• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samochody przestaną jeździć przez Bramę Nizinną?

Katarzyna Moritz
7 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Kondycja Bramy Nizinnej jest zła, nie pomaga w tym fakt, że ciągle jeżdżą przez nią samochody i miejskie autobusy. 

Kondycja Bramy Nizinnej jest zła, nie pomaga w tym fakt, że ciągle jeżdżą przez nią samochody i miejskie autobusy.

W budżecie Gdańska znalazło się 4,5 mln zł na wyczekiwany od lat remont Bramy Nizinnej zobacz na mapie Gdańska, ale co ważniejsze mają się też znaleźć środki na przeniesienie z niej ruchu drogowego dla aut. Mieszkańcy Olszynki i Oruni trafią do Śródmieścia przez pobliski most kolejowy.



Czy warto wydawać 4,5 mln zł na remot bramy?

Gdańsk planuje jeszcze w tym roku rozpocząć realizację długo wyczekiwanego przeniesienia ruchu drogowego, stanowiącego zagrożenie dla zabytkowej, XVII-wiecznej Bramy Nizinnej na Starym Przedmieściu. Apelują o to od lat kierowcy, mieszkańcy, ale głównie miłośnicy zabytków.

Urzędnicy chcą wkrótce zlecić wykonanie dokumentacji technicznej, która określi potrzeby terenowe oraz szczegółowe rozwiązania techniczne dotyczące zmiany organizacji ruchu w tym miejscu.

- Dopiero na podstawie wykonanej dokumentacji będzie możliwość podania kosztów oraz terminów realizacji powyższej inwestycji. Jeśli będzie to tylko możliwe, to chcielibyśmy rozpocząć realizację jeszcze w tym roku - zapowiada Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w gdańskim magistracie.
Szef wydziału nie chce obecnie zdradzać więcej szczegółów, mówił o nich trochę więcej radnym na komisji zrównoważonego rozwoju. Ruch samochodowy miałby być przeniesiony na pobliski most kolejowy zobacz na mapie Gdańska. To nie jest nowy pomysł, most od dawna nie pełni swojej pierwotnej funkcji, a był czas, że niektórzy kierowcy omijali właśnie nim bramę, do momentu kiedy PKP nie zablokowała go betonowymi zaporami.

Przejazd przez tereny PKP wymagać będzie regulacji prawnej, ale też sporych nakładów finansowych na remont mostu kolejowego. 
Przejazd przez tereny PKP wymagać będzie regulacji prawnej, ale też sporych nakładów finansowych na remont mostu kolejowego.
Choć most nie jest w najlepszym stanie technicznym, przeprowadzone niedawno badania mówią, że po jego remoncie mógłby się tam odbywać ruch pojazdów do 40 ton nośności. Obecnie przez Bramę Nizinną nie można jeździć autami, których ciężar przekracza 3,5 tony, z wyjątkiem autobusów miejskich.

- Odciążyłoby to całkowicie Bramę Nizinną, która bez ruchu aut nie będzie narażona na drgania. Na pewno to pomoże mieszkańcom Oruni, którzy przez często opuszczane szlabany kolejowe, nie będą stać w korkach, a będą mieli alternatywną drogę - podkreśla Łukasz Hamadyk, radny PiS.
4,5 mln zł na remont Bramy Nizinnej

Pewne natomiast jest przyjęcie zmiany w budżecie miasta Gdańska, którą przyjęli w zeszłym tygodniu radni. Dzięki temu 4,5 mln zł będzie przeznaczone na prace ratownicze Bramy Nizinnej.

W ramach modernizacji Bramy Nizinnej będzie wykonany remont sklepienia, prace konserwatorskie elewacji i sklepienia, izolacja, wymiana okien i drzwi, zagospodarowanie terenu oraz podziemny łącznik, który umożliwi swobodne przemieszczanie się między kondygnacjami bramy, co pozwoli na udostępnienie obiektu i ulokowanie w nim kawiarni.

W bramie wykonano doraźne prace zabezpieczające, w 2013 roku zdjęto oryginalne wrota. W bramie wykonano doraźne prace zabezpieczające, w 2013 roku zdjęto oryginalne wrota.
Brama Nizinna jest obecnie jedyną z historycznych bram Gdańska, przez którą odbywa się regularny ruch drogowy i z roku na rok coraz gorzej to znosi. Z tego powodu w styczniu 2013 roku zdjęto z bramy oryginalne wrota, bo z powodu błota i soli ich stan był coraz gorszy.

Miasto już w maju zeszłego roku przekazało 1 mln zł na ratowanie bramy. Pieniądze w dużej mierze były przeznaczone na wstępny etap prac, czyli na badania architektoniczno-konserwatorskie, wykonanie kompletu dokumentacji architektonicznej, konserwatorskiej - niezbędnej do uzyskania pozwolenia na budowę oraz na pilne prace remontowo-konserwatorskie, w tym także na remont wrót.

Opinie (91)

  • Most kolejowy

    Bramę Nizinną pewnie da sie uratować. Ale czy przy okazji przniesienia ruchu na na dawny most kolejowy, nie dałoby sie choćby ciut zrewitalizować pozostałości bramy kolejowej? żeby to razem się jakos oryginalnie komponowało? Stare z nowym?No cóż takich zabytków jak Brama Nizina jest na pęczki... A brama kolejowa w umocnieniach twierdzy to jednak unikat. Ale mam przeczucie, że rozbiorą wszystko do cna.

    • 2 0

  • "W budżecie Gdańska znalazło się 4,5 mln zł"

    Mam rozumieć, że wcześniej ktoś te 4,5 mln zł zgubił? Nie można napisać, że "wygospodarowano 4,5 mln zł"?

    • 6 0

  • Jak wybuduja obok apartamenty i MR Budyń zakupi conieco

    to zatrzymanie ruchu kołowego będzie naturalna konsekwencją i da się to uzasadnić. A Olszynka będzie się bujała dookoła.

    • 3 0

  • protest

    dlaczego

    • 0 0

  • Tylko dlaczego dopiero teraz się ratuje takie zabytki, co prędzej robił konserwator zabytków?

    • 4 0

  • eko jazda (1)

    Moje zasady eko jazdy są następujące :
    1. załóżmy , że kierowca stoi na czerwonym świetle na skrzyżowaniu z zamiarem skrętu w prawo .Światła zmieniają się na zielone i co się dzieje ? Kierowca gwałtownie wciska gaz i ostro skręca z piskiem opon wchodząc w wiraż . Tutaj eko ma coś do powiedzenia , w zakręt wchodzi się powoli i delikatnie , a po jego wykonaniu dopiero wrzucamy 3 bieg wyrównując tor jazdy .
    2. Sprawa gazu. Gazu nie wciskamy tylko POPYCHAMY stopą . Nie ważne jest czy do dechy czy 3/4 , ważne że delikatnie . Spowoduje to , że chętniej zwolnimy nie przekraczając dozwolonej szybkości . W moim przypadku do pracy ze 140 zwolniłem do 90 . po tankowaniu pod korek okazało się że nie 8 ale 5 benzyny. No i silnik nie wyje .
    3. Sprawa hamulców . Hamulec również popychamy można poćwiczyć zimą tak żeby nie włączył się ABS jest optymalnie. Trzeba też spróbować cofnąć fotel max do tyłu , żeby dostosować usadowienie się.
    4. Sprawa hamulców nr 2 . Nie zakleszczamy hamulców na tarczach przy dohamowaniu wiele osób wam nie będzie mogło powiedzieć , że nadużywacie tego.
    5. Hamowanie silnikiem. Jeśli zmieniasz biegi w sposób taki że czekasz aż obroty spadną do minimum i wrzucasz bieg wyższy wtedy , to jeśli wrzucisz bieg niższy przy minimalnych obrotach to zahamujesz silnikiem .
    6. Taki jeszcze jeden element stosowany tylko podczas dnia . Można jechać blisko krawędzi jezdni okazuje się , że nagle polskie drogi są szerokie robi się jakieś 1,5 metra między przeciwnymi strumieniami ruchu . Często przepuszczałem tak motory , raz jechał na czołowe 0,1 sekundy w oku no i się udało .Tylko trzeba uważać na pieszych nie wolno tak jechać w nocy .
    7. Porada na zimę . Pozwól silnikowi nagrzać się zanim włączysz ogrzewanie zimny silnik nie da ciepła . Ewentualnie w miarę podgrzewania możesz ewentualnie dodawać temperatury - on się chętnie podzieli i w razie mrozów nie będzie go tracić na początku jeśli max ;
    8. Traktuj podgrzewanie jak prędkościomierz - w zasadzie jak turbo nagrzany kierowca ma więcej p.....e w głowie dłużej pojeżdzisz na swoim silniku , o ile jeszcze nie nadaje się na żyletki .
    9. Inne . Można oczywiście wyjąć koło zapasowe , można też negocjować z serwisem ustawienie spalania LPG na mniejsze. Mi się udało to ustawili 4 litry mniej na sto .Można ? Można .
    10. Dzięki wolniejszej jeździe unikniesz na dłużej stłuczenia przedniej szyby .
    11. Częściowo te zasady można zastosować na rowerze .
    12. Polecam też nie zajeżdżać drogi TIROM , ich hamulce też się zużywają , a towar na naczepie waży czasami 30 ton to sobie wyobraźcie lekkie hamowanie jest chyba niemożliwe , wręcz kierowca musi kopać w hamulec . Więc pomyślcie o innych , czyli ciężarówach , a może nie będzie stłuczki lekko mówiąc z takim .

    • 0 6

    • Zdałeś prawo jazdy 2 dni temu ???

      Czy jaki... ?

      • 1 0

  • a co na to Konserwator? np. w Oliwie zgodzil sie na wyburzenie zabytjowego hotelu...

    aby Lidl moglbyc bardziej przestronny... Czy w Oliwie przy Grunwaldzkiej nie powinna wkroczyć archeologia i ... prokuratura... ?

    • 3 0

  • Na Sandomierskiej szlaban nie jest największym problemem.

    Korek w kierunku Traktu stoi nawet wtedy, gdy szlabany są otwarte. Problemem jest bardzo krótkie zielone światło, na którym są w stanie trzy-cztery samochody przejechać. A jak się trafi jakaś gapa albo nauka jazdy (których tam bez liku), to tylko jeden lub dwa. Skutek jest taki, że stoi się nawet przed otwartym szlabanem, bo nie ma jak jechać dalej.

    • 1 0

  • Hurrraaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Nareszcie!!!!!!!!!!!!!!

    • 1 0

  • Super. To w końcu zabytek piękny.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane