- 1 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (123 opinie)
- 2 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (51 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (211 opinii)
- 4 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (648 opinii)
- 5 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (90 opinii)
- 6 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (525 opinii)
Sześciu chętnych do budowy podziemnych parkingów w Gdańsku
Firmy z Włoch, Belgii, a także z Polski są w gronie sześciu inwestorów chętnych na budowę podziemnych parkingów w centrum miasta. Firmę, która dostanie koncesję poznamy pod koniec roku.
W ramach przedsięwzięcia miałoby powstać od jednego do czterech parkingów mieszczących od 600 do w sumie ponad 1,8 tys. aut. Inwestycją zainteresowało się sześć firm: Budimex A, Strabag - Projekt, konsorcjum: NDI SA, Besix Park nv, n.v. Besix s.a. z Belgii, NDI Project Development, Immo Park Gdańsk, Vianini Lavori z Włoch oraz Mostostal Concession.
- Obecnie z wszystkimi zainteresowanymi firmami zostaną przeprowadzone rozmowy. W ich trakcie ustalone zostaną warunki realizacji inwestycji i współpracy z miastem, które później zostaną ogłoszone w formie opisu warunków koncesji. Firmy otrzymają wówczas określony czas na składanie ofert. Planowany termin podpisania umowy to koniec roku 2013 - zapowiada Magdalena Kuczyńska z biura prasowego w gdańskim magistracie.
Przypomnijmy, że Gdańsk jeszcze w 2009 r. ogłosił przetarg na wykonanie trzech parkingów podziemnych (przy Podwalu Przedmiejskim, Podwalu Staromiejskim i pod pl. Kobzdeja), jednak mimo rozmów z poważnymi firmami (Hochtief Polska był wykonawcą m.in. Galerii Bałtyckiej, a Apcoa to jedna z największych firm zarządzających parkingami w Europie), ostatecznie w marcu zeszłego roku inwestorzy się wycofali. Dlaczego? Głównie dlatego, że lokalizacja i realizacja tych trzech parkingów była obligatoryjna.
- Teraz mamy tylko jedną, konieczną do realizacji lokalizację - przy Podwalu Przedmiejskim. Trzy są nieobligatoryjne, do wyboru inwestora: Podwale Staromiejskie, Lastadia, ul. Szymanowskiego. Ponadto negocjacjom może podlegać oddanie przyszłemu koncesjonariuszowi w zarządzanie naziemnej strefy parkowania w określonych granicach. Naszym zdaniem takie zapisy mogą zachęcić poważnych inwestorów - przekonuje Bogna Zuba-Zabielska z Centrum Partnerstwa i Biznesu w gdańskim magistracie.
Wybrany partner będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie, budowę, finansowanie i zarządzanie parkingami prawdopodobnie przez 30 lat. Miejskim wkładem w inwestycję będzie grunt i oddanie części naziemnej strefy parkowania w zarządzanie inwestorowi. Wynagrodzeniem partnera mają być opłaty parkingowe i wynajem powierzchni komercyjnej.
Sama budowa parkingów może potrwać do 3 lat, choć dopuszcza się, że łączny okres realizacji robót budowlanych we wszystkich lokalizacjach nie powinien przekroczyć 5 lat.
Gdyby któryś z inwestorów zdecydował się na budowę wszystkich parkingów, w śródmieściu Gdańska powstałoby ponad 1,8 tys. miejsc parkingowych. Ponieważ budowa jednego miejsca kosztuje przeciętnie od 100 do 120 tys. zł, wartość inwestycji wyniosłaby około 215 mln zł.
- obligatoryjnie przy Podwalu Przedmiejskim - 583 miejsc,
- przy Podwalu Staromiejskim (między ul. Lawendową, murami obronnymi, ul. Straganiarską i ul. Tobiasza, aż do Targu Rybnego wraz z boiskiem szkolnym) - 593 miejsc,
- parking podziemno-naziemny przy Targu Maślanym (ul. Lastadia 2) - 419 miejsc,
- parking podziemno-naziemny przy ul. Szymanowskiego 3 (rejon Strzyży) - 104 miejsca
- lokalizacja rezerwowa, gdyby w pozostałych czterech wystąpiły trudności z realizacją, np. z powodu odkryć archeologicznych, na parking podziemny w rejonie Targu Węglowego - 162 miejsca.
Opinie (110) 4 zablokowane
-
2013-04-05 21:04
umowy będą tajne tak jak ta z polnordem przy okazji Wyspy Spichrzów :-D ? (10)
- 54 4
-
2013-04-05 21:25
No i (5)
Gdzie kucharek sześc ? ....... :)
- 5 0
-
2013-04-05 22:43
Ta siódma ta
pewnie twoja bezrobotna matka, która nie załapała się do twojej spiskowej teorii. I która fika ze swoim szefem, bo brzydzi się twojego taty.
- 0 8
-
2013-04-05 23:00
Zaraz, zaraz. (3)
"Miejskim wkładem w inwestycję będzie (...) oddanie części naziemnej strefy parkowania w zarządzanie inwestorowi. Wynagrodzeniem partnera mają być (...) wynajem powierzchni komercyjnej"
Jakiej powierzchni komercyjnej? Przecież chyba nie parkingu i nie trawnika na nim. Co ma być w części naziemnej, bo wcześniej miały być trawniki. Za chwilę okaże się, że parking to taki kwiatek przy kożuchu, a clue programu będzie jakaś "ciekawa" (drobne 100 metrów) nadbudowa na powierzchni :-)- 7 2
-
2013-04-05 23:44
Clue? (1)
Clou?
- 1 5
-
2013-04-06 08:51
Miało być po angielsku, a nie
po francusku. Po co się czepiasz?
- 3 0
-
2013-04-06 07:45
pisze się klu
- 1 1
-
2013-04-05 23:35
wezcie sie Lapciuchy lepiej za wyglad Miasta
Proponuje miejskiej SWICIE wszystkich dostojnikow i
wysoko urodzonych gosci wprowadzac do miasta od strony
ul.Szerokiej w ul.Kozia.Zaraz po lewej stronie
pobojowisko bez mozliwosci przejechania,chyba ze
czolgiem,zaraz obok smietniki i garaze.O zgrozo,czy
Prezydenckiej swicie rozum odebralo?- 4 1
-
2013-04-06 05:36
parkingi będą puste, jak podziemne garaże w blokach, ludzie chcą parkować za darmo (1)
stać ich na samochód,ale już nie na płatny parking
- 6 0
-
2013-04-06 15:32
tak, ale wtedy wystarczy
wprowadzić zakaz parkowania w okolicy...
- 1 0
-
2013-04-06 05:45
coraz więcej samochodów,coraz więcej otyłych ludzi, którym już zaczynają
zanikać mięśnie z powodu braku ruchu,szybko na wózkach skończą
- 3 0
-
2013-04-05 21:09
największe szanse ma spółka ARCHEO Lami Reno (1)
w kooperacji z GENETIX Emmy Dax. Inżynierami będą Albercik i Maksymilian
- 38 4
-
2013-04-05 22:52
A ja sobie cycki doprawie i będzie OK
- 3 2
-
2013-04-05 21:13
Gdańsk lubi samochody
1800 nowych miejsc w parkingach podziemnych, parkingi wokół supermarketu na Nowej Wałowej. Władze miasta Gdańska bardzo lubią zachęcać do przyjeżdżania samochodami do centrum.
- 44 17
-
2013-04-05 21:14
Niech w tej naszej dziurze pod NOTem (2)
pozwolą parkować za free. Za to, że ten syf trwa tam od dwóch dziesięcioleci.
- 70 6
-
2013-04-06 08:08
brak szacunku (1)
przecież tam trwają badania archeologiczne tylko nie ma na nie pieniędzy
- 0 4
-
2013-04-06 08:57
1997 - październik
Archeolodzy "wyszli" z dziury błyskawicznie (i dawno temu). Teraz dziura jest zasypana w 1/3 (przed NOTem).
- 2 0
-
2013-04-05 21:15
Fajny pomysł !
Podoba mi się !;D
- 18 10
-
2013-04-05 21:18
(15)
120 tys. zł za jedno miejsce? Z czego te miejsca, z platyny? A wykop powstaje na środku oceanu czy skąd te koszty?
No i ile z nich pokryją nasze podatki ostatecznie (niezależnie od dzisiejszych założeń)?- 57 7
-
2013-04-05 21:32
cena (5)
Faktycznie wydaje się dużo, ale życzę Ci, żebyś kupił koparkę np za 300 tys zł oraz zrobił uprawnienia do jej obsługi np za 3 tys a następnie wykonywał nią wykopy dla nas wszystkich za 6 zł/h.
- 4 16
-
2013-04-05 22:09
Wiesz, ile lat nonstop musiałbyś zasuwać swoją koparką, żeby wyrobić 200 mln zł?
- 5 3
-
2013-04-05 23:34
Myślisz, że któraś z tych firm ma własne koparki??? (1)
Wynajmuje sie podwykonawców, ktorzy sprzęt wynajmują od firm wypożyczających sprzęt, obkleja się naklejkami z nazwą i logo wykonawcy i jazda. A po robocie zrywa się naklejki, a sprzęt oddaje. To powszechna praktyka na polskich budowach. Robi tak Skanska, Budimex, PMX, Strabag i wszystkie tuzy od dróg.
- 13 1
-
2013-04-06 06:53
... Łatwo powiedzieć...
Sytuację z wynajmem sprzętu wykreował po prostu rynek, bo raz się robotę ma, a raz nie ma, raz więcej, raz mniej pracy... A chyba nikogo nie stać żeby wywalić masę gotówki na sprzęt, czy nawet płacić raty leasingowe, gdy sprzęt stoi i nie zarabia, bo firma np. nie może wygrać przetargu...
Jeśli ktoś krytykuje takie postępowanie, to proszę kupić sprzęt za wiele milionów i wykosić konkurencję niższymi cenami pracy sprzętu... Kto broni...?- 5 0
-
2013-04-06 07:09
Miasto samo moglo by kupic takie koparki i zalozyc wlasna spolke budowlana. (1)
Kozysci:sprzet typu koparki,maszyny do odwiertu,spychacze,samochody do transportu..zostaja dla miasta do nastepnych inwestycjii..dajemy zatrudnienie miejscowemu bezrobotnemu,3.podatki zostaja w miescie.4 NASTEPNE PLANOWANE BUDOWY kosztuja duzo mniej wiec mozna zbudowac nastepne obiekty uzytecznosci publicznej lub przeznaczyc na zmniejszenie oplat dla mieszkancow.Oczywiscie utrzymanie parku maszyn tez kosztuje ale w ostatecznym rachunku i tak by sie oplacilo ale nie ..nie bedzie w ten sposob bo to sie nie bedzie oplacalo kilku ustawodawcom oraz wielu urzednikom powiazanych z wykonawcami prywatnymi...a ty podatniku plac za nastepne kaprysy i pomysly wladzy.Przy ciaglym zadluzaniu miasta.
- 1 7
-
2013-04-06 14:11
jeśli mnie pamięć nie myli to chyba tak wspaniale było za PRL w Polsce.
koniec końców za dobrze na tym nie wyszliśmy.- 4 1
-
2013-04-05 22:20
(7)
Żeby ta inwestycja w ogóle się zwróciła, na każdym z 1800 miejsc musiałby przez 15 lat dzień w dzień stać samochód i za całodzienny postój każdy z 1800 kierowców musiałby płacić ponad 20 zł!
Ktoś tu postradał zmysły albo myśli, że kieszenie podatników nie mają dna.- 14 2
-
2013-04-05 23:30
No to zobacz, ile kosztuje całodniowe parkowanie w Madisonie, w Galerii Bandyckiej a potem pisz. (4)
- 6 4
-
2013-04-06 05:39
przed galerią bałtycką jest parking za 6zł za cały dzień (1)
- 3 3
-
2013-04-06 08:26
niedługo bo PKP sprzeda ten teren
- 3 0
-
2013-04-06 09:32
(1)
No to pokaż mi 1800 kierowców chętnych na pozostawienie na 15 lat swoich aut w cenie 20 lub więcej złotych za dobę (ponad 600 zł za miesiąc).
A to tylko po to, żeby inwestycja się zwróciła!
Jeszcze masz wątpliwości, kto faktycznie za to zapłaci?
Chciałbym też dowiedzieć się, co generuje takie koszty, bo na pewno nie technologia wykopu, a tym bardziej wylania żelbetu, nawet najbardziej izolowanego (chociaż to nie jest Muzeum II Wojny, żeby robić takie cyrki z wykopem).- 4 1
-
2013-04-07 00:51
jak napisałem niżej
w tej okolicy lepiej postawić na duzą rotację- okolica rekreacyjno-restauracyjno-turystyczna(z wyjątkiem szymanowskiego, tam czysto biznesowa i nie wiem, na ile opłacalna, choć z kolei za kilka lat na pewno potrzebna)
- 0 0
-
2013-04-07 00:46
nie do końca (1)
Zakładając dużą rotacje + 2 zł za godzinę przy pełnym obłożeniu przez średnio 8 godzin dziennie (uproszczenie)daje nam to zysk 28800zł na dobę, czyli zwrot 215 mln po nieco ponad 21 latach.
Umowa na 30 lat, więc 9 lat czystych zysków. Do tego dolicz ciągłe wpływy z reklam na wjazdach i wewnątrz parkingu- wbrew pozorom to całkiem niezły biznes, tylko trzeba móc kasę wyłożyć(znaczy zaciągnąć kredyt).
Wystarczy dać stawkę na tyle atrakcyjną, by ludzie chcieli tam parkować. Bo miejsc parkingowych, nawet nielegalnych w tej okolicy brakuje. Wystarczy uniemożliwić parkowanie poza miejscami wyznaczonymi(na których już jest opłata, ważne, by nie była niższa od tej w parkingach podziemnych)i samochody w znacznym stopniu znikną z głównego miasta, a tego chcemy chyba wszyscy? a przynajmniej tacy, co nie muszą wjeżdżać swoim bmw na długą czy stawiać go na miejscu dla niepełnosprawnych bez uprawnień?- 2 2
-
2013-04-07 09:00
Guzik, a nie ekonomia.
Kredyt - nawet na najlepszych warunkach licz 6% rocznie. Z 20 lat robią się odsetki ponad 120 mln zł, zatem mamy już nie 215, a 340 mln zł kosztów. Inflacja - dodatkowe 2% rocznie, ale pomińmy to.
Nigdy nie będzie pełnego obłożenia na wszystkich miejscach przez 8 godzin dziennie 7 dni każdego tygodnia. Liczyć 80-85% średniego obłożenia to już będzie zawyżanie, ale przyjmijmy nawet optymistyczne 85%.
Dzienny przychód robi się 25 tys. zł.
Przychody z reklam i innych pomniejszych działalności z góry przeznaczam na opłacenie etatów obsługi parkingu i na remonty (a i tak nie wiadomo, czy nie za mało).
ZWROT (!) inwestycji następuje więc po 35-37 latach. Wiesz jak to miasto będzie wyglądać za 35 lat? I kto za to zapłaci? Gdyby taki parking miał ekonomiczny sens, już dawno prywaciarze dążyliby do budowy takiego. Jakoś nikt się nie pali nie mając obietnic miasta, że w razie czego pokryje część kosztów. A z czego pokryje? No chyba nie z kieszeni Lisickiego!- 1 1
-
2013-04-06 08:33
miejsce parkingowe ma jakie wymiary? 2 metry szerokie na 5 metrow dlugie? czyli 10m2 za 120 000 pln? czyli za m2 12 000. To chyba drozej niz apartamenty wykonczone pod klucz marmurem na ostatnich pietrach wiezowcow?
- 8 1
-
2013-04-05 21:19
Broń Boże tylko nie polska firma... (3)
Polak potrafi wszystko sp...zyć.
- 14 28
-
2013-04-05 21:38
Chyba Ty!
- 3 3
-
2013-04-06 11:22
..................
Idiota
- 2 0
-
2013-04-06 13:22
człowieku ja polak ma nie spieprzyć jak mu nie płacą zobacz ile firm zbankrutowało po euro 2012 jak ci nie płacą to ty masz taką budowę w d*pie!!!!!!!!!!!!!
- 3 1
-
2013-04-05 21:27
I weź tu człowieku przelicz to na Chińczyków (2)
To wychodzi na to, że jakieś 100 milionów łopat chce budować podziemne parkingi w Gdańsku? Ile firm, nazwijmy je umownie polskimi, ma zbankrutować? Inaczej, ostrzegam, będę ostry jak brzytwa!
- 10 7
-
2013-04-05 21:47
ale pomyśl, ilu meneli będzie mogło winiawki przypić pod dachem... (1)
warto?
- 2 0
-
2013-04-06 05:40
wypić i przespać si8ę
- 0 1
-
2013-04-05 21:31
I tak będą puste... (4)
- 22 9
-
2013-04-05 21:41
(2)
To zalezy od tego jaka bedzie oplata za parking
- 12 0
-
2013-04-05 23:36
Wiadomo jaka - godziwa (1)
ale dla właściciela. Nikt nie będzie czekał 30 lat na zwrot. A jak nie będa wjeżdżać, to się to załatwi w inny sposób, juz Lisek cos wymyśli. Bo w to,że on będzie za 30 lat wierzę bardziej, niż w to, że donek chce dobra Polski.
- 7 1
-
2013-04-06 06:47
Sami sobie przeczycie
Skoro opłata ma być godziwa tylko dla właściciela to jakim cudem znajdzie on chętnych do parkowania? A bez parkujących nie będzie zwrotu z inwestycji.
- 3 0
-
2013-04-06 08:28
Nie będzie jak miasto zliwkiduje wszystkie naziemne miejsca parkingowe
- 4 0
-
2013-04-05 21:32
a czy będzie parking dla rowerów? (7)
przecież Gdańsk ma być miastem dla rowerów
a tu nagle parking na tyle samochodów, co jest?
coś tu nie gra, a jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze, czyli jakiś wałek- 32 20
-
2013-04-05 22:15
nie każdy jeździ rowerem.. (5)
..a co do parkingów.. przecież są wiec po chu.. budować kolejne.
- 4 6
-
2013-04-05 22:43
Lepiej niech powstanie kilka tych parkingów. (2)
Ale wtedy niech znikną miejsca przy ulicy (większość), a za nielegalne parkowanie niech będą mandaty w wysokości ok. 1000 zł. Bardzo bym chciał żeby tak było, niefrasobliwi, leniwi, czy skąpi kierowcy musieli by wjechać pod ziemię i zapłacić.
- 7 4
-
2013-04-06 01:21
(1)
Mam samochód i mam wykupiony kawałek ziemi na Głównym Mieście. Żaden urzędnik nie będzie w stanie wyegzekwować obowiązku zmuszającego mnie i moich sąsiadów oraz innych mieszkańców Głównego Miasta, także mających tytuł prawny do gruntu, do trzymania pojazdu na parkingu podziemnym, nadziemnym, w kosmosie czy pod wodą. Mam ja jak i wymienieni mieszkańcy do dojazdu czyli prawo przechodności, natomiast by nie i innych pozbnawić prawa do gruntu, wpierw musiałoby nastąpić masowe wywłaszczenie, na co gmina nawet płacąca min. stawki nie byłaby zdolna finansowo. To jest kolejny wymysł Lisickiego pod kolegów z developerki, że za pieniądze podatników wybuduje miejsca postojowe pod "plomby" na Głównym Mieście.
Co tu dużo mówić, jest robiony "DEAL" na żywca.- 8 3
-
2013-04-06 05:43
ciekawe ile hekatrów wykupiłeś by ty i twoi sąsiedzi z kamienicy mogli parkować za free
władza może wszystko jak zauważyleś, nawet ustalić bajońskie stawki za śmieci
- 1 0
-
2013-04-06 13:32
to że nie każdy jeździ samochodem to też zauważyłeś? (1)
- 2 2
-
2013-04-06 16:15
Ale każdy spoza plemienia kierowców chce do niego dołączyć.
Miejsce całej reszty jest w domu wariatów o nazwie Zachód. W jednym z pięter, o nazwie "Holandia", jest legalna partia pedofilów.
- 3 2
-
2013-04-06 13:33
gdańsk miastem rowerów
dobre sobie...
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.