• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanki PKM w Gdyni nabierają kształtów, ale poczekamy na nie dłużej

Maciej Naskręt
15 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Perony przystanków PKM powoli wyłaniają się z ziemi, a niebawem staną obok nich ozdobne wiaty. Inwestycja jednak niemal na pewno będzie opóźniona. O ile? Inwestor nie wskazuje konkretnego terminu oddania do użytku, ale zapewnia, że wykonawca robi, co może, by poślizg był jak najmniejszy.



Czy nowe przystanki usprawnią ci podroż?

Od siedmiu miesięcy trwają prace przy budowie dwóch gdyńskich przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Karwiny zobacz na mapie GdańskaStadion zobacz na mapie Gdyni. Inwestorem kolejowego przedsięwzięcia jest spółka PKM. Natomiast wykonawcą wartej 25,5 mln zł inwestycji jest konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman, które odpowiadało za budowę całej linii PKM.

Zgodnie z umową, inwestycja ma zakończyć się do 31 lipca 2017 r. Wykonawcy będzie bardzo trudno dotrzymać tego terminu. Powód? Niskie temperatury i opady śniegu sparaliżowały większość robót ziemnych. Do tego pojawiła się wpadka przy realizacji peronu na PKM Karwiny - rozebrano jego elementy, które były pieczołowicie stawiane na przystanku PKM Gdynia Karwiny.

Obecnie inwestor nie wskazuje konkretnego terminu zakończenia robót.

- Zapowiadany przez nas termin oddania do użytku obu przystanków w drugiej połowie 2017 r. jest cały czas aktualny i niezagrożony. Podanie dokładnej daty możliwe będzie dopiero po zakończeniu wszystkich prac budowlanych i odbiorów całej inwestycji, których czas trwania jest niezależny od inwestora - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Prace nawet nocą, by odrobić zaległości

Po wznowieniu przez firmę prac budowlanych w marcu, tempo prowadzonych na obu przystankach prac, zdaniem inwestora, jest bardzo dobre.

Część prac wykonywana jest także nocą, kiedy na linii kolejowej 201 jest kilkugodzinna przerwa w ruchu pociągów. W ciągu dnia prace odbywają się bowiem przy jeżdżących regularnie pociągach, które zwalniają na odcinku prowadzonych prac. Dzięki takiej organizacji pracy wykonawcy udaje się nadrobić pewne zaległości, spowodowane przerwą zimową.

Plan budowy przystanków na linii 201 w Gdyni. Plan budowy przystanków na linii 201 w Gdyni.
Zaangażowanie przy budowie przystanków

Na przystanku PKM Gdynia Karwiny rozpoczęła się już odbudowa toru 102, po którym jeżdżą składy w kierunku Kościerzyny (rozebrany w związku z pracami ziemnymi i budowlanymi prowadzonymi bezpośrednio przy nim).

- Obecnie trwa wykonywanie peronu i prac branżowych w peronie oraz budowa klatki schodowej i szybu windowego - po jednej stronie schody już wybetonowane, po drugiej właśnie rozpoczynają się prace zbrojeniowe i szalunkowe - wyjaśnia Konopacki.
Gotowe są już także obie podpory przyszłej kładki łączącej oba perony przystanku, a  w najbliższym czasie wykonawca rozpocznie deskowanie ustroju niosącego samej kładki.

Na przystanku PKM Gdynia Stadion również rozpoczęła się już odbudowa toru 102, trwa też wykonywanie peronu i prac branżowych w peronie. Gotowa jest połowa konstrukcji przejścia pod torami, która pozytywnie przeszła obciążenia próbne (druga połowa przejścia będzie wykonywana po zamknięciu czynnego obecnie toru 101).

W trakcie wykonywania są prace żelbetowe klatki schodowej oraz mur oporowy od strony zamkniętego obecnie toru 102. Natomiast wzdłuż czynnego obecnie toru 101 prowadzone są prace fundamentowe przy murze oporowym.


Kiedy staną ozdobne wiaty?

Jeśli chodzi o charakterystyczne czerwone wiaty PKM, to zostały już one zamówione i są w trakcie produkcji.

- Podobnie jak miało to miejsce wcześniej na budowie PKM w Gdańsku, przywiezione zostaną one jako gotowe prefabrykaty na plac budowy każdego z przystanków i zostaną zmontowane na miejscu. Nastąpi to po zakończeniu prowadzonych obecnie prac budowlanych przy klatkach schodowych oraz przejściu podziemnym i kładce - mówi Konopacki.
Splot torowy, czyli tor w torze na koniec prac

Co ciekawe, wszystkie materiały do wykonania tzw. splotu torowego są już na placu budowy i czekają na montaż, który technicznie możliwy będzie w momencie odtworzenia kompletnego torowiska.

Podkreślmy, że oprócz budowy nowych przystanków, architektonicznie nawiązujących do tych w Gdańsku i wyposażonych w podobną infrastrukturę, szczególnie dużej ingerencji poddane zostanie torowisko na wysokości przystanku w Karwinach.

Z racji tego, że znajduje się on na łuku, konieczne jest stworzenie tzw. splotu torowego, czyli toru w torze, składającego się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł.

Miejsca

Opinie (116) 7 zablokowanych

  • PKM w Gdyni (2)

    Gdynia od samego początku zabiegała o budowę przystanków PKM - nie tylko przy stadionie i na Karwinach, ale i przy centrum Riviera oraz do północnych dzielnic Gdyni. Jest to inwestycja prowadzona przez Urząd Marszałkowski i ostateczne decyzje są podejmowane przez Marszałka. Nadal zabiegamy o to by mogły powstać kolejne przystanki, tak by kolej była rzeczywiście metropolitalna.

    Budowa węzła przesiadkowego na Karwinach może rozpocząć się po zakończeniu budowy przystanku PKM. Gotowy jest prawie projekt węzła, zapewnione jest finansowanie dla tej inwestycji - powstaną parkingi park&ride czy też kiss&ride, to tego przystanki dla komunikacji czy buspasy oraz chodniki i ścieżki rowerowe.

    Z poważaniem,
    eRzecznik UM Gdyni

    • 6 5

    • Panie e-rzecznik, a dlaczego P&R nie może zostać zbudowane rownolegle z budową przystanku PKM, hę ?

      Dziadostwo po gdyńsku, wstyd !

      • 4 1

    • a co z parkingiem Bike and Ride?

      Transport zbiorowy to nie jest jedyna alternatywa motoryzacji indywidualnej korkującej miasto i psującej zdrowie użytkowników i osób trzecich.

      • 0 0

  • kogos dziwi 'solidność' polskich narodowych wykonawców? (1)

    czy ktos znowu zapomniał zapisać w umowie kary umowne za opóźnienia??

    • 2 2

    • bajzel motto Polski

      • 2 1

  • Nasza Gdynia jest WIELKA!!!!!!!! (2)

    • 2 4

    • jak d*pa Geslerowej (1)

      • 0 2

      • zazdrościsz?

        musisz zazdrościć

        • 0 0

  • PKM z Gdańska i Gdynia do Pucka i Władysławowa! (1)

    • 3 1

    • z Pucka do Sztuthofu i Oświęcimia

      • 0 1

  • A ten wykonawca jest z pustynnego kraju

    i śnieg w strefie umiarkowanej a i chłód w niejże sa dla niego precedensem ? a moze nie da sie po prostu na czas, taki układ planet...

    • 3 1

  • Trochę mało ich

    Powinno być jeszcze kilka więcej przystanków: Osowa Północ, Gdynia Fikakowo, Gdynia Wzgórze czy np Gdynia Mały Kack i zrobić też od Witomina Leśniczówki przedłużenie drogi do nowej stacji

    • 6 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Budowa przystanków PKM w Gdyni

    Nie zapomnijcie zrobić dużej szpary między peronem a pociągiem.

    • 2 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Budowa przystanków PKM w Gdyni

    A z małym Trójmiastem Kaszubskim? (1)

    • 1 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Budowa przystanków PKM w Gdyni

      Nic ..

      Trójmiasto ma w d... MTK. Nie ma globalnego myślenia o aglomeracji. Jest szarpanie do siebie na zasadzie duży może więcej. Myślenie zaściankowe w całym kraju panuje. Tacy ludzie.

      • 0 0

  • przystanek Gdańsk-Rębiechowo

    A może by tak wreszcie podjąć poważnie temat parkingu na przystanku Gdańsk-Rębiechowo? Tam jest wciąż patologia i dramat, aż wstyd!!!

    • 0 0

  • Redaktor znów skasował wierszówkę za wklejenie "splotu torowego"...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane