• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje zbyt drogie, unieważniono przetarg

Michał Brancewicz
12 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Na razie nie wiadomo, kto dostarczy nowe tramwaje dla Gdańska. Przetarg na dostawę pojazdów Solaris Tramino i Jazz Duo został unieważniony ze względu na zbyt wysoką cenę. Na razie nie wiadomo, kto dostarczy nowe tramwaje dla Gdańska. Przetarg na dostawę pojazdów Solaris Tramino i Jazz Duo został unieważniony ze względu na zbyt wysoką cenę.

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zdecydowała się unieważnić przetarg na zakup 15 tramwajów. Powód? Obie oferty okazały się zbyt drogie. Postępowanie zostanie ponownie ogłoszone w ciągu dwóch tygodni.



Co powinno być głównym kryterium wyboru nowych tramwajów?

Pierwsze od dawna duże zamówienie na tramwaje dla Gdańska nie wzbudziło dużego zainteresowania wśród producentów. Do walki o kontrakt stanęły zaledwie dwie firmy. Tańszą ofertę złożyła bydgoska Pesa, która za 15 egzemplarzy Jazz Duo wraz ze specjalistycznym wyposażeniem oraz pakietami naprawczymi i eksploatacyjnymi zażyczyła sobie ok. 143,878 mln zł. Z kolei propozycja dostarczenia tramwajów Tramino przez konsorcjum firm: Stadler Polska (Siedlce) - Solaris Bus & Coach - Solaris Tram opiewała na kwotę ok. 144,515 mln zł.

Po otwarciu kopert okazało się, że obie oferty są o ok. 5,5 - 6 mln zł wyższe, niż zakładał zamawiający. Ta różnica była nie do przeskoczenia, dlatego spółka GAiT zdecydowała się unieważnić przetarg.

- W ciągu dwóch tygodni rozpiszemy nowy przetarg na dostawę tramwajów dla Gdańska. Nie ulegnie zmianie kwota zamówienia, ani termin dostarczenia pojazdów. Zostanie natomiast poprawiona specyfikacja - mówi Maciej Lisicki, prezes GAiT.
SIWZ zostanie uzupełniony m.in. o zagadnienia, które pojawiały się w pytaniach zadawanych przez potencjalnych oferentów w trakcie trwania postępowania. Kryterium oceny ofert nie będzie już czas gwarancji, który zostanie narzucony przez GAiT (dłuższy niż standardowy). Zniknie też zapis o wyposażeniu pojazdów w system antykolizyjny.

Przypomnijmy, miasto chce kupić 15 dwukierunkowych tramwajów, które będą całkowicie niskopodłogowe, w pełni klimatyzowane oraz wyposażone w system informacji pasażerskiej i monitoring, a także gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Pojazdy mają być nie dłuższe niż 32,5 m, a fotele mogą być ustawione wyłącznie przodem lub tyłem do kierunku jazdy (nie pod skosem, jak to było w Pesach Swing).

Nowe tramwaje mają pojawiać się w Gdańsku w ciągu 1,5 roku od momentu uzyskania przez GAiT dofinansowania unijnego.

O autorze

autor

Michał Brancewicz

Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.

Opinie (101) 4 zablokowane

  • A artykuł czytałeś?

    • 4 1

  • Przed ogłoszeniem jakiekolwiek przetargu należy zorientować się w cenach.

    I zdać se sprawę, że firmy mają wiele rachunków do płacenia. Ich pracownicy też. I dostawcy części nie żyją miłością. I pracownicy dostawców. I pracownicy tych, co wysyłają wszelakie rachunki.

    • 33 0

  • Właśnie jeden blokuje centrum Gdańska koło KFC :) wszystko stanęło.

    • 21 4

  • unieważniony, czyli czytaj : za mało Lisek miał dostać za ustawkę pod stołem (1)

    • 26 9

    • Uważaj za takie oszczerstwa możesz beknąć.

      • 2 2

  • czyli codzienne awarie zostają

    nawet kilka awarii dziennie

    • 23 5

  • Słaba jest ta trójmiejska komunikacja. (1)

    Stary tabor, spóźnienia i drożyzna. W wielu europejskich miastach jeździ się za darmo lub znacznie taniej.

    • 27 17

    • Na przykład w Kościerzynie - komunikacja za darmo. Nic nie szkodzi że kursuje naprawdę rzadko.

      • 3 6

  • ok 4% wyższa cena od oczekiwanej była nie do przeskoczenia?

    przecież zanim drugi przetarg będzie rozstrzygnięty Lisek z tym całym GAiT więcej przeżrą w tym czasie na banialuki

    • 38 5

  • Cena droższa o 4% od zakładanej jest nie do przeskoczenia? (1)

    • 26 4

    • nie chodzi o cenę tylko aby Peda wygrała, wzieli kopertę to się musza wywiązać

      • 14 6

  • Nie dla Pesy. (1)

    Ewidentna ustawka pod Pese.
    Jestem za kupowaniem Polskich produktów, ale te tramwaje to lekka porażka. Pesy maja po 5-6 lat, rdza tańczy i śpiewa, a plastik w środku nie wiedzą co to wytrzymałość.
    Oferta Solarisa była by dobrym wyborem i lepiej dopłacić te 4% za gwarancję.

    • 39 7

    • A Jazz Duo gwiżdże przeokrutnie jak jakiś psiakrew prom kosmiczny.
      Aż uszy bolą po dłuższej jeździe tym "cudem".

      • 12 4

  • Jak zawsze najważniejsza cena (2)

    Pewnie zdecydują się na używane niemieckie szroty

    • 19 5

    • (1)

      A ja lubię "Dortmundy"

      • 3 2

      • masochista!!

        i bezguście.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane