• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po remoncie Bramy Nizinnej auta nadal będą rozjeżdżały zabytek

Michał Brancewicz
22 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Remont Bramy Nizinnej rozpocznie się w czerwcu i ma potrwać blisko pół roku. Remont Bramy Nizinnej rozpocznie się w czerwcu i ma potrwać blisko pół roku.

W przyszłym miesiącu rozpocznie się remont Bramy Nizinnej zobacz na mapie Gdańska, który potrwa do końca listopada. Według założeń, po tym czasie, przez zabytek miały już nie przejeżdżać niszczące go samochody. Problem w tym, że miasto nie zdąży z wybudowaniem alternatywnej drogi przejazdu zobacz na mapie Gdańska.



Jak oceniasz działania urzędników w tej sprawie?

Gdański Zarząd Nieruchomości Komunalnych jest bliski wyboru firmy, która przeprowadzi modernizację tej XVII-wiecznej budowli. Do przetargu zgłosiło się siedmiu wykonawców. Najkorzystniejszą ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Inżynieryjno-Budowlane Mopik, które swoje usługi wyceniło na ponad 2,8 mln zł i zadeklarowało 60-miesięczny okres gwarancji. Druga propozycja należała do spółki Restauro i opiewała na kwotę blisko 3,3 mln zł (61 miesięcy gwarancji). Trzecia w kolejności - firmy M-Invest okazała się o ok. 44 tys. zł wyższa od poprzedniej (3,343 mln zł, 60 miesięcy i 1 dzień gwarancji). Najdroższa oferta należała do konsorcjum firm Des i Przedsiębiorstwa Budowlano-Handlowo-Usługowego Rafał Kotliński - ponad 5,6 mln zł i 61 miesięcy.

Z kolei inwestor zamierzał przeznaczyć na to zadanie nie więcej niż 4,86 mln zł. A będzie ono polegało na remoncie sklepienia, pracach konserwatorskich elewacji i sklepienia, izolacji, wymianie okien i drzwi, zagospodarowaniu terenu oraz podziemnego łącznika, który umożliwi swobodne przemieszczanie się między kondygnacjami bramy, co pozwoli na udostępnienie obiektu i ulokowanie w nim kawiarni.

- Oferty są obecnie analizowane. Zakładamy, że podpisanie umowy nastąpi w pierwszej połowie czerwca - zapowiada Agnieszka Kukiełczak, rzeczniczka GZNK.
Zgodnie z zapisami przetargowymi wykonawca będzie musiał uporać się ze wszystkim do końca listopada.

Brama Nizinna jest obecnie jedyną historyczną bramą Gdańska, której konstrukcja musi stawiać czoła codziennemu ruchowi pojazdów. To właśnie przejeżdżające przez jej wnętrze samochody są głównym czynnikiem, który powoduje degradację zabytku. Dlatego miasto chce, by po remoncie żadne auto tamtędy już nie pojechało. Żeby jednak tak się stało, konieczne jest stworzenie alternatywnego przejazdu dla mieszkańców Oruni i Olszynki.

Ma nim być droga w śladzie dawnego mostu kolejowego stanowiąca jednocześnie rezerwę pod tzw. ul. Nową Chmielną, która ma połączyć w przyszłości Podwale Przedmiejskie z planowanym węzłem integracyjnym Czerwony Most.

Mimo że chodzi o odcinek liczący niespełna 200 m, to jednak, jak w przypadku każdej inwestycji drogowej, realizacja musi zostać poprzedzona wykonaniem dokumentacji technicznej, by określić zakres prac oraz oszacować koszty i termin realizacji. Dopiero na tej podstawie będzie można wyłonić wykonawcę robót.

- Czekamy aż Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosi przetarg. Miasto chciałoby rozpocząć realizację jeszcze w tym roku - mówi Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tak się jednak nie stanie.

- Zapytanie ofertowe dotyczące opracowania niezbędnej dokumentacji projektowej planujemy wysłać do projektantów do końca maja, tak aby umowę podpisać jeszcze w czerwcu - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG. - Prace projektowe planujemy zakończyć w grudniu.
To wszystko oznacza, że roboty będą mogły ruszyć dopiero w przyszłym roku. Pod warunkiem, że znajdą się na to środki.

O autorze

autor

Michał Brancewicz

Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.

Miejsca

Opinie (80) 3 zablokowane

  • Norma rzadzacy tym miastem z zadna inwestycja nie daja rady sa za to mistrzami w wyciaganiu nie swojej kasy z unii

    • 20 1

  • Kawiarnia za 6 melonów?

    Pomijam kwestię, że wybudowanie alternatywnej drogi powinno poprzedzić remont Bramy, bo to jest logiczne, ekonomiczne i zdroworozsądkowe.
    Proponuję Salon Masażu. Atuty: zadu**e, dyskrecja no i dojazd wprost pod drzwi przybytku.
    By żyło się lepiej

    • 18 1

  • spaliniarze wszystko zniszczą i rozjeżdżą. (2)

    nie tylko ten zabytek. Nie tylko tam.
    Obciążyć kierowców podatkiem od zniszczeń, które generują. Wtedy znajdą się pieniądze. Proponuję - każdy kierowca 500+ miesięcznie za zniszczenia. Ryczałtem.

    • 10 18

    • pedałowcy też,

      za wydech z komory odbytniczej

      • 13 6

    • Widać Tobie już mózg zniszczyło.

      • 1 0

  • To normalne, że za Adamowicza nic nie jest normalne (1)

    Budyń przynosi wstyd temu miastu tak jak Dutkiewicz we Wrocławiu. Dopóki ci kodowcy i ukladowicze są przy stołku to dalej będzie patologia.
    Budyń - na szczęście to twoja ostatnia kadencja :)

    • 18 13

    • mocne słowa jak na zwolennika partii

      która w pół roku rządów zdołała już posadzić "swoich" na 99 proc. stołków w państwie - od ministerstw po stadniny.

      ciekawe jak były poseł jaworski poradzi sobie na nowym stanowisku. oby lepiej niż w stoczni, gdzie dbał jedynie o własną wysoką pensję...

      • 8 2

  • Włodarze mają mieszkańców Orunii w d..pie (2)

    Nie mieszkam na Orunii, ale tam pracuję, każdego dnia tracę mnóstwo czasu, podobnie jak mieszkańcy w oczekiwaniu na otwarcie szlabanów ( rekord 23 minuty!!!) kiedy się w końcu otworzą dojeżdżamy do skrzyżowania Sandomierskiej z Traktem Św. Wojciecha , a tu sygnalizacja świetlna na której światło zielone pali się 10 sekund!! Można wyliczać dalej, "chodnik" wzdłuż ulicy "Równej " ( sama nazwa ulicy wywołuje śmiech, bo dziurawa jest jak ser ) ten tzw, chodnik to krawężniki, a po między nimi uklepana ziemia, która po opadach deszczu zamienia się w błoto. Nie raz i nie dwa widziałem jak kobiety z dziećmi w wózkach pchają je przez to bagno. Rozumiem , że ta dzielnica doczekałaby się remontu gdyby zapominalski prezydent od siedmiu boleści dostał po kosztach jakieś mieszkanko od dewelopera na tych terenach, ale póki co nic się tam nie buduje, więc mieszkańcy nie macie co liczyć na chodniki i inne udogodnienia. Wiadomo Orunia do reprezentacyjnych miejsc nie należy, za dużo bogaczy też tam nie mieszka, więc po co miasto ma inwestować ??? Zainwestuje tam gdzie kolesie mają interes choćby przez podniesienie prestiżu a co za tym idzie cen mieszkań i gruntów. Wybudujcie Adamowiczowi mieszkanko w okolicy to się doczekacie rewitalizacji.

    • 38 6

    • (1)

      zgadza się z tym co piszesz o inwestowaniu tam gdzie mieszkają albo budują wpływowi towarzysze. najlepszy przykład to plany przebudowy podwala przedmiejskiego w imię połączenia tzw. tkanki miejskiej :D raz że budowa przejść naziemnych to pomysł z d... a dwa jak już miasto tak nalega na udogodnienia dla deweloperów i nowych nowobogackich mieszkańców okolic toruńskiej, to niech kasę na bzdurną inwestycję wyłożą ci co najwięcej na tym zyskają.

      • 6 1

      • a mnie się zdawało że miasto się broni jak może przed tym podwalem

        a naciskają te różne FRAGI i inni miejscy aktywiści

        • 2 1

  • Brama Nizinna. NIE DLA SAMOCHODÓW ! ! ! (1)

    Jeżeli już muszą nią jeździć samochody to tylko osobowe z ograniczeniem prędkości do 20km/godz..
    Wystarczy po obu stronach zabytku postawić progi spowalniające.
    Na mojej ul. Wajdeloty progi są i samochody jeżdżą z prędkością roweru.
    A nawet..... omijają tę ulice.

    A docelowo brama powinna być dostępna tylko dla pieszych i rowerzystów !

    • 21 5

    • Tam już są takie ograniczenia. Jedynie dla autobusów jest wyjątek.

      • 9 0

  • Tam w środku, to ktoś mieszka? (2)

    • 4 3

    • Klub żeglarski ZEJMAN

      znalazł tam siedzibę.

      • 7 3

    • W latach 60 tych mieszkali.

      • 4 0

  • Jeździłem autobusem 123 I 131 przez tom bramę do pracy

    • 1 8

  • co z wielka kazamata pod jezdnia w bramie??

    • 7 0

  • A czy brama nie służy do tego, żeby przez nią przejeżdzać?

    • 14 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane