• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sześciu chętnych do budowy podziemnych parkingów w Gdańsku

Katarzyna Moritz
5 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Gdy na Podwalu Przedmiejskim powstanie parking, nad nim zostanie utworzony zieleniec dla mieszkańców. Gdy na Podwalu Przedmiejskim powstanie parking, nad nim zostanie utworzony zieleniec dla mieszkańców.

Firmy z Włoch, Belgii, a także z Polski są w gronie sześciu inwestorów chętnych na budowę podziemnych parkingów w centrum miasta. Firmę, która dostanie koncesję poznamy pod koniec roku.



Parking podziemny przy Podwalu Przedmiejskim będzie na  583 auta. W zeszłym roku przeprowadzono tam badania archeologiczne. Parking podziemny przy Podwalu Przedmiejskim będzie na  583 auta. W zeszłym roku przeprowadzono tam badania archeologiczne.

Chętnie korzystasz z parkingów podziemnych?

W styczniu informowaliśmy o kolejnym podejściu gdańskich urzędników do znalezienia chętnych na budowę i eksploatację parkingów w formule koncesji na roboty budowlane (tzw. małe partnerstwo publiczno-prywatne).

W ramach przedsięwzięcia miałoby powstać od jednego do czterech parkingów mieszczących od 600 do w sumie ponad 1,8 tys. aut. Inwestycją zainteresowało się sześć firm: Budimex A, Strabag - Projekt, konsorcjum: NDI SA, Besix Park nv, n.v. Besix s.a. z Belgii, NDI Project Development, Immo Park Gdańsk, Vianini Lavori z Włoch oraz Mostostal Concession.

- Obecnie z wszystkimi zainteresowanymi firmami zostaną przeprowadzone rozmowy. W ich trakcie ustalone zostaną warunki realizacji inwestycji i współpracy z miastem, które później zostaną ogłoszone w formie opisu warunków koncesji. Firmy otrzymają wówczas określony czas na składanie ofert. Planowany termin podpisania umowy to koniec roku 2013 - zapowiada Magdalena Kuczyńska z biura prasowego w gdańskim magistracie.

Przypomnijmy, że Gdańsk jeszcze w 2009 r. ogłosił przetarg na wykonanie trzech parkingów podziemnych (przy Podwalu Przedmiejskim, Podwalu Staromiejskim i pod pl. Kobzdeja), jednak mimo rozmów z poważnymi firmami (Hochtief Polska był wykonawcą m.in. Galerii Bałtyckiej, a Apcoa to jedna z największych firm zarządzających parkingami w Europie), ostatecznie w marcu zeszłego roku inwestorzy się wycofali. Dlaczego? Głównie dlatego, że lokalizacja i realizacja tych trzech parkingów była obligatoryjna.

- Teraz mamy tylko jedną, konieczną do realizacji lokalizację - przy Podwalu Przedmiejskim. Trzy są nieobligatoryjne, do wyboru inwestora: Podwale Staromiejskie, Lastadia, ul. Szymanowskiego. Ponadto negocjacjom może podlegać oddanie przyszłemu koncesjonariuszowi w zarządzanie naziemnej strefy parkowania w określonych granicach. Naszym zdaniem takie zapisy mogą zachęcić poważnych inwestorów - przekonuje Bogna Zuba-Zabielska z Centrum Partnerstwa i Biznesu w gdańskim magistracie.

Wybrany partner będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie, budowę, finansowanie i zarządzanie parkingami prawdopodobnie przez 30 lat. Miejskim wkładem w inwestycję będzie grunt i oddanie części naziemnej strefy parkowania w zarządzanie inwestorowi. Wynagrodzeniem partnera mają być opłaty parkingowe i wynajem powierzchni komercyjnej.

Sama budowa parkingów może potrwać do 3 lat, choć dopuszcza się, że łączny okres realizacji robót budowlanych we wszystkich lokalizacjach nie powinien przekroczyć 5 lat.

Gdyby któryś z inwestorów zdecydował się na budowę wszystkich parkingów, w śródmieściu Gdańska powstałoby ponad 1,8 tys. miejsc parkingowych. Ponieważ budowa jednego miejsca kosztuje przeciętnie od 100 do 120 tys. zł, wartość inwestycji wyniosłaby około 215 mln zł.

Planowana lokalizacja parkingów podziemnych:
- obligatoryjnie przy Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska - 583 miejsc,
- przy Podwalu Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska (między ul. Lawendową, murami obronnymi, ul. Straganiarską i ul. Tobiasza, aż do Targu Rybnego wraz z boiskiem szkolnym) - 593 miejsc,
- parking podziemno-naziemny przy Targu Maślanym zobacz na mapie Gdańska (ul. Lastadia 2) - 419 miejsc,
- parking podziemno-naziemny przy ul. Szymanowskiego 3 zobacz na mapie Gdańska (rejon Strzyży) - 104 miejsca
- lokalizacja rezerwowa, gdyby w pozostałych czterech wystąpiły trudności z realizacją, np. z powodu odkryć archeologicznych, na parking podziemny w rejonie Targu Węglowego zobacz na mapie Gdańska - 162 miejsca.

Opinie (110) 4 zablokowane

  • budowa piętrowych parkingów w centrum (15)

    zwykle zwiększa korki na dojazdach do niego. Jedyny sens tych parkingów to likwidacja analogicznej liczby miejsc parkingowych blokujących miejsce w śródmieściu Gdańska i oczywiście szczelny system egzekwowania opłat. Finansowanie takich działań z pieniędzy publicznych nie jest dobrym pomysłem na ożywienie miasta, które jak na razie dusi się od nadmiaru samochodów.

    • 12 9

    • dusi? (10)

      bez przesady, zeby centrum zylo musza byc parkingi i atrakcyjne uslugi-inaczej ludzie pojada do marketow na przedmiesciach.A srodmiescie bedzie puste

      • 6 5

      • Miasto dla ludzi, nie dla samochodów. (9)

        Ale widzę, że kolega z betonowego środowiska, które uważa, że bez samochodu nie ma ruchu. Doprawdy, dziwi mnie takie myślenie. Przestrzenie bez samochodów są bardziej atrakcyjne czystsze, bezpieczniejsze, cichsze. Jak ktoś zastanawia się pomiędzy centrum handlowym, a śródmieściem, to naprawdę współczuję.

        • 3 7

        • (2)

          samochody sluza ludziom

          • 5 1

          • parkujące samochody nie mają ludzi w środku (1)

            przestrzeń w mieście można wykorzystać bardziej produktywnie niż tworząc w centrum i jego pobliżu miejsca do parkowania samochodów

            • 0 6

            • Dlatego te miejsca sa pod ziemia.Patrz:parkingi w Vienna- ktore maja wyjscia wprost na historyczne place w scislym srodmiesciu

              • 4 0

        • OK, pod warunkiem, że nie kradnie się ludziom pieniądze na urzędnicze wizje.

          • 2 1

        • A to samochody same jeżdżą? (4)

          Słyszałeś jak jakiś ford umawiał się z oplem na wspólny wypad na Główne Miasto? Jesteśmy bardzo rozciągnięta aglomeracją i szczególnie poza godzinami szczytu dojazd samochodem będzie znacząco krótszy niż KM.

          • 6 4

          • jak tak dalej pojdzie
            niedługo będziesz wybierał opla na budynia,
            a forda na szczura

            • 1 0

          • jeżdżą, ale ich użytkownicy nie muszą jeździć jeśli tworzy się im sensowne alternatywy (2)

            jeżeli wszyscy chcą jechać samochodami, miasto stoi w korkach

            • 0 4

            • a dlaczego

              maja nie jezdzic samochodami skoro to wygodne.Wyczuwam ideologie - za komuny samochody miala miec tylko " wadza " a inni mieli jezdzic tramwajami

              • 4 0

            • To kłamstwo, kłamco.

              Nie ma alternatywy dla samochodu. Ponieważ to co proponujesz nie ma jego cech.

              - Komunikacja miejska to poddanie się łasce i niełasce nieswoich decyzji; stanie jak palma na przystanku, podróżowanie z osobnikami najróżniejszych gatunków; nie władasz kierunkiem, terminami, trasą klimą... W ogóle nad niczym nie masz kontroli.

              Rower? Tutaj jakąś władzę masz. Ale wystawianie na pożarcie żywiołom. Ale nie powtarzaj tego za mną. Bo zwolennicy znęcania się nad sobą zaczną mieszać Cię z błotem (to takie dla nich typowe) tylko dlatego że nie chcesz być w ich plemieniu. Oczywiście: "Zachód to, Zachód tamto" Naśladuj Zachód, albo masz coś z ręką. W takiej Holandii mają legalną partię pedofilów... Na pocieszenie: Tak naprawdę, jest na prawo od południka zerowego. Gdyby zbrodnią były niekulturalne wypowiedzi, zwolennicy rowerów nigdy nie odzywaliby się.

              • 3 0

    • racja

      wystarczy popatrzec w sopocie na al. niepodleglosci.

      3markety przy glownej przelotowej ulicy - biedronka+lidl i kilometr kolejny biedronka...

      • 1 0

    • Nie ma czego zwiększać. (2)

      Korki są w bardzo niewielu miejscach, rzadko przekraczają kwadrans i tylko o określonych chwilach. Kierowca nie jest zwykłym podatnikiem. Jest megapodatnikiem. Przy takich świadczeniach, należy mu się w ramach parkingu dywizja mechaników, lakierników i pomywaczy przy każdym miejscu parkingowym.

      Miasto się dusi? Ha. To ja się duszę na wsi. Powietrze jest tam dziwne. Proponujesz przeobrażenie miasta w rozległą wiochę. Zachodnie dziwolągi mają spaczony gust. Pozwalają Ci wybierać jak chcesz żyć. Pod warunkiem, że tak jak oni chcą. Kumasz dowcip? I mają legalną partię pedofilów w bardzo rowerowej Holandii. Chociaż, pewnie połowę członków stanowią infiltrujący agenci z nieprzeciętnym talentem aktorskim...

      Miasto jest nieożywione? Jak na razie, najwięcej mieszkań na sprzedaż jest daleko stąd. I ceny niższe w centrum.

      • 2 2

      • jak masz tyle kasy na płacenie podatków (1)

        wyasygnuj kasę na płacenie za miejsca do parkowania. Jak na razie tworzenie i utrzymanie infrastruktury dla samochodów jest pokrywane tylko w małej części wpływami ze sprzedaży samochodów i paliwa do nich.

        • 0 4

        • gospodarka

          wykorzystuje przede wszystkim transport samochodowy i siec drogowa,kierowcy placa horendalne podatki

          • 1 0

  • Aby taniej, nie muszą znać roboty.

    Potem można się latami sądzić.

    • 2 1

  • kto da więcej

    ten wybuduje

    • 4 0

  • Jeśli zbudują najpier Biedronkę wtedy parking się zapełni.

    • 4 0

  • Jakie zieleńce?!?

    W mieście zieleńce powinny być między budynkami, a nie przy arteriach. Te powinny być zabudowane wysoko. W innym razie mamy szerokie połacie, po co? Tam nawet wypocząć się nie da, jak obok szumi jezdnia. Może pastwisko by zrobić jeszcze...
    Poziom retoryki włodarzy jest z koziej wulki.

    • 7 2

  • pamietam miejscowosc pod londynem - hatfield (2)

    parking park&ride. jedziesz ze swojej wioski, zostawiasz auto za free a po miescie jezdzisz komunikacja miejska. super sprawa :)

    szkoda, ze u nas nie ma takich warunkow...

    • 14 0

      • 2 0

    • warunki są, tylko niektórym wyobraźni nie dostaje

      • 2 0

  • wszystko ładne, piękne ale (3)

    ale.. ile będzie kosztować godzina parkowania? 10?20zł? abonament miesięczny 500?600zł? parking będzie pusty. w Krakowie w centrum coś takiego wybudowali i abonament miesięcy ok 800zł. parking pusty.

    • 9 1

    • (2)

      Nieprawda, często bywam w Krakowie i o ile kiedyś parking stał pusty o tyle teraz z miesiąca na miesiąc liczba parkujących tam wzrasta

      • 4 0

      • jeśli wzrasta, to się w którymś momencie nasyci (1)

        co wtedy proponujesz? Kraków najbardziej zadymionym miastem w Polsce - między innymi przez chorą politykę subsydiowania korzystających z samochodów.

        • 1 1

        • nie

          Powodem sa warunki naturalne polozenia miasta- niecka oraz ogrzewanie piecami starych kamienic

          • 1 0

  • A słyszeliście kto wprowadził na rynek smaczniutką kukurydzę?

    firma z Gdańska :) poszukajcie ns stronie GIS.gov.pl >> publikacje i opracowania >> ostrzeżenia publiczne

    • 4 1

  • To świetnie, że coś się zaczyna dziać w tej sprawie

    Ale czy doczekam się podziemnych parkingów w Gdyni? :P

    • 0 1

  • a w Krakowie (2)

    http ://m.onet.pl/wiadomosci/kraj/krakow,6sryn

    • 0 0

    • no jak do..ali 7 ziko za hoursa to ja pitolę (1)

      nie dziwię się, że nikt nie chce tyle kasy bulić.

      • 2 1

      • w Gdańsku w strefie parkowania godzina kosztuje 3zł. parking podziemny będzie droższy. utrzymanie itd. itp. minimum 7zł za godzine.. bedzie jak w Krakowie.

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane