• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: drugi tor do Wejherowa zapewni więcej połączeń

Michał Sielski
5 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
W ubiegłym roku zakończył się remont SKM Wzgórze św. Maksymiliana. Na kolejną modernizację w Gdyni poczekamy jeszcze długo. W ubiegłym roku zakończył się remont SKM Wzgórze św. Maksymiliana. Na kolejną modernizację w Gdyni poczekamy jeszcze długo.

W tym roku na pewno nie będzie remontu przystanków SKM w Gdyni, ale przewoźnik zaczyna przygotowywać dokumentację, by zbudować drugi tor do Wejherowa. Dzięki temu więcej pociągów pojedzie do Gdyni.



Podróżujesz pociągami SKM?

Dwa tory Szybkiej Kolei Miejskiej kończą się obecnie w Rumi Janowie. Dalej prowadzi już tylko jedna linia, więc część pociągów jeździ po torach dalekobieżnych. W związku z tym nie mogą kursować zbyt często, a nawet te, które teraz są w rozkładzie, muszą dopasowywać się do pociągów dalekobieżnych, nierzadko czekając po kilka minut na stacji, by mogły one przejechać. Rozwiązaniem tej sytuacji ma być budowa drugiego toru.

Dla korzystających z SKM na co dzień sformułowanie "drugi tor" może być nieco dziwne, przecież kolejki jeżdżą po dwóch, a obok są jeszcze kolejne tory. Ale tylko jeden z nich jest trasą SKM. Gdy powstanie drugi, którego operatorem będzie ta spółka, rozkłady będzie można układać bez konieczności kompromisów z innymi przewoźnikami.

- Złożyliśmy projekt o dofinansowanie Unii Europejskiej do studium wykonalności, związanego z planowaną budową drugiego toru SKM z Rumi Janowa do Wejherowa. Wiele osób z tzw. "Małego Trójmiasta Kaszubskiego" pracuje w Gdyni i konieczna jest budowa drugiego toru, aby zwiększyć przepustowość odcinka Gdynia Główna - Rumia Janowo - Wejherowo, a tym samym ilość kursujących tam pociągów - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Po otrzymaniu studium SKM będzie mogła zacząć myśleć o projekcie i budowie. Procedury mogą jednak potrwać nawet dwa lata. W tym czasie mogłyby być modernizowane gdyńskie przystanki SKM. Wiele z nich jest bowiem w opłakanym stanie.

Ostatni z wyremontowanych przystanków w Gdyni to SKM Wzgórze św. Maksymiliana. Prace były możliwe dzięki dofinansowaniu spółki z budżetu Gdyni. W tegorocznym budżecie Gdynia planuje przeznaczyć kolejny 1 mln zł na wkład w SKM.

- To nasz solidarny wkład w funkcjonowanie spółki. Jednak jest to zbyt mała kwota, by myśleć o remoncie kolejnego przystanku. Zdajemy sobie sprawę z tego, że teraz SKM czeka duża inwestycja w tabor, a dopiero po Euro 2012 przyjdzie czas na podsumowanie i kolejne plany. Oczywiście poczekamy, ale pamiętajmy, że potrzeby Gdyni są duże i w porównaniu do np. przystanków w Gdańsku, jesteśmy daleko w tyle - podkreśla wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak.

SKM tłumaczy, że gdańskie przystanki były remontowane w pierwszej kolejności właśnie ze względu na zbliżające się piłkarskie mistrzostwa Europy.

- Pierwsze założenia do przygotowywanych projektów na okres finansowania lat 2007-2013 zakładały rewitalizację m.in. przystanków w Gdyni Chyloni i Orłowie. W momencie kiedy pozyskaliśmy informacje, że na planowane pierwotnie inwestycje nie będą przeprowadzane konkursy, związane z dofinansowaniem UE, jedynym sposobem uzyskania funduszy unijnych było wpisanie na listę projektów indywidualnych. Przygotowano zatem kompleksowy projekt, dostosowany do wytycznych w budowie niezbędnej infrastruktury w miastach, gdzie odbędą się mecze Euro 2012 - wyjaśnia Marcin Głuszek.

Sporą inwestycją jest też budowa nowego przystanku Gdańsk Śródmieście. Dlatego rewitalizacja gdyńskich przystanków możliwa będzie najprawdopodobniej dopiero w 2014 roku. Ruszą wtedy kolejne unijne konkursy. Wcześniej możliwe jest jedynie wykorzystanie ubogiego funduszu kolejowego, albo kolejna solidna dotacja miasta, przeznaczona na konkretny przystanek.

Miejsca

Opinie (182) 6 zablokowanych

  • Nie ma co mysleć o następnych remontach? (2)

    Po ponad dwudziestoletnim żerowaniu gratis na starych obiektach kolejowych, wydanie nawet jednej złotówki na remont to sukces na miarę odkrycia atomu lub co najmniej wygranie wojny. Tylko ze ci wszyscy którzy żerowali na tym wrednym komunistycznym majątku, bez remontów i nakładów, zapomninają ze kiedys ktoś za ich pazerność zapłaci życiem.

    • 98 12

    • mam wrażenie, że ktoś wyraźnie przegina

      nie pierwszy raz zresztą na tym portalu

      • 3 9

    • racja

      niestety to prawda, to co było uległo zużyciu
      bo nikt nie myślał żeby chociaż to utrzymać w takim stanie jak było,
      oszczędzano , oszczędzano i mamy zapaść

      • 6 0

  • Pruszcz Gdański daje więcej pieniędzy niż Gdynia na SKM w przeliczeniu na mieszkańców. (5)

    Czym tu się chwalić Panie Stasiak. Miasto Pruszcz Gdański miało nawet więcej udziałów z SKM niż Gdynia.

    • 89 21

    • I ma aż 1 przystanek. ;) (2)

      • 22 2

      • (1)

        Na którym stają trzy skm dziennie ;)

        • 19 2

        • I dlatego w tym roku dotacja wstrzymana

          • 8 2

    • Adrian (1)

      Jak ja nie lubię tego miasta...za darmo bym nie chciał mieszkać z nie którymi tam wieśniakami :]

      • 0 2

      • o Gdyni piszesz?

        Lepiej się pochwal, ile spektakli teatralnych jest w gdyni, a ile w Pruszczu w ciągu roku...

        • 0 0

  • Weźcie... (8)

    Weźcie wymieńcie ten tabor, bo na to patrzeć się nie da. Przystanki mogą zaczekać kilka lat,ale te kolejki to jest poprostu żenada. Nowoczesne Trójmiasto, z komunikacją z przed 50 lat.

    • 78 19

    • chyba "sprzed", a nie "z przed"

      • 5 4

    • Bez przesady

      kolejki mają jeździć, wygląd jest kwestią drugorzędną.

      • 9 7

    • te starocie działają juz 50 lat (3)

      pewnie podziałają następne 50.
      Ja się tylko boje że po tych remontach taboru, główną zmianą będzie montaż tych strasznych krzesełek do masażu odbytu i mamroczących głośników.
      Ale na to by zrobić te składy mniej energochłonne już pewnie nie starczy.
      Takie luksusy jak sprawne i REGULOWANE ogrzewanie to już nie śmiem śnić nawet. Klimatyzacja, przepraszam wiem że grzeszę wypowiadając to straszne słowo.
      Wiadomo przecież że w SKM ma być, albo lodówka, albo piekarnik.

      • 15 2

      • Przestańcie powielać idiotyczne mity. (2)

        tabor SKM nie ma ani 50 ani nawet 40 lat.

        • 7 6

        • Cholera, to ma aż 60?! Faktycznie, wierzyć się nie chce.

          • 3 3

        • To prawda

          Tabor nie jest stary, tylko archaiczny. EN57 produkowano w formie praktycznie nie zmienionej przez ponad 30 lat. Najnowsze pochodzą z początku lat 90tych.

          • 0 0

    • Tabor (1)

      Akurat podpisano porozumienie na modernizację taboru... Nie umiesz szukać w necie informacji?

      • 1 2

      • Tak wiem

        Podpisano , tylko przetarg który się odbył wcześniej został unieważniony,tak byśmy na euro już mieli kilka więcej kolejek. A tak to musimy czekać ...

        • 0 1

  • Bzdury ! W 2008 r. zapewniano że do EURO ... (6)

    Co za bzdury, czy już dziennikarz nie pamięta jak zapewniano że do Euro wyremontowane zostaną wszystkie przystanki m.in w Gdyni, SKM zakupi NOWE fabrycznie składy oraz wyremontuje pozostałe jednostki.
    Jakie tłumaczenie znajdą teraz rządzący - kryzys czy inne powody?
    Na Youtubie zresztą są filmy z 2008 r. jak rządzący Trójmiastem i władze SKM wypowiadają się jak to będzie cudownie w SKM.

    • 71 12

    • (4)

      Naczelny guślarz generał pijaczek był zbyt skacowany aby dokonać spryskania świętą wodą, więc przetarg musiał poczekać. A potem pijaczek nie miał czasu, bo za marne 100kPLN od składu to on pryskać świętą wodą nie będzie. Co łaska za skład zaczyna się od 1/4 bańki. Ale za tę cenę to można mieć świętą wodę sprowadzoną z Chin. Za 1mln od składu głuć sam robi zacier na świętą wodę i wtedy sztymuje. Diaboł się trzymie zdala.

      • 9 18

      • (1)

        proponuję lekarza
        bo jesli w niegospodarności kłamstwach rządzącyc oraz firm dopatrujesz się winy Kościoła to tylko lekarz może ci pomóc

        • 14 3

        • moze po prostu oczarowal go jakis ¨przystojniak¨ od Palikota a przy okazji przekazal nieco ¨mardosci ludowych¨? Coz, mysle ze facet wroci do logicznego myslenia po znalezieniu partnerki zyciowej i nie trzeba fatygowac lekarza....

          • 8 1

      • Jakiś gupek od plącegokoty

        widać po składni

        • 2 1

      • Zdjęli ci kaftan w psychiatryku? Uważaj bo za chwile znowu cie zwiążą. Już bardziej składnie pisze nasz gdański Bolek

        • 1 0

    • Co za cymbały....

      ......od 30 lat z hakiem nie są w stanie zbudować pary torów do Gd.Śródmiescie o dł 1200 m a tu jak Filip z konopi wyskakują z pomysłem budowy około 12000 m toru.....To chyba z nudów !!!!

      • 3 1

  • Stare autobusy, stare składy SKM a bilety wciąż drożeją. (1)

    Jak to jest cena baryłki ropy najdroższa była w 2008 r. następnie ropa taniała a ceny wciąż idą do góry a przecież to paliwo jest głównym składnikiem podwyżek.
    Ktoś tu próbuje manipulować.

    • 55 7

    • raczej pensje zarzadu

      • 5 0

  • Co to za jakieś bzdury??? (10)

    Cyt.:"Dwa tory Szybkiej Kolei Miejskiej kończą się obecnie w Rumi Janowie. Dalej prowadzi już tylko jedna linia, więc część pociągów jeździ po torach dalekobieżnych. (...) Rozwiązaniem tej sytuacji ma być budowa drugiego toru."

    Między Rumią i Wejherowem są DWA tory, które obsługują jednocześnie ruch SKM i dalekobieżny oraz towarowy. Tam nie "część" pociągów SKM kursuje po "torach dalekobieżnych" tylko WSZYSTKIE pociągi kursują po jednej dwutorowej linii, czyli po dwóch torach. Jeżeli tam miałoby coś być dobudowane, to TRZECI, ewentualnie CZWARTY, a nie "drugi" tor.

    Podejrzewam zresztą, że tu może chodzi o budowę jednego czyli TRZECIEGO toru nie tyle dla SKM, co właśnie dla pozostałych pociągów: tak jak to działa między Gdynią Główną i Rumią: po dwóch torach kursuje SKM, a trzecim jeżdżą inne pociągi. To jedyne rozsądne wytłumaczenie tej piramidy pomylonych pojęć w artykule.

    • 72 13

    • (3)

      nie wypowiadam się, bo nigdy nie byłam w Wejherowie

      • 7 15

      • żałuj, żałuj

        polecam starówkę, polecam park

        • 24 1

      • "Zaprawdę, powiadam wam: Ziemi sodomskiej i gomorejskiej lżej będzie w dzień sądu niż temu miastu."

        • 7 3

      • Właśnie się wypowiedziałaś ;)

        • 2 0

    • chodzi (2)

      o drugą parę torów przecież i każdy o tym wie, no może poza autorem newsa no ... I się chłopie tak tym nie denerwuj, kolej dla dziennikarzy to czarna magia :)

      • 9 2

      • A na cholere tam druga PARA torów...? (1)

        ...skoro między Gdynią i Rumią wystarcza JEDEN dodatkowy tor?

        • 3 3

        • czy wy na prawdę nie umiecie czytać??

          no tak, dziś już wolne od szkoły... jestem załamany opiniamii, jak jedziecie ulicą samochodem, to też jest wasza????

          • 3 3

    • Pan Michał Sielski

      Jak zwykle wykazuje się totalną ignorancją w dziedzinie o ktorej pisze,
      Gdyby choc troche cos wiedzial, wiedzialby ze chodzi o 3 tor, lub 3 i 4 tor. Gdyz pomiedzy RUmią A wejherowem kursują SKM po 2 torach dalekobieznych - a nie torach SKM jak pomiedzy Rumią a Gdańskiem

      • 9 0

    • to nie bzdury (1)

      SKM ma tylko jeden tor z Rumi do Wejherowa. Świadczyć może o tym wyłączane ogrzewanie w kolejkach od Rumi jadąc do Wejherowa. Tłumaczyli to jakimiś większymi taryfami za prąd na tym odcinku trasy. Gdy jedzie się z Wejherowa ogrzewanie włączone jest od początku. Czyli wszystko się zgadza z tymi torami, że jest tylko jeden dla SKMki..

      • 0 5

      • poczytaj najpierw, a pozniej sie wypowiadaj

        Odcinek z Rumi do Wejherowa to dwutorowy fragment linii kolejowej nr 202 biegnącej z Gdańska Głównego do Stargardu Szczecińskiego należącej do PKP PLK. Polecam kolej.one.pl i wpisać w wyszukiwarkę np. reda pieleszewo, a pozniej zakladka galeria zdjec. SKM nie posiada zadnego toru z Rumi do Wejherowa.

        • 3 0

  • A po co tory na kaszuby? (15)

    Tam nic nie ma i wszyscy korzystają z PKSów i golfów audi w wieku nastoletnim. Kolejką nikt nie jeździ.
    Kolej budujcie tam gdzie są pasażerowie np w kierunku Gdańska Południe!

    • 27 96

    • Gdańsk Południe... (2)

      ...nie wiem czemu ale zawsze mi się ta dzielnia kojarzyła z napływem elementu

      • 12 17

      • W przeciwieństwie do Kaszub. Bo tam element jest starożytny, z tradycjami. Osiadły. Zagnieżdżony. Swojski jak balety u Szadego i wp*erdol na Monciaku.

        • 12 8

      • Tak to ten element za którego podatki prezydent kupuje bilety twojej wielodzietnej rodzinie :-)

        choć trzeba przyznać że przy Szadółkach mieszkają głównie kaszubi którzy sprzedali ziemię ojców i kupili mieszkanie w promocji i audi prawie nówka tylko pracy nie mają bo po podstawówce nawet w ochronie nie da rady.

        • 0 3

    • tak tak nikomu nic nie dajcie tylko mi...

      zauważ coś więcej niż czubek nosa, na inne części ciała pewnie i tak nie patrzysz bo już masz lustrzycę.

      • 8 2

    • A Ty skąd wyemigrowałeś do GDAŃSKA? Czy może jesteś rodowity Gdańszczanin-Południowiec?

      • 5 3

    • Nie wiem, o co chodzi. (5)

      Jestem z Kaszub, ale nie ma ani Golfa, ani Audi w wieku nastoletnim, ani też nie jeżdżę PKS-em.

      • 9 0

      • (4)

        Bo pochodzenie z Kaszub nie świadczy o niczym, Kaszub to stan umysłu:)

        • 4 6

        • tak samo jak "wsiowość" (2)

          a nawet identycznie

          • 0 3

          • źle, pisze sie "gdańszczaność" (1)

            • 0 0

            • jak już odnosisz do miejsca to "gdyńskość" bardziej pasuje

              ta sama mentalność i zawiść

              • 1 0

        • na 99% też jesteś Kaszub, no chyba że przybyłeś do Trójmiasta z innego województwa, aby odebrać nam pracę!

          • 1 1

    • Kaszuby (1)

      Dla tych co nawet nie wiedzą gdzie mieszkają... Gdańsk to też Kaszuby!!!

      • 7 3

      • NIEE

        NIE!! Gdańsk to nie Kaszuby. A te znaki przy wjeździe to tylko widzimise jakiegoś urzędasa.

        • 3 2

    • sasa

      Nie prawda. PKS upada. Praktycznie nie ma już połączeń.

      • 1 0

    • po co...

      W d..pie byłeś g..no widziałeś. tyle ci powiem.

      • 1 0

  • To nic nie da

    bo problem to nie tory, tylko brak taboru. Chodzi po porostu o wyciągnięcie dodatkowej kasy i zapewnienie skm dopływu pieniądza przez kilka lat. A potem pan głuszek przeniesie się do Warszawy, gdzie nikt go nie zna i zacznie pracę w innej spółce pkp.

    • 19 2

  • dlaczego nie do Pruszcza Gdańskiego? (3)

    Dlaczego nie myśli się o niezależnych torach SKM do Pruszcza Gdańskiego?
    Dlaczego nie myśli się o skomunikowaniu płd dzielnic Gdańska z SKM

    • 37 17

    • Hmm dlaczego myśli się o torach do Rumi, Redy i Wejherowa, nie myśli do Pruszcza Gdańskiego? Hmmm, co się może za tym kryć...

      • 4 4

    • (1)

      Moze dlatego ze Pruszcz to 29 tys mieszkancow a MTK ponad 130 tyś. Myslenie nie boli

      • 7 3

      • No to niech te 130k

        płaci na SKM chociaż tyle co mały Pruszcz.

        • 6 1

  • ZA stadion na Euro były by nowe przystanki i nowy tabor a za Centrum Solidarności (2)

    100 warsztatów rzemieślniczych.Po Euro na stadion w W-wie wróca Wietnamczycy a do Gdańska co?Chyba,że bazar z Elbląskiej przeniosa do Euro areny.Zmieni się nazwa Euro bazar.

    • 35 13

    • tak tak

      wstrzymamy wszystkie inwestycje, żeby Gdynia, gdzie nic się buduje a która i tak pasożytuje na SKM, miała wygodne wagony i ładne przystanki. Już sie robi....

      • 9 6

    • odwal się od inwestycji za pieniądze Gdańska

      niech się ta pasożytka wreszcie wykosztuje na coś nie tylko PRowego i liżącego d@ władzom. Za 20 mln rocznie na reklamę siebie i swojej bzdurnej polityki, można by wymienić w Gdyni te dziadowskie autobusy sprzed 15 lat. Albo wyremontować przystanki SKM w Gdyni na północ od Głównej.

      • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane