• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył przetarg na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
29 czerwca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Zobacz na jakich stacjach zatrzymają się pociągi Kolei Metropolitalnej i ile czasu zajmie pokonanie 18-kilometrowej linii między Osową, a Wrzeszczem. Zobacz na jakich stacjach zatrzymają się pociągi Kolei Metropolitalnej i ile czasu zajmie pokonanie 18-kilometrowej linii między Osową, a Wrzeszczem.

Właśnie ogłoszono przetarg na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na oferty poczekamy do 30 lipca. 18-kilometrowa linia kolejowa ma być gotowa do końca kwietnia 2015 r. Dwa miesiące później pojadą nią pierwsze pociągi z pasażerami.



Plan zakłada, że pierwsi pasażerowie odjadą z Wrzeszcza do Osowy 30 czerwca 2015 r. Plan zakłada, że pierwsi pasażerowie odjadą z Wrzeszcza do Osowy 30 czerwca 2015 r.
Samorządowa spółka PKM S.A. przesłała do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich ogłoszenie o zamówieniu publicznym, w trybie przetargu ograniczonego, na zaprojektowanie sieci sterowania ruchem i budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy.

Przetarg został podzielony na dwa etapy. Pierwszy obejmuje weryfikację firm zainteresowanych budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Potencjalni wykonawcy mają obecnie miesiąc (termin składania wniosków upływa 30 lipca) na przedstawienie wymaganych przez zamawiającego dokumentów potwierdzających odpowiednie zdolności finansowe oraz doświadczenie w realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych.

Po weryfikacji wszystkich ofert, spółka PKM zaprosi do udziału w drugim etapie 20 wykonawców, którzy otrzymali najwyższe oceny. Głównym kryterium wyboru zwycięskiej oferty będzie już wyłącznie cena. Podpisanie umowy z wyłonionym w przetargu wykonawcą planowane jest w listopadzie 2012 r. Termin ten może jednak ulec zmianie w konsekwencji ewentualnych odwołań od wyników przetargu.

Czy uda się zbudować Kolej Metropolitalną do połowy 2015 r.?

- Przetarg obejmuje zarówno prace budowlane - inwestor dysponuje już projektem budowlanym, który przekaże wykonawcy, jak i telematyczne - w tym przypadku wykonawca będzie musiał zaprojektować i wykonać wszystkie niezbędne systemy sterowania ruchem na linii kolejowej - tłumaczy Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie wybudowanie całej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i przekazanie jej inwestorowi do użytkowania wraz ze Świadectwem Przejęcia do dnia 30 kwietnia 2015 r. i dodatkowo okres utrzymania sieci sterowania i bezpieczeństwa ruchu do 30 czerwca 2016 r.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ostatecznie 742 mln zł (netto), z czego ok. 501 mln zł pochodzić będzie z dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową nr 201 Gdynia - Kościerzyna.

Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w nieco ponad 20 minut.

Miejsca

Opinie (230) 1 zablokowana

  • nie ma kto budować

    po doświadczeniach z Hydrobudową Wakozem i tym podobnymi to nie widać frajerów by za darmochę budowali

    • 2 0

  • to nie jest kolej "metropolitalna" tylko "gdańska"

    pytam się gdzie są jakieś przystanki poza gdańskiem?

    ona jest "Metropolitalna" chyba tylko po to, żeby wszyscy się na nią składali i wszyscy ponosili koszty jej utrzymania. A korzystać z tej "metropolitalnej" kolei będą oczywiście tylko gdańszczanie, bo nosa poza gdańskie granice ta "metropolitalna" kolej nie wystawia.
    Tak wygląda budyniowa "metropolia" w praktyce. Kondolencje dla mieszkańców gmin, które dały się wciągnąć w to bagno.

    • 3 1

  • i będzie jak z autostradami?

    • 1 0

  • Ta kolej to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla budżetu Pomorza

    Dlatego powinna się nazywać Pomorska Kolej Nekropolitalna. Na serio!

    • 4 0

  • Jak najbardziej za

    Oczywiści narzekać każdy może ale tak naprawdę to pomysł jest super
    szybka kolej podmiejska spełniała by rolę metra i odblokowała by centrum
    od natłoku aut.

    • 1 4

  • Obecnie pociąg z Osowej do Gdyni Głównej jedzie 19 minut... (1)

    a na powyższej grafice mamy napisane 35 minut... widzę że lepiej niż jest, nie będzie!

    • 11 2

    • No nie do końca

      35 - 24 daje 11 minut co i tak jest mało realne, bo jeszcze będą dodatkowe przystanki w Gdyni

      • 0 0

  • A może ogłosić przetarg na zakończenie Słowackiego?

    A może ogłosić przetarg na zakończenie Słowackiego? Bo tam jakoś pusto ...

    • 3 0

  • Byłoby ok, gdyby nie to, że zwiastuje to budowę fabryk w tamtych terenach.

    Stamtąd wiatr wieje do Gdańska, w tej chwili mamy najczystsze powietrze w Polsce, jesli nastawiają tam fabryk, będziemy oddychać spalinami itp.

    Dlatego budują tą kolej.

    • 5 0

  • Cierpliwości...

    To jednak spora inwestycja. Może warto jednak poczekać cierpliwie. W sumie koncepcja ciekawa.

    • 2 1

  • i znowu cen ajest najwazniejsza

    a pozniej podwykonawcy beda padac!

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane