• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponadczasowe prowizorki drogowe. Na ich remont czekamy od lat

Maciej Naskręt
16 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tymczasowa nawierzchnia we Wrzeszczu. 10 lat temu planowano tu tunel dla pieszych. Podziemnego przejścia nie ma, a wątpliwej urody płyty betonowe pozostały. Tymczasowa nawierzchnia we Wrzeszczu. 10 lat temu planowano tu tunel dla pieszych. Podziemnego przejścia nie ma, a wątpliwej urody płyty betonowe pozostały.

Miały być tymczasowe, a stają się ponadczasowe. Prowizorki drogowe - albo zwyczajnie psują nerwy kierowców i zawieszenia w ich samochodach, albo nie pasują do otoczenia. Kiedy znikną? Nie wiadomo.



Gdańsk jest nie tylko poligonem dla kierowców, gdzie mogą sprawdzić swoje umiejętności z jazdy po wielu rodzajach rond ale także miastem, gdzie wiele prowizorycznych rozwiązań drogowych zadomowiło się na długie lata.

Tego rodzaju tymczasowych, ale zarazem ponadczasowych odcinków dróg w mieście jest kilkanaście. Wytypowaliśmy pięć, które najczęściej dokuczają mieszkańcom i kierowcom lub wyjątkowo nie pasują do otoczenia. Co gorsza, nie ma szans na ich szybkie usunięcie, czyli ułożenie nowej nawierzchni bitumicznej.

Czytaj też: Gdynia chce nadal utwardzać drogi osiedlowe

Przedłużenie ul. Wodnika w Gdańsku. Nawierzchnia z płyt betonowych. Przedłużenie ul. Wodnika w Gdańsku. Nawierzchnia z płyt betonowych.
5. ul. Wodnika zobacz na mapie Gdańska - Osowa

Przedłużenie ulicy Wodnika zostało wykonane z płyt betonowych pod koniec minionej dekady. Była to odpowiedź władz miasta na prośby mieszkańców, którzy mieli już dość brodzenia w błocie po każdej ulewie lub roztopach. Betonowa droga nieco odkorkowała m.in. ul. Spacerową i ul. Kielnieńską.

Osiedle się rozrosło, a droga do dziś nie zyskała chodnika i oświetlenia. Dodatkowo płyty betonowe zaczynają tracić swój pierwotny kształt - uginają się i pojawiają w nich pierwsze dziury. Komfort jazdy pogarsza się. Miasto nie planuje w najbliższych latach jej przebudowy. Droga nie powstała tylko na chwilę, ale z każdym kolejnym dniem staje się rozwiązaniem docelowym.

Nawierzchnia na ul. Człuchowskiej. Nawierzchnia na ul. Człuchowskiej.
4. ul. Człuchowska zobacz na mapie Gdańska - Ujeścisko.

Natężenie ruchu w godzinach szczytu nie różni się tam niczym od tego na sąsiednich głównych ulicach: Świętokrzyskiej, Jabłoniowej, czy Przywidzkiej. A przecież droga łączy tylko dwa osiedla - Ujeścisko i Zakoniczyn.

Ulica powstała głównie z myślą zapewnienia dostępu do nowej szkoły podstawowej nr 12, przy ul. Człuchowskiej, a stała się alternatywą dla zakorkowanych dróg w tym rejonie.

Na domiar złego droga wykonana została z płyt betonowych. Z upływem czasu miedzy nimi powstały szczeliny. To sprawia, że wielu kierowców, by nie czuć dyskomfortu, rozpędza auto do dużych prędkości.

"Ponadczasowa" nawierzchnia na ul. Myśliwskiej w Gdańsku. "Ponadczasowa" nawierzchnia na ul. Myśliwskiej w Gdańsku.
3. ul. Myśliwska zobacz na mapie Gdańska - Morena

O problemach ulicy Myśliwskiej w Gdańsku zrobiło się głośno w połowie minionej dekady, gdy zaczęto w tym rejonie oddawać do użytku kolejne budynki mieszkalne. Wtedy zdecydowano się na ułożenie tam płyt betonowych, by nie tylko zapewnić nowym mieszkańcom dojazd, ale także nieco odkorkować ul. Kartuską podczas porannych szczytów drogowych.

Na przełomie wieków wiadomo już było, że w tej okolicy powstaną kolejne osiedla, mimo to zdecydowano się na rozwiązanie prowizoryczne. Jak wiele prowizorek - przetrwało do dziś, a droga - choć ruchliwa - w dalszym ciągu nie doczekała się przyzwoitej nawierzchni na całej długości.

Choć w 2009 r. wyremontowana odcinek ul. Myśliwskiej między ul. Bulońską a ul. Piekarniczą, a w 2012 r. wydłużono ulicę do poligonu za pieniądze dewelopera, to odcinek przy zbiorniku retencyjnym wciąż nie został przebudowany.

Płyty betonowe przed budynkiem NBP i Bramą Wyżynną w centrum Gdańska. Płyty betonowe przed budynkiem NBP i Bramą Wyżynną w centrum Gdańska.
2. ul. Okopowa zobacz na mapie Gdańska - Śródmieście

Podczas przebudowy Podwala Przedmiejskiego w 2008 r. urzędnicy z Zarządu Dróg i Zieleni uniemożliwili przejazd samochodom poruszającym się ul. Okopową na wprost (w poziomie "0") przez Węzeł Unii Europejskiej. Zdecydowano się na to, by zapobiec powstawaniu gigantycznych korków na Trasie W-Z.

Decyzja okazała się strzałem w dziesiątkę. Jednak rozwiązanie wymagało od drogowców wykonania pasa do zawracania i skrzyżowania z sygnalizacją na wysokości budynku Narodowego Banku Polskiego. Początkowo miało to być czasowe rozwiązanie, ale z upływem lat okazało się, że taka organizacja ruchu będzie obowiązywać dłużej.

Do kiedy? Do czasu rozpoczęcia prac przy Forum Radunia. Nie wiadomo, kiedy do tego dojdzie, natomiast zakończenie budowy wszystkich obiektów przewidziane jest na 2020 rok.

Tymczasowa nawierzchnia przy centrum handlowym Manhattan. Tymczasowa nawierzchnia przy centrum handlowym Manhattan.
1. Róg ul. Dmowskiego i al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska - Wrzeszcz

Prowizoryczna nawierzchnia z płyt betonowych ma się świetnie także w samym centrum Wrzeszcza, między centrum handlowym Manhattan, a tzw. Dolarowcem. Taka nawierzchnia w tym miejscu wyjątkowo kłuje w oczy, tym bardziej, że podczas remontu linii tramwajowej w 2011 r. wyremontowano część sąsiednich dróg.

Brzydkie płyty ułożono tuż przed otwarciem wspomnianego centrum handlowego w 2004 r.. Powód? Planowano tam budowę tunelu dla pieszych. Ci mieli do galerii wchodzić z poziomu -1. Rozwiązanie miało też nieco odkorkować prawoskręt dla samochodów jadących z al. Grunwaldzkiej w ul. Partyzantów.

Pomysł ten odszedł w zapomnienie i z pewnością nikt teraz nie odważy się do niego wrócić. Skoro tak, może warto i tam zlikwidować 10-letnią prowizorkę?

Jeśli wiesz o kolejnych przedłużających się rozwiązaniach tymczasowych w Trójmieście, napisz do nas na adres m.naskret@trojmiasto.pl

Opinie (220) 1 zablokowana

  • Polskie drogi! (3)

    Szkoda gadać!!!

    • 5 3

    • nie Polskie ale Gdanskie kolego... (1)

      w wielu miastach w Polsce sa naprawde fajne drogi tylko syf totalny jest w budyniowym krolestwie

      • 3 4

      • zależy gdzie: południowa obwodnica Gdańska daje szansę szybkiej jazdy

        znalazłoby się jeszcze wiele przewymiarowanych dróg, które się korkują, bo od 30 lat zaniedbuje się rozwój transportu szynowego. Całe szczęście że się buduje PKM i tramwaj na Morenę.

        • 1 1

    • nie tylko polskie...

      ostatnio oglądałam dokument o USA, o mniejszych miejscowościach niż te wielkie i piękne, na co dzień pokazywane w TV. mają to samo, drogi wąskie i dziurawe.

      • 0 0

  • Ale ecs i wystawa za 40 ml złotych to jest!!!

    Ale ecs i wystawa za 40 ml złotych to jest!!! A i teatr szekspirowki też

    • 38 5

  • ECS jest ważniejsze dla budynia by mógł sobie poprawić EGO

    • 24 4

  • Te płyty betonowe są lepsze niż asfalt. (4)

    Mają już 10 lat, ale nie tworzą się na nich dziury czy koleiny.

    • 16 12

    • Ale warunek jest taki że musi być dobrze zagęszczony grunt i odwodnienie

      Inaczej zaczyna się klawiszowanie, pękanie, kruszenie a w końcu wychodzą pręty zbrojeniowe.

      • 6 0

    • ale nie może być takich wyrw i nierówności między płytami

      skręt w lewo na wysokości NBP to zmora kierowców, czy nie można śicgać odpowiedzialnych za uszkodzenia samochodów ?!

      • 1 0

    • Dokładnie tak jest

      płyty są lepsze od naszego tzw. polskiego asfaltu...

      • 1 0

    • jak twierdzisz , że te płyty są lepszej jakości to musisz zacząć jeździć ul Kampinowską codziennie a zobaczysz co to znaczy wymiana końcówek po jednym sezonie jeżdżenia !!!

      • 0 1

  • Oj tam oj tam

    Jesli nie chcecie plyt betonowych to ja je chetnie przyjme na swoja gruntowa droge :)

    • 9 2

  • A dlaczego (2)

    deweloperzy budują w polu a nie interesuje ich jak tam dojechać. Bierze kasę a my dopłacamy na drogi dojazdowe w pole. A prezydent rozkłada ręce.

    • 17 2

    • Bo w normalnym kraju kolejność powinna być taka: plan rozwoju miasta -> drogi -> deweloperzy. (1)

      U nas się nie nadąża za realiami i wszystko robi z poślizgiem 10-15 letnim. Jak remontowano obwodnicę kupę lat temu to było wiadomo, że 2 pasy to za mało... ale tak zostało...

      • 9 3

      • w normalnym mieście trzeba myśleć o wykorzystaniu przestrzeni przy stacjach lokalnej kolei

        na tworzenie miejsc pracy a nie parkingów dla samochodów. Samochód, paradoksalnie, jest wygodnym ale najmniej produktywnym sposobem poruszania się po mieście, które powinno być względnie gęsto zabudowane, z myślą o wygodzie pieszych i niezmotoryzowanych. Więcej dróg (pasów) = więcej ruchu samochodów i kłopotów z parkowaniem przy końcu podróży.

        • 2 2

  • A ulica Piecewska na Morenie (3)

    - już wszyscy o niej zapomnieli? Relikt lat siedemdziesiątych. Dlaczego ZKM nie wstrzyma kursów po tej "ulicy"? Od razu znalazłby się sposób na naprawę.

    • 26 0

    • (1)

      nie zapomnieli, ale Ty nie przeglądasz wcześniejszych opinii

      • 2 2

      • Przeglądam,

        ale gdy pisałem swoją to nie było jeszcze tej o Piecewskiej.

        • 2 0

    • Zapytajmy pą prezydą co z Piecewską

      może jakiś protest jest potrzebny!

      • 2 0

  • Wiadomo...

    na kogo nie głosować w następnych wyborach na prezydenta miasta. Jak prowizorycznych rozwiązań nie potrafi od tylu lat zmienić a na inne rzeczy pieniądze są.

    • 11 1

  • takiego bagna i szmelcu drogowego co jest w Gdansku trudno szukac w Polsce...

    jezdze po calej Polsce ale smiem tstwierdzic ze drogi w Gdansku sa jednymi z najgorszych w kraju!!!

    • 9 1

  • Polecam (2)

    Polecam jazdę z Chwaszczyna do Osowej i vice versa. Raczej w dzień bo widać dziury, a w nocy można uszkodzić samochód.

    • 11 1

    • (1)

      Pod kogo podlega ta droga?

      • 2 0

      • Częściowo pode mnie.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane