• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: drugi tor do Wejherowa zapewni więcej połączeń

Michał Sielski
5 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
W ubiegłym roku zakończył się remont SKM Wzgórze św. Maksymiliana. Na kolejną modernizację w Gdyni poczekamy jeszcze długo. W ubiegłym roku zakończył się remont SKM Wzgórze św. Maksymiliana. Na kolejną modernizację w Gdyni poczekamy jeszcze długo.

W tym roku na pewno nie będzie remontu przystanków SKM w Gdyni, ale przewoźnik zaczyna przygotowywać dokumentację, by zbudować drugi tor do Wejherowa. Dzięki temu więcej pociągów pojedzie do Gdyni.



Podróżujesz pociągami SKM?

Dwa tory Szybkiej Kolei Miejskiej kończą się obecnie w Rumi Janowie. Dalej prowadzi już tylko jedna linia, więc część pociągów jeździ po torach dalekobieżnych. W związku z tym nie mogą kursować zbyt często, a nawet te, które teraz są w rozkładzie, muszą dopasowywać się do pociągów dalekobieżnych, nierzadko czekając po kilka minut na stacji, by mogły one przejechać. Rozwiązaniem tej sytuacji ma być budowa drugiego toru.

Dla korzystających z SKM na co dzień sformułowanie "drugi tor" może być nieco dziwne, przecież kolejki jeżdżą po dwóch, a obok są jeszcze kolejne tory. Ale tylko jeden z nich jest trasą SKM. Gdy powstanie drugi, którego operatorem będzie ta spółka, rozkłady będzie można układać bez konieczności kompromisów z innymi przewoźnikami.

- Złożyliśmy projekt o dofinansowanie Unii Europejskiej do studium wykonalności, związanego z planowaną budową drugiego toru SKM z Rumi Janowa do Wejherowa. Wiele osób z tzw. "Małego Trójmiasta Kaszubskiego" pracuje w Gdyni i konieczna jest budowa drugiego toru, aby zwiększyć przepustowość odcinka Gdynia Główna - Rumia Janowo - Wejherowo, a tym samym ilość kursujących tam pociągów - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Po otrzymaniu studium SKM będzie mogła zacząć myśleć o projekcie i budowie. Procedury mogą jednak potrwać nawet dwa lata. W tym czasie mogłyby być modernizowane gdyńskie przystanki SKM. Wiele z nich jest bowiem w opłakanym stanie.

Ostatni z wyremontowanych przystanków w Gdyni to SKM Wzgórze św. Maksymiliana. Prace były możliwe dzięki dofinansowaniu spółki z budżetu Gdyni. W tegorocznym budżecie Gdynia planuje przeznaczyć kolejny 1 mln zł na wkład w SKM.

- To nasz solidarny wkład w funkcjonowanie spółki. Jednak jest to zbyt mała kwota, by myśleć o remoncie kolejnego przystanku. Zdajemy sobie sprawę z tego, że teraz SKM czeka duża inwestycja w tabor, a dopiero po Euro 2012 przyjdzie czas na podsumowanie i kolejne plany. Oczywiście poczekamy, ale pamiętajmy, że potrzeby Gdyni są duże i w porównaniu do np. przystanków w Gdańsku, jesteśmy daleko w tyle - podkreśla wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak.

SKM tłumaczy, że gdańskie przystanki były remontowane w pierwszej kolejności właśnie ze względu na zbliżające się piłkarskie mistrzostwa Europy.

- Pierwsze założenia do przygotowywanych projektów na okres finansowania lat 2007-2013 zakładały rewitalizację m.in. przystanków w Gdyni Chyloni i Orłowie. W momencie kiedy pozyskaliśmy informacje, że na planowane pierwotnie inwestycje nie będą przeprowadzane konkursy, związane z dofinansowaniem UE, jedynym sposobem uzyskania funduszy unijnych było wpisanie na listę projektów indywidualnych. Przygotowano zatem kompleksowy projekt, dostosowany do wytycznych w budowie niezbędnej infrastruktury w miastach, gdzie odbędą się mecze Euro 2012 - wyjaśnia Marcin Głuszek.

Sporą inwestycją jest też budowa nowego przystanku Gdańsk Śródmieście. Dlatego rewitalizacja gdyńskich przystanków możliwa będzie najprawdopodobniej dopiero w 2014 roku. Ruszą wtedy kolejne unijne konkursy. Wcześniej możliwe jest jedynie wykorzystanie ubogiego funduszu kolejowego, albo kolejna solidna dotacja miasta, przeznaczona na konkretny przystanek.

Miejsca

Opinie (182) 6 zablokowanych

  • a co z przystankiem w Rumi (2)

    przystanek w Rumi jest najbardziej ohydny z tych w kierunku Wejherowo, wiecznie śmierdzi moczem z poczekalni na peronie, nie weszłabym tam, nawet gdyby lało jak z cebra Koszmar!

    • 3 0

    • Bo to Polska właśnie

      i Polacy. My.

      • 2 0

    • I co...?

      Myślisz, że to prezes SKM tam naszczał?

      • 0 0

  • może jakieś zmiany w zarządzie SKM pomogą .... ?

    • 1 0

  • o ,Boze ,jakie to szkaradztwo i tow.kurskij na to pozwolil?

    • 0 1

  • Do Tczewa przydałaby się osobna linia (1)

    Do Tczewa przydałaby się osobna linia SKM.

    • 0 0

    • O tak

      Dwutorowa, a nawet trzytorowa. Niech w sumie będzie 6 torów między Tczewem a Gdańskiem.

      • 0 0

  • A co z Pruszczem ? (2)

    Południowa cześć Gdańska powinna mieć solidne połączenia. Powstaje tam wiele nowych osiedli. Istnieje już linia kolejowa do PRUSZCZ-JUSZKOWO-STRASZYN. Warto ją odświeżyć i rozbudować pozwoli ona na rozwój tej części Trójmiasta.

    • 1 0

    • Modernizowana jest stacja Pruszcz Gdański (1)

      I będzie zachowany wyjazd na linię w kierunku Straszyna (odpowiedni rozjazd jest już zamontowany). Będzie więc możliwość przywrócenia połączeń na tej linii.

      • 1 0

      • a póki co zdjęli tor na wylocie z Pruszcza w stronę Straszyna...

        • 0 0

  • zamiast tego powinni ceny biletów obnizyc

    • 0 1

  • Rozbudowali by polaczenie Letniewo - Tczew

    • 0 0

  • kiedyś było 3 razy więcej poc osobowych, 5 razy więcej towarowych i wyrabiało sie

    a teraz zapewne komputery nie wyrabiają się no i decyzyjnie az 5 razy wiecej spółek

    • 2 0

  • wiecej skm do gdyni? i tak jest ich mnsotwo kazda skm ktora mijam jak ja jade do wejherowa jest w 70% pusta!! moze by tak do wejherowa wiecej kolejek by nie stac rok w rok o kazdej porze roku jak sardynki i bydlo?

    • 1 0

  • jestem przeciw

    SKM była do niedawna w 50% własnością województwa, a w 50% miast (Gdańska>Gdyni>Sopotu>Pruszcza+Wejherowa)

    teraz dostali trochę torów, dołączyli ze dwa budynki i powyższa całość, dawne 100%, to teraz 50% (25% miasta, 25% wojewoda), a reszta to właściciel-moloch: PKP.

    i NIGDY się nie zreformują nigdy nie połączą z ZTM i ZKM, bo po co i jak?

    zero dotacji, zero inwestycji "unijnych", nim nie zdechną z kretesem, i nie włączą się do systemu.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane