• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponadczasowe prowizorki drogowe. Na ich remont czekamy od lat

Maciej Naskręt
16 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tymczasowa nawierzchnia we Wrzeszczu. 10 lat temu planowano tu tunel dla pieszych. Podziemnego przejścia nie ma, a wątpliwej urody płyty betonowe pozostały. Tymczasowa nawierzchnia we Wrzeszczu. 10 lat temu planowano tu tunel dla pieszych. Podziemnego przejścia nie ma, a wątpliwej urody płyty betonowe pozostały.

Miały być tymczasowe, a stają się ponadczasowe. Prowizorki drogowe - albo zwyczajnie psują nerwy kierowców i zawieszenia w ich samochodach, albo nie pasują do otoczenia. Kiedy znikną? Nie wiadomo.



Gdańsk jest nie tylko poligonem dla kierowców, gdzie mogą sprawdzić swoje umiejętności z jazdy po wielu rodzajach rond ale także miastem, gdzie wiele prowizorycznych rozwiązań drogowych zadomowiło się na długie lata.

Tego rodzaju tymczasowych, ale zarazem ponadczasowych odcinków dróg w mieście jest kilkanaście. Wytypowaliśmy pięć, które najczęściej dokuczają mieszkańcom i kierowcom lub wyjątkowo nie pasują do otoczenia. Co gorsza, nie ma szans na ich szybkie usunięcie, czyli ułożenie nowej nawierzchni bitumicznej.

Czytaj też: Gdynia chce nadal utwardzać drogi osiedlowe

Przedłużenie ul. Wodnika w Gdańsku. Nawierzchnia z płyt betonowych. Przedłużenie ul. Wodnika w Gdańsku. Nawierzchnia z płyt betonowych.
5. ul. Wodnika zobacz na mapie Gdańska - Osowa

Przedłużenie ulicy Wodnika zostało wykonane z płyt betonowych pod koniec minionej dekady. Była to odpowiedź władz miasta na prośby mieszkańców, którzy mieli już dość brodzenia w błocie po każdej ulewie lub roztopach. Betonowa droga nieco odkorkowała m.in. ul. Spacerową i ul. Kielnieńską.

Osiedle się rozrosło, a droga do dziś nie zyskała chodnika i oświetlenia. Dodatkowo płyty betonowe zaczynają tracić swój pierwotny kształt - uginają się i pojawiają w nich pierwsze dziury. Komfort jazdy pogarsza się. Miasto nie planuje w najbliższych latach jej przebudowy. Droga nie powstała tylko na chwilę, ale z każdym kolejnym dniem staje się rozwiązaniem docelowym.

Nawierzchnia na ul. Człuchowskiej. Nawierzchnia na ul. Człuchowskiej.
4. ul. Człuchowska zobacz na mapie Gdańska - Ujeścisko.

Natężenie ruchu w godzinach szczytu nie różni się tam niczym od tego na sąsiednich głównych ulicach: Świętokrzyskiej, Jabłoniowej, czy Przywidzkiej. A przecież droga łączy tylko dwa osiedla - Ujeścisko i Zakoniczyn.

Ulica powstała głównie z myślą zapewnienia dostępu do nowej szkoły podstawowej nr 12, przy ul. Człuchowskiej, a stała się alternatywą dla zakorkowanych dróg w tym rejonie.

Na domiar złego droga wykonana została z płyt betonowych. Z upływem czasu miedzy nimi powstały szczeliny. To sprawia, że wielu kierowców, by nie czuć dyskomfortu, rozpędza auto do dużych prędkości.

"Ponadczasowa" nawierzchnia na ul. Myśliwskiej w Gdańsku. "Ponadczasowa" nawierzchnia na ul. Myśliwskiej w Gdańsku.
3. ul. Myśliwska zobacz na mapie Gdańska - Morena

O problemach ulicy Myśliwskiej w Gdańsku zrobiło się głośno w połowie minionej dekady, gdy zaczęto w tym rejonie oddawać do użytku kolejne budynki mieszkalne. Wtedy zdecydowano się na ułożenie tam płyt betonowych, by nie tylko zapewnić nowym mieszkańcom dojazd, ale także nieco odkorkować ul. Kartuską podczas porannych szczytów drogowych.

Na przełomie wieków wiadomo już było, że w tej okolicy powstaną kolejne osiedla, mimo to zdecydowano się na rozwiązanie prowizoryczne. Jak wiele prowizorek - przetrwało do dziś, a droga - choć ruchliwa - w dalszym ciągu nie doczekała się przyzwoitej nawierzchni na całej długości.

Choć w 2009 r. wyremontowana odcinek ul. Myśliwskiej między ul. Bulońską a ul. Piekarniczą, a w 2012 r. wydłużono ulicę do poligonu za pieniądze dewelopera, to odcinek przy zbiorniku retencyjnym wciąż nie został przebudowany.

Płyty betonowe przed budynkiem NBP i Bramą Wyżynną w centrum Gdańska. Płyty betonowe przed budynkiem NBP i Bramą Wyżynną w centrum Gdańska.
2. ul. Okopowa zobacz na mapie Gdańska - Śródmieście

Podczas przebudowy Podwala Przedmiejskiego w 2008 r. urzędnicy z Zarządu Dróg i Zieleni uniemożliwili przejazd samochodom poruszającym się ul. Okopową na wprost (w poziomie "0") przez Węzeł Unii Europejskiej. Zdecydowano się na to, by zapobiec powstawaniu gigantycznych korków na Trasie W-Z.

Decyzja okazała się strzałem w dziesiątkę. Jednak rozwiązanie wymagało od drogowców wykonania pasa do zawracania i skrzyżowania z sygnalizacją na wysokości budynku Narodowego Banku Polskiego. Początkowo miało to być czasowe rozwiązanie, ale z upływem lat okazało się, że taka organizacja ruchu będzie obowiązywać dłużej.

Do kiedy? Do czasu rozpoczęcia prac przy Forum Radunia. Nie wiadomo, kiedy do tego dojdzie, natomiast zakończenie budowy wszystkich obiektów przewidziane jest na 2020 rok.

Tymczasowa nawierzchnia przy centrum handlowym Manhattan. Tymczasowa nawierzchnia przy centrum handlowym Manhattan.
1. Róg ul. Dmowskiego i al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska - Wrzeszcz

Prowizoryczna nawierzchnia z płyt betonowych ma się świetnie także w samym centrum Wrzeszcza, między centrum handlowym Manhattan, a tzw. Dolarowcem. Taka nawierzchnia w tym miejscu wyjątkowo kłuje w oczy, tym bardziej, że podczas remontu linii tramwajowej w 2011 r. wyremontowano część sąsiednich dróg.

Brzydkie płyty ułożono tuż przed otwarciem wspomnianego centrum handlowego w 2004 r.. Powód? Planowano tam budowę tunelu dla pieszych. Ci mieli do galerii wchodzić z poziomu -1. Rozwiązanie miało też nieco odkorkować prawoskręt dla samochodów jadących z al. Grunwaldzkiej w ul. Partyzantów.

Pomysł ten odszedł w zapomnienie i z pewnością nikt teraz nie odważy się do niego wrócić. Skoro tak, może warto i tam zlikwidować 10-letnią prowizorkę?

Jeśli wiesz o kolejnych przedłużających się rozwiązaniach tymczasowych w Trójmieście, napisz do nas na adres m.naskret@trojmiasto.pl

Opinie (220) 1 zablokowana

  • Prowizorka

    Idąc tym tropem - jak Gdańsk długi i szeroki większość ulic i dróg to prowizorki, niestety: np. Grunwaldzka, Zwycięstwa, Podwale, Stwosza itd itp.

    • 2 1

  • a zdjęcia z Moreny? (1)

    Koło Nowych budynków przy Piecewskiej, ta cała równoległa do budowanego tramwaju w ogóle się posypała. O czym my mówimy?

    • 9 1

    • a sama Piecewska to koszmar gdański

      • 1 0

  • a co z Sobieskiego w Gdańsku ?!

    proponuje położyć tam płyty ... lub zaorać .....bo po tej "drodze" nie da się już jeździć.

    • 12 1

  • (1)

    Myśliwska jest cała z płyt. Choc to i tak dobrze bo przez lata była to dziurawa droga żużlowo-piaszczysta.

    • 2 2

    • Sprawdź na mapie, gdzie ma początek i koniec ul Myśliwska

      bo najwyraźniej nie wiesz.

      • 1 0

  • prowizorki najdluzej trzymaja

    • 4 0

  • manhattan (2)

    tam powinnno byc przejscie podziemne!!! przeciez tam wiecznie korek jest a poziom -1 z jednej strony juz jest!

    • 9 4

    • Oczywiście. (1)

      Myślę, że przy odpowiednim projekcie można by na spółkę z Manhatanem czymś potencjalny tunel zagospodarować. Niestety jednak na tym portalu panuje tunelofobia. Ergo nie przekonasz p. Naskręta.

      (Włodarzy miasta zresztą też, bo budowa, konserwacja i zabezpieczenie tunelu to kasa i kłopot.)

      • 1 0

      • jak mają wyglądać tak, jak te wzdłuż Nowej Słowackiego...

        • 1 0

  • i Kampinowska w Gdansku (1)

    • 5 0

    • Niektórzy narzekają, że ich drogi mają dziury albo nie były od dawna remontowane. Ulica Kampinoska jest w jednej części gruntowa, a w innej z kolei ułożona z rozlatujących się płyt, po których notabene jeżdżą autobusy. W zeszłym roku wystawały z nich na sztorc druty zbrojeniowe. Po tej drodze chodzą również piesi, uskakując w ciemności samochodom. Odcinek gruntow

      • 0 0

  • Lewoskręt z Traktu Sw Wociecha na Małomiejską - brukk

    też lewoskręt jeszcze chyba przedwojenny...

    • 8 1

  • można napisać artykuł o kiepskich drogach w Gdańsku bez szczucia na Gdynię?

    można! redachtorzy z Wybiórczej (np. Katka) powinni się uczyć...

    szacun dla autora!

    • 7 3

  • Prawda jest taka, że połowa albo i większa część dróg w Trójmieście nadaje się nie tylko do remontu, ale wręcz do ponownej budowy. Bo co to za remonty, których efektów po kilku miesiącach (czasami po kilku dniach!) już nie widać? Śmiechu warte łaty niech sobie drogowcy nakładają na swoje dziurawe spodnie a nie na drogi.

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane