- 1 Tony kokainy w Gdyni. Mówili, że to kreda (25 opinii)
- 2 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (80 opinii)
- 3 Miliony strat po setkach ataków hakerskich (53 opinie)
- 4 Dodatkowy lewoskręt odkorkuje Trasę WZ? (78 opinii)
- 5 Borawski rezygnuje z wiceprezydentury (144 opinie)
- 6 Kto się przypiął do mojego roweru? (172 opinie)
Sześciu chętnych do budowy podziemnych parkingów w Gdańsku
5 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Firmy z Włoch, Belgii, a także z Polski są w gronie sześciu inwestorów chętnych na budowę podziemnych parkingów w centrum miasta. Firmę, która dostanie koncesję poznamy pod koniec roku.
W ramach przedsięwzięcia miałoby powstać od jednego do czterech parkingów mieszczących od 600 do w sumie ponad 1,8 tys. aut. Inwestycją zainteresowało się sześć firm: Budimex A, Strabag - Projekt, konsorcjum: NDI SA, Besix Park nv, n.v. Besix s.a. z Belgii, NDI Project Development, Immo Park Gdańsk, Vianini Lavori z Włoch oraz Mostostal Concession.
- Obecnie z wszystkimi zainteresowanymi firmami zostaną przeprowadzone rozmowy. W ich trakcie ustalone zostaną warunki realizacji inwestycji i współpracy z miastem, które później zostaną ogłoszone w formie opisu warunków koncesji. Firmy otrzymają wówczas określony czas na składanie ofert. Planowany termin podpisania umowy to koniec roku 2013 - zapowiada Magdalena Kuczyńska z biura prasowego w gdańskim magistracie.
Przypomnijmy, że Gdańsk jeszcze w 2009 r. ogłosił przetarg na wykonanie trzech parkingów podziemnych (przy Podwalu Przedmiejskim, Podwalu Staromiejskim i pod pl. Kobzdeja), jednak mimo rozmów z poważnymi firmami (Hochtief Polska był wykonawcą m.in. Galerii Bałtyckiej, a Apcoa to jedna z największych firm zarządzających parkingami w Europie), ostatecznie w marcu zeszłego roku inwestorzy się wycofali. Dlaczego? Głównie dlatego, że lokalizacja i realizacja tych trzech parkingów była obligatoryjna.
- Teraz mamy tylko jedną, konieczną do realizacji lokalizację - przy Podwalu Przedmiejskim. Trzy są nieobligatoryjne, do wyboru inwestora: Podwale Staromiejskie, Lastadia, ul. Szymanowskiego. Ponadto negocjacjom może podlegać oddanie przyszłemu koncesjonariuszowi w zarządzanie naziemnej strefy parkowania w określonych granicach. Naszym zdaniem takie zapisy mogą zachęcić poważnych inwestorów - przekonuje Bogna Zuba-Zabielska z Centrum Partnerstwa i Biznesu w gdańskim magistracie.
Wybrany partner będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie, budowę, finansowanie i zarządzanie parkingami prawdopodobnie przez 30 lat. Miejskim wkładem w inwestycję będzie grunt i oddanie części naziemnej strefy parkowania w zarządzanie inwestorowi. Wynagrodzeniem partnera mają być opłaty parkingowe i wynajem powierzchni komercyjnej.
Sama budowa parkingów może potrwać do 3 lat, choć dopuszcza się, że łączny okres realizacji robót budowlanych we wszystkich lokalizacjach nie powinien przekroczyć 5 lat.
Gdyby któryś z inwestorów zdecydował się na budowę wszystkich parkingów, w śródmieściu Gdańska powstałoby ponad 1,8 tys. miejsc parkingowych. Ponieważ budowa jednego miejsca kosztuje przeciętnie od 100 do 120 tys. zł, wartość inwestycji wyniosłaby około 215 mln zł.
Planowana lokalizacja parkingów podziemnych:
- obligatoryjnie przy Podwalu Przedmiejskim - 583 miejsc,
- przy Podwalu Staromiejskim (między ul. Lawendową, murami obronnymi, ul. Straganiarską i ul. Tobiasza, aż do Targu Rybnego wraz z boiskiem szkolnym) - 593 miejsc,
- parking podziemno-naziemny przy Targu Maślanym (ul. Lastadia 2) - 419 miejsc,
- parking podziemno-naziemny przy ul. Szymanowskiego 3 (rejon Strzyży) - 104 miejsca
- lokalizacja rezerwowa, gdyby w pozostałych czterech wystąpiły trudności z realizacją, np. z powodu odkryć archeologicznych, na parking podziemny w rejonie Targu Węglowego - 162 miejsca.
- obligatoryjnie przy Podwalu Przedmiejskim - 583 miejsc,
- przy Podwalu Staromiejskim (między ul. Lawendową, murami obronnymi, ul. Straganiarską i ul. Tobiasza, aż do Targu Rybnego wraz z boiskiem szkolnym) - 593 miejsc,
- parking podziemno-naziemny przy Targu Maślanym (ul. Lastadia 2) - 419 miejsc,
- parking podziemno-naziemny przy ul. Szymanowskiego 3 (rejon Strzyży) - 104 miejsca
- lokalizacja rezerwowa, gdyby w pozostałych czterech wystąpiły trudności z realizacją, np. z powodu odkryć archeologicznych, na parking podziemny w rejonie Targu Węglowego - 162 miejsca.