• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: drugi tor do Wejherowa zapewni więcej połączeń

Michał Sielski
5 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
W ubiegłym roku zakończył się remont SKM Wzgórze św. Maksymiliana. Na kolejną modernizację w Gdyni poczekamy jeszcze długo. W ubiegłym roku zakończył się remont SKM Wzgórze św. Maksymiliana. Na kolejną modernizację w Gdyni poczekamy jeszcze długo.

W tym roku na pewno nie będzie remontu przystanków SKM w Gdyni, ale przewoźnik zaczyna przygotowywać dokumentację, by zbudować drugi tor do Wejherowa. Dzięki temu więcej pociągów pojedzie do Gdyni.



Podróżujesz pociągami SKM?

Dwa tory Szybkiej Kolei Miejskiej kończą się obecnie w Rumi Janowie. Dalej prowadzi już tylko jedna linia, więc część pociągów jeździ po torach dalekobieżnych. W związku z tym nie mogą kursować zbyt często, a nawet te, które teraz są w rozkładzie, muszą dopasowywać się do pociągów dalekobieżnych, nierzadko czekając po kilka minut na stacji, by mogły one przejechać. Rozwiązaniem tej sytuacji ma być budowa drugiego toru.

Dla korzystających z SKM na co dzień sformułowanie "drugi tor" może być nieco dziwne, przecież kolejki jeżdżą po dwóch, a obok są jeszcze kolejne tory. Ale tylko jeden z nich jest trasą SKM. Gdy powstanie drugi, którego operatorem będzie ta spółka, rozkłady będzie można układać bez konieczności kompromisów z innymi przewoźnikami.

- Złożyliśmy projekt o dofinansowanie Unii Europejskiej do studium wykonalności, związanego z planowaną budową drugiego toru SKM z Rumi Janowa do Wejherowa. Wiele osób z tzw. "Małego Trójmiasta Kaszubskiego" pracuje w Gdyni i konieczna jest budowa drugiego toru, aby zwiększyć przepustowość odcinka Gdynia Główna - Rumia Janowo - Wejherowo, a tym samym ilość kursujących tam pociągów - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Po otrzymaniu studium SKM będzie mogła zacząć myśleć o projekcie i budowie. Procedury mogą jednak potrwać nawet dwa lata. W tym czasie mogłyby być modernizowane gdyńskie przystanki SKM. Wiele z nich jest bowiem w opłakanym stanie.

Ostatni z wyremontowanych przystanków w Gdyni to SKM Wzgórze św. Maksymiliana. Prace były możliwe dzięki dofinansowaniu spółki z budżetu Gdyni. W tegorocznym budżecie Gdynia planuje przeznaczyć kolejny 1 mln zł na wkład w SKM.

- To nasz solidarny wkład w funkcjonowanie spółki. Jednak jest to zbyt mała kwota, by myśleć o remoncie kolejnego przystanku. Zdajemy sobie sprawę z tego, że teraz SKM czeka duża inwestycja w tabor, a dopiero po Euro 2012 przyjdzie czas na podsumowanie i kolejne plany. Oczywiście poczekamy, ale pamiętajmy, że potrzeby Gdyni są duże i w porównaniu do np. przystanków w Gdańsku, jesteśmy daleko w tyle - podkreśla wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak.

SKM tłumaczy, że gdańskie przystanki były remontowane w pierwszej kolejności właśnie ze względu na zbliżające się piłkarskie mistrzostwa Europy.

- Pierwsze założenia do przygotowywanych projektów na okres finansowania lat 2007-2013 zakładały rewitalizację m.in. przystanków w Gdyni Chyloni i Orłowie. W momencie kiedy pozyskaliśmy informacje, że na planowane pierwotnie inwestycje nie będą przeprowadzane konkursy, związane z dofinansowaniem UE, jedynym sposobem uzyskania funduszy unijnych było wpisanie na listę projektów indywidualnych. Przygotowano zatem kompleksowy projekt, dostosowany do wytycznych w budowie niezbędnej infrastruktury w miastach, gdzie odbędą się mecze Euro 2012 - wyjaśnia Marcin Głuszek.

Sporą inwestycją jest też budowa nowego przystanku Gdańsk Śródmieście. Dlatego rewitalizacja gdyńskich przystanków możliwa będzie najprawdopodobniej dopiero w 2014 roku. Ruszą wtedy kolejne unijne konkursy. Wcześniej możliwe jest jedynie wykorzystanie ubogiego funduszu kolejowego, albo kolejna solidna dotacja miasta, przeznaczona na konkretny przystanek.

Miejsca

Opinie (182) 6 zablokowanych

  • Ale że jak? :) (1)

    Na odcinku Rumia - Wejherowo mamy dwutorową linię kolejową nr 202 należącą do PKP PLK. Linia jest równolegle wykorzystywana zarówno przez pociągi dalekobieżne jak i SKM. Tak więc w artykule jest coś namieszane, zapewne chodzi o dobudowę trzeciego toru lub dodatkowej PARY torów specjalnie dla pociągów SKM :> Stwierdzenie "przewoźnik zaczyna przygotowywać dokumentację, by zbudować drugi tor do Wejherowa" rozmija się z rzeczywistością :)

    • 7 0

    • Zabawne! Właśnie napisałem poniżej podobną uwagę i też podpisałem się, jak zwykle, takim samym, jak Twój nickiem. : )))

      • 2 1

  • Panie Głuszek - czy pan wie co się dzieje w pana haziajstwie?

    Jaki drugi tor do Wejherowa?
    Od Rumi do Wejherowa są już dwa tory?
    Chyba pan nie jeździ SKM - z resztą jak większość tuzów kolejowych nie jeździ pociągami ...
    Raczej dobudujcie drugi tor Gdyni Stoczni do Rumi i dogadajcie się z PLK w zakresie zabudowy sbl /chyba wie pan co to znaczy?/ od Rumi do Wejherowa

    • 1 1

  • Remontować Gdynie Orłowo bo paskudnie wygląda ta stacja, a kładka wygląda jakby się miała zawalić

    • 2 0

  • Autor Newsa

    Pan MS - jak zwykle - wykazuje się totalną ignorancją w dziedzinie o ktorej pisze,
    Gdyby choc troche cos wiedzial, lub jechal SKM, lub zapytal sie w spolce SKM o konkrety, wiedzialby ze chodzi o 3 tor, lub 3 i 4 tor. Gdyz pomiedzy RUmią A wejherowem kursują SKM po 2 torach dalekobieznych - a nie torach SKM jak pomiedzy Rumią a Gdańskiem

    • 3 0

  • .............. aaaaa dlaczego tylko JEDEN ???

    cooo.... będa jeździć jedna na drugiej w przeciwnych kierunkach ??? - juz to gdzieś przerabiano - z marnym skutkiem :D! - siema.

    • 0 1

  • Wyremontujcie SKM Grabówek (1)

    bo to chyba najbrzydszy przystanek. Jak żyję nie widziałem tam remontu, a takie wzgórze miało go już dwukrotnie.

    • 1 0

    • Nie zrobisz z szamba, perfumerii

      • 1 0

  • SKM to PKM tamto... A gdzie to wszystko jest?

    Pisać obiecywać, mamić - jak tu, na przykład:

    I co, słyszał ktoś żeby rozpoczęto budowę?

    • 0 1

  • NASTĄPIŁA ZMIANA?

    O ile dobrze pamiętam, to SKM jest właścicielem linii kolejowej między Gdańskiem i Rumią (i tak kontrowersyjnie wyznaczonej między Gdynią Cisową i Rumią). Równolegle do niej i dalej biegnie inna linia kolejowa, której właścicielem była spółka Polskie Linie Kolejowe S. A. Czyżby coś zmieniło się w tej kwestii, że w artykule pisze się o linii SKM ciągnącej się aż do Wejherowa? Bodajże te linie kolejowe miały oznaczenia 202 i 220.

    • 3 0

  • Tory?! A co po nich będzie jeździć?

    Cieszę się, że SKM wybuduje tory. Tylko, że można na tym portalu znaleźć przynajmniej kilka artykułów, gdzie Pan Głuszek rżnie głupa przed pasażerami na temat braków taborowych w SKM. Tak więc nie bujajcie w obłokach, że po wybudowaniu torów pojedziecie częściej i szybciej z Wejherowa do Gdyni. Po prostu nie będzie czym. Ale widzę w tym taką strategię - podniesiemy cenę biletów żeby najpierw wybudować tor. potem powiemy, że wybudowaliśmy tor ale musi coś po nim jeździć, więc podniesiemy opłaty żeby kupić nowy tabor. Jak kupimy nowy tabor, to zacznie jeździć po tych torach, które trzeba będzie wymienić i zmodernizować linię, więc znowu podniesiemy opłaty. No i tak do u...nej śmierci...

    • 4 1

  • A Pruszcz ? (1)

    SKM od Pruszcza do Wejherowa już potrzebna jest .

    • 3 5

    • a o co chodzi

      przecież b.sekretarz Pruszcza dojechał do Gdańska za POręczeniem i od razu na stanowicho wicemarszałka;))

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane