• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanki PKM w Gdyni nabierają kształtów, ale poczekamy na nie dłużej

Maciej Naskręt
15 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Perony przystanków PKM powoli wyłaniają się z ziemi, a niebawem staną obok nich ozdobne wiaty. Inwestycja jednak niemal na pewno będzie opóźniona. O ile? Inwestor nie wskazuje konkretnego terminu oddania do użytku, ale zapewnia, że wykonawca robi, co może, by poślizg był jak najmniejszy.



Czy nowe przystanki usprawnią ci podroż?

Od siedmiu miesięcy trwają prace przy budowie dwóch gdyńskich przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Karwiny zobacz na mapie GdańskaStadion zobacz na mapie Gdyni. Inwestorem kolejowego przedsięwzięcia jest spółka PKM. Natomiast wykonawcą wartej 25,5 mln zł inwestycji jest konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman, które odpowiadało za budowę całej linii PKM.

Zgodnie z umową, inwestycja ma zakończyć się do 31 lipca 2017 r. Wykonawcy będzie bardzo trudno dotrzymać tego terminu. Powód? Niskie temperatury i opady śniegu sparaliżowały większość robót ziemnych. Do tego pojawiła się wpadka przy realizacji peronu na PKM Karwiny - rozebrano jego elementy, które były pieczołowicie stawiane na przystanku PKM Gdynia Karwiny.

Obecnie inwestor nie wskazuje konkretnego terminu zakończenia robót.

- Zapowiadany przez nas termin oddania do użytku obu przystanków w drugiej połowie 2017 r. jest cały czas aktualny i niezagrożony. Podanie dokładnej daty możliwe będzie dopiero po zakończeniu wszystkich prac budowlanych i odbiorów całej inwestycji, których czas trwania jest niezależny od inwestora - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Prace nawet nocą, by odrobić zaległości

Po wznowieniu przez firmę prac budowlanych w marcu, tempo prowadzonych na obu przystankach prac, zdaniem inwestora, jest bardzo dobre.

Część prac wykonywana jest także nocą, kiedy na linii kolejowej 201 jest kilkugodzinna przerwa w ruchu pociągów. W ciągu dnia prace odbywają się bowiem przy jeżdżących regularnie pociągach, które zwalniają na odcinku prowadzonych prac. Dzięki takiej organizacji pracy wykonawcy udaje się nadrobić pewne zaległości, spowodowane przerwą zimową.

Plan budowy przystanków na linii 201 w Gdyni. Plan budowy przystanków na linii 201 w Gdyni.
Zaangażowanie przy budowie przystanków

Na przystanku PKM Gdynia Karwiny rozpoczęła się już odbudowa toru 102, po którym jeżdżą składy w kierunku Kościerzyny (rozebrany w związku z pracami ziemnymi i budowlanymi prowadzonymi bezpośrednio przy nim).

- Obecnie trwa wykonywanie peronu i prac branżowych w peronie oraz budowa klatki schodowej i szybu windowego - po jednej stronie schody już wybetonowane, po drugiej właśnie rozpoczynają się prace zbrojeniowe i szalunkowe - wyjaśnia Konopacki.
Gotowe są już także obie podpory przyszłej kładki łączącej oba perony przystanku, a  w najbliższym czasie wykonawca rozpocznie deskowanie ustroju niosącego samej kładki.

Na przystanku PKM Gdynia Stadion również rozpoczęła się już odbudowa toru 102, trwa też wykonywanie peronu i prac branżowych w peronie. Gotowa jest połowa konstrukcji przejścia pod torami, która pozytywnie przeszła obciążenia próbne (druga połowa przejścia będzie wykonywana po zamknięciu czynnego obecnie toru 101).

W trakcie wykonywania są prace żelbetowe klatki schodowej oraz mur oporowy od strony zamkniętego obecnie toru 102. Natomiast wzdłuż czynnego obecnie toru 101 prowadzone są prace fundamentowe przy murze oporowym.


Kiedy staną ozdobne wiaty?

Jeśli chodzi o charakterystyczne czerwone wiaty PKM, to zostały już one zamówione i są w trakcie produkcji.

- Podobnie jak miało to miejsce wcześniej na budowie PKM w Gdańsku, przywiezione zostaną one jako gotowe prefabrykaty na plac budowy każdego z przystanków i zostaną zmontowane na miejscu. Nastąpi to po zakończeniu prowadzonych obecnie prac budowlanych przy klatkach schodowych oraz przejściu podziemnym i kładce - mówi Konopacki.
Splot torowy, czyli tor w torze na koniec prac

Co ciekawe, wszystkie materiały do wykonania tzw. splotu torowego są już na placu budowy i czekają na montaż, który technicznie możliwy będzie w momencie odtworzenia kompletnego torowiska.

Podkreślmy, że oprócz budowy nowych przystanków, architektonicznie nawiązujących do tych w Gdańsku i wyposażonych w podobną infrastrukturę, szczególnie dużej ingerencji poddane zostanie torowisko na wysokości przystanku w Karwinach.

Z racji tego, że znajduje się on na łuku, konieczne jest stworzenie tzw. splotu torowego, czyli toru w torze, składającego się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł.

Miejsca

Opinie (116) 7 zablokowanych

  • władze Gdyni dały ciała, że nie walczyły o PKM do północnych dzielnic jak była okazja (5)

    Tylko zgodziły się na PKM obsługujący głównie Gdańsk.

    • 38 8

    • (1)

      To inwestycja wojewódzka a nie gdyńska.

      Pretensje do wojewody.

      • 1 5

      • jak już to do marszałka. negocjacje dotyczyly pkm na polnoc

        Ale się nie udalo

        • 1 0

    • Jak zawsze brednie i pomównienia trolla. (1)

      Podaj cytat, źródło wypowiedzi i datę?

      • 4 2

      • złotówka wpadła za pozytywny wpis o preziu, dzialaj dalej

        • 1 3

    • Władze Gdyni dają ciała we wszystkiech sprawach, nie tylko w tej.

      • 14 3

  • A ten wykonawca jest z pustynnego kraju

    i śnieg w strefie umiarkowanej a i chłód w niejże sa dla niego precedensem ? a moze nie da sie po prostu na czas, taki układ planet...

    • 3 1

  • (7)

    wow inwestycja w Gdynii usmiechnij sie szczur:)

    • 20 13

    • To jak i wiele innych inwestycji w Gdyni (6)

      powstaje tylko i wyłącznie dla tego, że Gdynia leży blisko Gdańska.
      Gdyby nie Gdańsk w Gdyni nie byłoby ani SKM ani PKM.

      • 12 10

      • Kompletnie niezrozumiała uwaga

        Zapewne na potrzeby samego Gdańska czy Gdyni nie byłoby potrzeby tworzenia SKM (które powstało lata temu).

        Co do PKM - Gdańsk go nie chciał, to Gdynia optowała za kolejką miejską. Tak więc już prędzej można stwierdzić, że bez Gdyni Gdańsk nie miałby PKM a szybki tramwaj, za którym optował. I pewnie na własne potrzeby Gdańsk rozwijałby komunikację tramwajową a Gdynia - trolejbusową.

        • 3 1

      • (3)

        To już jest gruba przesada - żeby nie powiedzieć bezczelność.

        Sąsiedztwo Gdańska to w ostatnich latach przekleństwo Gdyni; generalnie Gdańsk otrzymuje wszelkie dotacje kosztem regionu - i PKM, inwestycja rzekomo regionalna, jest tutaj najlepszym przykładem.

        SKM ma w Gdyni siedzibę (i to od lat) a także i wasztaty i ogólnie pojęte zaplecze techniczne. Nawet PKM fikcyjnie z początku kursowały do Gdyni ze względu na konieczność mycia i przeglądów...

        A tak na marginesie, Panie S - robisz postępy: Gdynia z dużej litery, niebywałe. Ale zastanów się nad jedną konsekwentną wersją swojego hejtu na temat Gdyni - na ogół piszesz, że nie ma tu żadnych inwestycji a teraz (abstrahując od sensu wypowiedzi), że "wiele inwestycji w Gdyni powstaje (...)". To w końcu są jakieś czy ich nie ma?

        Może warto w końcu zaakceptować fakt, że bez Gdyni (jak i Gdańska), nie byłoby Trójmiasta. To jest jedna aglomeracja, jeden rynek pracy, itp. A że nierówno dofinansowywana, to już inna sprawa.

        • 12 4

        • Nie przeklenstwo, a fakt (2)

          I trzeba sie dostosowac. Gdynia nie wytrzyma konkurencji z Gdanskiem i nie powinna probowac stawiac sie jako rownorzedne miasto. Za mala skala, za malo terenow do rozwoju, za malo ludzi.

          Na tyle dobre szkoly srednie, ze po ich ukonczeniu absolwenci musza wyjechac z Gdyni (choc do Gdanska, ale czesto duzo dalej) na studia, bo uczelnie gdynskie to kpina.

          Gdynia musi zrozumiec, ze jej przyszloscia jest wspolpraca w ramach Trojmiasta (szeroko rozumianego) jako drugie najwieksze i drugie najwazniejsze miasto. To niezla sytuacja.

          Pamietajmy, ze Gdynia ma liczbe mieszkancow zblizona do Radomia. Mysle, ze radomianie chetnie zamieniliby sie na taka lokalizacje.

          • 10 5

          • To co proponujesz, to nie współpraca a podporządkowanie się. I zupełnie nie dostrzegasz arogancji władz Gdańska, jeżeli już o rzeczonej współpracy mowa.

            Akurat pakiet szkół wyższych Trójmiasta bardzo ładnie się uzupełnia - w Gdyni są specyficzne uczelnie "morskie", w skali kraju unikatowe; w Gdańsku, jak przystało na stolicę regionu, wiodący uniwersytet i wyższa uczelnia techniczna oraz akademia medyczna. Nie widzę konfliktu. Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb - oczywiście, sporo osób nie jest zainteresowanych specyficzną ofertą gdyńskich AM i AMW, ale i ze względu na tę specyfikę przyjeżdża tutaj dużo osób (i to nie tylko z pomorskiego).

            Tak czy owak "rozumienie" Gdyni nijak się ma to polityki ostatnich lat, polegającej na radosnym dotowaniu Gdańska (czy to inwestycjami centralnymi/regionalnymi, do których Gdańsk się nie dokłada, czy też maksymalnymi dofinansowaniami inwestycji "miejskich", nawet tragicznie prowadzonych).

            Uwaga dot. Radomia jest dla mnie mało zrozumiała i nie wiem, o czym ma świadczyć. Prawda jest taka, że Gdańsk jest (pod względem ludności) szósty, Gdynia dwunasta (i na marginesie, ma ponad 30 tys. mieszkańców więcej niż Radom, jeżeli ma to jakiekolwiek znaczenie) - bo właśnie, tylko co z tego? Ważne jest, że Trójmiasto (wraz z otoczeniem) to trzecia największa aglomeracja w Polsce. Jeżeli jego składowe będą się wzajemnie uzupełniać, stanowimy (jako Trójmiasto) niebagatelną siłę i mamy naprawdę duży potencjał. Tymczasem polityki regionalnej póki co raczej brak - gdański port jest rozbudowywany pod kątem rywalizacji z gdyńskim (zamiast razem rywalizować z Hamburgiem), kolejna galeria handlowa w Gdańsku blokuje połączenia kolejowe do ponoć strategicznego portu w Gdyni (kuriozalna sytuacja), regionalna kolej budowana jest tylko w jednym mieście (obecnie za pojedyncze procenty budżetu projektu i za dopłatą ze strony Gdyni tutaj w końcu powstają dwa przystanki), itp., itd.

            Póki co to kpina a nie współpraca i narzucanie woli silniejszego.

            • 2 4

          • następny debil

            • 2 7

      • W Gdyni europejskie puchary.A co w Gdańsku?Przetrawione miliony braci Paiszalo Peszkinów i innych...

        • 2 6

  • (3)

    w takim tępie to nie wiem czy to się uda w terminie zrobić

    • 7 6

    • Ale TĘPY UCZEN

      • 2 0

    • Niekulturalnych do szkoły, pisze się tempo a tępy jesteś Ty

      • 2 0

    • Tępy ma kłopot z tEMpem

      • 6 0

  • to nie jest inwestycja urzędu miasta, oni ustami Pani vice prezydent powiedzieli co myślą o PKM. (5)

    • 20 6

    • Oni, czyli kto? I co wice powiedziała o PKM? Cytat poproszę. (3)

      • 9 7

      • OnI - urząd miasta Gdynia. (2)

        Gruszecka - nie jestem zainteresowana PKM.

        • 12 6

        • Konkretny cytat, data i źródło wypowiedzi? Czy poruszamy się w sferze "z mojej wiedzy wynika, że tak powiedziała"? (1)

          • 6 4

          • on wie cośtam cośtam

            ale nie powie

            • 3 4

    • haha, juz nie ma co wymyslac co? a wpisy klepac trzeba...

      • 4 4

  • Szkoda (3)

    że nie będzie przystanku przy Riwierze. Byłby to przystanek przesiadkowy i jednocześni bliższe wyjście do miasta

    • 18 3

    • (2)

      Będzie przystanek 3 minuty od Riviery :)

      • 2 0

      • Nie no 3 minuty to zdecydowanie za długo i za daleko.

        • 2 0

      • 3 minuty to prawie 5 kilometrów!
        Miliardy wydane z moich podatkuw a ja mam chodzić na piechotę, jak zwierzę?

        • 1 2

  • (2)

    PKM Fikakowo. PKM Wzgorze, PKM/SKM Pogorze, Obluze, Oksywie - czekamy na rozpoczecie

    • 24 3

    • Ja czekam na nazwę przystanku "Pogórze-Elektrociepłownia"

      • 2 1

    • Czekajcie

      • 3 2

  • A miał byc trzeci tor na Karwinach, a nie splot ?

    • 7 1

  • milion taryf i rodzajów biletów. a potem i tak wychodzi, że samochodem jest taniej i szybciej. pomijam już kwestie odwoływania połączeń w ostatniej chwili.

    • 25 3

  • "Perony przystanków PKM powoli wyłaniają się z ziemi'

    - a niektore z ruin poprzedniego peronu-fuszerki... ;))))

    • 38 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane