• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pętla przy Świętokrzyskiej: tramwaje, autobusy i ponad 100 miejsc dla samochodów i rowerów

Maciej Naskręt
17 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Nowa pętla tramwajowo-autobusowa powstanie przy ul. Świętokrzyskiej, naprzeciwko skrzyżowania z ul. Łódzką. Nowa pętla tramwajowo-autobusowa powstanie przy ul. Świętokrzyskiej, naprzeciwko skrzyżowania z ul. Łódzką.

Wiemy, jak będzie wyglądała pętla na końcu linii tramwajowej z Chełmu na Orunię Górną. Nieco inaczej, niż chcieli mieszkańcy. - Nie było wyboru - tłumaczą miejscy projektanci.



Na nowej pętli przy ul. Świętokrzyskiej będzie można nie tylko przesiadać się z autobusu do tramwaju, ale także zaparkować auto oraz rower. Miniaturka pokazuje wcześniejszą propozycję rozplanowania pętli. Na nowej pętli przy ul. Świętokrzyskiej będzie można nie tylko przesiadać się z autobusu do tramwaju, ale także zaparkować auto oraz rower. Miniaturka pokazuje wcześniejszą propozycję rozplanowania pętli.
Z planów budowy linii tramwajowej wzdłuż ul. Nowej Łódzkiej, przygotowanych przez spółkę GIKE 2012, wynika, iż ostateczny wygląd pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska będzie nieco inny od tego, jaki w konsultacjach społecznych wskazali mieszkańcy.

- Zmiana polega na umieszczeniu parkingu dla samochodów pośrodku pętli, choć pierwotnie miał on znajdować się między pętlą a blokami przy ul. Sosnkowskiego. Przyczyną tej decyzji są uwarunkowania terenowe. Mimo to nowa pętla nie straci na swojej funkcjonalności - zapewnia Janusz Łagowski ze spółki GIKE 2012.

Nowa pętla została zaprojektowana podobnie do tej, którą gdańszczanie znają z Chełmu, ale wprowadzono kilka różnic. Między innymi taką, że tramwaje będą na nią wjeżdżały zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a nie odwrotnie. Jadące z Chełmu tramwaje wysadzą pasażerów na przystanku po wschodniej stronie pętli: będą mogli oni skierować się w stronę bloków przy ul. Sosnkowskiego lub poczekać na autobus, jadący w stronę Łostowic, Czterech Pór Roku czy Kowal. Potem tramwaj podjedzie kilkadziesiąt metrów dalej i zabierze pasażerów, udających się do śródmieścia Gdańska, których na pętlę przywiozły autobusy z wymienionych wcześniej osiedli lub którzy przyszli od strony Oruni Górnej.

Tym razem projektanci nie zapomnieli też o kierowcach. Zyskają oni ok. 100 miejsc parkingowych, z czego ponad 50 we wnętrzu pętli oraz kilkadziesiąt na zachód od niej. Zostaną one zlikwidowane, gdy zacznie powstawać tzw. ul. Nowa Świętokrzyska, ale na razie nie wiadomo, kiedy do tego dojdzie.

Miejsca pośrodku pętli będą w przyszłości zarezerwowane dla uczestników programu "Parkuj i Jedź", w ramach którego dowód zapłaty za miejsce na jednym z parkingów sieci "Parkuj i jedź" będzie traktowany jak bilet na komunikację miejską.

Z budowy pętli będą także zadowoleni rowerzyści. Budowlańcy, oprócz ogólnodostępnych parkingów, stworzą na pętli, pod wiatą, miejsca postojowe dla rowerów. - To działanie zapoczątkuje budowę w Gdańsku, dobrze znanego Holendrom, systemu "Bike&Ride" - wyjaśnia Janusz Łagowski z GIKE 2012.

Budowa trzykilometrowej linii tramwajowej z Chełmu na Orunię Górną, na końcu której powstanie pętla tramwajowa, pochłonie ok. 90 mln zł. Miasto stara się, by UE dofinansowała tę inwestycję kwotą ok. 33 mln zł. Inwestycja ma być gotowa do końca 2012 r.

Opinie (281) 7 zablokowanych

  • Przegięcie (4)

    To jest przegięcie!!!po co były spotkania z mieszkańcami?po co wspólne ustalenia? skoro i tak MIASTO zrobi tak jak mu wygodnie. Kupując mieszkanie przy ul. Sosnkowskiego widziałam zagospodarowanie przestrzenne terenu i nie było mowy o pętli tramwajowej tuz pod moim oknem!!a teraz dowiaduje się ze mało tego ze co rano będzie budził mnie tramwaj to jeszcze tabuny ludzi będą przewijały się przez podwórko, żeby dotrzeć na przystanek!!!masakra!. Pętla jak najbardziej jestem ZA, ale nie żeby chodzić na przystanek w kapciach LITOŚCI...

    • 4 4

    • To torche źle patrzyłeś (1)

      Pętla była i jest na planach zagospodarowania od dawna - ale faktem jest, że nie tak blisko budynków.

      • 1 0

      • Chrzanisz kolego

        W tym miejscu w planie do ~2004 była ... szkoła z boiskiem!

        • 0 0

    • Były plany pętli tram. oraz plany przedłużenia Łódzkiej w stronę os. Moje Marzenie i os. Kolorowe do Obwodnicy - jezdni 4 pasmowej.

      • 0 0

    • mam dla ciebie złą wiadomość. w przyszłości będą w Gdańsku nocne tramwaje. nie pośpisz sobie nic a nic...

      • 0 1

  • Pętlę chyba

    projektował ktoś z Wejherowa lub Pucka gdzie nie ma pojazdów szynowych. W jaki sposób będzie rozwiązany bezkolizyjny przejazd prze trzy torowiska do środka pętli. Podejrzewam powiązania z firmami holującymi pojazdy po karambolach.

    • 8 0

  • Pętla pod oknem (3)

    Mam tylko nadzieję, że zarządca wspólnoty pomoże mieszkańcom aby wspaniali projektanci zmieli swoje plany co do ulicy Sosnkowskiego (teren prywatny).
    A może przejście niech zrobią przez lisiarnię.

    • 6 0

    • (2)

      ul. Sosnkowskiego to teren prywatny -
      a lisiarnia to co?

      • 0 0

      • (1)

        a lisiarnia to teren miasta :)

        • 0 1

        • najpierw niech miasto ten teren wykupi !

          • 0 0

  • to bedzie pętla LISEWO albo FERMA a nie żadna Orunia Górna (2)

    taka jest smierdząca prawda

    • 4 0

    • (1)

      Będzie i ferma i zajezdnia.

      • 1 0

      • A skąd wiesz?

        • 0 0

  • BZDURA 2010!

    tramwaj podjedzie kilkadziesiąt metrów dalej i zabierze pasażerów, udających się do śródmieścia,tramwaje wysadzą pasażerów na przystanku po wschodniej stronie pętli: będą mogli oni skierować się w stronę bloków ,których na pętlę przywiozły autobusy z wymienionych wcześniej osiedli lub którzy przyszli od strony Oruni Górnej.==ALE O CO CHODZI?--KOGIEL-MOGIEL!--dziadostwo!

    • 0 0

  • Kolejne oszustwo...

    ... i robienie ludzi w wala. Jakos calkiem niedawno mozna bylo glosowac na kilka roznych metod rozwiazania tej petli. Zostala wybrana jedna opcja i teraz nagle okazalo sie, ze ta opcja jednak nie moze zostac zrealizowana. Kompetencja "architektow" miasta jest powalajaca. Po prostu plakac sie chce.

    • 6 0

  • DRODZY MIESZKAŃCY (4)

    Drodzy Mieszkańcy Gdańska

    Została wyrażona zgoda 3 wspólnot na budowę ogrodzenia wzdłuż ul.Sosnkowskiego.
    Mając na uwadze błędy pracowników Miasta Gdańska nie mamy wyboru. Wariant najkorzystniejszy dla Wszystkich stron zainteresowanych (wybrany po konsultacjach -on line) został odrzucony na podstawie bezpodstawnych argumentów (wina ukształtowania terenu - prawdopodobnie winna najemcy terenów "Lisiarni").
    Wspólnoty działające w interesie swoich mieszkańców jednoznacznie wstępnie wyraziły chęć budowy ogrodzenia j.w ulicy.
    Do tej pory nie odbyły się żadne konsultację prowadzące do wspólnego polubownego zakończenia powstałego konfliktu, pełnej dezinformacji pobliskich mieszkańców.
    Dopiero w bieżącym tygodniu (odbyły sie zebrania) zarządca wystąpi do Miasta z własnej wspólnej incjatywy z pismem informującym o powstałym sporze, sprzeciwie mieszkańców oraz chęcią spotkania z kompetentnymi włodarzami naszego miasta (powtarzam iż miasto nie interesuje i informuje pobliskich mieszkańców o zaistniałej zmianie inwestycji)
    Rozumiemy, iż nowa inwestycja jest w interesie każdego mieszkańca dzielnic południowych, lecz nie możemy dopuścić do zaistniałej sytuacji, kótra doprowadzi do budowych torów oddalnych od zabudowań ok. 10-15 m, oraz przebiegu traktów pieszych przez prywatne posesje bez żadnej odpowiedzialności prawnej i osobowej z możliwym negatywnym skutkiem dla Naszych wspólnot.

    • 9 2

    • zbudujcie sobie płot dookoła. potem się tam zamknijcie i siedźcie ile chcecie. a niech mi się który na mojej ulicy pokaże - to psem poszczuję!

      • 0 6

    • popieram przedmówcę

      proponuję zawalczyć o powrót do wybranej koncepcji nr 3, rozwiązanie jest nie do przyjęcia, Panowie projektanci kicha rodem z komunizmu, będzie druga Rospuda, wstyd...

      • 2 2

    • DROGA KONIECZNA (1)

      Jestem zdecydowanie przeciw chamskiemu sytuowaniu skomunikowania hałaśliwych obiektów na terenach prywatnych i wbrew ustanowionym przez RMG planom zagospodarowania społecznego.
      Jednakowoż w polskiej legislacji istnieje kruczek prawny o nazwie DROGA KONIECZNA, który pozwala Miastu Gdańsk na dup....e tzw. świętych praw własności i sądowe uzyskanie odpłatnego ustanowienia w/w drogi (nie)koniecznej. W efekcie za np. 100 PLN rocznie dla wspólnoty znacząco wzrośnie zachorowalność lokatorów owej nieszczęsnej wspólnoty.
      Radzę już teraz wszcząć profesjonalne postępowanie odwoławcze.
      Jednocześnie ostrzegam, iż panaadamowiczowy chór wujów (posiadający wyłącznie we własnym mniemaniu /z namaszczenia nie tylko ziemskiego/ perfekcyjnie profesjonalne umiejętności wykonywania osobiście intratnego zarządzania samorządem terytorialnym) będzie jeszcze z 15 lat w miarę skutecznie aspirował do trzymania lejców swojej jazdy w poprzek i wszerz
      uszczęśliwiał gdańszczan.
      Dlatego życzę sfrustrowanym sąsiadom pętli skutecznie konsekwentnego ujajenia oruńskiego zapętlenia.
      GRĄDŹL

      • 3 0

      • ERRATA : Oczywiście chodzi o zagospodarowanie przestrzenne,

        które teoretycznie jest fair wobec mieszkańców.
        Natomiast jego realizatorzy często łamią elementarne ustalenia w/w planów.
        GRĄDŹL

        • 1 1

  • FATALNY

    pROJEJT Z GŁĘBOKIEGO KOMUNIZMU, NIE LICZENIE SIĘ Z OBSZAREM, RUCHEM PIESZYCH, AUTOBUSÓW I TRAMWAJU. gORSZEGO BYĆ NIE MOGŁO

    • 3 0

  • Tramwaj na Orunię Górną ... (1)

    Dlaczego nie będzie pociągnięta linia tramwajowa trasą autobusu 154 , 254 ? .Przecież nawet od Lidla dojść na np.ul 3 Brygady Sczerbca / obok przedszkole / trzeba byłoby iść pół godziny a od pętli autobusowej , to byłaby chwila . Czy te urzędasy mają wogóle pojęcie o czymkolwiek ? Ale jaki nieudolny Adamowicz , tacy pracownicy !!!!

    • 3 0

    • Matoły

      Wydawać lub wyrzucać pieniądze w błoto to domena urzędników miejskich.Za kilka lat rozbudują linie tramwajową dalej,i znów będzie to propagandą sukcesu,jakby nie można tego było zrobić od razu przedłużając linię i ulicę Sikorskiego do Oruni Górnej.

      • 0 0

  • Pętla GDAŃSK - LISIARNIA (4)

    Lisy zostają - wybrano wariant, który nie wymaga wykurzenia lisiarza...
    Gdańsk - morze możliwości...

    Kto jest za taką nazwą? Głosujcie.

    • 5 1

    • A skąd wiesz że zostają?

      • 0 0

    • (2)

      Lisy zostają - to jest już przesądzone!

      • 0 0

      • (1)

        powtarzam pytanie: skąd wiesz?

        • 0 0

        • z informacji z UM i z EURO 212

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane