• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył przetarg na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
29 czerwca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Zobacz na jakich stacjach zatrzymają się pociągi Kolei Metropolitalnej i ile czasu zajmie pokonanie 18-kilometrowej linii między Osową, a Wrzeszczem. Zobacz na jakich stacjach zatrzymają się pociągi Kolei Metropolitalnej i ile czasu zajmie pokonanie 18-kilometrowej linii między Osową, a Wrzeszczem.

Właśnie ogłoszono przetarg na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na oferty poczekamy do 30 lipca. 18-kilometrowa linia kolejowa ma być gotowa do końca kwietnia 2015 r. Dwa miesiące później pojadą nią pierwsze pociągi z pasażerami.



Plan zakłada, że pierwsi pasażerowie odjadą z Wrzeszcza do Osowy 30 czerwca 2015 r. Plan zakłada, że pierwsi pasażerowie odjadą z Wrzeszcza do Osowy 30 czerwca 2015 r.
Samorządowa spółka PKM S.A. przesłała do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich ogłoszenie o zamówieniu publicznym, w trybie przetargu ograniczonego, na zaprojektowanie sieci sterowania ruchem i budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy.

Przetarg został podzielony na dwa etapy. Pierwszy obejmuje weryfikację firm zainteresowanych budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Potencjalni wykonawcy mają obecnie miesiąc (termin składania wniosków upływa 30 lipca) na przedstawienie wymaganych przez zamawiającego dokumentów potwierdzających odpowiednie zdolności finansowe oraz doświadczenie w realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych.

Po weryfikacji wszystkich ofert, spółka PKM zaprosi do udziału w drugim etapie 20 wykonawców, którzy otrzymali najwyższe oceny. Głównym kryterium wyboru zwycięskiej oferty będzie już wyłącznie cena. Podpisanie umowy z wyłonionym w przetargu wykonawcą planowane jest w listopadzie 2012 r. Termin ten może jednak ulec zmianie w konsekwencji ewentualnych odwołań od wyników przetargu.

Czy uda się zbudować Kolej Metropolitalną do połowy 2015 r.?

- Przetarg obejmuje zarówno prace budowlane - inwestor dysponuje już projektem budowlanym, który przekaże wykonawcy, jak i telematyczne - w tym przypadku wykonawca będzie musiał zaprojektować i wykonać wszystkie niezbędne systemy sterowania ruchem na linii kolejowej - tłumaczy Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie wybudowanie całej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i przekazanie jej inwestorowi do użytkowania wraz ze Świadectwem Przejęcia do dnia 30 kwietnia 2015 r. i dodatkowo okres utrzymania sieci sterowania i bezpieczeństwa ruchu do 30 czerwca 2016 r.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ostatecznie 742 mln zł (netto), z czego ok. 501 mln zł pochodzić będzie z dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową nr 201 Gdynia - Kościerzyna.

Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w nieco ponad 20 minut.

Miejsca

Opinie (230) 1 zablokowana

  • Kiedy rusza budowa Migowa?

    • 0 0

  • A kiedy metro w Trójmieście? (1)

    Bo Warszawa juz drugą linię buduje

    • 2 2

    • Wojtek weź zimną kąpiel bo od upału zwoje przegrzałeś :-)

      metro już mamy - naziemne, nazywa się SKM, gdzie chcesz kopać? Pod Grunwaldzką?

      • 2 0

  • Już byłaby gotowa zamiast stadionu na 3 mecze... (1)

    koszt podobny...

    • 4 2

    • bez stadionu nie byloby A1, A2, PKM, tramajow Pesy itp itd

      mysl troche koles.

      • 0 0

  • A co z Gdynią? (4)

    Dlaczego nie pisze się o planach w Gdyni? Stacje Karwiny, Witomino, Wzgórze... aż do lotniska w Kosakowie. Piszące tu osoby mają rację, to jest Gdańska kolej a nie metropolitalna. Ciekawe, czy Gdynia doczeka się swojej części... i jak długo będziemy musieli chodzić kawał drogi na tą zadupiastą stację Wielki Kack...

    • 4 1

    • to pytanie skieruj do p. Szczurka

      nie do Budynia

      • 3 1

    • Niestety to pytanie do prezydenta Gdyni, który na wszystko szuka sponsorów, a sam nie dołoży do niczego ani złotówki.

      • 1 1

    • Pierwsze słyszę, żeby miało przejeżdżać przez Witomino. Przecież ma korzystać z już istniejących torów (1)

      którymi szynobus jedzie do Kościerzyny. A te z Gdyni Głównej do najpierw do Wielkiego Kaca.

      • 0 0

      • Stacja Witomino na wysokości Małego Kacka. Lasem się idzie i chwila moment i jest się na Leśniczówce. :)

        • 0 0

  • drożej niż TGV

    ma kosztować w sumie 742 miliony zł netto. 500,9 milionów zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiskoa, ...... te dofinansowanie musimy zwrócić ( w zasadzie zapłaciliśmy juz wpłacajac do kasy unijnej)

    • 2 0

  • Kolej dla grzybiarzy (1)

    Niedźwiednik - bardzo dobrze skomunikowany, wątpię aby mieszkańcy z tego korzystali
    Brętowo - a kto tam mieszka?! już lepiej byłoby tramwaj zapodać z Niedźwiednika na Chełm przez Morenę
    Jasień/Kiełpinek - kto będzie ganiał na poligon aby dojechać do Wrzeszcza?! Te przystanki będą bardzo daleko dla mieszkańców Myśliwskiej/Jasienia/Kiełpinka
    Matarnia - jak dokończą Słowackiego to autobusy będą śmigały bez korków do Wrzeszcza, mam wątpliwości czy klienci centrum/mieszkańcy będą ganiać na przystanek kolejowy - za daleko
    Lotnisko - tylko to ma sens i potencjalnych klientów

    Zasadniczo - kolej dla wrzeszczańskich grzybiarzy :)

    • 6 6

    • Kolejny co myśli, że zna Gdańsk

      Niedzwiednik - zerknij na szerszy plan, bo tu będzie dochodził tramwaj, więc ludzie będą mogli się przesiąść na PKM. Po drugie Niedźwiednik będzie po wybudowaniu słowaka tylko dobrze skomunikowany, ale dla aut. Miasto się cały czas rozwija, więc szybko i nowe słowaka się zapcha. Do tego dochodzą osiedla naprzeciw Niedzwiednika, które się mocno rozbudowują.
      Brętowo - może przejedź się i zobacz ile tam teraz powstaje.
      Jasień Kiełpinek - Człowieku zobacz ile osiedli powstało na tym poligonie i jakie jeszcze są plany.
      Matarnia - będą śmigały może przez 2-3 lata zanim jeszcze więcej osiedli powstanie za obwodnicą i słowaka też będzie pełna.
      Lotnisko - No problem w tym, że tylko widzisz kolej do tego miejsca, a nie że ona idzie do Osowy, a potem na północ, oraz na kierunki południowe od lotniska.

      PKM wyznacza szlak na przyszłość wokół tej linii może powstać wiele projektów ją rozbudowującą na zachód. Trzeba patrzeć przyszłościowo i PKM jest jednym z tych projektów, które w nią się wreszcie wpisują. Tak jak SKM rozbudowało miasta pn-pd. Teraz czas na rozwój w kierunku zachodnim bo tylko taki nam pozostał.

      • 3 1

  • w du..... z tą koleja. Na cholere taka inwestycja jak innych inwestycji nie potrafia zrealizować!!!! dla mnie to głupota na maxa...

    • 3 3

  • Kiedy drugi Neptun,

    zeby kibice mogli sie gdzie odlac ???

    • 1 1

  • (1)

    Po moim trupie.

    • 1 3

    • to się da załatwić, więc uważaj o co proszisz ;P

      • 1 0

  • A miała być gotowa na Euro :)

    By żyło się lepiej. Wszystkim.

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane