• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Łostowice w połowie maja. My jechaliśmy już dziś

Krzysztof Koprowski
26 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 

Poznaj nową trasę tramwajową na Łostowice

Przejazd spod Dworca PKP w Gdańsku do pętli na Łostowicach zajmie 19-20 minut. Mieszkańcy pojadą tą trasą w połowie maja.



Za trzy tygodnie, czyli w połowie maja, pasażerowie pojadą nową trasą tramwajową wzdłuż al. Havla do pętli Łostowice Świętokrzyska. Do tego miejsca skrócona zostanie także większość linii autobusowych z tzw. dzielnic południowych.



Tramwaje na nowej, prawie trzykilometrowej linii, pojadą wzdłuż ul. Witosa, a następnie al. Havla. Zatrzymają się na przystankach: Cieszyńskiego, Cebertowicza, Wilanowska, Przemyska, Płocka i na pętli. Dodatkowo tramwaje zatrzymają się w ciągu al. Sikorskiego przed pętlą Chełm Witosa (przez samą pętlę przejadą bez zatrzymania).

- Dziś ruch aut na przecięciu z torami tramwajowymi sterowany jest przez sygnalizację świetlną o stałym cyklu, ale w momencie oddania trasy tramwajowej, pojazd szynowy miał priorytet, dzięki tzw. pętli indukcyjnej - mówi Romuald Nietupski, wiceprezes zarządu Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

Pętla przy ul. Świętokrzyskiej będzie funkcjonować podobnie do tej na Chełmie, czyli przesiadki między tramwajem oraz autobusem będą odbywały się "drzwi w drzwi".

- Na nowej pętli bieg kończyć będą linie tramwajowe 2, 6 oraz 7. Łączna częstotliwość kursowania w godzinach szczytu wyniesie co 3 minuty i 20 sekund. Do pętli skrócona zostanie większość linii autobusowych. Będą one mieć wprawdzie krótsze trasy, ale za to będą kursować częściej. Na Chełmie zawracać będą natomiast tramwaje linii 11 oraz autobusy linii 156 - wylicza Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Czas przejazdu między nową pętlą Łostowice Świętokrzyska a dworcem głównym w godzinach szczytu wyniesie ok. 19 - 20 minut.

Na pętli pojawi się także publiczna toaleta oraz punkt obsługi klienta, gdzie będzie można kupić bilet lub przedłużyć ważność karty miejskiej. Na razie nie planuje się montażu biletomatów. - Za montaż automatów odpowiada prywatna firma i to ona decyduje po uwzględnieniu popytu na tego typu usługi, gdzie pojawią się urządzenia do sprzedaży biletów. W ramach nowej trasy pojawi się na pewno jeden automat, w ciągu ul. Witosa - mówi Zomkowski.

Co jest w stanie zachęcić cię do przesiadki z auta na komunikację miejską?

Dla kierowców i rowerzystów, którzy chcieliby tu zostawić swój pojazd, przygotowano odpowiednio 150 oraz 200 miejsc na parkingu. Wciąż nie wiadomo jednak, czy będzie on w pełni bezpłatny. Na razie urzędnicy zapowiadają obserwacje ruchu w tym rejonie i wykorzystania nowych miejsc postojowych. Bezpieczeństwo postoju ma zapewnić docelowo zainstalowany monitoring miejski.

Niestety, pętla posiada też kilka wad. Najważniejsza z nich, wynikająca z własności gruntów, to okrężna droga z bloków na Oruni Górnej (oficjalne dojście) lub spacer wąskim przesmykiem za ekranem akustycznym (nieoficjalne przejście). Na pętli pojawiły się także ekrany Systemu Informacji Pasażerskiej, lecz w formie monitorów LCD, na których trudno cokolwiek odczytać w słoneczny dzień. Brakuje także chodnika w linii prostej pomiędzy bocznym parkingiem samochodowym a pętlą.

Pętla Łostowice Świętokrzyska będzie przypuszczalnie ostatnią inwestycją w tworzeniu układu szyn dla typowego zawracania pojazdów. Tramwaje na Morenę będą zmieniać kierunek z użyciem tzw. trójkąta torowego lub przy wykorzystaniu tramwajów dwukierunkowych. Być może jeszcze przed jej uruchomieniem, planowanym na 2014 rok, pojawi się w Gdańsku nowy tabor.

- Negocjujemy z jednym z zachodnioeuropejskich miast kupno 16 dwukierunkowych, używanych tramwajów. Będą one, podobnie jak Dortmundy, poddane modernizacji. Jeżeli dojdzie do transakcji, na gdańskich torach pojawią się w 2013-14 roku. Dodatkowo planujemy zakup 4-5 zupełnie nowych tramwajów, także dwukierunkowych - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Przejazd przebudowanym torowiskiem w Brzeźnie i Nowym Porcie.

Przejazd wyremontowanym torowiskiem na terenie Strzyży i Wrzeszcza.

Opinie (161) 8 zablokowanych

  • Ekran Systemu Informacji Pasażerskiej nie będzie czytelny w słoneczny dzień. (3)

    No bo jaki LED będzie czytelny?...ekrany diodowe i po kłopocie

    • 2 0

    • Ja pie..ole! Niedouki jedne!!! (1)

      Ekran LED to właśnie ekran diodowy!!! (Light Emitting Diode)
      I nauczcie się do jasnej cholery, że "na prawdę" się pisze ŁĄCZNIE! Naprawdę!!!

      • 3 2

      • bez jaj kolego

        tutaj na wiacie jest monitor LCD LED a nie panel LED.....czyli takie, jak reklamy na mieście czy panele LED na PGE tzw telebimy...Panele diodowe, choć to mało profesjonalne określenie.

        • 1 0

    • Czemu nie skorzystasz z rozkładu papierowego. Usunęli?

      Jest niezawodny.

      • 1 0

  • Przyjemnie ogląda się z Niemiec rozwój Gdańska (2)

    Jeszcze tylko to samo zrobić z kolejna podmiejska. Nie piszę z SKM. Ta firmę należałoby rozwiązać i powołać nową. Nowe perony, nowe tory, nowe składy np Bombardiera pietrowe puścic. Wiele osób jedzie z Gdańska do Gdyni czy Sopotu to po co maja na dole zajmować miejsce dla kogoś, kto podjeżdża 2 przystanki.

    • 78 6

    • bydło i tak stało by przy drzwiach (1)

      w autobusie nie chce się ludziom na przegub pójść, a co dopiero na piętro..

      • 10 1

      • z przegubu nie ma widoków jak z piętra

        • 2 0

  • A kto wie, dlaczego (1)

    te nowe tramwaje są takie wąskie? Stare Konstale były szersze, a jak byłem ostatnio w Goteborgu, zauważyłem że tamtejsze tramwaje są w ogóle dwa razy szersze niż Pesy. Więc dużo pojemniejsze...

    • 1 7

    • to się tam przeprowadź....debilne gadanie

      • 2 3

  • No i bardzo dobrze, Gdańsk się rozwija, na peryferie Gdańska można dojechać, co 3-4 minuty (3)

    tramwajem, autobusem. Do wyboru, do koloru. Średni czas oczekiwania w godzinach szczytu komunikacyjnego 1-2 minut (patrz rozkład jazdy autobusów i tramwajów), poza godzinami szczytu 4-5 minut (patrz rozkład jazdy autobusów i tramwajów).
    Natomiast w centrum Gdańska tramwaj nr 3 do Brzeźna (przystanek przy Dworcu PKP Gdańsk Główny jest mniej więcej, co 10 minut, a w praktyce co 15-20 minut
    13:01, 13:21, 13:38, 13:58, 14:08 14:18, 14:28 14:38, 14:48, 14:58
    15:08, 15:18, 15:28, 15:38, 15:48, 15:58 itd.

    Tak samo przystanek tramwajowy Politechnika na Grunwaldzkiej, w kierunku Brzeźno-Nowy Port, tramwaj nr 5 w godzinach szczytu jeździ z częstotliwością, co 10-20 minut:

    13:01, 13:21, 13:41, 13:55, 14:14, 14:22, 14:32, 14:42, 14:52, 15:02, 15:12, 15:22, 15:42, 15:52 itd.

    Jakiś idiota układał ten rozkład jazdy, w tym samym czasie, co 1-2 minut na przystanek podjeżdżają puste tramwaje nr 6, 9, 11 i 12 w kierunku Gdańsk Główny i dalej.
    Na przystanku stoją ludzie i czekają na tramwaj nr 5 w kierunku Brzeźno-Nowy Port. Nikt nie wziął pod uwagę, że na PG jest ponad 20 tys. studentów i prawie 3 tys. pracowników.
    Czy wszyscy mieszkają w centrum Gdańska i na Chełmie?
    Na prawdę trzeba być idiotą, żeby tak zaplanować rozkład jazdy środków komunikacji.
    Dobra, ktoś zaraz napisze, że się czepiam, że przy Operze jest przystanek tramwaju nr 3 w kierunku Brzeźna. Jest, tylko też trzeba czekać 10-20 minut na tramwaj w godzinach szczytu, po pracy.
    W międzyczasie można sobie pooglądać inne tramwaje jeżdżące co 1-2 minuty w kierunku Oliwy, Zaspy, Śródmieścia, Chełmu. Pomimo tego, że są to godziny największego ruchu, największego obciążenia pasażerami te tramwaje są takie puste, można sobie usiąść bo wolnych miejsc jest bardzo dużo.
    Jak przyjedzie tramwaj nr 3 lub 5 to nawet kanary z Renomy nie wsiadają, bo wiedzą, że w tym tłoku i ścisku nie ma szans na sprawdzenie biletów.
    To jednak idiota zajmował się rozkładem jazdy ZTM Gdańsk.

    • 20 5

    • paranoja!!!!

      Podobno uklada je ktos kto nigdy nie mial o tym zielonego pojecia,nie ma wspolpracy miedzy osobami ktore tam pracuja na to wyglada,mamy ludzi po studiach a wszystko jest na odpierdziel, robi sie wszystkow tym kraju bylejak .....aby bylo.CZY byla jakas jazda probna? Czy ktos cokolwiek w tym kraju sprawdza nie ma osoby ktora by pomimo bledow zweryfikowala to co jest zle? Bo prezciez czlowiek nie jest fenomenalny ale nikomu sie nie chce..a Panowie na stolkach maja mega premie za co ? Tylko o czym my tu mowimy..dopoki Budyn rzadzi bedzie kolesiostwo do konca swiata i jeden dzien dluzej....

      • 0 2

    • popieram, zaobserwowałam też coś więcej - Stogi, Brzeźno, Nowy Port - tam puszczane są stare wagony, jakby pasażerowie nie zasługiwali na więcej:)

      • 6 2

    • jestem z chełmu i podzielam twoje zdanie ale z jednym się nie zgodzę

      że tramwaje 2,6,11 jeżdżą puste. Na Gdańsk Południe jest ogromna potrzeba na komunikację i nigdy się nie spotkałem z taką sytuacją , żeby tramwaj na Chełm jechał pusty. A co do brzeźna mi się wydaje , że linie nr 3 i 5 wystarczą tyle , że w odpowiedniej częstotliwości.

      • 7 0

  • Pętla (3)

    Gdzie jest ta pętla? Łostowice? No chyba ogłupieliście! To jest Orunia Górna! Mapa wszystko pokazuje -> http://www.gdansk.pl Nazwa jest conajmniej żenująca bo Łostowice to kilka domów na krzyż, a Orunia Górna praktycznie same bloki w których mieszka dwa razy (jak nie więcej) mieszkańców.

    • 6 13

    • w planach zagospodarowania przestrzennego Zakoniczyn to także Łostowice. (1)

      • 9 6

      • Łostowice to mała pipidówa i tyle. Wiadome jest że cud rada interweniowała w te nazwę, a ci z Chełmu jak zwykle siedzą cicho jak mysz pod miotłą.

        • 2 2

    • Chyba nie masz problemów w życiu

      • 7 6

  • LCD (7)

    "Ekran Systemu Informacji Pasażerskiej nie będzie czytelny w słoneczny dzień. "
    Znowu .... kto to projektuje?

    • 203 5

    • bo to zwykłe LCD

      a nie LEDowe ;/
      i dlatego słabo są widoczne w słońcu, podobnie jest z tanimi laptopami

      • 2 0

    • Własnie tak się zastanawiam czy istnieją ekrany wykonane w technologii e-ink, które można wpiąć pod komputer (3)

      E-ink najnowszej generacji obsługuje bodaj 16 odcieni szarości, a do wyświetlania informacji tekstowych to chyba by wystarczył?

      • 18 2

      • a jak mądralo czytałbyś informacje w nocy?

        • 0 4

      • Pewnie są (1)

        Ale tak naprawdę starczyłby jakiś ekran o bardzo dużym kontraście. Mogłby być czarno-biały. Już te mechaniczne informatory sprzed dziesięcioleci byłyby lepsze.

        • 20 0

        • Nie da nic kontrast kolorów, chodzi o padanie światła na ekran co stwarza zjawisko odbicia.

          Przydałby się ekran LED z dużymi diodami.

          • 10 1

    • Jakby nie mogli zrobić diodowych... które pokazują info na takiej zasadzie jak w tramwajach są wyświetlacze, albo na peronach skm

      • 5 2

    • 100% cena projektuje wszystko w Polsce.

      • 32 1

  • Miałem nadzieję, że to już od początku maja (2)

    Trudno, jakoś te 3 tygodnie wytrzymam. Ekrany LCD może nie będą złe, jeśli będą pod dużą wiatą, osłonięte od słońca. Natomiast plany kupna dalszego złomu dwukierunkowego wołają o pomstę do nieba! Dortmundy to nie są tramwaje niskopodłogowe, są skrajnie niewygodne, ciężko się do nich wsiada, ciężko wysiada, w środku jest ciasno, trudno przejść w inne miejsce, nie ma się czego chwycić pasażerom stojącym. Drzwi z drugiej strony po prostu zajmują miejsce, które można było wykorzystać na siedzenia. Rozumiem, że to badziewie jest tanie, ale już go wystarczy. Lepsza jedna Pesa czy Solaris (tramwaj) niż 20 N8C z odzysku, tzn. ze złomu. Te 4-5 nowych dwukierunkowych tylko pod warunkiem, że będą jeździć tylko na Morenę, a Dortmundy się zezłomuje. Inaczej to kupno jest bez sensu. Tramwaj dwukierunkowy na dwunitkowych torach nie ma racji bytu!

    • 6 4

    • Wal te ekrany i korzystaj z normalnych rozkładów. To takie tabelki za plastikową szybą.

      Używano ich od pokoleń i zawsze się sprawdzały. Te ekrany to nic dobrego: Zmarnowane zdrowie psychiczne, pieniądze, energia, czas materiały. Normalny rozkład jazdy jest niezastąpiony.

      • 2 0

    • nie rozumiem jak budyń mógł zaprojektować tak wąskie przejście w dortmundach?

      • 0 1

  • Dawajcie tu jakieś mapy. Bez tego artykuły o komunikacji miejskiej są jak lotniskowce bez samolotów. (1)

    O!

    • 54 1

    • Poszerzali ulicę na łódzkiej bo ktoś spartaczył ;]

      będą poszerzali parking bo ktoś wolał więcej trawy niż więcej parkingu :]

      pozdrowienia dla (nie)myślących!

      • 2 2

  • A co z 255? (8)

    Wszystko pięknie, autobusy maja skrócone trasy i będą jeździć częściej ale nie wszystkie!!!!! Bo miasto nic nie zrobiło z linią 255 (godziny i częstotliwość pozostanie) i dlatego mieszkańcy Kowal i osiedli dalej położonych nie przesiądą sie do tramwaju!!!! A pisma się pisało do władz i co??? Za przeproszeniem jajco!!!!

    • 4 12

    • Pisz do swojej gminy Kowale. to Kowale a nie Gdańska jak sama nazwa wskazuje (3)

      • 11 2

      • :( (2)

        Ale linia jest miasta i to miasto decyduje o tym czy puści więcej autobusów !!!!

        • 1 14

        • Pewnie że miasta!

          Ale niby z jakiej paki miasto ma ustalać rozkład tak, żeby pasowało mieszkańcom innej gminy??? Ogarnij się dziewczynko! Chaciałas mieszkać na Kowalach do zażalenia do wójta! Niech wam puści PKS! A od naszej gdańskiej komunikacji wara!!!

          • 7 5

        • Bzdura,

          To Kowale płacą za liczbę kursów na swoim odcinku.

          • 8 3

    • Mieszkanko Kowal (1)

      mieszkasz na wsi, na wsi płacisz podatki więc udaj się do swojego wójta, żeby dopłacał do twojego dojazdu do innej gminy, czyli do Gdańska.

      • 10 3

      • Kowale należą do gminy KOLBUDY

        droga Pani, proszę się udać do gminy KOLBUDY, której jest Pani mieszkanką i w której płaci Pani podatek PIT.

        • 10 2

    • jak bedziecie mieli wizy do puszcza wam jakis autobus a tak to lipa.

      • 0 4

    • nie ta linia nie jest miasta

      to gmina o tym decyduje , bo linia 255 i 256 wyjeżdża poza granicę miasta Gdańska i to gmina dopłaca - linie wykraczające poza Gdańsk obsługuje PKS gdańsk( Kolbudy , Pruszcz , Otomin) a nie ZKM Gdańsk. Ceny biletów tylko ustala ZTM.

      • 11 0

  • Dowcip redaktora (2)

    "przesiadki między tramwajem oraz autobusem będą odbywały się "drzwi w drzwi"

    Haha! Ciekawe czy piszący próbował przesiasc sie na Chełmie? Jesli ucieczki autobusów w szczycie są zrozumiałe(zaraz bedzie nastepny), to poza szczytem szlag człowieka bierze jak autobus odjezdza w momencie wjazdu tramwaju na petle (wczesnie jest juz widoczny przed swiatłami). No i czekanko 20 minut na nastepny.
    Tak wyglada na codzień przesiadka "drzwi w drzwi"

    • 43 5

    • "drzwi w drzwi" znaczy nie mniej, nie więcej jak to, ża na tym samy przystanku z prawej strony (1)

      będziesz miał podstawiony autobus a z lewej tramwaj.Inną rzeczą jest, czy zsynchronizują rozkłady jazdy.

      • 5 0

      • raczej czy kierowcy/motorniczy zsynchronizuja swoje pedaly gazu i hamulca bo rozklad to male znaczenie ma iestety

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane