• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponadczasowe prowizorki drogowe. Na ich remont czekamy od lat

Maciej Naskręt
16 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tymczasowa nawierzchnia we Wrzeszczu. 10 lat temu planowano tu tunel dla pieszych. Podziemnego przejścia nie ma, a wątpliwej urody płyty betonowe pozostały. Tymczasowa nawierzchnia we Wrzeszczu. 10 lat temu planowano tu tunel dla pieszych. Podziemnego przejścia nie ma, a wątpliwej urody płyty betonowe pozostały.

Miały być tymczasowe, a stają się ponadczasowe. Prowizorki drogowe - albo zwyczajnie psują nerwy kierowców i zawieszenia w ich samochodach, albo nie pasują do otoczenia. Kiedy znikną? Nie wiadomo.



Gdańsk jest nie tylko poligonem dla kierowców, gdzie mogą sprawdzić swoje umiejętności z jazdy po wielu rodzajach rond ale także miastem, gdzie wiele prowizorycznych rozwiązań drogowych zadomowiło się na długie lata.

Tego rodzaju tymczasowych, ale zarazem ponadczasowych odcinków dróg w mieście jest kilkanaście. Wytypowaliśmy pięć, które najczęściej dokuczają mieszkańcom i kierowcom lub wyjątkowo nie pasują do otoczenia. Co gorsza, nie ma szans na ich szybkie usunięcie, czyli ułożenie nowej nawierzchni bitumicznej.

Czytaj też: Gdynia chce nadal utwardzać drogi osiedlowe

Przedłużenie ul. Wodnika w Gdańsku. Nawierzchnia z płyt betonowych. Przedłużenie ul. Wodnika w Gdańsku. Nawierzchnia z płyt betonowych.
5. ul. Wodnika zobacz na mapie Gdańska - Osowa

Przedłużenie ulicy Wodnika zostało wykonane z płyt betonowych pod koniec minionej dekady. Była to odpowiedź władz miasta na prośby mieszkańców, którzy mieli już dość brodzenia w błocie po każdej ulewie lub roztopach. Betonowa droga nieco odkorkowała m.in. ul. Spacerową i ul. Kielnieńską.

Osiedle się rozrosło, a droga do dziś nie zyskała chodnika i oświetlenia. Dodatkowo płyty betonowe zaczynają tracić swój pierwotny kształt - uginają się i pojawiają w nich pierwsze dziury. Komfort jazdy pogarsza się. Miasto nie planuje w najbliższych latach jej przebudowy. Droga nie powstała tylko na chwilę, ale z każdym kolejnym dniem staje się rozwiązaniem docelowym.

Nawierzchnia na ul. Człuchowskiej. Nawierzchnia na ul. Człuchowskiej.
4. ul. Człuchowska zobacz na mapie Gdańska - Ujeścisko.

Natężenie ruchu w godzinach szczytu nie różni się tam niczym od tego na sąsiednich głównych ulicach: Świętokrzyskiej, Jabłoniowej, czy Przywidzkiej. A przecież droga łączy tylko dwa osiedla - Ujeścisko i Zakoniczyn.

Ulica powstała głównie z myślą zapewnienia dostępu do nowej szkoły podstawowej nr 12, przy ul. Człuchowskiej, a stała się alternatywą dla zakorkowanych dróg w tym rejonie.

Na domiar złego droga wykonana została z płyt betonowych. Z upływem czasu miedzy nimi powstały szczeliny. To sprawia, że wielu kierowców, by nie czuć dyskomfortu, rozpędza auto do dużych prędkości.

"Ponadczasowa" nawierzchnia na ul. Myśliwskiej w Gdańsku. "Ponadczasowa" nawierzchnia na ul. Myśliwskiej w Gdańsku.
3. ul. Myśliwska zobacz na mapie Gdańska - Morena

O problemach ulicy Myśliwskiej w Gdańsku zrobiło się głośno w połowie minionej dekady, gdy zaczęto w tym rejonie oddawać do użytku kolejne budynki mieszkalne. Wtedy zdecydowano się na ułożenie tam płyt betonowych, by nie tylko zapewnić nowym mieszkańcom dojazd, ale także nieco odkorkować ul. Kartuską podczas porannych szczytów drogowych.

Na przełomie wieków wiadomo już było, że w tej okolicy powstaną kolejne osiedla, mimo to zdecydowano się na rozwiązanie prowizoryczne. Jak wiele prowizorek - przetrwało do dziś, a droga - choć ruchliwa - w dalszym ciągu nie doczekała się przyzwoitej nawierzchni na całej długości.

Choć w 2009 r. wyremontowana odcinek ul. Myśliwskiej między ul. Bulońską a ul. Piekarniczą, a w 2012 r. wydłużono ulicę do poligonu za pieniądze dewelopera, to odcinek przy zbiorniku retencyjnym wciąż nie został przebudowany.

Płyty betonowe przed budynkiem NBP i Bramą Wyżynną w centrum Gdańska. Płyty betonowe przed budynkiem NBP i Bramą Wyżynną w centrum Gdańska.
2. ul. Okopowa zobacz na mapie Gdańska - Śródmieście

Podczas przebudowy Podwala Przedmiejskiego w 2008 r. urzędnicy z Zarządu Dróg i Zieleni uniemożliwili przejazd samochodom poruszającym się ul. Okopową na wprost (w poziomie "0") przez Węzeł Unii Europejskiej. Zdecydowano się na to, by zapobiec powstawaniu gigantycznych korków na Trasie W-Z.

Decyzja okazała się strzałem w dziesiątkę. Jednak rozwiązanie wymagało od drogowców wykonania pasa do zawracania i skrzyżowania z sygnalizacją na wysokości budynku Narodowego Banku Polskiego. Początkowo miało to być czasowe rozwiązanie, ale z upływem lat okazało się, że taka organizacja ruchu będzie obowiązywać dłużej.

Do kiedy? Do czasu rozpoczęcia prac przy Forum Radunia. Nie wiadomo, kiedy do tego dojdzie, natomiast zakończenie budowy wszystkich obiektów przewidziane jest na 2020 rok.

Tymczasowa nawierzchnia przy centrum handlowym Manhattan. Tymczasowa nawierzchnia przy centrum handlowym Manhattan.
1. Róg ul. Dmowskiego i al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska - Wrzeszcz

Prowizoryczna nawierzchnia z płyt betonowych ma się świetnie także w samym centrum Wrzeszcza, między centrum handlowym Manhattan, a tzw. Dolarowcem. Taka nawierzchnia w tym miejscu wyjątkowo kłuje w oczy, tym bardziej, że podczas remontu linii tramwajowej w 2011 r. wyremontowano część sąsiednich dróg.

Brzydkie płyty ułożono tuż przed otwarciem wspomnianego centrum handlowego w 2004 r.. Powód? Planowano tam budowę tunelu dla pieszych. Ci mieli do galerii wchodzić z poziomu -1. Rozwiązanie miało też nieco odkorkować prawoskręt dla samochodów jadących z al. Grunwaldzkiej w ul. Partyzantów.

Pomysł ten odszedł w zapomnienie i z pewnością nikt teraz nie odważy się do niego wrócić. Skoro tak, może warto i tam zlikwidować 10-letnią prowizorkę?

Jeśli wiesz o kolejnych przedłużających się rozwiązaniach tymczasowych w Trójmieście, napisz do nas na adres m.naskret@trojmiasto.pl

Opinie (220) 1 zablokowana

  • A teraz Panie Dziennikarzu do dzieła....

    spisać z komentarzy miejsca prowizorek, nanieść na mapkę / zrobić foto, dostarczyć do włodarzy miejskich i PRZYPILNOWAĆ w imieniu społeczeństwa - co szanowna władza zamierza z tym problemem zrobić - nie odpuszczać. Pozdrawiam

    • 7 0

  • He...he, Pagórkowa to majstersztyk!

    Spróbujcie dojechać na Pagórkową, z jednej strony kilkaset metrów "drogi" gruntowej nieprzejezdnej dla samochodów osobowych, z drugiej szalony zjazd przez prywatną posesję. Ludzie pokupowali mieszkania i nie mieszkają bo od kilku lat nie mogą dojechać do domów... ale wiadomo kto budował mieszkania...KOKOSZKI

    • 1 0

  • Te płyty betonowe są lepsze niż asfalt. (4)

    Mają już 10 lat, ale nie tworzą się na nich dziury czy koleiny.

    • 16 12

    • jak twierdzisz , że te płyty są lepszej jakości to musisz zacząć jeździć ul Kampinowską codziennie a zobaczysz co to znaczy wymiana końcówek po jednym sezonie jeżdżenia !!!

      • 0 1

    • Dokładnie tak jest

      płyty są lepsze od naszego tzw. polskiego asfaltu...

      • 1 0

    • ale nie może być takich wyrw i nierówności między płytami

      skręt w lewo na wysokości NBP to zmora kierowców, czy nie można śicgać odpowiedzialnych za uszkodzenia samochodów ?!

      • 1 0

    • Ale warunek jest taki że musi być dobrze zagęszczony grunt i odwodnienie

      Inaczej zaczyna się klawiszowanie, pękanie, kruszenie a w końcu wychodzą pręty zbrojeniowe.

      • 6 0

  • Budowa dróg!!!

    Dlaczego deweloperzy nic nie wybudowali na Myśliwskiej. Kłania się art. 16 Ustawy o drogach publicznych.

    • 2 0

  • Trwałość płyt betonowych

    Takie płyty betonowe są o wiele trwalsze niż asfalt który co roku trzeba wymieniać.
    A zawieszenie samochodu o wiele bardziej niż na takiej płycie psuje się na ul. Małomiejskiej w Gdańsku, na której asfalt jest średnio raz na dwa lata wymieniany tylko na odcinku np. 30 m

    • 1 0

  • Jest i pieszo-rowerowa prowizorka. a w zasadzie dwie.

    Pierwsza to płyty betonowe na cp-erze pomiędzy Havla a Kolorowym , pomiędzy Świętokrzyską a zbiornikiem retencyjnym , druga to leśna droga wzdłuż Spacerowej od Renuszewa zamiast porządnej DDR

    • 3 0

  • Zapomnieliście o Piecewskiej (8)

    Ma dłuższą historię niż tu wymienione

    • 100 1

    • na szczęście

      od dzisiaj remontowana

      • 1 0

    • I o pasie startowym na Zaspie. (1)

      Asfalt wylany ale na całej długości zero odpływów. Jak pada to się t ocudo zamienia w rzekę.

      • 11 0

      • co to Budynia obchdzi

        Wybory ważniejsze

        • 5 0

    • (3)

      Na ul piecewskiej płyty są pokryte asfaltem i jako WIDOCZNA PROWIZORKA się NIE liczą ;) Ale faktycznie fale dunaju na wysokości przejścia i kościoła są rewelacyjne. Szczególnie jak jest zima i nieodśnieżone i trzeba się zatrzymać pod górę przed przejściem ;)))))))))))))))))))))

      • 14 0

      • ul. Piecewska na Morenie to wizytówka prezydenta jak za PRL (2)

        nic dodać nic ująć, wyrwy w jezdni aż do Rakoczego !!!

        • 10 0

        • Adam Owicz powinien zwracać kasę za naprawę zawieszenia.... (1)

          Niestety na drogi nie ma pieniędzy, bo ważniejsze jest ECS.

          • 7 0

          • wiesz gdzei Adam Owicz to ma ...

            jego takie bzdety nie interesują, o media głównego nurtu siedzą cicho i problemów nie poruszają

            Dziurawa Piecewska to wizytówka miasta

            • 3 0

    • Pewnie Budyń z ferajną...

      chce się dostać do Księgi Rekordów Guinnessa, ale nie ma co być złośliwym - autobusy mogą się telepać wraz z innymi po dziurach, a pod kościołem droga jest już dawno zrobiona jak trzeba

      • 5 4

  • Piękne drogi!

    Brawo Gdańsk! Brawo rządzący! Wstyd! Wstyd! Wstyd!

    • 4 1

  • stare prowizorki lepsze od nowoczesnych przejazdów przez tory gdzie trzeba zwalniać do 5km/h żeby nie uszkodzić zawieszenia

    ot i moja opinia

    • 1 1

  • ...

    to nie są problemy. Problemem jest natomiast niski poziom "dziennikarstwa" uprawianego przez ten portal.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane