• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje zbyt drogie, unieważniono przetarg

Michał Brancewicz
12 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Na razie nie wiadomo, kto dostarczy nowe tramwaje dla Gdańska. Przetarg na dostawę pojazdów Solaris Tramino i Jazz Duo został unieważniony ze względu na zbyt wysoką cenę. Na razie nie wiadomo, kto dostarczy nowe tramwaje dla Gdańska. Przetarg na dostawę pojazdów Solaris Tramino i Jazz Duo został unieważniony ze względu na zbyt wysoką cenę.

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zdecydowała się unieważnić przetarg na zakup 15 tramwajów. Powód? Obie oferty okazały się zbyt drogie. Postępowanie zostanie ponownie ogłoszone w ciągu dwóch tygodni.



Co powinno być głównym kryterium wyboru nowych tramwajów?

Pierwsze od dawna duże zamówienie na tramwaje dla Gdańska nie wzbudziło dużego zainteresowania wśród producentów. Do walki o kontrakt stanęły zaledwie dwie firmy. Tańszą ofertę złożyła bydgoska Pesa, która za 15 egzemplarzy Jazz Duo wraz ze specjalistycznym wyposażeniem oraz pakietami naprawczymi i eksploatacyjnymi zażyczyła sobie ok. 143,878 mln zł. Z kolei propozycja dostarczenia tramwajów Tramino przez konsorcjum firm: Stadler Polska (Siedlce) - Solaris Bus & Coach - Solaris Tram opiewała na kwotę ok. 144,515 mln zł.

Po otwarciu kopert okazało się, że obie oferty są o ok. 5,5 - 6 mln zł wyższe, niż zakładał zamawiający. Ta różnica była nie do przeskoczenia, dlatego spółka GAiT zdecydowała się unieważnić przetarg.

- W ciągu dwóch tygodni rozpiszemy nowy przetarg na dostawę tramwajów dla Gdańska. Nie ulegnie zmianie kwota zamówienia, ani termin dostarczenia pojazdów. Zostanie natomiast poprawiona specyfikacja - mówi Maciej Lisicki, prezes GAiT.
SIWZ zostanie uzupełniony m.in. o zagadnienia, które pojawiały się w pytaniach zadawanych przez potencjalnych oferentów w trakcie trwania postępowania. Kryterium oceny ofert nie będzie już czas gwarancji, który zostanie narzucony przez GAiT (dłuższy niż standardowy). Zniknie też zapis o wyposażeniu pojazdów w system antykolizyjny.

Przypomnijmy, miasto chce kupić 15 dwukierunkowych tramwajów, które będą całkowicie niskopodłogowe, w pełni klimatyzowane oraz wyposażone w system informacji pasażerskiej i monitoring, a także gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Pojazdy mają być nie dłuższe niż 32,5 m, a fotele mogą być ustawione wyłącznie przodem lub tyłem do kierunku jazdy (nie pod skosem, jak to było w Pesach Swing).

Nowe tramwaje mają pojawiać się w Gdańsku w ciągu 1,5 roku od momentu uzyskania przez GAiT dofinansowania unijnego.

Opinie (101) 4 zablokowane

  • I skończy się

    zakupem 20-letniego złomu od Niemców. A sypie się toto każdego dnia, a to spadnie pantograf, a to silnik się sfajda, albo z torów wyskoczą.

    • 3 1

  • Dwukierunkowy tramwaj jest od jednokierunkowego droższy, w Gdańsku już taki niepotrzebny

    Tym bardziej, że planowana jest budowa pętli tramwajowej przy ul Warszawskiej, czyli 12-tka też będzie miała pętlę.

    • 3 1

  • I czym ja teraz będę jeździła na szoping? (4)

    • 63 12

    • chyba na szproting na stogi :D

      jw

      • 2 0

    • Passauer TDI 1998 w kombiaku (2)

      • 20 3

      • Lepszy model sprzed 1998 (1)

        Zielone zegary ma szatan. A zielony to kolor spokoju i nadziei. Wszak 1.9 na zwykłej pompie to pali po mieście 5 wedle zasłyszanych historii. A na trasie to Paaanie 2.5 litra.

        • 12 0

        • A jak sie 90 km/h nie przekracza to nawet powoli wzrasta poziom paliwa. Somsiad Janusz sie chwalil!

          • 14 0

  • SKANDAL

    • 3 0

  • (6)

    Od początku przetarg był ustawiony pod Pesę, więc skoro się nie udało, to trzeba go unieważnić.

    • 161 32

    • Tramwaje

      A po co kombinować? Pesy spisują się dobrze, GAiT jest z nich zadowolony, motorniczy już znają pojazdy, unifikacja daje oszczędności w utrzymaniu. A że trzeba kupować przez przetarg to trzeba, producenci dali za wysokie ceny i tym samym pretekst do ponownego przetargu.

      • 5 3

    • Dokładnie (4)

      Teraz Pesa już wie, gdzie dała du.y i zrobi ofertę o 100k tańszą i Lisek powie - bieremy ich.
      Pesa dostała po garach w KRK i nasz przetarg jest jednym z ostatnich większych na najbliższe 2-3 lata.
      Jak wybiorą Pesę to będzie wałek roku.

      • 35 10

      • (3)

        Pesa wywaliła się na gwarancji, więc teraz gwarancja zostanie ustalona przez GAiTki.

        • 36 2

        • zrobią tak, żeby wygrała pesa. niestety. na forach branżowych było to oczywiste. (2)

          Tak, teraz gwarancja będzie miała znikomą wagę, żeby wygrała pesa. tzn dogadają się pewnie tak, że połowę odpuści miasto, połowę PESA. Żałosne. I pewnie chodzi o indywidualne układy. Bo na logikę - co ważniejsze - tzw unifikacja taboru, czy dłuuuga gwarancja? Zwłaszcza biorąc pod uwagę zdolności ułańskie gdańskich mechaników w zajezdniach i to, że PESY już rdzewieją, długa gwarancja dała by miastu na jakiś czas spokój. 3 lata gwarancji na tramwaj - co to jest?? Pomijajam już fakt, że zamiast jeździć nowoczesnymi pojazdami o ponadprzeciętnym wyglądzie, z których zadowolone jest niejedno niemieckie miasto, będziemy nadal wozić się wyjącymi, szkaradnymi pesowozami, z absurdalnie zaprojektowanym wnętrzem.

          • 20 6

          • 28 miejsc siedzących na 5 członowy tramwaj! (1)

            Może być jeden plus odwołania przetargu. Może ktoś pójdzie po rozum do głowy i zwiększy rekordową w skali kraju i Europy, fenomenalną liczbę miejsc siedzących w 5 członowym tramwaju, mianowicie.... 28! (jak wygra pesa to pewnie jeszcze na ukos gdzieś po kątach, w odległości pół krzesła od okna). Ale znając gdańskie trendy, to prędzej w ogóle zlikwidują miejsca siedzące. Dla porównania - w Krakowie zamawiają 102 miejsca siedzące / tramwaj, Poznań/Bydgoszcz/inne miasta ok 60-75. Nawet Moskwa ponad 65. Ale nie 28 i to przy tak długich trasach jak w Gdańsku, jeszcze bez riorytetów na skrzyżowaniach.

            • 28 1

            • nie zmienią, bydłowóz musi być!

              by się bydło wyborcze woziło w potrzasku. Ave Adamowicz, ave Lisicki, ave młodzi wiceprezydenci

              • 7 1

  • koperta nie doszła na czas

    • 6 0

  • cena 70%
    reszta po 10%

    • 2 1

  • Tanie drogo kosztuje (1)

    Moj ojciec zawsze mi powtarzal,ze jestesmy za biedni,zeby kupowac tanie rzeczy,bo to co pozornie zaoszczedzilismy na kupnie,stracimy pozniej na naprawy..Zamiast 15 tramwajow niech kupia 14 lub 13 ale naprawde wysokiej klasy.O wyborze tramwaju i kazdej innej rzeczy powinni decydowac wylacznie specjalisci wysokiej klasya nie gryzipiorki,urzedasy,ktorzy tramwaj znaja tylko z okien samochodu wlasnego albo sluzbowego.,

    • 6 2

    • Pewne rzeczy są tanie ale dobre.

      Inne drogie i takie same lub gorsze. To trzeba zbadać. Na takich frajerach sprzedawcy luksusowych towarów zbijają kokosy.

      • 2 0

  • Obserwator (1)

    Myślę, że większa część gdańszczan oczekuje, aby wygrał Solaris, tym bardziej, że Pesy wiem jak funkcjonują mają kilka lat a już się sypią (widoczna korozja).
    Solaris zapewnia dużo dłuższą gwarancję i serwisowanie, jest droższy, trudno ale raz trzeba więcej zapłacić. Nie oszczędzajcie na naszym bezpieczeństwie. Na co te gniazdka USB to jest takie ważne. Proszę was to jest śmieszne...

    • 10 2

    • problem w tym, że wygrana solarisa znacznie ...

      zwiększy koszty eksploatacji. Nowe zupełnie inne tramwaje od obecnych pes. Czyli mechanicy znów musieliby się uczyć naprawiać nowe usterki

      • 2 3

  • Wywalić gniazda USB (2)

    Komu to potrzebne? Ile % nalafujesz w czasie jazdy? 2-5%. Komunikacja jest od realizacji przejazdu oraz jego szybkosci i wygody a nie od dostarczania rozrywki.

    • 49 9

    • (1)

      Dokładnie zwłaszcza że na stojaka trzymając się uchwytów trudno jeszcze bawić się w podłączanie jakichś wtyczek. Niech zainstalują najpierw jakąś normalną liczbę krzesełek...

      • 10 1

      • 28 miejsc w bydłowozie a ci robią sobie jaja z usbesami :D

        ty się będziesz pocił nad ładowarką, a w międzyczasie pozbawią cię portfela

        Idiota idiotą pogania

        • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane