• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył przetarg na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
29 czerwca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Zobacz na jakich stacjach zatrzymają się pociągi Kolei Metropolitalnej i ile czasu zajmie pokonanie 18-kilometrowej linii między Osową, a Wrzeszczem. Zobacz na jakich stacjach zatrzymają się pociągi Kolei Metropolitalnej i ile czasu zajmie pokonanie 18-kilometrowej linii między Osową, a Wrzeszczem.

Właśnie ogłoszono przetarg na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na oferty poczekamy do 30 lipca. 18-kilometrowa linia kolejowa ma być gotowa do końca kwietnia 2015 r. Dwa miesiące później pojadą nią pierwsze pociągi z pasażerami.



Plan zakłada, że pierwsi pasażerowie odjadą z Wrzeszcza do Osowy 30 czerwca 2015 r. Plan zakłada, że pierwsi pasażerowie odjadą z Wrzeszcza do Osowy 30 czerwca 2015 r.
Samorządowa spółka PKM S.A. przesłała do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich ogłoszenie o zamówieniu publicznym, w trybie przetargu ograniczonego, na zaprojektowanie sieci sterowania ruchem i budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy.

Przetarg został podzielony na dwa etapy. Pierwszy obejmuje weryfikację firm zainteresowanych budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Potencjalni wykonawcy mają obecnie miesiąc (termin składania wniosków upływa 30 lipca) na przedstawienie wymaganych przez zamawiającego dokumentów potwierdzających odpowiednie zdolności finansowe oraz doświadczenie w realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych.

Po weryfikacji wszystkich ofert, spółka PKM zaprosi do udziału w drugim etapie 20 wykonawców, którzy otrzymali najwyższe oceny. Głównym kryterium wyboru zwycięskiej oferty będzie już wyłącznie cena. Podpisanie umowy z wyłonionym w przetargu wykonawcą planowane jest w listopadzie 2012 r. Termin ten może jednak ulec zmianie w konsekwencji ewentualnych odwołań od wyników przetargu.

Czy uda się zbudować Kolej Metropolitalną do połowy 2015 r.?

- Przetarg obejmuje zarówno prace budowlane - inwestor dysponuje już projektem budowlanym, który przekaże wykonawcy, jak i telematyczne - w tym przypadku wykonawca będzie musiał zaprojektować i wykonać wszystkie niezbędne systemy sterowania ruchem na linii kolejowej - tłumaczy Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie wybudowanie całej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i przekazanie jej inwestorowi do użytkowania wraz ze Świadectwem Przejęcia do dnia 30 kwietnia 2015 r. i dodatkowo okres utrzymania sieci sterowania i bezpieczeństwa ruchu do 30 czerwca 2016 r.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ostatecznie 742 mln zł (netto), z czego ok. 501 mln zł pochodzić będzie z dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową nr 201 Gdynia - Kościerzyna.

Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w nieco ponad 20 minut.

Miejsca

Opinie (230) 1 zablokowana

  • Trzymam kciuki....

    Trzymam kciuki...

    Pewnie poczatkowo za duzo osob nie bedzie podrozowalo ta koleja, ale w ciagu kilku lat ma szanse zostac powszechnie uzywanym srodkiem transportu. Trzymam kciuki za budowe! (Zreszta wystarczy zerknac jak wygladal warszawski Ursynow przed budowa metra, a dzis to chyba najgesciej zaludniona dzielnica Warszawy).

    • 2 3

  • PKM to zły pomysł. (3)

    Bardzo kosztowna inwestycja i marne wykorzystanie praktyczne. Przecież nikogo nie można zmusić, aby korzystał z tej kolei i na stację drałował 3 km. Dlatego mądrzy planiści proponowałi tramwaj z lotniska do śródmieścia Gdańska. Tańszy, wygodniejszy - po prostu nowoczesny miejski środek komunikacji. Zostało to oprotestowane przez kolejowe lobby. Mają rację sceptycy, że PKM zrujnuje budżet Gdańska (Pomorza). Należy inwestować w te dziedziny, które są dochodowe, aby rozkręcić gospodarkę i zbudować nowe miejsca pracy (długofalowo). Jak długo można pożyczać i żyć na cudzy koszt? Gdańskiem rządzą bardzo kiepscy ludzie. Ich cechą jest to, że umieją urobić sobie część społeczeństwa - tego mało myślącego, posługującego się nie twarda ekonomią, lecz emocjami i obiecankami.
    Trzeba będzie wyciąć też kilka tysięcy drzew...Zabawa trwa, ale kiedyś trzeba będzie się obudzić. I nie będzie winnych.

    • 5 8

    • TO SA BATRDZO MADRE SLOWA

      Wcale nie jeste pesymista PKM, tylko rzeczowo realistycznie pojmujacym problem czlowiekiem. BRAWO !!!

      • 0 3

    • oczywiscie polaczenie kolejowe centrum miasta z portem lotniczym przy okazji popraiwjacego infrastrukture dzielnic takich jak kielpinek, jasien, morena wrzeszcz to naprawde tak nie trafiony pomysl ze maskara. ludzie zacznijcie myslec sami a nie plusujcie idiotycznego komentarza

      • 2 0

    • wszedzie na swiecie to kolej stanowi os

      wokol ktorej powstaja nowe zaklady pracy nowe inwestycje rozwijaja sie nowe dzielnice i trzeba byc totalnym bucem aby wysmarowac cos takiego jak powyzej.
      PKM zruinuje budzet gdanska zwlaszcza ze na 3/4 inwestycji kasa poplynie z unii.
      powiedz w jakim miescie europejskim pasazerowie z lotniska wracaja tramwajem jeszcze taka okrezna droga jak byla proponowana przez klike tramwajowa... czlowieku zejdz na ziemie podroz PKM do centrum gdanska potrwa jakies 20 minut ile trwa na dzien dzisiejszy podroz z chelmu do centrum? ile pasazerow zabiera tramwaj a ile wiecej moze zabrac kolej?
      rzeczywiscie super wizja tluczenie sie smierdzacym tramwajem na stojaka z lotniska przez 40 minut do centrum.
      a polaczenie z gdynia? ni mo bo zapomniales ze PKM to również połączenie lotniska z centrum gdyni, cyz tam tez budyn zamierzal tramwaj puscic? moze sterowce co?

      • 2 0

  • a mogło byc tak pieknie.... (1)

    Gdyby miasto nie musiało opłacać takiej firmy jakim jest GIK to wsystko było by o kilkadzieset tysiecy miesiecznie taniej. Ale trudno. Niech i koledzy mają coś z tych inwestycji....

    • 5 0

    • miasto nie misi opłacać. miasto chce opłacać, bo to rodzina i kolesie

      • 0 0

  • Tylko POlacki pajac może uwierzyć

    w jeszcze jedne bajki.

    • 6 2

  • brakuje przystanku na Zaspie

    :(

    • 7 0

  • juz widze te tlumy w kolejce metropolitalnej

    spieszace do fabryk, do roboty caly lud roboczy

    • 5 0

  • jesli bedzie oferta firmy COVEC albo Wakoz ,

    oni robia za 1/3 ceny kosztorysu inwestora, i sie kreci !!!!

    • 3 1

  • O, Matko Boska Stalinogrodzka, który to już przetarg? W Japonii po prostu zaczęto by budować i cześć.

    Japończycy stosują tę metodę od zawsze: Jak trzeba budować, to się buduje. I tyle. Ten kraj to najlepszy dowód, że biurokracja jest zawsze zbędna. Walić te wszystkie papiery, podpisy, stempelki, akty... Po prostu budować. A każdą kasandrę wysłać do Japonii, by się nawróciła.

    • 8 1

  • i znowu cen ajest najwazniejsza

    a pozniej podwykonawcy beda padac!

    • 6 0

  • Przystanek!!!!!!!!!!! (3)

    Przystanek Banino w Rębiechowie dobrze co????
    a swoją drogą to kolej do lotniska miała być oddana na euro....

    • 8 3

    • Nie bedzie przystanku Banino ,

      bedzie staca kolei metropolitalnej im. Lecha Walesy, a nastepne stacje lub wczesniejsze od imion dzieci walesy

      • 0 0

    • PKM nie miała być oddana na Euro (1)

      PKM planowano już jakiś czas, a jak dostaliśmy Euro to stwierdzo, że można ją podczepić pod Euro, jednak już pierwsze przymiarki i problemy dały jasny sygnał, że to nie możliwe. Już ponad rok temu stwierdzono, że nie ma sensu aby budować ją na euro.

      • 0 0

      • a w ogóle jest sens ?!

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane