• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści szkolą kierowców pojazdów ZKM Gdynia

Michał Sielski
21 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Pierwsza grupa kierowców gdyńskich autobusów i trolejbusów mogła już zobaczyć gdyńskie drogi z perspektywy roweru. Pierwsza grupa kierowców gdyńskich autobusów i trolejbusów mogła już zobaczyć gdyńskie drogi z perspektywy roweru.

Po serii publikacji na temat napięć pomiędzy rowerzystami a kierowcami komunikacji publicznej w Gdyni zaczęły się szkolenia kierowców, prowadzone przez stowarzyszenie Rowerowa Gdynia. Kierowcy autobusów mieli okazję przejechać na rowerach przez najbardziej niebezpieczne i niekomfortowe dla cyklistów miejsca.



Czy takie szkolenia mają sens?

Z jednej strony rozkład jazdy i kary finansowe za spóźnienia, a z drugiej rowerzyści na jezdni, którzy - nawet jeśli znajdują się tam w pełni legalnie - niekiedy mogą spowolnić ruch. Nic dziwnego, że pomiędzy kierowcami i rowerzystami czasami iskrzy. Efektem są niebezpieczne sytuacje, które nikomu na dobre nie wychodzą. I to nawet w przypadkach, kiedy nie dochodzi do wypadków czy kolizji.

Czytaj więcej: Kierowca stracił premię za niebezpieczne wyprzedzanie.

Najczęściej niebezpieczne sytuacje nie wynikają jednak ze złośliwości, ale braku wiedzy. Z perspektywy fotela kierowcy w klimatyzowanej kabinie nie zawsze wszystko widać. Dlatego właśnie rozpoczęły się szkolenia, w których wezmą udział kierowcy autobusów i trolejbusów z firm świadczących usługi na rzecz ZKM Gdynia.

Niebezpieczne miejsca z perspektywy siodełka

Szkolenia organizowane są w małych grupach, bo nie są to nudne wykłady czy prezentacje, ale zajęcia w terenie. Kierowcy autobusów i trolejbusów po prostu wsiadają na rowery i jadą przez trasy, które uznawane są za najbardziej niebezpieczne oraz miejsca, w których ruch rowerowy i samochodowy krzyżuje się.

To między innymi wjazd do centrum Gdyni przez ul. Morską zobacz na mapie Gdyni, ale też inne, newralgiczne punkty na drogowej mapie miasta: al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni, ul. Władysława IV zobacz na mapie Gdyni, ul. Świętojańska zobacz na mapie Gdyni, kontrapas na 3 Maja zobacz na mapie Gdyni, ale też jazda po ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni, gdzie rowerzyści wykorzystują skrawek asfaltu na prawym pasie dwupasmowej jezdni - tam kierowcy i tak muszą zmienić pas, by ich wyprzedzić, bo zgodnie z prawem muszą zachować min. 1 metr odstępu wyprzedzając jednoślad, ale widok rowerzysty, który nie jedzie przy samej prawej krawędzi pasa, niektórych bardzo oburza.

Zobacz także: Kierowca chciał uderzyć rowerzystkę

Pierwsze szkolenia odbyły się podczas opadów, co oczywiście nie przestraszyło kierowców, którzy przesiedli się na rowery. W takiej aurze rowerzystę zauważyć jeszcze trudniej, więc miało to dodatkowy aspekt szkoleniowy.

- To wy jesteście wizytówką mojego miasta - przypomina Anna Jaremko, wiceprezes Rowerowej Gdyni odpowiedzialna za projekty edukacyjne, która brała udział w szkoleniu.
Po zakończeniu jazdy z pierwszą grupą była zachwycona.

- Jestem z państwa dumna - dodawała Anna Jaremko, która we współpracy z gdyńskim Zarządem Dróg i Zieleni oraz ZKM nadal będzie szkolić kierowców.
Zapał pierwszych kierowców wskazuje na to, że do groźnych sytuacji, jakie kilka tygodni temu prezentowaliśmy na filmach, nie będzie już dochodzić.

Opinie (334) 3 zablokowane

  • Kiedy akcja kierowcy szkolą rowerzystów? (1)

    Dobrze by było też zobaczyć z perspektywy kierowcy autobusu jak g.. widać przy skręcie w prawo, ponieważ widać tyko samo przejście, a pędzący rowerzysta ścieżką rowerową jest jeszcze 20-30 metrów przed przejazdem.

    • 9 1

    • akurat z autobusu bdb widać prawą stronę

      znacznie lepiej niż w osobówce.

      • 2 0

  • (6)

    o rany, w jakim ja dziwnym żyję kraju.... jeśli rowerzyści uczestniczą w ruchu drogowym, to powinni mieć do tego uprawnienia, badania techniczne, oc (borą udział przecież w wypadkach) i trochę więcej wyobraźni, a nie ciągłe pretensje...

    • 8 6

    • (4)

      badania techniczne na co?Na linkę hamulcową?

      • 3 5

      • (3)

        Na linkę, światła, sygnał dźwiękowy

        • 2 3

        • (1)

          i badania na rozum, i znajomość przepisów ruchu drogowego

          rowerzyści powodują najwięcej wypadków

          i nagminnie uciekają z miejsca zdarzenia

          • 1 5

          • nie widać tego w żadnych statystykach

            • 2 1

        • linkę patafianie umiem sobie sam podciągnąć dzwonek jest na tyle prostym urządzeniem że raczej nie ma tam się co zepsuć przy używaniu go raz na ruski rok światła są na baterie palancie jak baterie mocne światło świeci mocno jak słabe to słabo lub wcale naprawdę trzeba do tego specjalistycznego diagnosty takiego co to bada zawieszenia samochodowe czy układy hamulcowe które są po tysiąckroć bardziej skomplikowane i z zewnątrz auta praktycznie niewidoczne?Z polskiego debilstwa śmieje się cały swiat pomysły małych zazdrosnych karzełków to niezły kabaret te przeglądy to pewnie po to bo rowery ważą tonę i pędzą 200 km/h

          • 4 1

    • te badania techniczne musiałyby się chyba odbywać codziennie.

      Klocki można rozpierdzielić w jeden deszczowy dzień
      Światła można zgubić, może ktoś ukraść, może się bateryjka przepalić

      Więc chyba te badanie miałoby sens tylko dla dzwonka :D

      • 2 1

  • (3)

    To chyba jakaś pomyłka, jak ktoś kto nie zna prawa o ruchu drogowym ma uczyć kierowców którzy mają za sobą zdane egzaminy na prawo jazdy. Od szkolenia kierowców to chyba uprawnieni instruktorzy.

    • 9 2

    • (2)

      skąd idioto to twoje przeświadczenie że zawodowy kierowca nie może być w drodze do pracy rowerzystą no skąd idioto tępy?Większość dorosłych użytkowników rowerów ma prawo jazdy więc już skończcie debilne melepety z tą paplaniną bo to jest żenujące.Skąd przekonanie że ktoś kto prawa jazdy nie zna przepisów?Jest to taka tajemna wiedza że bez drogiego kursu nie da się jej posiąść?

      • 2 2

      • (1)

        Żenujące to jest twoje słownictwo.

        • 1 1

        • żenujące jest pieprzenie że tylko kierowcy zawodowi znają przepisy

          • 4 2

  • policja na rowery

    ale oczywiście nie ta śmieszna gdyńska drogówka

    trzeba taką formację budować od zera, od podstaw, niezależnie od wyleniałej mafii drogówkowej

    • 4 0

  • Kierowcy samochodów, motocykliści , piesi i rowerzyści.

    Apeluję o więcej empatii. Będzie łatwiej poruszać się po mieście.

    • 3 1

  • (3)

    Niech Ci rowerzyści zaczną szkolić siebie samych i innych rowerzystów - wtedy na pewno bedzie bezpieczniej, również dla pieszych

    • 11 0

    • (2)

      a wiesz ile ginie pieszych z winy rowerzystów, a ile z winy kierowców?

      To proponuje się dowiedzieć.

      Rowerzyści to mały pikuś.

      • 0 4

      • Może i niewielu zabijają (1)

        ale lżej lub ciężej poturbowanych jest całkiem sporo

        • 2 0

        • No 1500 rannych czyli 4.5%
          Kierowcy "poturbowują" ponad 30000 osób co daje 80% udział

          Nawet biorąc pod uwagę ilość/udział rowerów w ruchu to i tak znacznie lepiej wypadają niż kierowcy.

          • 3 2

  • paranoja

    • 4 0

  • A teraz o komunikacji autobusowej na ulicy Dmowskiego we Wrzeszczu.

    Na tej ulicy od dawna jest BUSPAS. Dlaczego policja nie karze jeżdżących po nim kierowców osobówek? Przez to autobusy stoją w korku.
    Postawić tam policjanta z aparatem fotograficznym, a potem wysyłać do domu mandaty w maksymalnej dozwolonej wysokości.
    Ten wpis kieruję do szefa gdańskiej drogówki

    • 3 0

  • Mrówka uczyła słonia chodzić.....

    • 6 4

  • kiedy obowiązkowe polisy dla przyciasnomajtkowców ? (2)

    kiedy się policja weźmie za ich niebezpieczną jazdę ?!

    skaczą sobie z ulicy na chodnik kiedy im wygodnie nie bacząc na innych uczestników ruchu

    • 15 5

    • a co szukasz łosi którzy będą ci dopłacać do szkód które TY wyrządzasz? (1)

      sam sobie płać

      • 4 5

      • jasno napisane

        chodzi o rowerzystów i ich bezmyślną jazdę

        • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane