• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanki PKM w Gdyni nabierają kształtów, ale poczekamy na nie dłużej

Maciej Naskręt
15 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Perony przystanków PKM powoli wyłaniają się z ziemi, a niebawem staną obok nich ozdobne wiaty. Inwestycja jednak niemal na pewno będzie opóźniona. O ile? Inwestor nie wskazuje konkretnego terminu oddania do użytku, ale zapewnia, że wykonawca robi, co może, by poślizg był jak najmniejszy.



Czy nowe przystanki usprawnią ci podroż?

Od siedmiu miesięcy trwają prace przy budowie dwóch gdyńskich przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Karwiny zobacz na mapie GdańskaStadion zobacz na mapie Gdyni. Inwestorem kolejowego przedsięwzięcia jest spółka PKM. Natomiast wykonawcą wartej 25,5 mln zł inwestycji jest konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman, które odpowiadało za budowę całej linii PKM.

Zgodnie z umową, inwestycja ma zakończyć się do 31 lipca 2017 r. Wykonawcy będzie bardzo trudno dotrzymać tego terminu. Powód? Niskie temperatury i opady śniegu sparaliżowały większość robót ziemnych. Do tego pojawiła się wpadka przy realizacji peronu na PKM Karwiny - rozebrano jego elementy, które były pieczołowicie stawiane na przystanku PKM Gdynia Karwiny.

Obecnie inwestor nie wskazuje konkretnego terminu zakończenia robót.

- Zapowiadany przez nas termin oddania do użytku obu przystanków w drugiej połowie 2017 r. jest cały czas aktualny i niezagrożony. Podanie dokładnej daty możliwe będzie dopiero po zakończeniu wszystkich prac budowlanych i odbiorów całej inwestycji, których czas trwania jest niezależny od inwestora - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Prace nawet nocą, by odrobić zaległości

Po wznowieniu przez firmę prac budowlanych w marcu, tempo prowadzonych na obu przystankach prac, zdaniem inwestora, jest bardzo dobre.

Część prac wykonywana jest także nocą, kiedy na linii kolejowej 201 jest kilkugodzinna przerwa w ruchu pociągów. W ciągu dnia prace odbywają się bowiem przy jeżdżących regularnie pociągach, które zwalniają na odcinku prowadzonych prac. Dzięki takiej organizacji pracy wykonawcy udaje się nadrobić pewne zaległości, spowodowane przerwą zimową.

Plan budowy przystanków na linii 201 w Gdyni. Plan budowy przystanków na linii 201 w Gdyni.
Zaangażowanie przy budowie przystanków

Na przystanku PKM Gdynia Karwiny rozpoczęła się już odbudowa toru 102, po którym jeżdżą składy w kierunku Kościerzyny (rozebrany w związku z pracami ziemnymi i budowlanymi prowadzonymi bezpośrednio przy nim).

- Obecnie trwa wykonywanie peronu i prac branżowych w peronie oraz budowa klatki schodowej i szybu windowego - po jednej stronie schody już wybetonowane, po drugiej właśnie rozpoczynają się prace zbrojeniowe i szalunkowe - wyjaśnia Konopacki.
Gotowe są już także obie podpory przyszłej kładki łączącej oba perony przystanku, a  w najbliższym czasie wykonawca rozpocznie deskowanie ustroju niosącego samej kładki.

Na przystanku PKM Gdynia Stadion również rozpoczęła się już odbudowa toru 102, trwa też wykonywanie peronu i prac branżowych w peronie. Gotowa jest połowa konstrukcji przejścia pod torami, która pozytywnie przeszła obciążenia próbne (druga połowa przejścia będzie wykonywana po zamknięciu czynnego obecnie toru 101).

W trakcie wykonywania są prace żelbetowe klatki schodowej oraz mur oporowy od strony zamkniętego obecnie toru 102. Natomiast wzdłuż czynnego obecnie toru 101 prowadzone są prace fundamentowe przy murze oporowym.


Kiedy staną ozdobne wiaty?

Jeśli chodzi o charakterystyczne czerwone wiaty PKM, to zostały już one zamówione i są w trakcie produkcji.

- Podobnie jak miało to miejsce wcześniej na budowie PKM w Gdańsku, przywiezione zostaną one jako gotowe prefabrykaty na plac budowy każdego z przystanków i zostaną zmontowane na miejscu. Nastąpi to po zakończeniu prowadzonych obecnie prac budowlanych przy klatkach schodowych oraz przejściu podziemnym i kładce - mówi Konopacki.
Splot torowy, czyli tor w torze na koniec prac

Co ciekawe, wszystkie materiały do wykonania tzw. splotu torowego są już na placu budowy i czekają na montaż, który technicznie możliwy będzie w momencie odtworzenia kompletnego torowiska.

Podkreślmy, że oprócz budowy nowych przystanków, architektonicznie nawiązujących do tych w Gdańsku i wyposażonych w podobną infrastrukturę, szczególnie dużej ingerencji poddane zostanie torowisko na wysokości przystanku w Karwinach.

Z racji tego, że znajduje się on na łuku, konieczne jest stworzenie tzw. splotu torowego, czyli toru w torze, składającego się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł.

Miejsca

Opinie (116) 7 zablokowanych

  • władze Gdyni dały ciała, że nie walczyły o PKM do północnych dzielnic jak była okazja (5)

    Tylko zgodziły się na PKM obsługujący głównie Gdańsk.

    • 38 8

    • Władze Gdyni dają ciała we wszystkiech sprawach, nie tylko w tej.

      • 14 3

    • Jak zawsze brednie i pomównienia trolla. (1)

      Podaj cytat, źródło wypowiedzi i datę?

      • 4 2

      • złotówka wpadła za pozytywny wpis o preziu, dzialaj dalej

        • 1 3

    • (1)

      To inwestycja wojewódzka a nie gdyńska.

      Pretensje do wojewody.

      • 1 5

      • jak już to do marszałka. negocjacje dotyczyly pkm na polnoc

        Ale się nie udalo

        • 1 0

  • milion taryf i rodzajów biletów. a potem i tak wychodzi, że samochodem jest taniej i szybciej. pomijam już kwestie odwoływania połączeń w ostatniej chwili.

    • 25 3

  • (3)

    w takim tępie to nie wiem czy to się uda w terminie zrobić

    • 7 6

    • Tępy ma kłopot z tEMpem

      • 6 0

    • Niekulturalnych do szkoły, pisze się tempo a tępy jesteś Ty

      • 2 0

    • Ale TĘPY UCZEN

      • 2 0

  • (2)

    PKM Fikakowo. PKM Wzgorze, PKM/SKM Pogorze, Obluze, Oksywie - czekamy na rozpoczecie

    • 24 3

    • Czekajcie

      • 3 2

    • Ja czekam na nazwę przystanku "Pogórze-Elektrociepłownia"

      • 2 1

  • (1)

    Wreszcie będzie alternatywa dla zakorkowanej estakady.

    • 6 3

    • jeszcze ani razu w ciągu 10 lat nie widziałem "zakorkowanej estakady"

      a pracowałem na Hutniczej przez wiele lat i jeździłęm estakadą
      więc przestań bajdurzyć,
      ty nie wiesz co to jest korek chyba

      • 0 0

  • Szkoda (3)

    że nie będzie przystanku przy Riwierze. Byłby to przystanek przesiadkowy i jednocześni bliższe wyjście do miasta

    • 18 3

    • (2)

      Będzie przystanek 3 minuty od Riviery :)

      • 2 0

      • 3 minuty to prawie 5 kilometrów!
        Miliardy wydane z moich podatkuw a ja mam chodzić na piechotę, jak zwierzę?

        • 1 2

      • Nie no 3 minuty to zdecydowanie za długo i za daleko.

        • 2 0

  • A miał byc trzeci tor na Karwinach, a nie splot ?

    • 7 1

  • gdynia pogórze (1)

    brakuje przystanku pkm z gdynia główna na obłuze pogórze ....mozna by o tym pomyśleć .-odciązy to edtakade kwaitkowskiego

    • 4 1

    • hmm, to jest ciekawy pomysł

      trzeba by kasę zdobyć a to nie będą waciki

      • 0 0

  • Super (4)

    Teraz tylko pociągnąć PKM na północ Gdyni, na Obłuże i na Oksywie pod AMW no i mamy sporo nowych pasażarów

    • 12 2

    • i Pogórze Dolne.

      • 3 1

    • (2)

      wojtas to zalatwi... napewno... tylko dalej na niego glosujcie

      • 1 1

      • A co ma Wojtas do tego? To wojewoda tak wspaniale planuje PKM. W Gdańsku na pewno a w Gdyni być może.

        • 2 2

      • taki duży temat to chyba temat dla Rządu

        a przynajmniej województwa,
        czy ty aby na pewno wiesz i rozumiesz jak funkcjonuje państwo?

        • 1 0

  • I co z tego, że Budimex / Ferrowial oraz PKM się starają, kiedy (3)

    ZKM Gdynia ma wszystko w d....
    Czy widzieliście / słyszeliście o planach / czynach ? jakichś większych reorganizacji gdyńskiej sieci komunikacyjnej ? Czy miasto / ZKM budują już węzły przesiadkowe w obrębie nowych przystanków ? Żadnych informacji w necie ani tym bardziej czynów. Przedłużenie 147 to tylko kropla w morzu niezbędnych zmian.

    • 6 4

    • (2)

      Z obecna czestitliwoscia pkm to lepiej zeby zkm nic nue zmuenial u siebie. Poczekajmy na nowy rozklad pkm

      • 1 1

      • tak tak, czekaj tatka latka, jak na każdą gdyńską inwestycję. (1)

        Człowieku, już trzeba działać. Prognozowanie i opracowanie wyników powinno być wykonane już dawno. Dziś to już jest ostateczny czas na realizację węzłów i przebudowę sieci ZKM.

        • 0 1

        • kolejny Janusz biznesu w uciągniętych gaciach

          i bezmyślny bełkot

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane