• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Łostowice w połowie maja. My jechaliśmy już dziś

Krzysztof Koprowski
26 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 

Poznaj nową trasę tramwajową na Łostowice

Przejazd spod Dworca PKP w Gdańsku do pętli na Łostowicach zajmie 19-20 minut. Mieszkańcy pojadą tą trasą w połowie maja.



Za trzy tygodnie, czyli w połowie maja, pasażerowie pojadą nową trasą tramwajową wzdłuż al. Havla do pętli Łostowice Świętokrzyska. Do tego miejsca skrócona zostanie także większość linii autobusowych z tzw. dzielnic południowych.



Tramwaje na nowej, prawie trzykilometrowej linii, pojadą wzdłuż ul. Witosa, a następnie al. Havla. Zatrzymają się na przystankach: Cieszyńskiego, Cebertowicza, Wilanowska, Przemyska, Płocka i na pętli. Dodatkowo tramwaje zatrzymają się w ciągu al. Sikorskiego przed pętlą Chełm Witosa (przez samą pętlę przejadą bez zatrzymania).

- Dziś ruch aut na przecięciu z torami tramwajowymi sterowany jest przez sygnalizację świetlną o stałym cyklu, ale w momencie oddania trasy tramwajowej, pojazd szynowy miał priorytet, dzięki tzw. pętli indukcyjnej - mówi Romuald Nietupski, wiceprezes zarządu Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

Pętla przy ul. Świętokrzyskiej będzie funkcjonować podobnie do tej na Chełmie, czyli przesiadki między tramwajem oraz autobusem będą odbywały się "drzwi w drzwi".

- Na nowej pętli bieg kończyć będą linie tramwajowe 2, 6 oraz 7. Łączna częstotliwość kursowania w godzinach szczytu wyniesie co 3 minuty i 20 sekund. Do pętli skrócona zostanie większość linii autobusowych. Będą one mieć wprawdzie krótsze trasy, ale za to będą kursować częściej. Na Chełmie zawracać będą natomiast tramwaje linii 11 oraz autobusy linii 156 - wylicza Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Czas przejazdu między nową pętlą Łostowice Świętokrzyska a dworcem głównym w godzinach szczytu wyniesie ok. 19 - 20 minut.

Na pętli pojawi się także publiczna toaleta oraz punkt obsługi klienta, gdzie będzie można kupić bilet lub przedłużyć ważność karty miejskiej. Na razie nie planuje się montażu biletomatów. - Za montaż automatów odpowiada prywatna firma i to ona decyduje po uwzględnieniu popytu na tego typu usługi, gdzie pojawią się urządzenia do sprzedaży biletów. W ramach nowej trasy pojawi się na pewno jeden automat, w ciągu ul. Witosa - mówi Zomkowski.

Co jest w stanie zachęcić cię do przesiadki z auta na komunikację miejską?

Dla kierowców i rowerzystów, którzy chcieliby tu zostawić swój pojazd, przygotowano odpowiednio 150 oraz 200 miejsc na parkingu. Wciąż nie wiadomo jednak, czy będzie on w pełni bezpłatny. Na razie urzędnicy zapowiadają obserwacje ruchu w tym rejonie i wykorzystania nowych miejsc postojowych. Bezpieczeństwo postoju ma zapewnić docelowo zainstalowany monitoring miejski.

Niestety, pętla posiada też kilka wad. Najważniejsza z nich, wynikająca z własności gruntów, to okrężna droga z bloków na Oruni Górnej (oficjalne dojście) lub spacer wąskim przesmykiem za ekranem akustycznym (nieoficjalne przejście). Na pętli pojawiły się także ekrany Systemu Informacji Pasażerskiej, lecz w formie monitorów LCD, na których trudno cokolwiek odczytać w słoneczny dzień. Brakuje także chodnika w linii prostej pomiędzy bocznym parkingiem samochodowym a pętlą.

Pętla Łostowice Świętokrzyska będzie przypuszczalnie ostatnią inwestycją w tworzeniu układu szyn dla typowego zawracania pojazdów. Tramwaje na Morenę będą zmieniać kierunek z użyciem tzw. trójkąta torowego lub przy wykorzystaniu tramwajów dwukierunkowych. Być może jeszcze przed jej uruchomieniem, planowanym na 2014 rok, pojawi się w Gdańsku nowy tabor.

- Negocjujemy z jednym z zachodnioeuropejskich miast kupno 16 dwukierunkowych, używanych tramwajów. Będą one, podobnie jak Dortmundy, poddane modernizacji. Jeżeli dojdzie do transakcji, na gdańskich torach pojawią się w 2013-14 roku. Dodatkowo planujemy zakup 4-5 zupełnie nowych tramwajów, także dwukierunkowych - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Przejazd przebudowanym torowiskiem w Brzeźnie i Nowym Porcie.

Przejazd wyremontowanym torowiskiem na terenie Strzyży i Wrzeszcza.

Opinie (161) 8 zablokowanych

  • Fatalnie zlokalizowana pętla!

    Od dawna pisałem i nie zmieniłem zdania, że tę pętlę źle zlokalizowano. Nie było potrzeby, żeby przerzucać ją na drugą stronę ul. Świętokrzyskiej, ten błąd powoduje kolizję ruchu samochodowego z wszystkimi tramwajami tam docierającymi. Tłumaczenie, że będzie kontynuowana dalsza budowa torów tramwajowych w kierunku południowo-zachodnim niczego nie zmienia, bo dalej ma docierać mniej linii tramwajowych (jedna?) i tylko tyle krzyżowałoby się z ruchem
    samochodowym.

    • 1 1

  • Parking rowerowy na nowej pętli to lipa

    Nowa Pętla znalazła się na trasie mojej krótkiej przejażdżki rowerowej. Oglądałem też znajudjący się na niej parking rowerowy Bike and Ride i mam pytanie dlaczego on jest zamknięty na klucz i czy wogule go otworzą. Po drugie dlaczego jest on zadaszony częściowo a nie w całośći , to kpina jakaś jest zadaszenie dla wybrańców czy co. Po trzecie kto będzie z niego korzystał , bo jak w radiu Gdańsk mówili że będzie np. z Zakoniczyna podjechać do nowej pętli , pytanie tylko jak ruchliwą Świętokrzyską , gdzie jedzie samochód za samochodem , a z Mojego Marzenia jak po dziurawym polnym dukcie , który po deszczu napewno zamieni się w bagno. Ludzie przed wybudowaniem tego parkingu powninniście zrobić najpierw ścieżki rowerowe na Świętokrzyskiej i do Mojego Marzenia. Tylko od strony Oruni Górnej wyasfaltowano ciąg pieszo - rowerowy i to wszystko , poza oczywiście super ścieżką na Al. Havla

    • 0 0

  • takie bubla jak ta linia dawno nie widziałem. 15km/h, co chwile postój (czerwone) no i fatalnie wykonane torowisko

    tak rzuca że trzeba się trzymać żeby nie wypaść z siedzenia. dramat!!!!

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane