- 1 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (64 opinie)
- 2 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (83 opinie)
- 3 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (130 opinii)
- 4 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (119 opinii)
- 5 Remont przed budową Drogi Zielonej (162 opinie)
- 6 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (285 opinii)
Tramwaj w przedwojennych barwach na torach
Od poniedziałku na gdańskich torowiskach można zobaczyć tramwaj typu N8C w przedwojennych barwach. To jeden z 16 pojazdów sprowadzonych z Kassel i poddanych modernizacji. Jego wygląd oraz wystrój wnętrza inspirowany jest twórczością Güntera Grassa.
- W tramwaju znajdziemy fragmenty książek pisarza, grafiki przedstawiające postacie z jego powieści, a na suficie możemy prześledzić oś życia Grassa - wylicza Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
Jak informują urzędnicy, pomysł na tramwaj pojawił się w momencie śmierci noblisty.
Czytaj też: Günter Grass przysiadł obok Oskara Matzeratha na pl. Wybickiego
Poza zmianami kosmetycznymi, nie różni się on jednak od pozostałych 16 pojazdów sprowadzonych z Kassel i zmodernizowanych w wielkopolskim Modertransie (tramwaj Grassa jest 99. pojazdem zmodernizowanych w historii tego przedsiębiorstwa). Wmontowano więc człon niskopodłogowy, zainstalowano nowe siedziska, oświetlenie oraz klimatyzację wnętrza pasażerskiego, czego nie posiadały zmodernizowane tramwaje sprowadzane z Dortmundu. Utrzymana została także nadal możliwość jazdy dwukierunkowej.
Obecnie w Gdańsku znajdują się już wszystkie pojazdy zamówione z Kassel. "Grassowski" tramwaj dotarł jako 14. w kolejności dostaw, nocą z 19 na 20 lipca br., a rozładunek ostatniego tramwaju (we współczesnym gdańskim malowaniu) odbył się w połowie sierpnia br.
Umowa na sprowadzenie tramwajów z Niemiec została podpisana w 2014 r. Całkowity koszt zakupu wszystkich "Kasselczyków" wyniósł 672 tys. euro, czyli ok. 1/3 ceny jednego fabrycznie nowego tramwaju dwukierunkowego. Koszt modernizacji w Modertransie jednego tramwaju to natomiast 1,146 mln zł.
Kasselskie tramwaje zostały wyprodukowane w 1981 r. przez nieistniejącą już firmę Duewag (do 1981 r. obowiązywała pisownia przedsiębiorstwa jako "Düwag") z Düsseldorfu, która została przejęta pod koniec lat 90. w całości przez koncern Siemensa i przekształcona w zakład budowy pociągów.
Tramwaje N8C powstawały w latach 1978-86. Łącznie na rynek wprowadzono 76 pojazdów tego typu, w tym 54 dla Dortmundu (Gdańsk kupił 46 tramwajów z tego miasta za kwotę ok. 1,4 mln euro; jeden tramwaj pozostał w Dortmundzie, resztę zezłomowano) oraz 22 dla Kassel (Kassel pozostawił sobie pojazdy z rocznika 1986).
- N8C to najlepszy z modeli dostępnych na rynku pojazdów używanych. Choć ma swoje lata, jest po prostu niezawodny. I dlatego wcale nie było łatwo zdobyć Duewagi - zarówno te z Dortmundu, jak i potem te z Kassel. Chrapkę na nie miało wiele miast. Po modernizacji niemieckie pojazdy posłużą gdańszczanom jeszcze długie lata - przekonuje Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Rozładunek pierwszego tramwaju sprowadzonego z Kassel w marcu br.
Miejsca
Opinie (178) ponad 20 zablokowanych
-
2015-10-19 21:22
Nie rozumiem tej chorej fascynacji wolnym miastem..przypominam,że Polacy walczyli o polski Gdańsk (7)
- 45 37
-
2015-10-19 21:35
Ale ostatecznie dzieła dokonała Armia Czerwona. (1)
- 13 0
-
2015-10-19 22:55
Mścili się za zbrodnie danzigerów w Rosji. Warte siebie hordy dzikusów.
- 8 2
-
2015-10-19 22:00
Tylko, że Polski Gdańsk to było może 10%
- 11 11
-
2015-10-19 22:01
To przedłużenie przedwojennej propagandy. Wtedy Niemcy ładowali w (2)
ciężkie pieniądze w przekonanie, że to jakieś wielkie i wpływowe pragermańskie osiedle. Tymczasem przed wojną był tak prowincjonalny, że nawet Szczecin uważano za dużo ważniejszy.
- 10 11
-
2015-10-20 08:09
niestety, ale lata zaborów doprowadziły do upadku miasta (1)
dopóki Gdańsk był w polskich rękach, to mimo że większość stanowili Niemcy, to kwitł...
- 4 4
-
2015-10-20 21:51
Handel z Polską w obrębie jednego państwa przynosił zyski.
Handel się skończył, nastali Niemcy i dobrobyt się skończył.
- 0 0
-
2015-10-19 23:23
Dziadzie skad Ty pochodzisz ???
- 4 5
-
2015-10-19 21:22
Artykuł pisany na kolanie
Podpis pod zdjęciem z ulicy Nowe Ogrody raczej nie odzwierciedla tego co jest na zdjęciu.No chyba,że ten"tramwaj po lewej we współczesnych gdańskich kolorach"stoi na chodniku pod szpitalem i obiektyw go nie objął...
- 7 5
-
2015-10-19 21:37
Lepsze tramwaje z Niemiec niż modernizacja badziewia z Chorzowa. Nie zmienia to faktu, że lepiej zamiast ECS było trzeba kupić nowe tramwaje.
- 29 16
-
2015-10-19 21:38
Lakiernia
Ciekawe czy był malowany w lakierni która nie dostała jeszcze pozwolenia na budowę.
- 16 7
-
2015-10-19 21:39
Ciągle narzekacie ale i tak Gdańsk ma jeden z lepszych taborów w Polsce... (1)
Zobaczcie sobie na inne miasta jaki tam złomowiec jeździ po torach.
- 47 9
-
2015-10-19 22:17
Nie jeden z najlepszych tyko najlepszy
- 8 4
-
2015-10-19 21:39
N8C niezawodny ? (2)
czlowieku cos Ty bral, domestos ?
- 31 10
-
2015-10-19 23:07
Wlasnie nic nie brał ;)
- 2 1
-
2015-10-20 02:24
...wstrzykiwał maryśke pewnie
- 1 1
-
2015-10-19 21:52
Proponuję przemalować jeszcze SKM-ki (2)
na kolory Deutsche Bahn...
- 26 22
-
2015-10-19 21:56
(1)
SKM ma kolory szwedzkie. To nie żart.
- 8 2
-
2015-10-20 07:38
ukraińskie
tfu!
- 2 1
-
2015-10-19 21:54
brawo
macie za dużo kasy to na pitoly wydajecie. a może rzut oka w przyszlosc?
świat idzie do przodu, tylko u nas prehistoria....- 8 11
-
2015-10-19 22:00
Jestem daltonistą
wiem, że światło czerwone na górze a zielone na dole.
- 3 4
-
2015-10-19 22:18
A w Dortmund nie jeżdżą tramwaje
Nie wiem, jak to ugryźć
U-ban ' y w niczym nie przypominają hehehhe- 4 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.