- 1 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (29 opinii)
- 2 Z dworca na Jasień 80 zł (523 opinie)
- 3 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (57 opinii)
- 4 Mapa pożarów aut w Trójmieście (16 opinii)
- 5 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (544 opinie)
- 6 Upiorne syreny i największe pożary w Sopocie (19 opinii)
Tak minął rok na ulicach Trójmiasta. Tunel, parkowanie i paliwo
Kierowcy poruszający się po Trójmieście powinni być zadowoleni z mijającego, 2016 roku. Otwarto tunel, który odkorkował centrum Gdańska. Miasta zaczęły malować miejsca postojowe w strefach płatnego parkowania, zlikwidowano sobotnie opłaty za postój, a kieszeni nie drenowały ceny paliw na stacjach.
Tunel na początek
Zacznijmy od najważniejszego wydarzenia - otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą . Obiekt ma 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia była miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasowała 885 mln zł.
Choć budowa trwała ponad 4 i pół roku, czyli o 1,5 roku dłużej, niż zakładano, to warto na nią było poczekać, bowiem zrewolucjonizowała jazdę po dolnym tarasie Gdańska. Mieszkańcy Przymorza, Brzeźna, Zaspy, czy Nowego Portu szybciej docierają na Południową Obwodnicę Gdańska.
Efekt otwarcia tunelu był już widoczny w pierwszym miesiącu jego funkcjonowania. Inżynierowie ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku oraz pracownicy Politechniki Gdańskiej przeprowadzili badania ruchu po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Wyniki mówiły, że natężenie ruchu w centrum Gdańska spadło o 15-18 proc.
Po kilku miesiącach od otwarcia tunelu zwiększono dopuszczalną prędkość na obwodnicy południowej z 70 km/h do 100 km/h.
Malowanie miejsc postojowych
Od początku 2014 r. obowiązuje nowelizacja rozporządzenia ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, dotycząca pobierania opłat za postój pojazdów w strefie parkowania. Z rozporządzenia wynika, że tylko podwójne oznaczenie miejsca znakiem pionowym i poziomym powoduje, że można pobierać za to opłaty.
Struktura własnościowa wewnątrz strefy jest różnorodna, a władze miasta mogły pobierać opłaty za postój pojazdów jedynie w pasie drogi publicznej. W rzeczywistości niektórzy płacili za postój, choć wcale nie musieli tego robić, bowiem stali na prywatnym terenie.
Do 2016 r. miasta nie przywiązywały do nowych zapisów uwagi. Ich respektowania domagali się natomiast mieszkańcy. Gdynia była pierwszym miastem, które zdecydowało się pomalować miejsca postojowe w strefie płatnego parkowania, ale wcześniej wymagało to procesu sądowego, a także pisma wojewody pomorskiego "zachęcającego" do zmian.
Pod koniec 2016 r. na zmiany zdecydował się także Gdańsk, ale ostateczny efekt tej decyzji zobaczymy dopiero wiosną przyszłego roku.
Soboty wolne od opłat parkingowych
Ten rok to także walka prokuratorów z tymi samorządami, które pobierały opłaty za postój w strefie płatnego parkowania, oprócz dni powszednich, także w soboty. Jednym z nich jest Sopot.
Po wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który unieważnił przepisy dotyczące pobierania przez wspomniane miasto opłat za parkowanie w mieście w soboty, Rada Miasta Sopotu przyjęła na początku listopada nową uchwałę dotyczącą stref płatnego parkowania - nie przewiduje ona pobierania opłat w soboty.
2016 rok pod znakiem taniego paliwa
Na koniec, to co często najbardziej martwi kierowców, czyli ceny paliw. W mijającym roku nie mieliśmy na co narzekać. Paliwo na stacjach przez większość roku kosztowało podobnie. Płaciliśmy od 3,90 do 4,50 zł za litr oleju napędowego i od 3,95 do 4,60 zł za litr benzyny.
Trzeba jednak podkreślić, że ostatnimi dniami to się zmienia, co jest efektem topniejących zapasów wydobytej ropy, a także wzmocnienia dolara wobec złotówki.
Sprawdź aktualne ceny paliw na stacjach w Trójmieście.
Opinie (114) 9 zablokowanych
-
2016-12-27 08:54
KORKI !!! (2)
"Mieszkańcy Przymorza, Brzeźna, Zaspy, czy Nowego Portu szybciej docierają na Południową Obwodnicę Gdańska." Tylko najpierw korek przy Jelitkowskim Dworze. A wystarczyłoby rondo przy skrzyżowaniu Jana Pawła II i od razu byłaby lepsza przepustowość. Dziękujemy za korki które uniemożliwiają sprawne poruszanie po dzielnicy. Gratulacje za zrobienie tunelu i zakorkowanie Przymorza.
- 18 12
-
2016-12-27 12:24
Zamknąć tunel na zawsze!!
- 2 3
-
2016-12-28 13:11
Andrzeju, nie denerwuj się jak mawia klasyk. Da się po osiedlu poruszać i Czarny Dwór ominąć, gdybyś nie wprowadził się tu z Iławy albo innego wspaniałego warmińsko-mazurskiego przybytku to byś wiedział jak. A tak stoisz. Pozdro dla kumatych, WSP Wspólnicy Strefa Przymorze!
- 0 0
-
2016-12-27 09:02
Parkingi płatne
Totalna samowolka panuje na ulicy Dębinki, Dębowa i Orzeszkowej przy stomatologii. Brak jednoznacznie zaznaczonej i widocznej z każdej strony strefy płatnego parkowania, brak oznakowania poziomego, brak podania obowiązujących godzin, brak miejsc dla inwalidów. Mandaty wypisują z Zarządu Zieleni. Bezprawnie zwłaszcza w stosunku do samochodów parkujących przy chodniku, jeśli jest zakaz parkowania. Na to może sobie pozwolić policja a nie ZZM. Czyżby w kasie brakowało pieniędzy, że nawet prawo nie ma znaczenia?
- 8 4
-
2016-12-27 09:24
Montowanie nowych parkometrów Zarząd Dróg i Zieleni kompletnie nie monitorował, w wyniku czego praktycznie przy każdym nowym parkometrze mamy na chodniku plamę cementową po zaprawie. Najgorzej jest w sytuacji gdy chodnik jest stosunkowo nowy, pozostawiona rozmazana zaprawa cementowa na stałe zabrudziła chodniki i jest już nie do usunięcia, chyba, że wymieni się w tym miejscu płytki chodnikowe, a wystarczyło tylko wypłukać chodnik wodą po zakończonej pracy. Przykładem, parkometr przy nowej bibliotece PAN-u. Najbardziej jednak zdumiewa postawa Zarządu Dróg, który chodniki remontuje , a potem o nie nie dba.
- 10 3
-
2016-12-27 09:36
(2)
Jedno jest niezmienne. Dziury w jezdniach! Nawet na głównych drogach. W Gdyni na Al. Zwycięstwa, od Wielkopolskiej do PPNT to tragedia. Równiej jest w górach.
- 16 1
-
2016-12-27 10:53
a co od wsi wymagac?
- 3 1
-
2016-12-27 13:07
Oj zmienne, zmienne. Przeciez z roku na rok dziur w Gdyni coraz wiecej
- 3 0
-
2016-12-27 09:49
Prędkość zwiększono z 70 do 100 km/h
ale na trasie Sucharskiego, a nie na obwodnicy. Na obwodnicy było i jest 120km/h.
- 6 1
-
2016-12-27 10:11
(1)
cena baryłki ropy na giełdach światowych jest nieco ponad 50$ a na stacjach paliw ceny rosną w tempie co najmniej sprinterskim. Należy zastanowić się ile kosztowałby litr paliwa gdyby cena powyższej baryłki oscylowałaby w normalnych wartościach czyli ok 80-100$. Dla trzeźwo myślących jeśli ceny paliw idą w górę to ceny towarów też pójdą w górę, twoja pensja też??? ale cóż tam na 500+ trzeba się złożyć.
- 13 0
-
2016-12-27 12:51
Podziękuj pisowi
I jego wyborcom
- 2 1
-
2016-12-27 10:53
bardzo ciekawie minąl rok na obwodnicy! (1)
Myślę że średnio co 45 minut była zablokowana z powodu wjazdu"w zad"!czemu nie ma kamer jak u szkopów monitorujących odległosci?
Jak człowiek chce wyprzedzic w granicy 110km/h automatycznie znajduje sie baran,który traktuje kewy pas jako tylko swoją własność!
Rozróżniamy dwa rodzaje baranów:
-barany i chamy w Q7 czy X6,którzy jeżdżą tylko lewym pasem,nigdy nie używają kierunkowskazu,bo są ponad wszystkimi,kim ważniejszym
-drugi rodzaj baranów,to "pasaciarze""omegowcy""civicowcy"
którzy swoimi 15-sto letnimi brykami chcą dorównać tym pierwszym!- 13 0
-
2016-12-28 13:13
są jeszcze kierowcy poczciwych A5 czy BMW 4 którzy po prostu jadą 160 kiedy Ty akurat perorujesz żonie na temat kaszanki w tempie 100 na godzine, oczywiście lewym pasem, bo się śpieszysz na hod doga do ikei.
- 0 0
-
2016-12-27 11:05
(1)
Gdynianie dziękują, jest coraz lepiej. Brawo! Brawo!
- 2 2
-
2016-12-27 11:30
Jest dobrze
Wbrew temu bełkotu. Byłem dziś w centrum. Jest śliczne. Szczególnie miejsce teatru muzycznego. Mam tu prace mam mieszkanie. Dobrą komunikacje. Ruch ostatnio sie zwiekszył niesamowicie stąd te korki. Jedno ale, czas na dzielnice, bo są paskudnne i pisze to z czystej miłości do tego miasta
- 0 5
-
2016-12-27 11:27
Zapowiedzi lepszej zmiany, jednej z partii
Przypominają huczne zapowiedzi święta pilkarskiego pod tytułem Derby Trojmiasta. Miało być kolorowo kulturalnie a wyszło jak wyszło. Nie ufam im. Nie chce rządów warszawiaków w Trójmieście. Nie chce inwestycji za niemieckie kredyty. Trójmiasto to my !
- 1 0
-
2016-12-27 11:31
Rozszerzenie strefy płatnego parkowania
Wydarzeniem nr 1 dla wielu jest rozszerzenie strefy płatnego parkowania od Oliwy po Główne Miasto w taki sposób, że właściwie każdy musi bulić, gdy chce pojechac autem do pracy, na zakupy czy coś załatwić. Korki przez to się nie zmniejszyły, bo jakoś dojeżdżać trzeba a komunikacja miejska to wątpliwa alternatywa.
- 10 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.