• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak minął rok na ulicach Trójmiasta. Tunel, parkowanie i paliwo

Maciej Naskręt
27 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą to najważniejsze wydarzenie mijającego roku. Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą to najważniejsze wydarzenie mijającego roku.

Kierowcy poruszający się po Trójmieście powinni być zadowoleni z mijającego, 2016 roku. Otwarto tunel, który odkorkował centrum Gdańska. Miasta zaczęły malować miejsca postojowe w strefach płatnego parkowania, zlikwidowano sobotnie opłaty za postój, a kieszeni nie drenowały ceny paliw na stacjach.



Z jakich zmian w 2016 r. jesteś najbardziej zadowolony(a)?

Powoli zbliżamy się do końca roku 2016. Postanowiliśmy go podsumować - okiem kierowcy. Mimo czasu straconego w korkach, czy otrzymanych mandatów, kierowcy nie powinni na niego narzekać, bowiem przyniósł wiele pozytywnych zmian na drogach w Trójmieście.

Tunel na początek

Zacznijmy od najważniejszego wydarzenia - otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Obiekt ma 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia była miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasowała 885 mln zł.

Choć budowa trwała ponad 4 i pół roku, czyli o 1,5 roku dłużej, niż zakładano, to warto na nią było poczekać, bowiem zrewolucjonizowała jazdę po dolnym tarasie Gdańska. Mieszkańcy Przymorza, Brzeźna, Zaspy, czy Nowego Portu szybciej docierają na Południową Obwodnicę Gdańska.

Efekt otwarcia tunelu był już widoczny w pierwszym miesiącu jego funkcjonowania. Inżynierowie ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku oraz pracownicy Politechniki Gdańskiej przeprowadzili badania ruchu po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Wyniki mówiły, że natężenie ruchu w centrum Gdańska spadło o 15-18 proc.

Po kilku miesiącach od otwarcia tunelu zwiększono dopuszczalną prędkość na obwodnicy południowej z 70 km/h do 100 km/h.


Malowanie miejsc postojowych

Od początku 2014 r. obowiązuje nowelizacja rozporządzenia ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, dotycząca pobierania opłat za postój pojazdów w strefie parkowania. Z rozporządzenia wynika, że tylko podwójne oznaczenie miejsca znakiem pionowym i poziomym powoduje, że można pobierać za to opłaty.

Struktura własnościowa wewnątrz strefy jest różnorodna, a władze miasta mogły pobierać opłaty za postój pojazdów jedynie w pasie drogi publicznej. W rzeczywistości niektórzy płacili za postój, choć wcale nie musieli tego robić, bowiem stali na prywatnym terenie.

Miejsca postojowe w gdańskiej strefie płatnego parkowania powinny być wymalowane, zgodnie z deklaracjami z 2016 r., wiosną przyszłego roku. Miejsca postojowe w gdańskiej strefie płatnego parkowania powinny być wymalowane, zgodnie z deklaracjami z 2016 r., wiosną przyszłego roku.
Do 2016 r. miasta nie przywiązywały do nowych zapisów uwagi. Ich respektowania domagali się natomiast mieszkańcy. Gdynia była pierwszym miastem, które zdecydowało się pomalować miejsca postojowe w strefie płatnego parkowania, ale wcześniej wymagało to procesu sądowego, a także pisma wojewody pomorskiego "zachęcającego" do zmian.

Pod koniec 2016 r. na zmiany zdecydował się także Gdańsk, ale ostateczny efekt tej decyzji zobaczymy dopiero wiosną przyszłego roku.

Parkingi w Sopocie zapełnią się w czasie sobót. Parkingi w Sopocie zapełnią się w czasie sobót.
Soboty wolne od opłat parkingowych

Ten rok to także walka prokuratorów z tymi samorządami, które pobierały opłaty za postój w strefie płatnego parkowania, oprócz dni powszednich, także w soboty. Jednym z nich jest Sopot.

Po wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który unieważnił przepisy dotyczące pobierania przez wspomniane miasto opłat za parkowanie w mieście w soboty, Rada Miasta Sopotu przyjęła na początku listopada nową uchwałę dotyczącą stref płatnego parkowania - nie przewiduje ona pobierania opłat w soboty.

2016 rok pod znakiem taniego paliwa

Na koniec, to co często najbardziej martwi kierowców, czyli ceny paliw. W mijającym roku nie mieliśmy na co narzekać. Paliwo na stacjach przez większość roku kosztowało podobnie. Płaciliśmy od 3,90 do 4,50 zł za litr oleju napędowego i od 3,95 do 4,60 zł za litr benzyny.

Trzeba jednak podkreślić, że ostatnimi dniami to się zmienia, co jest efektem topniejących zapasów wydobytej ropy, a także wzmocnienia dolara wobec złotówki.

Sprawdź aktualne ceny paliw na stacjach w Trójmieście.

Opinie (114) 9 zablokowanych

  • Otwarcie tunelu to wydarzenie roku

    Co weekend go zamykaja i otwieraja.
    Czy co weekend Naczelnik przecina wstege?

    • 7 19

  • Polska w ruinie jak twierdził pis-skis. (5)

    Teraz baba z powiatu będzie budować, zacznie od mieszkań dla wszystkich.
    Przypominam że jarozbaw już zbudował obiecane w 2006 roku trzy miliony mieszkań.

    • 27 17

    • A Walesa ile wybudowal? (4)

      Przypomnij nam.
      To jeszcze jakbys mi wyjasnil dlaczego co weekend zamykaja tunel?

      Mozesz jeszcze o bufetowej opowiedziec, jak to oderwali ja od garow i wziela sie za uprawianie ziemi- tyle jej obrobila, ze nikt Jej nie przegoni.

      A nasz Adamowicz te mieszkania to wzial sobie, do serca

      • 13 13

      • 1.Nie przypominam sobie aby Wałęsa obiecywał że wybudujekika milionów mieszkań. (3)

        2.W celu posprzątania, przeglądu technicznego i konserwacji. To normalna praktyka. Normalnie straszna rzecz zamknięty tunel na kilka godzin w nocy z soboty na niedzielę akurat szanowny cebulak musi jechać tym tunelem.
        3.Nie ma obowiązku uprawiania ziemi.
        4.Mieszkania kupił. Gdyby wszedł w ich posiadanie nielegalnie to już by dawno siedział w pudle. Pis by mu nie odpuścił. Nic na niego nie mają i mogą go cmoknąć.

        • 8 13

        • Asz Ty Turny jestes (1)

          1. Obiecywal mieszkania tak jak 100 mln dla kazdego.
          2. Klamiesz, tynel jest zamykany bo jeszcze trwaja prace wykonczeniowe.
          Tunel nie musi byc zamykany co tydzien i nie jest to norma.
          3. Nie ma obowiazku to po co sprzedawala znajomym?
          4. Serio wierzysz w to co piszesz?
          A mozesz mi powiedziec w jaki sposob?
          Jakbys policzyl mozliwosci na podstawie zarobkow

          • 8 9

          • 1.Proszę o źródło tej obietnicy - chodzi o mieszkania.

            2.Gdyby tak było służby nie wydałyby pozwolenia na otwarcie. Nikt nie weźmie sobie kłopotów na głowę w razie wypadku czy katastrofy.
            3.Zapytaj się jej o to, napisz mejla jak cię interesują prywatne sprawy innych ludzi.
            4.Większość z nas rozlicza się co roku z urzędem skarbowym, tam składamy zeznanie podatkowe.
            Jeśli by zarobił mniej niż wydał na te mieszkania to szanowny US by go zapytał skąd ten przypływ gotówki.

            • 6 5

        • ale obiecal 100 milionów ćwoku!

          To jak teraz 0,5mln. durniu peowski oglądajacy tefałen 24

          • 4 7

  • Obwodowa

    Przejazd obwodnica bez wypadku sie nie liczy.

    • 7 4

  • Urzędniczy debilizm

    50km/h w tunelu to szczyt debilizmu urzędników.

    • 14 14

  • Jeszcze nie minął rok, Panie Naskręt

    powoli z tymi informacjami,
    są też bardziej szokujące !

    • 2 6

  • Zasypać tunel!!!!!!!!

    • 4 10

  • u nas w Gdyni zero inwestycji drogowych. w 2017 r miasto więcej wyda na muzeum emigracji niż na remonty dróg:(! (2)

    • 23 4

    • A remont estakady?

      Przecież przez wiele miesięcy remontowali w Gdyni "Estakadę Kwiatkowskiego".... do dzisiaj pamiętam wiele godzin, które mile spędziłem w korkach :-). A i tak mogę pozazdrościć tym z ul Chylońskiej, Hutniczej, Morskiej.... stania w korkach ;-). Całe szczęście że żadnych wiaduktów i tuneli Gdynia nie planuje bo nie daj boże by się to skończyło.....

      • 14 0

    • Szczurek woli na Pr i imprezki wydawac

      • 4 0

  • o Gdyni niewiele bo w sumie UM Gdynia nie zrobil nic oprocz uzywana farby

    i tak trzymac. Urzedasy z UM Gdynia ida w dobrym kierunku... w kierunku zielonej trawy za 2 lata.

    • 20 2

  • Za ten tunel Budyń powinien zostać rozliczony (2)

    - koszt,
    - brak ścieżki rowerowej,
    - opóźnienia.
    To sztandarowy przykład niegospodarności. Ludzi cieszy oddanie do użytku tego odcinka drogi, ale to nie zmienia faktu, że cały proces budowy był skandaliczny.

    • 13 33

    • proces budowy był fantastyczny

      i jak widać po ilości aut jeżdżących pod Wisłą, tunel był potrzebny

      • 3 0

    • Wypłacam gotówkę za zdjęcie tunelu pod rzeką , w którym można jeździć rowerem. Może być nawet z Nowej Zelandii.

      • 1 0

  • Tunel (6)

    "Mieszkańcy Przymorza, Brzeźna, Zaspy, czy Nowego Portu szybciej docierają na Południową Obwodnicę Gdańska." - na której wpadają w gigantyczny korek ciągnący się od ronda w Straszynie. A korki z centrum jak na złość nie zniknęły, wbrew temu co próbuje wmówić propaganda.

    • 18 25

    • (1)

      Nikt nie mówi że zniknęły. Pisze ze spadły o 18%

      • 9 3

      • się przesunęły, a nie spadły

        • 6 2

    • (2)

      Korki z centrum są teraz na przymorzu skarbie

      • 4 2

      • Kork to są teraz w Gdyni

        • 0 1

      • Nikt nie zmusza do jeżdżenia przez Przymorze, można jeździć po staremu / skoro tam już nie ma korków/ albo w ogóle przez Sierakowice.

        • 1 0

    • Korki w centrum Gdańska jak były tak dalej są, teraz tylko mieszkańcy Przymorza i innych bliskich lokalizacji cierpią na wieczny korek na Czarnym Dworze..... wieczne opóźnienia linii 148...
      Dzięki za taki tunel :/

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane