• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg odjechał bez pasażerek. Zepsuł się wysięgnik do wózka inwalidzkiego

Elżbieta Michalak-Witkowska
4 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Pani Agnieszka i jej mama Katarzyna dojechały do Trójmiasta z dziennym poślizgiem. Winny był zepsuty wysięgnik w pociągu pendolino. Pani Agnieszka i jej mama Katarzyna dojechały do Trójmiasta z dziennym poślizgiem. Winny był zepsuty wysięgnik w pociągu pendolino.

Kilka godzin nerwów i nieprzyjemności - tak można podsumować historię poruszającej się na wózku inwalidzkim pani Agnieszki, która próbowała dojechać pociągiem pendolino z Krakowa do Gdańska. Mimo odpowiednio wcześnie kupionego biletu dla osoby na wózku, panie nie zostały zabrane z dworca, bo zepsute były dwie platformy, pomagające niepełnosprawnym dostać się do pociągu.



Czy potrafisz w słusznej sprawie walczyć o swoje?

Poruszająca się na wózku Agnieszka i jej mama mieszkają w Trójmieście. W miniony wtorek miały wracać z wakacji - wybrały pociąg pendolino, bo w ten sposób najszybciej mogły dostać się z Krakowa do Gdańska. Bilety powrotne na godz. 17:46 kupiły z dużym wyprzedzeniem.

Awaria wysięgnika uniemożliwiła podróż

Gdy pociąg wjechał na peron okazało się, że kobiety nie mogą do niego wsiąść, bo zepsute są obydwie platformy dla niepełnosprawnych, które pozwalają im dostać się na pokład pociągu. Nikt z obsługi nie mógł też pomóc, bo - jak tłumaczyli pracownicy PKP IC - wewnętrzne procedury nie pozwalają na wnoszenie do pociągu osób na wózkach inwalidzkich.

- Kierownik pociągu powiedział nam, że pociąg od rana jeździ z niesprawnymi platformami. Wiedział, że będziemy jechały tym pociągiem, dlatego już wcześniej informował o tym centralę, prosząc, by ktoś się z nami skontaktował. Nie otrzymałyśmy jednak żadnej informacji - opowiada pani Agnieszka. - Kierownik tłumaczył, że nie może już nic zrobić, a wniesienie mnie do pociągu byłoby ryzykowne, bo ktoś musiałby ponieść odpowiedzialność w razie jakiegoś wypadku. Dodał, że bilet najlepiej przesunąć na następny dzień. Chwilę później pociąg odjechał, a my zostałyśmy na peronie.
Centrum Obsługi Klienta zaskoczone sytuacją

Kobiety udały się do Centrum Obsługi Klienta PKP Intercity, gdzie opowiedziały swoją historię, licząc na pomoc.

- Okazało się, że nie ma żadnych procedur regulujących tego typu sprawy. Pracownicy byli wyraźnie zaskoczeni, a gdy poprosiłyśmy o kontakt z kierownikiem działu kas lub managerem dworca, okazało się, że skończyli pracę o 15:00. A była już 18:00 - opowiada pani Katarzyna, mama Agnieszki. - Powiedziałyśmy, że nie ruszymy się stamtąd, dopóki ktoś czegoś nie zrobi w naszej sprawie. Zaproponowali nam kupno drugiego biletu, a następnie złożenie reklamacji w sprawie podróży, która się nie odbyła.
W końcu kobietom zaproponowano podróż nocnym pociągiem TLK do Gdańska - jadącym 9 lub 10 godzin. Odmówiły. Pozostała opcja powrotu do Gdańska na drugi dzień, rano. Na pierwszy pociąg EIP nie było jednak wolnych miejsc. Udało się to dopiero z pociągiem o godz. 9:46.

I tu historia mogłaby się zakończyć. Niestety, nadchodziła noc, którą trzeba było gdzieś spędzić, a na dodatkowe koszty pasażerki nie były przygotowane.

- Znów usłyszałyśmy, że powinnyśmy wykupić nocleg na własny rachunek, a następnie złożyć reklamację. Po kilkunastu telefonach, wykonanych przez pracowników biura, dostałyśmy informację, że zarezerwowano nam pokój w hotelu położonym w odległości pięciu minut pieszo od dworca. Po nocy spędzonej w hotelu, wyruszyłyśmy w podróż do Gdańska.
O komentarz do opisywanej sprawy poprosiliśmy biuro prasowe PKP Intercity, które zapytaliśmy przy okazji o to, dlaczego niesprawny pociąg wyruszył w trasę, jakie procedury powinny być uruchamiane w tego typu zdarzeniach i jakie prawa przysługują pasażerom.

Odpowiedź Beaty Czemerajdy, rzecznika prasowego PKP Intercity:

Na wstępie serdecznie przepraszam za zaistniałą sytuację. Każdy nasz pasażer powinien otrzymać z naszej strony usługę na najwyższym poziomie. W sytuacji jakiejkolwiek awarii, oferujemy pasażerowi alternatywne rozwiązania. W tym konkretnym przypadku zaproponowaliśmy pasażerkom dwie możliwości - wniesienie wózka do pociągu przez obsługę lub kontynuowanie podróży z przesiadką w Warszawie. Ze względu na brak akceptacji ze strony pasażerek, zaoferowaliśmy trzecie rozwiązanie w postaci noclegu w pobliskim hotelu oraz przejazd składem porannym do Trójmiasta. Z tej opcji nasze klientki skorzystały i dziś rano wsiadły do pociągu, jadącego do Gdańska.

Równocześnie wyjaśniamy co było przyczyną awarii. Wiemy, że w nocy z poniedziałku na wtorek skład przeszedł obowiązkowy przegląd, w ramach którego sprawdzono również windy. Obydwa urządzenia były sprawne.

Aby nasze usługi były dostępne jak najszerszej grupie pasażerów, na przestrzeni ostatnich lat zainwestowaliśmy blisko 5,5 mld zł w nowy, zmodernizowany tabor. Dzięki temu, osoby o ograniczonej mobilności (np. poruszające się na wózku), uzyskały dostęp do większej liczby pociągów). W nowych lub zmodernizowanych składach pasażerowie korzystają z urządzeń, wspomagających wsiadanie i wysiadanie do i z pociągu (windy/podnośniki, rampy wjazdowe). Na pokładach pociągów osobom z niepełnosprawnościami pomocy udziela załoga pociągu.

W PKP Intercity działa całodobowo Centrum Wsparcia Klienta, które zajmuje się obsługą pasażerów oraz reagowaniem w trudnych sytuacjach. Spółka zatrudnia również konsultanta ds. osób niepełnosprawnych, który zajmuje się szkoleniami drużyn konduktorskich oraz przygotowuje procedury związane z obsługą osób z niepełnosprawnościami.

Wszelkich informacji na temat podróży oraz procedur dotyczących obsługi osób z niepełnosprawnościami udzielają konsultanci PKP Intercity, którzy są dostępni pod numerem telefonu 19 757.

Opinie (443) 7 zablokowanych

  • Zaraz...to co było przyczyną awarii, bo jakoś z tekstu to nie wynika (2)

    • 24 1

    • Naucz sie czytać ze zrozumieniem: "wyjaśniamy co było przyczyną awarii" (1)

      • 1 5

      • Nie, to nie jest dobrze napisane zdanie, powinno być "jesteśmy w trakcie wyjaśniania" i nie byłoby wątpliwości co do intencji bełkoczącej pani rzecznik.

        • 6 0

  • Szkoda dziewczyny :-(

    Wstyd PKP!

    • 19 3

  • Ja (3)

    O czym ta "rzecznik" pitoli?!
    Bo raczej nie na temat...!!!
    Do TVN Uwagi z nimi i gdziekolwiek sie da!!!

    • 17 4

    • (1)

      Wyłącz już ten TVN ,rozum już ci odebrał całkowicie,zindoktrynowany jesteś w 100%.

      • 2 10

      • Ja

        Specjalnie dla Ciebie... niech sprawą zajmie się redaktor Pospieszalski i TVP INFO...

        • 6 1

    • ta rzecznik to zostala po PO

      zatrudniano ja za nowaka.

      • 1 0

  • Wnieść sprawę do sądu (3)

    10000zl może wystarczyć ale zaryzykowalbym znacznie więcej.

    • 18 3

    • 10000 to ty masz komórek szarych (1)

      • 3 3

      • raczej ich juz nie ma..

        • 0 0

    • Za dużo amerykańskich filmów, a brak pojęcia o lokalnych sądach...

      W polskim prawie cywilnym musisz dokladnie wycenić poniesioną szkodę, udowodnić oraz wykazać umyslną winę sprawcy. Innymi słowy, 10 tysi ona by mogła żądać, gdyby jechała do tego Krakowa tyle zarobić a jej to przeleciało. Niemożność nakarmienia cycem nie jest żadną wymierną szkodą i żadnej kasy się za to u nas do ręki nie dostanie.

      Polski sąd to nie kolektura Lotto. Amerykanskie idiotyzmy (na szczęście) nie mają tu zastosowania.

      • 0 1

  • taką odpowiedź tej rzecznik

    to niech sobie w d**e wsadzi.

    • 21 2

  • A jakiś dwóch mężczyzn nie było w pobliżu (5)

    którzy by pani pomogli?

    Dżentelmeni wymarli na amen?

    • 21 8

    • (1)

      do wózka elektrycznego 2 to za mało

      • 1 0

      • Przecież to normalny wózek, a nie elektryczny.

        • 0 0

    • (1)

      Bastion POkemonów czemu się dziwisz?Ich tylko własna du,pa obchodzi.

      • 2 0

      • dokladnie

        na Podkarpaciu ludzie sa dla siebie zyczliwi. Tu odkad rzadzi Admowicz to coraz gorsi ludzie zjezdzaja sie jak sloiki..

        • 0 0

    • Wzorem Szwecji, mężyczyźni zniewieściali, a kobiety

      zmaskulinizowano. Charakterem i inteligencją są pudziankami. Ale fizycznie mają jeszcze do nadrobienia.

      • 0 1

  • pisze

    • 1 0

  • Wyjasnienie PKP Intercity - blablablabla

    Rzecznicy prasowi osiągają już mistrzostwo świata w pisaniu tekstów z któych nic nie wynika.

    • 28 1

  • podziękowania do Nowaka (1)

    Haha....sławek Nowak. Mistrz pendolino zalatwil które problemy ma z rampami czesto a pkmka to co??/i tego losia Ukraińcy chca na kierownika ???? Ło matko

    • 7 12

    • durnie minusuja

      bo niedlugo poleca jak peowska rzeczniczka.

      • 1 0

  • (2)

    Pracownicy naszych kolei to nieudacznicy

    • 6 4

    • nie tylko tam, wszędzie robi się jak USA, na najmniejszą pierdołę muszą być procedury, w efekcie takie sytuacje będą miały miejsce coraz częściej bo każdy boi się wychylić z inicjatywą

      • 0 0

    • ktos ich zatrudnil jeszcze za tuska

      tak jak ta rzecznik

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane