• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem przez kolejne ulice Trójmiasta

Krzysztof Koprowski, Maciej Naskręt
14 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Wzdłuż ul. Elbląskiej droga rowerowa będzie wydzielona i powstanie tuż obok chodnika. Wzdłuż ul. Elbląskiej droga rowerowa będzie wydzielona i powstanie tuż obok chodnika.

Już pod koniec września będzie można wygodnie podróżować rowerem wzdłuż ul. Elbląskiej w Gdańsku. W tym roku przybędzie łącznie ok. 10 kilometrów różnej formy dróg rowerowych na terenie całego miasta. Sprawdzamy też, jakie udogodnienia czekają rowerzystów w Sopocie i Gdyni.



Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska lada dzień ogłosi przetarg na realizację połączenia rowerowego wzdłuż ul. Elbląskiej od ul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska do rejonu ul. Sztutowskiej zobacz na mapie Gdańska.

Między ul. Siennicką a tunelem pod torami kolejowymi i Trasą Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska, będzie to wydzielona droga dla rowerów wzdłuż ul. Elbląskiej obok chodnika, zaś dalej przez ul. Miałki Szlak zobacz na mapie Gdańska (równoległą do ul. Elbląskiej) pojedziemy już na zasadach ogólnych, bezpośrednio jezdnią o bardzo niewielkim natężeniu ruchu.

Tunel pod torami kolejowymi i Trasą Sucharskiego. Tunel pod torami kolejowymi i Trasą Sucharskiego.
- Inwestycja będzie realizowana jeszcze z projektu "Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013" ze względu na fakt, że udało się uzyskać oszczędności na pozostałych zadaniach, a dla tego rozwiązania rowerowego mieliśmy już gotowy projekt, który zrealizujemy do końca września br. [zadania z projektu trzeba zakończyć najpóźniej do 31 grudnia br. - dop. red.] - dodaje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Niestety na razie nie ma szans na kontynuację drogi rowerowej w stronę Wyspy Sobieszewskiej, gdyż dla tego przedsięwzięcia będzie wymagany wykup gruntów.

Jak często jeździsz rowerem?

Ale to nie jedyna inwestycja, która w tym roku ułatwi poruszanie się na dwóch kółkach w mieście. Już teraz w trakcie realizacji są drogi rowerowe wzdłuż ul. Nowolipie zobacz na mapie GdańskaRakoczego zobacz na mapie Gdańska w ramach budowy trasy tramwajowej na Morenę (Piecki-Migowo).

Czytaj też: Budowa trasy tramwajowej na Morenę na siedem miesięcy przed końcem

- Przy okazji innej inwestycji tramwajowej - remontu torów na Przeróbkę, zmodernizowana będzie także istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Siennickiej zobacz na mapie GdańskaLenartowicza zobacz na mapie Gdańska. Pojawi się nawierzchnia z asfaltu, poprawiona zostanie geometria, a dodatkowo na skrzyżowaniach zastosujemy ciągłość chodników i drogi rowerowej - zapowiada Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta miasta ds. komunikacji rowerowej.

Ciągłość nawierzchni to rozwiązanie, które sprawi, że rowerzysta i pieszy będą mieli równą nawierzchnię na przejściach i przejazdach rowerowych (bez spadków do poziomu ulicy oraz krawężników), zaś kierowcy będą musieli zwolnić w tych miejscach, ze względu na utworzony w ten sposób quasi-próg zwalniający.

Tego typu infrastrukturę spotkamy na skrzyżowaniach chodników i drogi rowerowej z ul. Angielska Grobla zobacz na mapie Gdańska i na dwóch wlotach ul. Przetocznej zobacz na mapie Gdańska.

Kolejna inwestycja komunikacyjna - budowa dojazdów do przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ułatwi również poruszanie się na dwóch kółkach. W obrębie PKM Matarnia zobacz na mapie Gdańska powstanie łącznie ok. 400 metrów drogi rowerowej, natomiast w ramach tzw. ul. Nowej Gronostajowej wykonane będą pasy rowerowe, którymi dotrzemy z Jasienia do najbliższego przystanku PKM zobacz na mapie Gdańska.

Pasy rowerowe wzdłuż przebudowanej ul. Kilińskiego będą kontynuowane do skrzyżowania z ul. Nad Stawem. Pasy rowerowe wzdłuż przebudowanej ul. Kilińskiego będą kontynuowane do skrzyżowania z ul. Nad Stawem.
Pasy rowerowe będą także na ul. Kilińskiego do skrzyżowania z ul. Nad Stawem zobacz na mapie Gdańska. Dalej, od ul. Nad Stawem do ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska ruch będzie się już odbywał na zasadach ogólnych. Samo skrzyżowanie z ul. Kościuszki doczeka się też kilku usprawnień dla ruchu rowerowego.

Usprawnieniem będzie też wykonanie brakującego od lat łącznika między wiaduktem Braci Lewoniewskich zobacz na mapie Gdańskaal. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska. W tym miejscu przewidziano ciąg pieszo-rowerowy.

Na podobnej zasadzie (dokładnie jako ciąg pieszy z dopuszczeniem ruchu rowerowego) zrealizowany zostanie deptak na Przymorzu między ul. Chłopską a Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska. To inwestycja, która jest jednym ze zwycięskich projektów Budżetu Obywatelskiego.

Wydzielona droga wzdłuż ul. Uczniowskiej będzie kontynuowana w takiej formie. Wydzielona droga wzdłuż ul. Uczniowskiej będzie kontynuowana w takiej formie.
W formie całkowicie wydzielonej drogi rowerowej zostanie natomiast zrealizowana ul. Uczniowska zobacz na mapie Gdańska. W tym przypadku jest to już kontynuacja starego projektu, stąd uznano, że nie ma sensu zmieniać w połowie długości ulicy zasad organizacji ruchu rowerowego i wykonywać np. pasów rowerowych.

Częściowo w tym roku będzie też wykonane połączenie rowerowe rejonu zbiornika retencyjnego Augustowska zobacz na mapie GdańskaParkiem Oruńskim zobacz na mapie Gdańska. Częściowo, gdyż droga na obu końcach będzie się kończyła nieco przed parkiem i zbiornikiem, ale ma to być uzupełnione w najbliższych latach (inwestycja jest powiązania z realizacją programu ochrony przeciwpowodziowej, a to przekłada się na takie etapowanie prac).

Prawie gotowa ul. 23 Marca w Sopocie, gdzie pojawi się droga dla rowerów

Sopot

Tej wiosny łatwiej będzie można podróżować rowerem także po Sopocie. Wreszcie rowerzyści doczekają się budowanej od roku drogi rowerowej wzdłuż ul. 23 Marca zobacz na mapie Sopotu na odcinku od ul. Armii Krajowej zobacz na mapie Sopotu do wysokości sanatorium "Leśnik" zobacz na mapie Sopotu. Droga ma być oddana oficjalnie do ruchu w połowie maja. Powstaje ona w ramach przebudowy ul. 23 Marca.

- Obecnie Zarząd Dróg i Zieleni w Sopocie prowadzi przetarg na wykonanie drogi rowerowej w ul. Powstańców Warszawy zobacz na mapie Sopotu na odcinku od przepustu na Kamiennym Potoku do skrzyżowania z ul. Haffnera w Sopocie - mówi Krzysztof Jałoszyński, inspektor ds. komunikacji rowerowej w Sopocie.

Budowa szlaku w ciągu ul. Powstańców Warszawy powinna ruszyć wiosną tego roku i ułatwi rowerzystom trudny podjazd pod górę do ul. Haffnera. Inwestycja powstanie w ramach projektu pn. Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013 finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013.

Pod znakiem zapytania jest natomiast w tym roku budowa drogi dla rowerów w ciągu ul. Obodrzyców zobacz na mapie Sopotu, która połączy Brodwino. Trwa opracowywanie projektu budowlanego dla tej inwestycji. Realizacja tego szlaku rowerowego uzależniona jest od możliwości finansowych.

Co ciekawe, Sopot chce wyznaczyć także ścieżki rowerowe w lasach Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. - Tu ograniczamy się wyłącznie do wykonania stosownego oznakowania. Jesteśmy w tej sprawie w stałym kontakcie z Nadleśnictwem Gdańsk. To nasza reakcja na zatłoczone główne ciągi komunikacyjne dla rowerzystów w dolnej części Sopotu - mówi Krzysztof Jałoszyński.

Gdynia stawia m.in. na remont dotychczasowych ścieżek. Gdynia stawia m.in. na remont dotychczasowych ścieżek.
Gdynia

W tym roku w Gdyni założono budowę dróg rowerowych w trzech miejscach. Pierwszy szlak dla rowerzystów ma powstać na ul. Stryjskiej zobacz na mapie Gdyni - tj. łącznik ul. Lotników zobacz na mapie GdyniRondem Macieja Brzeskiego zobacz na mapie Gdyni. Dla tego przedsięwzięcia w gdyńskim wydziale inwestycji jest już gotowa dokumentacja projektowa i czeka na realizacje.

Kolejna ulica, po której rowerzyści pojadą z przyjemnością to ul. Orłowska zobacz na mapie Gdyni. - Czyli będzie to tak zwane uzupełnienie nieciągłości na wysokości szkoły plastycznej - mówi Rafał Studziński, odpowiedzialny za sprawy komunikacji rowerowej. - Prace będą prowadzone także na ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdyni - od ul. Morskiej do ul. Jaskółczej - dodaje.

Urzędnicy z Gdyni zakładają też, że uda się im w tym roku wyznaczyć pasy ruchu dla rowerów na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni - pod prąd na odcinku od ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Starowiejskiej. Podobne rozwiązanie ma się pojawić na ul. Stryjskiej i umożliwić przejazd od al. Zwycięstwa do Ronda Macieja Brzeskiego. Z kolei chodnik dla pieszych i jednocześnie rowerów zostanie wyznaczony na ul. Morskiej od ul. Grabowo do ul. Przybyszewskiego i tam będzie można jechać po obu stronach ulicy.

Gdynia nie tylko stawia na rozwój infrastruktury rowerowej, ale także na naprawę dotychczasowych szlaków. Szykują się remonty istniejących dróg rowerowych na ul. Morskiej na Grabówku, ul. Kieleckiej (odcinek bliżej Działek Leśnych), Wielkopolskiej (w rejonie skrzyżowania z ul. Grażyny), Chwaszczyńskiej (od Górniczej do Nowowiczlińskiej).

- Ponadto będziemy organizować lub współorganizować szkolenia ruchu drogowego dla rowerzystów dorosłych oraz dla dzieci wraz z przejazdami w ruchu ulicznym - podkreśla Studziński.

Miejsca

Opinie (338) ponad 20 zablokowanych

  • Gdynia w takim tempie nie ma nawet co marzyć o dogonieniu Gdańska (2)

    • 11 3

    • I dziękuj Bogu,że nie. (1)

      • 2 5

      • co za pseudo teologiczny tekst

        nie ma miasta na świecie, w którym nakłady na rozbudowę dróg wyeliminowałyby korki w godzinach szczytu. Gdynia jest kolejnym przykładem miasta, które przez wiele lat lekceważyło potencjał ruchu rowerowego i wszyscy na tym cierpią - również kierowcy.

        • 1 0

  • rowerzyscu to banda (2)

    ktora nie zna przepisow ruchu drogowego , kierowcy placa za drogi i nic z tego nie maja a rowerzysci to nieznajacy przepisow ignoranci. kiedy ktos sie wezmie za tych uzytkownikow drog za ktore nic nie placa a łamia przepisy nagminnie

    • 13 7

    • Ja już nie raz byłem bliski obicia ryja takiemu.

      • 5 1

    • jeżdżących na ruskiej benzynie, bez prawka i OC?

      • 3 2

  • Rowery na tory :)

    albo na plecy.

    • 6 1

  • I znowu będą szersze od chodników? (3)

    Każda przesada jest niewskazana, drodzy państwo. Mimo sporego entuzjazmu władz i części społeczeństwa, rower nie jest lekarstwem na wszystko - są ludzie nie mogą korzystać z tego środka lokomocji, w zimie dotyczy to niemal 100% mieszkańców miasta. Najważniejszy jest zrównoważony rozwój, a nie fiksacja na jednym punkcie.

    • 13 1

    • przecież jest zrównoważony (2)

      są budowane trasy tramwajowe, ulice, powstaje PKM. DDR są tego dopełnieniem dla tych, którzy mogą i chcą wsiąść na rower.

      • 2 4

      • ale chyba jednak się mylisz (1)

        Gdzie te ulice? A ile km DDR powstaje? Jestem rowerzystą i nie boję się jeździć po ulicy, tam, gdzie nawierzchnia jest w miarę dobra. Takich ulic jest w Gdańsku coraz mniej niestety.
        Gdyby za pieniądze na DDR-y powstawały nowe nawierzchnie, szybko przekonałbyś się, że jazda ulicami jest efektywniejsza i przyjemniejsza niż po wąskiej połówce chodnika, oznaczonej zmazywalną białą linią po jednej zimie, czy po osobnej ścieżce, która co chwilę się kończy i trzeba przejeżdżać na światłach na drugą stronę.
        Zrównoważony transport jest wtedy, gdy są zadowoleni wszyscy użytkownicy, a w Gdańsku czy Gdyni jak widać tu, nie można być zadowolonym.
        Tak dziurawych i niebezpiecznych przez to ulic jak w Gdańsku nie ma wiele w małych miasteczkach przez które przejeżdżają setki TIRów. Gdańsk stał się wiochą, gdzie za pieniądze podatników najpierw władze wyrzuciły pieniądze na kostkę bauma, na g....niane farbki, na eksperymenty na Wita Stwosza, na Kartuską gdzie było miejsce na szerszą jezdnię i pas w jezdni dla rowerów... Od lat nie ma kompleksowego remontu żadnej jezdni, nawet na Euro w centrum Gdańska żałosne 100m zrobili.Teraz kostkę będą za nasze pieniądze zamieniać na asfalt. Kpina.
        Czy wymieniać dalej?
        Nie, po prostu obudź się, pojedź gdzieś pooglądaj, pojeździj nawet po Berlinie rowerem i samochodem, zamiast słuchać durnych obietnic bez pokrycia od prezydenta z zarzutami i urzędników.

        • 0 2

        • zrównoważony transport jest wtedy, gdy ludzie zamożni jeżdżą rowerami lub komunikacją publiczną

          jeżeli ktoś próbuje dogodzić kierowcom, nie dbając o warunki chodzenia pieszo i jazdę rowerem, to również kierowcy nie są zadowoleni: sami sobie zabierają przestrzeń do parkowania i jazdy. Jeżeli mieszkańcy próbują czerpać zadowolenie z szybkiej jazdy samochodem, to nikt nie jest zadowolony, a miasto traci coraz więcej pieniędzy na budowę i utrzymanie przewymiarowanych dróg - często niepotrzebnie. Na Wita Stwosza nie był realizowany żaden eksperyment, tylko została stworzona szansa bardziej bezpiecznego poruszania się rowerzystów po jezdni - zgodnie z twoimi sugestiami.

          • 2 0

  • kierowca samochodu (3)

    na budowę i utrzymanie dróg płaci podatek, ukryty w cenie paliwa.Drogi koszmarnie dziurawe, źle oznakowanie, a urzędasy za Nasze, KIEROWCÓW pieniądze będą budować polbrukowy szajs dla bandy wyczynowców w obcisłych gaciach??!! Ja się nie zgadzam, żeby z moich pieniędzy ścieżki rowerowe budowano. Nie widzę problemu natomiast, żeby wszyscy , którzy to domagają się ścieżek rowerowych zrobili "zrzutkę " i wybudowali sobie za SWOJE pieniadze tyle ścieżek , ile będzie im potrzeba!! I dołączam się do jednego z powyżch komentarzy... - Rowerzyści!! wziąć się za kodeks drogowy i poczytać chociaż o podstawach ruchu drogowego.., bo powodujecie na drogach kupę zamieszania i niebezpiecznych dla siebie manewrów.

    • 9 8

    • (1)

      MASZ RACJE niech wezma lopaty i buduja jak za komuny w czynie spolecznym , a wladze niech nie zabieraja czesci jezdni z przeznaczeniem na sciezke i bus pasy bo to jest za pieniadze kirowców a ZKM jak chce miec pusta droge to niech sobie te wybuduje Aco do platnych miejsc parkingowych to sa one w obrebie pasa drogowego i utrzymywane z podatku drogowego to dlaczego mamy byc podwujnie opodatkowani

      • 0 4

      • Kup sobie słownik ortograficzny i odpisz od podatku, jako działanie na rzecz pożytku publicznego!

        • 3 0

    • kolejny (...) porusza tu temat podatków więc spieszę z wyjaśnieniem. na drogi miejskie baranie nie płacisz bo całość tzw opłat paliwowych trafia do tzw Krajowego Funduszu Drogowego z którego bierze pieniądze firma pod nazwą Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i ona w imieniu rządu tego kraju wytycza buduje i utrzymuje autostrady ekspresówki i drogi krajowe poza miastami.Na miejskie ulice i chodniki płacimy wszyscy mieszkający w danym mieście

      • 6 1

  • Dzięki Bogu odczepili się od Oliwy. (1)

    Wystarczy,że już przy parku turyści,koloniści zahaczani są przez rowerzystów a Wita Stwosza przedzielona białą liną za milion złotych została opuszczona przez zmotoryzowanych a rowerzystów jak tam nie było tak nie ma a i wcześniej chodnik cały dzień pusty był.

    • 6 4

    • chodnik to nie miejsce dla rowerzystów

      • 2 4

  • Brak chodników (1)

    W Gdyni to niech najpierw ludziom porobią chodniki i przyzwoite ulice asfaltowe,bo niektóre ulice to przypominają głęboką komunę,jakieś stare powyszczerbiane płyty porzucane byle jak,takie ulice są np. w Małym i Dużym Kacku,Karwinach itd

    • 8 2

    • Przy okazji, niech te chodniki zablokuja palikami, zeby nie staly sie parkingami.

      • 3 1

  • Droga cała w szkłach !!! (2)

    Witam pomimo wielu ścieżek rowerowych na niektórych trzeba bardzo mocno uważać żeby nie wjechać w rozbite butelki. Takie miejsce całkiem nowe bo oddane w ubiegłym roku to tunele po rondem koło nowego Stadionu od strony ul. Marynarki Polskiej. Tam po meczu trzeba tak uważać po "kibicach - burakach", którzy tłuką szklane butelki. Służby porządkowe też rzadko tam zaglądają bo taki bałagan potrafi trwać tygodniami i jak jedynie po deszczu robi się czyściej do następnego meczu.

    • 2 1

    • Nie tylko na ścieżkach

      Na chodnikach i w tunelach na Zaspie śmieci, szkło. Chodniki dziurawe, albo ich brak, ulice jak ser szwajcarski. Miasto nad tym nie panuje, a buduje ścieżki rowerowe. To jest żałosne.

      • 0 1

    • a jakie butelki mają tłuc, plastykowe?

      • 1 0

  • Jak już budować to z głową!!! (1)

    A nie że ścieżka przecina przystanek albo z pol bruku jest robiona!!!
    I przede wszystkim jeśli jest to możliwe, odseparować ruch rowerowy od samochodowo/pieszego bo wiadomo że jeden na drugiego działa jak płachta na byka!
    Ten kontra pas na ul. 3 Maja w Gdyni to bzdura totalna, jak już to budujcie nowe a nie zabierajcie z tego co już jest!

    • 2 2

    • nowe drogi dla rowerów buduje się kosztem chodników lub trawników

      jezdnie wielu ulic są przewymiarowane - wyznaczenie tam pasa do jazdy rowerem niewiele kosztuje, a pomaga w dyscyplinowaniu kierowców i podnosi produktywność wykorzystania przestrzeni w mieście, w którym jest jak na razie zbyt dużo samochodów.

      • 0 0

  • A w Gdyni

    cieniutko

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane