• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Łostowice do poprawki. Ograniczenie do 5km/h?

Krzysztof Koprowski
14 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu. Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu.

Świeżo oddana trasa tramwajowa wzdłuż al. Havla ma sporo wad - twierdzą jednogłośnie motorniczowie. Na niektórych odcinkach tramwaje muszą zwalniać do 5 km/h, by się nie wykoleić. Wszystko przez źle wykonane torowisko w rejonie ul. Warszawskiej. Zbyt wiele świateł wywołało gigantyczne korki.



Trasa tramwajowa od pętli Chełm Witosa do nowej pętli Łostowice Świętokrzyska została uroczyście otwarta w piątek. Jednak już następnego dnia doszło do ograniczenia prędkości przejazdów na skrzyżowaniu al. Havla z ul. (Nową) Warszawską zobacz na mapie Gdańska.

Tu projektanci zastosowali tzw. przechyłki, dzięki którym tramwaj przechylając się może teoretycznie pokonać łuk bez spowalniania. Teoretycznie, gdyż źle wyprofilowane torowisko sprawia, iż tramwaje zwalniają do 15 km/h (jadąc w kierunku pętli) i 5km/h (w kierunku Chełmu).

- Podczas odbioru technicznego nie było żadnych zastrzeżeń w zakresie torowiska na nowej trasie. Ograniczenia prędkości zostały ustawione w sobotę po południu, ponieważ otrzymaliśmy zgłoszenie o problemie z szynami w tym miejscu - tłumaczy Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za tę inwestycję.

GIK zapewnia także, że wykonawca nowego torowiska - firma Trakcja Polska, już naprawiła usterki. - W nocy z niedzieli na poniedziałek problemy z torami zostały usunięte i jeszcze w poniedziałek znikną z tego rejonu ograniczenia prędkości - zapewnia rzecznik GIK.

Jednak nie tylko nieprawidłowo ułożone szyny są problemem nowej trasy. W założeniach tramwaj miał zyskać priorytet na skrzyżowaniach, a tymczasem nie ma takiego, na którym nie musiałby się zatrzymać. Projektanci zaplanowali sygnalizatory nawet na skrzyżowaniu chodnika z torami tramwajowymi w rejonie przystanku Przemyska zobacz na mapie Gdańska

- To nie tylko chodnik, ale i ścieżka rowerowa. Sygnalizacja jest wzbudzana przez tramwaj tylko na wyjeździe z pętli na Chełmie i węźle integracyjnym na końcu trasy. Na pozostałym odcinku pojazd nie ma specjalnych ułatwień - tłumaczy Skorupka-Kaczmarek.

Mnogość świateł sprawia jednak, że przejazd na całej trasie do centrum wydłuża się z 19 do nawet 26 minut. Co ciekawe, w poniedziałek rano w tym miejscu stali także kierowcy. Prawdopodobną przyczyną korków były zmiany w systemie sygnalizacji, którą próbowano dostosować do potrzeb tramwaju.

Kolejny problem: tramwaje typu Dortmund ocierają blachą o nowe perony. GIK: - Trwają prace nad usunięciem tej usterki.

Także konstrukcja wiat przystankowych pozostawia nieco do życzenia. Słupek zamontowany pośrodku każdej z wiat z pewnością może zaskoczyć niejednego pasażera przeciskającego się przez zatłoczony peron.

Takich "niespodzianek" udało się jednak uniknąć na wcześniej powstałym przystanku Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska.

Czy jechałeś(aś) już nową linią tramwajową?

Jednocześnie wraz z oddaniem do użytku trasy w kierunku ul. Świętokrzyskiej, Zarząd Transportu Miejskiego zgodnie z wcześniejszą obietnicą rozpoczął wymianę tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na przystanku Dworzec Główny.

- Wykorzystując stare słupy, udało nam się zamontować nowe ekrany diodowe typu LED. Są one bardziej czytelne od LCD, które obecnie zdemontowaliśmy i planujemy docelowo zamontować w jakimś zamkniętym pomieszczeniu - np. w galerii handlowej przy wyjściach w kierunku przystanków. Nowe wyświetlacze są zdolne wyświetlić do pięciu linijek tekstu, a dodatkowo nowością jest możliwości odsłuchania komunikatów przez osobę niewidomą lub niedowidzącą - wystarczy wcisnąć specjalny przycisk na słupku - informuje Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w Zarządzie Transportu Miejskiego.

Nowe tablice komunikaty wyświetlać będą przypuszczalnie jeszcze w tym tygodniu - obecnie są podłączane do systemu. ZTM zapewnia także, że naprawi tablice na nowej pętli tramwajowej, gdzie komunikaty są zbyt szerokie względem fizycznych rozmiarów ekranów (wykonanych w technologii LCD).

Koszt budowy al. Havla oraz nowego torowiska o długości prawie 3 km wyniósł ok. 110 mln zł, z czego ok. 65 mln zł pochłonęły prace przy torowisku tramwajowym, a ok. 47 mln zł układ drogowy. Wykonawcami byli MTM oraz Trakcja Polska. Prace rozpoczęły się jesienią 2010 roku. Jezdnie otwarto w grudniu 2011 roku, zaś pierwszy uroczysty przejazd tramwajem odbył się w ostatni piątek (11 maja br.). Za realizację drogi odpowiadała Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, za torowisko - Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Opinie (381) 6 zablokowanych

  • 80% sygnalizacji swietlnej NIEPOTRZEBNE (1)

    Zwykle znaki (ustapienia)pierwszenstwa przejazdu by daly o wiele plynniejszy ruch.

    A w godzinach wieczornych i w weekend to jakas paranoja. Trzy samochody na krzyż czekaja po pare minut na jednych swiatlach tylko po to zeby 50 metrow dalej czekac na kolejnych na pustej drodze.

    • 5 0

    • Stara Łódzka a światła....

      Dokładnie tak samo było na skrzyżowaniu Łódzkiej z Warszawską dawno temu. Pamiętacie tam światła? Były przez jakiś czas - efekt : jeden wielki korek.
      Ktoś zdecydował, światła zdemontowali ludzie się wpuszczają, ruch jest płynny codzienne odwożę tamtędy dzieci do przedszkola wiec wiem co mówię.

      Myślę, że nie ma komu zdecydować. Odpowiedzialni zarządzający tą częścią dróg zwyczajnie nie wypełniają swoich obowiązków prawidłowo.
      Czytałem parę tygodni temu, że się jakaś rada zebrała i mieli zdecydować o wyłączeniu niektórych świateł np na starej łódzkiej...... I co, dalej elegancko stoimy.

      Społeczeństwo powinno mieć tych ludzi podanych na tacy z imienia i nazwiska z twarzą uśmiechniętą jak do wyborów. Weryfikacja kompetencji oczywiście musi nastąpić i mam nadzieję, że ludzie nareszcie zaczną się przejmować wyborami samorządowymi.

      • 1 0

  • Trasa

    A to głupki !!!!!! dać im premie. Później się poprawi,oczywiście za nasze pieniądze.

    • 1 0

  • napis na autobusie a rzeczywisty kierunek jazdy

    popierając wszystkie wcześniejsze wpisy mam pytanie : jak to się dzieje, że autobus jedzie w innym kierunku niż ma napisane na tablicy na przedniej szybie??????????
    przyklad, w poniedziałek podjeżdża na pętlę nr 275 z napisem ORUNIA GORNA, wsiadam, po kilku minutach autobus wiezie mnie na KAMPINOSKA; wczoraj na tejże pętli podjeżdża 162 z napisem ORUNIA GORNA, a wiezie córkę w kieunku WRZESZCZA;
    być może w momencie gdy siedzimy w środku panowie kierowcy zmieniają napisy, ale czy mam wysiąść i to sprawdzić?????????????
    PRZECIEZ DO JASNEJ CHOLERY POWINNI PODJECHAC JUZ Z ODPOWIEDNIM NAPISEM!!!!!!!
    bo chyba nie dostają kręćka na tej "wspaniałej" pętli i mylą im się kierunki ?

    • 3 0

  • Jaka firma była wykonawcą tablic z użyciem LCD???

    Ktoś to wie???

    • 0 0

  • Zgaduj - zgadula

    Kto pomoże uporządkować odjazdy autobusów z pętli Łostowice - Świętokrzyska.
    Część autobusów zatrzymuje się na przystanku tylko dla wysiadających, by ominąć przystanek dla wsiadających nr 162. A z kolei 275 ma przystanku na żądanie na ulicy kierowca nie zatrzymując się, pokazuje, że należy się cofnąć na pętlę.
    Jutro idę i tam nagrywam film,

    • 0 0

  • MASAKRA

    Ktoś kto programował sygnalizację to chyba robił to po raz pierwszy i nikt mi nie powie, że tak nie jest.... Nie może być tak, że na jednej linii zapala się zielone gdy następna linia stoi..... powinno być odwrotnie.... (patrz Grunwaldzka - Jaśkowa)
    Co do linii tramwajowej - mam za oknem..... jeden wielki pisk i masakra. Jak bym mieszkał w warsztacie.

    • 0 0

  • ZENADA !!! HAŁAS NIE DO ZNIESIENIA

    Nie wiem co naprawiali na tym zakręcie ale dla mnie zmieniło się na gorzej !!!!! Przed naprawa było znośnie. Teraz jest MASAKRA, jak tramwaj przejeżdża to mam wrażenie, że ktoś jedzie szlifierką kontową po torach !!!! Nawet kur... na stogach jeżdżą ciszej, a tu nowa linia tramwajowa. Mieszkam przy ul. Rogalińskiej zaraz przy zakręcie, a hałas jest taki jak w centrum stoczni remontowej. Co za Baran odebrał tę trasę. Jak się płaci to się wymaga - normy hałasu daleko przekroczone. Ludzie już od jakiegoś czasu dymają, w kosmos a w Polsce nie potrafią położyć torów tramwajowych. Zakręt przerósł wykonawce, widocznie "UMIĄ" kłaść tylko proste kawałki . I po co wydawać na nowe fajne i ciche tramwaje, mogą pościć najstarszy szrot bo nie będzie różnicy. ZENADA !!!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane