• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Łostowice w połowie maja. My jechaliśmy już dziś

Krzysztof Koprowski
26 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 

Poznaj nową trasę tramwajową na Łostowice

Przejazd spod Dworca PKP w Gdańsku do pętli na Łostowicach zajmie 19-20 minut. Mieszkańcy pojadą tą trasą w połowie maja.



Za trzy tygodnie, czyli w połowie maja, pasażerowie pojadą nową trasą tramwajową wzdłuż al. Havla do pętli Łostowice Świętokrzyska. Do tego miejsca skrócona zostanie także większość linii autobusowych z tzw. dzielnic południowych.



Tramwaje na nowej, prawie trzykilometrowej linii, pojadą wzdłuż ul. Witosa, a następnie al. Havla. Zatrzymają się na przystankach: Cieszyńskiego, Cebertowicza, Wilanowska, Przemyska, Płocka i na pętli. Dodatkowo tramwaje zatrzymają się w ciągu al. Sikorskiego przed pętlą Chełm Witosa (przez samą pętlę przejadą bez zatrzymania).

- Dziś ruch aut na przecięciu z torami tramwajowymi sterowany jest przez sygnalizację świetlną o stałym cyklu, ale w momencie oddania trasy tramwajowej, pojazd szynowy miał priorytet, dzięki tzw. pętli indukcyjnej - mówi Romuald Nietupski, wiceprezes zarządu Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

Pętla przy ul. Świętokrzyskiej będzie funkcjonować podobnie do tej na Chełmie, czyli przesiadki między tramwajem oraz autobusem będą odbywały się "drzwi w drzwi".

- Na nowej pętli bieg kończyć będą linie tramwajowe 2, 6 oraz 7. Łączna częstotliwość kursowania w godzinach szczytu wyniesie co 3 minuty i 20 sekund. Do pętli skrócona zostanie większość linii autobusowych. Będą one mieć wprawdzie krótsze trasy, ale za to będą kursować częściej. Na Chełmie zawracać będą natomiast tramwaje linii 11 oraz autobusy linii 156 - wylicza Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Czas przejazdu między nową pętlą Łostowice Świętokrzyska a dworcem głównym w godzinach szczytu wyniesie ok. 19 - 20 minut.

Na pętli pojawi się także publiczna toaleta oraz punkt obsługi klienta, gdzie będzie można kupić bilet lub przedłużyć ważność karty miejskiej. Na razie nie planuje się montażu biletomatów. - Za montaż automatów odpowiada prywatna firma i to ona decyduje po uwzględnieniu popytu na tego typu usługi, gdzie pojawią się urządzenia do sprzedaży biletów. W ramach nowej trasy pojawi się na pewno jeden automat, w ciągu ul. Witosa - mówi Zomkowski.

Co jest w stanie zachęcić cię do przesiadki z auta na komunikację miejską?

Dla kierowców i rowerzystów, którzy chcieliby tu zostawić swój pojazd, przygotowano odpowiednio 150 oraz 200 miejsc na parkingu. Wciąż nie wiadomo jednak, czy będzie on w pełni bezpłatny. Na razie urzędnicy zapowiadają obserwacje ruchu w tym rejonie i wykorzystania nowych miejsc postojowych. Bezpieczeństwo postoju ma zapewnić docelowo zainstalowany monitoring miejski.

Niestety, pętla posiada też kilka wad. Najważniejsza z nich, wynikająca z własności gruntów, to okrężna droga z bloków na Oruni Górnej (oficjalne dojście) lub spacer wąskim przesmykiem za ekranem akustycznym (nieoficjalne przejście). Na pętli pojawiły się także ekrany Systemu Informacji Pasażerskiej, lecz w formie monitorów LCD, na których trudno cokolwiek odczytać w słoneczny dzień. Brakuje także chodnika w linii prostej pomiędzy bocznym parkingiem samochodowym a pętlą.

Pętla Łostowice Świętokrzyska będzie przypuszczalnie ostatnią inwestycją w tworzeniu układu szyn dla typowego zawracania pojazdów. Tramwaje na Morenę będą zmieniać kierunek z użyciem tzw. trójkąta torowego lub przy wykorzystaniu tramwajów dwukierunkowych. Być może jeszcze przed jej uruchomieniem, planowanym na 2014 rok, pojawi się w Gdańsku nowy tabor.

- Negocjujemy z jednym z zachodnioeuropejskich miast kupno 16 dwukierunkowych, używanych tramwajów. Będą one, podobnie jak Dortmundy, poddane modernizacji. Jeżeli dojdzie do transakcji, na gdańskich torach pojawią się w 2013-14 roku. Dodatkowo planujemy zakup 4-5 zupełnie nowych tramwajów, także dwukierunkowych - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Przejazd przebudowanym torowiskiem w Brzeźnie i Nowym Porcie.

Przejazd wyremontowanym torowiskiem na terenie Strzyży i Wrzeszcza.

Opinie (161) 8 zablokowanych

  • widzę, że słupy trakcyjne są bardziej "klimatyczne" na łostowicach niż w śródmieściu gdańska:D

    • 7 0

  • a kiedy trasa na Kokoszki ?? (3)

    W latach 70-tych za czasów Towarzysza Gierka w planach była budowa linii tramwajowej wzdłuż trasy W-Z (czyli Armii Krajowej) od centrum w stronę Kokoszek. Czy kiedykolwiek zostanie wybudowana linia tramwajowa w tamtym kierunku ?? Z mojej obserwacji wynika, że nie, gdyż na wysokości C. H. Auchan jezdnie trasy W-Z przebiegają bardzo blisko siebie co wyklucza ułożenie torów w tamtym miejscu. I znów ktoś nie pomyślał, nie zapytał, nie zerknął w stare plany zagospodarowania przestrzennego. A mógłby być piękny i szybki dojazd na górny taras i do portu lotniczego włącznie. Widocznie ktoś nie miał tak rozwiniętej wyobraźni przestrzennej jak w latach 70-tych. Lepiej wydać kosmiczne pieniądze na jakąś Kolej Metropolitalną, która będzie jeździła jakimiś pipidówkami.

    • 10 13

    • Kokoszki mialy kiedys fabryki ktorych juz nie ma

      Nikt tam juz nie dociagnie torow bo nie ma po co.

      • 10 0

    • (1)

      tramwaj i skm ma być na Kokoszki ale z Wrzeszcza. Tory mają iść koło jeziorka koło obwodnicy, tam gdzie były kiedyś stare tory dla pociągów, które zniszczyły Niemiaszki jakoś w czasie wojny chyba...trza trochę się orientować w planowanych inwestycjach a dopiwero potem krytykować...

      • 2 0

      • chyba ruskie

        a nie Niemcy

        • 0 0

  • plusem jest to że to wybudowali

    ale, design woła o pomste do nieba. przecież to wygląda bardzo słabo. tak się teraz nie buduje, no ludzie. co to za barany za to odpowiadają. te kosze na śmieci, te wiesniackie wiaty. ehhhh

    • 2 7

  • niech w końcu postawią biletomat na pętli Zaspa bo w pobliżu nie ma nawet kiosku

    • 5 1

  • A co z 255? (8)

    Wszystko pięknie, autobusy maja skrócone trasy i będą jeździć częściej ale nie wszystkie!!!!! Bo miasto nic nie zrobiło z linią 255 (godziny i częstotliwość pozostanie) i dlatego mieszkańcy Kowal i osiedli dalej położonych nie przesiądą sie do tramwaju!!!! A pisma się pisało do władz i co??? Za przeproszeniem jajco!!!!

    • 4 12

    • Pisz do swojej gminy Kowale. to Kowale a nie Gdańska jak sama nazwa wskazuje (3)

      • 11 2

      • :( (2)

        Ale linia jest miasta i to miasto decyduje o tym czy puści więcej autobusów !!!!

        • 1 14

        • Bzdura,

          To Kowale płacą za liczbę kursów na swoim odcinku.

          • 8 3

        • Pewnie że miasta!

          Ale niby z jakiej paki miasto ma ustalać rozkład tak, żeby pasowało mieszkańcom innej gminy??? Ogarnij się dziewczynko! Chaciałas mieszkać na Kowalach do zażalenia do wójta! Niech wam puści PKS! A od naszej gdańskiej komunikacji wara!!!

          • 7 5

    • nie ta linia nie jest miasta

      to gmina o tym decyduje , bo linia 255 i 256 wyjeżdża poza granicę miasta Gdańska i to gmina dopłaca - linie wykraczające poza Gdańsk obsługuje PKS gdańsk( Kolbudy , Pruszcz , Otomin) a nie ZKM Gdańsk. Ceny biletów tylko ustala ZTM.

      • 11 0

    • jak bedziecie mieli wizy do puszcza wam jakis autobus a tak to lipa.

      • 0 4

    • Mieszkanko Kowal (1)

      mieszkasz na wsi, na wsi płacisz podatki więc udaj się do swojego wójta, żeby dopłacał do twojego dojazdu do innej gminy, czyli do Gdańska.

      • 10 3

      • Kowale należą do gminy KOLBUDY

        droga Pani, proszę się udać do gminy KOLBUDY, której jest Pani mieszkanką i w której płaci Pani podatek PIT.

        • 10 2

  • Pętla (3)

    Gdzie jest ta pętla? Łostowice? No chyba ogłupieliście! To jest Orunia Górna! Mapa wszystko pokazuje -> http://www.gdansk.pl Nazwa jest conajmniej żenująca bo Łostowice to kilka domów na krzyż, a Orunia Górna praktycznie same bloki w których mieszka dwa razy (jak nie więcej) mieszkańców.

    • 6 13

    • Chyba nie masz problemów w życiu

      • 7 6

    • w planach zagospodarowania przestrzennego Zakoniczyn to także Łostowice. (1)

      • 9 6

      • Łostowice to mała pipidówa i tyle. Wiadome jest że cud rada interweniowała w te nazwę, a ci z Chełmu jak zwykle siedzą cicho jak mysz pod miotłą.

        • 2 2

  • No i bardzo dobrze, Gdańsk się rozwija, na peryferie Gdańska można dojechać, co 3-4 minuty (3)

    tramwajem, autobusem. Do wyboru, do koloru. Średni czas oczekiwania w godzinach szczytu komunikacyjnego 1-2 minut (patrz rozkład jazdy autobusów i tramwajów), poza godzinami szczytu 4-5 minut (patrz rozkład jazdy autobusów i tramwajów).
    Natomiast w centrum Gdańska tramwaj nr 3 do Brzeźna (przystanek przy Dworcu PKP Gdańsk Główny jest mniej więcej, co 10 minut, a w praktyce co 15-20 minut
    13:01, 13:21, 13:38, 13:58, 14:08 14:18, 14:28 14:38, 14:48, 14:58
    15:08, 15:18, 15:28, 15:38, 15:48, 15:58 itd.

    Tak samo przystanek tramwajowy Politechnika na Grunwaldzkiej, w kierunku Brzeźno-Nowy Port, tramwaj nr 5 w godzinach szczytu jeździ z częstotliwością, co 10-20 minut:

    13:01, 13:21, 13:41, 13:55, 14:14, 14:22, 14:32, 14:42, 14:52, 15:02, 15:12, 15:22, 15:42, 15:52 itd.

    Jakiś idiota układał ten rozkład jazdy, w tym samym czasie, co 1-2 minut na przystanek podjeżdżają puste tramwaje nr 6, 9, 11 i 12 w kierunku Gdańsk Główny i dalej.
    Na przystanku stoją ludzie i czekają na tramwaj nr 5 w kierunku Brzeźno-Nowy Port. Nikt nie wziął pod uwagę, że na PG jest ponad 20 tys. studentów i prawie 3 tys. pracowników.
    Czy wszyscy mieszkają w centrum Gdańska i na Chełmie?
    Na prawdę trzeba być idiotą, żeby tak zaplanować rozkład jazdy środków komunikacji.
    Dobra, ktoś zaraz napisze, że się czepiam, że przy Operze jest przystanek tramwaju nr 3 w kierunku Brzeźna. Jest, tylko też trzeba czekać 10-20 minut na tramwaj w godzinach szczytu, po pracy.
    W międzyczasie można sobie pooglądać inne tramwaje jeżdżące co 1-2 minuty w kierunku Oliwy, Zaspy, Śródmieścia, Chełmu. Pomimo tego, że są to godziny największego ruchu, największego obciążenia pasażerami te tramwaje są takie puste, można sobie usiąść bo wolnych miejsc jest bardzo dużo.
    Jak przyjedzie tramwaj nr 3 lub 5 to nawet kanary z Renomy nie wsiadają, bo wiedzą, że w tym tłoku i ścisku nie ma szans na sprawdzenie biletów.
    To jednak idiota zajmował się rozkładem jazdy ZTM Gdańsk.

    • 20 5

    • jestem z chełmu i podzielam twoje zdanie ale z jednym się nie zgodzę

      że tramwaje 2,6,11 jeżdżą puste. Na Gdańsk Południe jest ogromna potrzeba na komunikację i nigdy się nie spotkałem z taką sytuacją , żeby tramwaj na Chełm jechał pusty. A co do brzeźna mi się wydaje , że linie nr 3 i 5 wystarczą tyle , że w odpowiedniej częstotliwości.

      • 7 0

    • popieram, zaobserwowałam też coś więcej - Stogi, Brzeźno, Nowy Port - tam puszczane są stare wagony, jakby pasażerowie nie zasługiwali na więcej:)

      • 6 2

    • paranoja!!!!

      Podobno uklada je ktos kto nigdy nie mial o tym zielonego pojecia,nie ma wspolpracy miedzy osobami ktore tam pracuja na to wyglada,mamy ludzi po studiach a wszystko jest na odpierdziel, robi sie wszystkow tym kraju bylejak .....aby bylo.CZY byla jakas jazda probna? Czy ktos cokolwiek w tym kraju sprawdza nie ma osoby ktora by pomimo bledow zweryfikowala to co jest zle? Bo prezciez czlowiek nie jest fenomenalny ale nikomu sie nie chce..a Panowie na stolkach maja mega premie za co ? Tylko o czym my tu mowimy..dopoki Budyn rzadzi bedzie kolesiostwo do konca swiata i jeden dzien dluzej....

      • 0 2

  • Niedoróbki (2)

    Wszystko fajnie ale czas ponarzekać :)

    Tramwaje dwustronne wogule nie nadają się na godziny szczytu, nie da się do nich wsiąśc gdy jest dużo ludzi.
    Wyświetlacze są jakoś tak zaprojektowane że nic na nich nie widać.
    Rozkład jazdy jest zupełnie inny niż ten na rozpisie.
    Na przystanku tramwajowym przy dworcu w stronę wrzeszcza/n.portu przy samych schodach zbiera sie setka kretynów przez których nie mozna przejść w głąb przystanku bo oni sobie muszą stać przy schodach, albo na samym przodzie.

    • 4 5

    • Wracaj do podstawówki

      • 2 2

    • Doczytałem tylko do "wogule". Geniusz potrafi pewnie zrobić błąd w "i".

      • 2 2

  • Stogi

    Wszędzie nowe trasy,remonty a co ze trasą na stogi mamy czekać aż jakaś szyna pęknie i doprowadzi do katastrofy w której zginie kilka osób?Wtedy linia doczeka się remontu?

    • 11 4

  • Na Stogi PESA ale najpierw remont torowiska!!

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane