• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sześciu chętnych do budowy podziemnych parkingów w Gdańsku

Katarzyna Moritz
5 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Gdy na Podwalu Przedmiejskim powstanie parking, nad nim zostanie utworzony zieleniec dla mieszkańców. Gdy na Podwalu Przedmiejskim powstanie parking, nad nim zostanie utworzony zieleniec dla mieszkańców.

Firmy z Włoch, Belgii, a także z Polski są w gronie sześciu inwestorów chętnych na budowę podziemnych parkingów w centrum miasta. Firmę, która dostanie koncesję poznamy pod koniec roku.



Parking podziemny przy Podwalu Przedmiejskim będzie na  583 auta. W zeszłym roku przeprowadzono tam badania archeologiczne. Parking podziemny przy Podwalu Przedmiejskim będzie na  583 auta. W zeszłym roku przeprowadzono tam badania archeologiczne.

Chętnie korzystasz z parkingów podziemnych?

W styczniu informowaliśmy o kolejnym podejściu gdańskich urzędników do znalezienia chętnych na budowę i eksploatację parkingów w formule koncesji na roboty budowlane (tzw. małe partnerstwo publiczno-prywatne).

W ramach przedsięwzięcia miałoby powstać od jednego do czterech parkingów mieszczących od 600 do w sumie ponad 1,8 tys. aut. Inwestycją zainteresowało się sześć firm: Budimex A, Strabag - Projekt, konsorcjum: NDI SA, Besix Park nv, n.v. Besix s.a. z Belgii, NDI Project Development, Immo Park Gdańsk, Vianini Lavori z Włoch oraz Mostostal Concession.

- Obecnie z wszystkimi zainteresowanymi firmami zostaną przeprowadzone rozmowy. W ich trakcie ustalone zostaną warunki realizacji inwestycji i współpracy z miastem, które później zostaną ogłoszone w formie opisu warunków koncesji. Firmy otrzymają wówczas określony czas na składanie ofert. Planowany termin podpisania umowy to koniec roku 2013 - zapowiada Magdalena Kuczyńska z biura prasowego w gdańskim magistracie.

Przypomnijmy, że Gdańsk jeszcze w 2009 r. ogłosił przetarg na wykonanie trzech parkingów podziemnych (przy Podwalu Przedmiejskim, Podwalu Staromiejskim i pod pl. Kobzdeja), jednak mimo rozmów z poważnymi firmami (Hochtief Polska był wykonawcą m.in. Galerii Bałtyckiej, a Apcoa to jedna z największych firm zarządzających parkingami w Europie), ostatecznie w marcu zeszłego roku inwestorzy się wycofali. Dlaczego? Głównie dlatego, że lokalizacja i realizacja tych trzech parkingów była obligatoryjna.

- Teraz mamy tylko jedną, konieczną do realizacji lokalizację - przy Podwalu Przedmiejskim. Trzy są nieobligatoryjne, do wyboru inwestora: Podwale Staromiejskie, Lastadia, ul. Szymanowskiego. Ponadto negocjacjom może podlegać oddanie przyszłemu koncesjonariuszowi w zarządzanie naziemnej strefy parkowania w określonych granicach. Naszym zdaniem takie zapisy mogą zachęcić poważnych inwestorów - przekonuje Bogna Zuba-Zabielska z Centrum Partnerstwa i Biznesu w gdańskim magistracie.

Wybrany partner będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie, budowę, finansowanie i zarządzanie parkingami prawdopodobnie przez 30 lat. Miejskim wkładem w inwestycję będzie grunt i oddanie części naziemnej strefy parkowania w zarządzanie inwestorowi. Wynagrodzeniem partnera mają być opłaty parkingowe i wynajem powierzchni komercyjnej.

Sama budowa parkingów może potrwać do 3 lat, choć dopuszcza się, że łączny okres realizacji robót budowlanych we wszystkich lokalizacjach nie powinien przekroczyć 5 lat.

Gdyby któryś z inwestorów zdecydował się na budowę wszystkich parkingów, w śródmieściu Gdańska powstałoby ponad 1,8 tys. miejsc parkingowych. Ponieważ budowa jednego miejsca kosztuje przeciętnie od 100 do 120 tys. zł, wartość inwestycji wyniosłaby około 215 mln zł.

Planowana lokalizacja parkingów podziemnych:
- obligatoryjnie przy Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska - 583 miejsc,
- przy Podwalu Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska (między ul. Lawendową, murami obronnymi, ul. Straganiarską i ul. Tobiasza, aż do Targu Rybnego wraz z boiskiem szkolnym) - 593 miejsc,
- parking podziemno-naziemny przy Targu Maślanym zobacz na mapie Gdańska (ul. Lastadia 2) - 419 miejsc,
- parking podziemno-naziemny przy ul. Szymanowskiego 3 zobacz na mapie Gdańska (rejon Strzyży) - 104 miejsca
- lokalizacja rezerwowa, gdyby w pozostałych czterech wystąpiły trudności z realizacją, np. z powodu odkryć archeologicznych, na parking podziemny w rejonie Targu Węglowego zobacz na mapie Gdańska - 162 miejsca.

Opinie (110) 4 zablokowane

  • umowy będą tajne tak jak ta z polnordem przy okazji Wyspy Spichrzów :-D ? (10)

    • 54 4

    • No i (5)

      Gdzie kucharek sześc ? ....... :)

      • 5 0

      • Ta siódma ta

        pewnie twoja bezrobotna matka, która nie załapała się do twojej spiskowej teorii. I która fika ze swoim szefem, bo brzydzi się twojego taty.

        • 0 8

      • Zaraz, zaraz. (3)

        "Miejskim wkładem w inwestycję będzie (...) oddanie części naziemnej strefy parkowania w zarządzanie inwestorowi. Wynagrodzeniem partnera mają być (...) wynajem powierzchni komercyjnej"

        Jakiej powierzchni komercyjnej? Przecież chyba nie parkingu i nie trawnika na nim. Co ma być w części naziemnej, bo wcześniej miały być trawniki. Za chwilę okaże się, że parking to taki kwiatek przy kożuchu, a clue programu będzie jakaś "ciekawa" (drobne 100 metrów) nadbudowa na powierzchni :-)

        • 7 2

        • Clue? (1)

          Clou?

          • 1 5

          • Miało być po angielsku, a nie

            po francusku. Po co się czepiasz?

            • 3 0

        • pisze się klu

          • 1 1

    • wezcie sie Lapciuchy lepiej za wyglad Miasta

      Proponuje miejskiej SWICIE wszystkich dostojnikow i
      wysoko urodzonych gosci wprowadzac do miasta od strony
      ul.Szerokiej w ul.Kozia.Zaraz po lewej stronie
      pobojowisko bez mozliwosci przejechania,chyba ze
      czolgiem,zaraz obok smietniki i garaze.O zgrozo,czy
      Prezydenckiej swicie rozum odebralo?

      • 4 1

    • parkingi będą puste, jak podziemne garaże w blokach, ludzie chcą parkować za darmo (1)

      stać ich na samochód,ale już nie na płatny parking

      • 6 0

      • tak, ale wtedy wystarczy

        wprowadzić zakaz parkowania w okolicy...

        • 1 0

    • coraz więcej samochodów,coraz więcej otyłych ludzi, którym już zaczynają

      zanikać mięśnie z powodu braku ruchu,szybko na wózkach skończą

      • 3 0

  • największe szanse ma spółka ARCHEO Lami Reno (1)

    w kooperacji z GENETIX Emmy Dax. Inżynierami będą Albercik i Maksymilian

    • 38 4

    • A ja sobie cycki doprawie i będzie OK

      • 3 2

  • Gdańsk lubi samochody

    1800 nowych miejsc w parkingach podziemnych, parkingi wokół supermarketu na Nowej Wałowej. Władze miasta Gdańska bardzo lubią zachęcać do przyjeżdżania samochodami do centrum.

    • 44 17

  • Niech w tej naszej dziurze pod NOTem (2)

    pozwolą parkować za free. Za to, że ten syf trwa tam od dwóch dziesięcioleci.

    • 70 6

    • brak szacunku (1)

      przecież tam trwają badania archeologiczne tylko nie ma na nie pieniędzy

      • 0 4

      • 1997 - październik

        Archeolodzy "wyszli" z dziury błyskawicznie (i dawno temu). Teraz dziura jest zasypana w 1/3 (przed NOTem).

        • 2 0

  • Fajny pomysł !

    Podoba mi się !;D

    • 18 10

  • (15)

    120 tys. zł za jedno miejsce? Z czego te miejsca, z platyny? A wykop powstaje na środku oceanu czy skąd te koszty?

    No i ile z nich pokryją nasze podatki ostatecznie (niezależnie od dzisiejszych założeń)?

    • 57 7

    • cena (5)

      Faktycznie wydaje się dużo, ale życzę Ci, żebyś kupił koparkę np za 300 tys zł oraz zrobił uprawnienia do jej obsługi np za 3 tys a następnie wykonywał nią wykopy dla nas wszystkich za 6 zł/h.

      • 4 16

      • Wiesz, ile lat nonstop musiałbyś zasuwać swoją koparką, żeby wyrobić 200 mln zł?

        • 5 3

      • Myślisz, że któraś z tych firm ma własne koparki??? (1)

        Wynajmuje sie podwykonawców, ktorzy sprzęt wynajmują od firm wypożyczających sprzęt, obkleja się naklejkami z nazwą i logo wykonawcy i jazda. A po robocie zrywa się naklejki, a sprzęt oddaje. To powszechna praktyka na polskich budowach. Robi tak Skanska, Budimex, PMX, Strabag i wszystkie tuzy od dróg.

        • 13 1

        • ... Łatwo powiedzieć...

          Sytuację z wynajmem sprzętu wykreował po prostu rynek, bo raz się robotę ma, a raz nie ma, raz więcej, raz mniej pracy... A chyba nikogo nie stać żeby wywalić masę gotówki na sprzęt, czy nawet płacić raty leasingowe, gdy sprzęt stoi i nie zarabia, bo firma np. nie może wygrać przetargu...
          Jeśli ktoś krytykuje takie postępowanie, to proszę kupić sprzęt za wiele milionów i wykosić konkurencję niższymi cenami pracy sprzętu... Kto broni...?

          • 5 0

      • Miasto samo moglo by kupic takie koparki i zalozyc wlasna spolke budowlana. (1)

        Kozysci:sprzet typu koparki,maszyny do odwiertu,spychacze,samochody do transportu..zostaja dla miasta do nastepnych inwestycjii..dajemy zatrudnienie miejscowemu bezrobotnemu,3.podatki zostaja w miescie.4 NASTEPNE PLANOWANE BUDOWY kosztuja duzo mniej wiec mozna zbudowac nastepne obiekty uzytecznosci publicznej lub przeznaczyc na zmniejszenie oplat dla mieszkancow.Oczywiscie utrzymanie parku maszyn tez kosztuje ale w ostatecznym rachunku i tak by sie oplacilo ale nie ..nie bedzie w ten sposob bo to sie nie bedzie oplacalo kilku ustawodawcom oraz wielu urzednikom powiazanych z wykonawcami prywatnymi...a ty podatniku plac za nastepne kaprysy i pomysly wladzy.Przy ciaglym zadluzaniu miasta.

        • 1 7

        • jeśli mnie pamięć nie myli to chyba tak wspaniale było za PRL w Polsce.

          koniec końców za dobrze na tym nie wyszliśmy.

          • 4 1

    • (7)

      Żeby ta inwestycja w ogóle się zwróciła, na każdym z 1800 miejsc musiałby przez 15 lat dzień w dzień stać samochód i za całodzienny postój każdy z 1800 kierowców musiałby płacić ponad 20 zł!

      Ktoś tu postradał zmysły albo myśli, że kieszenie podatników nie mają dna.

      • 14 2

      • No to zobacz, ile kosztuje całodniowe parkowanie w Madisonie, w Galerii Bandyckiej a potem pisz. (4)

        • 6 4

        • przed galerią bałtycką jest parking za 6zł za cały dzień (1)

          • 3 3

          • niedługo bo PKP sprzeda ten teren

            • 3 0

        • (1)

          No to pokaż mi 1800 kierowców chętnych na pozostawienie na 15 lat swoich aut w cenie 20 lub więcej złotych za dobę (ponad 600 zł za miesiąc).

          A to tylko po to, żeby inwestycja się zwróciła!
          Jeszcze masz wątpliwości, kto faktycznie za to zapłaci?

          Chciałbym też dowiedzieć się, co generuje takie koszty, bo na pewno nie technologia wykopu, a tym bardziej wylania żelbetu, nawet najbardziej izolowanego (chociaż to nie jest Muzeum II Wojny, żeby robić takie cyrki z wykopem).

          • 4 1

          • jak napisałem niżej

            w tej okolicy lepiej postawić na duzą rotację- okolica rekreacyjno-restauracyjno-turystyczna(z wyjątkiem szymanowskiego, tam czysto biznesowa i nie wiem, na ile opłacalna, choć z kolei za kilka lat na pewno potrzebna)

            • 0 0

      • nie do końca (1)

        Zakładając dużą rotacje + 2 zł za godzinę przy pełnym obłożeniu przez średnio 8 godzin dziennie (uproszczenie)daje nam to zysk 28800zł na dobę, czyli zwrot 215 mln po nieco ponad 21 latach.
        Umowa na 30 lat, więc 9 lat czystych zysków. Do tego dolicz ciągłe wpływy z reklam na wjazdach i wewnątrz parkingu- wbrew pozorom to całkiem niezły biznes, tylko trzeba móc kasę wyłożyć(znaczy zaciągnąć kredyt).
        Wystarczy dać stawkę na tyle atrakcyjną, by ludzie chcieli tam parkować. Bo miejsc parkingowych, nawet nielegalnych w tej okolicy brakuje. Wystarczy uniemożliwić parkowanie poza miejscami wyznaczonymi(na których już jest opłata, ważne, by nie była niższa od tej w parkingach podziemnych)i samochody w znacznym stopniu znikną z głównego miasta, a tego chcemy chyba wszyscy? a przynajmniej tacy, co nie muszą wjeżdżać swoim bmw na długą czy stawiać go na miejscu dla niepełnosprawnych bez uprawnień?

        • 2 2

        • Guzik, a nie ekonomia.
          Kredyt - nawet na najlepszych warunkach licz 6% rocznie. Z 20 lat robią się odsetki ponad 120 mln zł, zatem mamy już nie 215, a 340 mln zł kosztów. Inflacja - dodatkowe 2% rocznie, ale pomińmy to.

          Nigdy nie będzie pełnego obłożenia na wszystkich miejscach przez 8 godzin dziennie 7 dni każdego tygodnia. Liczyć 80-85% średniego obłożenia to już będzie zawyżanie, ale przyjmijmy nawet optymistyczne 85%.
          Dzienny przychód robi się 25 tys. zł.

          Przychody z reklam i innych pomniejszych działalności z góry przeznaczam na opłacenie etatów obsługi parkingu i na remonty (a i tak nie wiadomo, czy nie za mało).

          ZWROT (!) inwestycji następuje więc po 35-37 latach. Wiesz jak to miasto będzie wyglądać za 35 lat? I kto za to zapłaci? Gdyby taki parking miał ekonomiczny sens, już dawno prywaciarze dążyliby do budowy takiego. Jakoś nikt się nie pali nie mając obietnic miasta, że w razie czego pokryje część kosztów. A z czego pokryje? No chyba nie z kieszeni Lisickiego!

          • 1 1

    • miejsce parkingowe ma jakie wymiary? 2 metry szerokie na 5 metrow dlugie? czyli 10m2 za 120 000 pln? czyli za m2 12 000. To chyba drozej niz apartamenty wykonczone pod klucz marmurem na ostatnich pietrach wiezowcow?

      • 8 1

  • Broń Boże tylko nie polska firma... (3)

    Polak potrafi wszystko sp...zyć.

    • 14 28

    • Chyba Ty!

      • 3 3

    • ..................

      Idiota

      • 2 0

    • człowieku ja polak ma nie spieprzyć jak mu nie płacą zobacz ile firm zbankrutowało po euro 2012 jak ci nie płacą to ty masz taką budowę w d*pie!!!!!!!!!!!!!

      • 3 1

  • I weź tu człowieku przelicz to na Chińczyków (2)

    To wychodzi na to, że jakieś 100 milionów łopat chce budować podziemne parkingi w Gdańsku? Ile firm, nazwijmy je umownie polskimi, ma zbankrutować? Inaczej, ostrzegam, będę ostry jak brzytwa!

    • 10 7

    • ale pomyśl, ilu meneli będzie mogło winiawki przypić pod dachem... (1)

      warto?

      • 2 0

      • wypić i przespać si8ę

        • 0 1

  • I tak będą puste... (4)

    • 22 9

    • (2)

      To zalezy od tego jaka bedzie oplata za parking

      • 12 0

      • Wiadomo jaka - godziwa (1)

        ale dla właściciela. Nikt nie będzie czekał 30 lat na zwrot. A jak nie będa wjeżdżać, to się to załatwi w inny sposób, juz Lisek cos wymyśli. Bo w to,że on będzie za 30 lat wierzę bardziej, niż w to, że donek chce dobra Polski.

        • 7 1

        • Sami sobie przeczycie

          Skoro opłata ma być godziwa tylko dla właściciela to jakim cudem znajdzie on chętnych do parkowania? A bez parkujących nie będzie zwrotu z inwestycji.

          • 3 0

    • Nie będzie jak miasto zliwkiduje wszystkie naziemne miejsca parkingowe

      • 4 0

  • a czy będzie parking dla rowerów? (7)

    przecież Gdańsk ma być miastem dla rowerów
    a tu nagle parking na tyle samochodów, co jest?
    coś tu nie gra, a jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze, czyli jakiś wałek

    • 32 20

    • nie każdy jeździ rowerem.. (5)

      ..a co do parkingów.. przecież są wiec po chu.. budować kolejne.

      • 4 6

      • Lepiej niech powstanie kilka tych parkingów. (2)

        Ale wtedy niech znikną miejsca przy ulicy (większość), a za nielegalne parkowanie niech będą mandaty w wysokości ok. 1000 zł. Bardzo bym chciał żeby tak było, niefrasobliwi, leniwi, czy skąpi kierowcy musieli by wjechać pod ziemię i zapłacić.

        • 7 4

        • (1)

          Mam samochód i mam wykupiony kawałek ziemi na Głównym Mieście. Żaden urzędnik nie będzie w stanie wyegzekwować obowiązku zmuszającego mnie i moich sąsiadów oraz innych mieszkańców Głównego Miasta, także mających tytuł prawny do gruntu, do trzymania pojazdu na parkingu podziemnym, nadziemnym, w kosmosie czy pod wodą. Mam ja jak i wymienieni mieszkańcy do dojazdu czyli prawo przechodności, natomiast by nie i innych pozbnawić prawa do gruntu, wpierw musiałoby nastąpić masowe wywłaszczenie, na co gmina nawet płacąca min. stawki nie byłaby zdolna finansowo. To jest kolejny wymysł Lisickiego pod kolegów z developerki, że za pieniądze podatników wybuduje miejsca postojowe pod "plomby" na Głównym Mieście.
          Co tu dużo mówić, jest robiony "DEAL" na żywca.

          • 8 3

          • ciekawe ile hekatrów wykupiłeś by ty i twoi sąsiedzi z kamienicy mogli parkować za free

            władza może wszystko jak zauważyleś, nawet ustalić bajońskie stawki za śmieci

            • 1 0

      • to że nie każdy jeździ samochodem to też zauważyłeś? (1)

        • 2 2

        • Ale każdy spoza plemienia kierowców chce do niego dołączyć.

          Miejsce całej reszty jest w domu wariatów o nazwie Zachód. W jednym z pięter, o nazwie "Holandia", jest legalna partia pedofilów.

          • 3 2

    • gdańsk miastem rowerów

      dobre sobie...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane