcu 2007 r. Echo Investment pokazało projekt biurowca, któremu nadano nazwę Tryton. Do dzisiaj budowa nie ruszyła. Do pracy ruszyło za to komunalne Biuro Rozwoju Gdańska, które przygotowuje nowy plan zagospodarowania. O jego zmianę wystąpiło Echo Investment. Prezydent i radni przychylili się do wniosku dewelopera.

    Zgodnie z uchwałą rady miasta nowy plan ma dopuścić zabudowę o wysokości 49,5 m (Tryton zamiast 10, miałby 13 kondygnacji), a także ograniczyć liczbę miejsc parkingowych. Ile będzie ich dokładnie? - Jeszcze nie wiadomo - słyszymy od planistów w BRG. Ale Echo Investment na swojej stronie internetowej precyzyjnie już teraz informuje: Tryton będzie miał 13 kondygnacji i 422 miejsca postojowe.

    - Budowa parkingów podziemnych w miejscu, gdzie jest wysoki poziom wód powierzchniowych to przedsięwzięcie, na które trzeba wydać miliony złotych - mówi nam pracownik jednego z trójmiejskich deweloperów. - Nie dziwię się inwestorowi, że robi, co może, by parking był mniejszy.

    Bogdan Górski, deweloper, którego firma także starała się o kupno działki, decyzji gdańskich urzędników komentować nie chce. Ale przyznaje: - Nie walczyłem w licytacji zbyt mocno, bo odstraszał mnie wymóg dużej liczby miejsc parkingowych. Wiadomo, wybudowanie takiego parkingu nie jest ani proste, ani tanie.

    - Miasto powinno najpierw zmienić plan zagospodarowania przestrzennego, a potem dopiero ogłaszać przetarg na jego sprzedaż. Wtedy wszyscy mieliby równe szanse - uważa Kazimierz Koralewski, szef klubu radnych PiS w gdańskiej radzie miasta. - Inna kolejność działań budzi wątpliwości.

    Rzecznik Echo Investment nie odbierał wczoraj telefonu. Wiesław Bielawski, wiceprezydent Gdańska odpowiedzialny za planowanie przestrzenne, był na urlopie.

    Dla Gazety

    Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska: Deweloper zaproponował bardzo atrakcyjną koncepcję architektoniczną biurowca z oknem" w budynku, przez które z wiaduktu Błędnik widoczny będzie pomnik Poległych Stoczniowców. Biurowiec uporządkuje niezagospodarowany obszar na styku Starego i Młodego Miasta. By zrekompensować firmie stratę powierzchni biurowej - powstałą w wyniku budowy okna" - miasto jest gotowe dopuścić podwyższenie o trzy kondygnacje. A co do parkingów - od 1999 r. zmieniła się polityka miasta. Nowe studium zagospodarowania przestrzennego przewiduje w tym rejonie ograniczenie liczby miejsc parkingowych. Chcemy zwiększyć obsługę tych terenów komunikacją miejską. Dlatego władze przychyliły się do wniosku o zmniejszenie parkingu.

    Źródło: Gazeta Wyborcza Trójmiasto 2008-03-21

    • 23 4

    • ot jak rączka rączkę myje. A CBA śpi ??????

      • 15 2

    • Podobny manewr wykonano z działkami przy Jana Pawła II, gdzie plan dopuszczał budowę 4 kondygnacji, usługi na parterze, apartamenty ponad 100 m2 wyżej. Kupił Alcon a plan zmmienili potem I podobnie radni opozycji uważali, że plan powinno zmienić się przed przetargiem aby gmina mogła uzyskać wyższą kwotę z przetargu. O czym to świadczy? Albo o głupocie radnych Po i prezydenta albo o łapówkach.

      • 12 3

  • I znowu kolejna atrakcyjna działeczka dla deweloperka (2)

    Taka działka w centrum miasta nie powinna iść na deweloperski parking!!!Śmierdzi tu łapówą na kilometr. Urzędasy robią z tego miasta wieś galeriowo bankowo biurową a mieszkańców mają za debili. 21 mln judaszowej kasy!!!

    • 34 6

    • raczej staraja sie zrobic ze wsi miasto (1)

      Kto to widzial krzaczory w sercu miasta naprzeciwko placu solidanosci

      • 3 7

      • Krzaczory? Niemożliwe.Jeszce dziś skieruję tam betoniarkę.

        • 3 2

  • Sprzedajmy co się da a po nas tylko potop....UM Gdańsk

    • 19 2

  • To jakiś żart... takie biurowce powinno się budować na Przymorzu albo za obwodnicą

    • 16 5

  • No to te stare budy na rybakach to się rozsypia...

    ale będzie ubaw

    • 17 3

  • brawo Gdańsk !!! (2)

    Gdynia niech się wstydzi- Szczurek nie myśli o zmotoryzowanych !!!!!!!

    • 7 23

    • nie chodzi o to czy prezydent myśli o zmotoryzowanych czy nie (1)

      ale czy prezydent myśli o mieszkańcach, nie traktując zmotoryzowanych jako tych, dla których trzeba rozwijać czerwony dywan.

      • 3 4

      • samochody sluza ludziom ;)

        • 1 0

  • te kciuki w dół to pewnie od gdańszczan ???

    To żle że trójmiasto nie trzyma się razem !!!
    ------------------------------------

    • 5 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane