• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trwają próby obciążeniowe na trasie PKM z udziałem lokomotyw

Maciej Naskręt
6 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Dwie ważące łącznie 230 ton lokomotywy podczas prób obciążeniowych przejścia na ul. Szybowcowej.
  • Chyba, że użyje się lampy błyskowej... Wtedy klimat znika, ale za to robi się zabawnie, gdy okazuje się, że "Gagarin" ma... zeza!
  • Przejście podziemne pod linią PKM na wysokości ul. Szybowcowej.
  • Na poddawane nocnym próbom obciążeniowym przejście pod torami przy ul. Szybowcowej wjechały dwie lokomotywy (od prawej): ST44 "Gagarin" i SM48 "Tamara".
  • Taki widok na linię PKM miał wjeżdżający na przejście pod torami przy ul. Szybowcowej maszynista lokomotywy.
  • Aby lokomotywy (i inne pojazdy szynowe) mogły pokonać przecinającą linię PKM - i na razie jeszcze funkcjonującą - bocznicę na gdańskie lotnisko, inżynierowie Budimeksu wymyślili i wykonali specjalny "łącznik" nakładany w poprzek bocznicy. W ten sposób powstało jedyne w swoim rodzaju wielopoziomowe skrzyżowanie kolejowe.

Na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ruszyły próby obciążeniowe. W sumie test przejdzie 40 obiektów - wiaduktów, estakad i przejść podziemnych dla zwierząt. W nocy ze środy na czwartek na trasę wyjechały dwie lokomotywy: "Gagarin" i "Tamara".



Plac budowy 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej powoli zamienia się w poletko doświadczalne. Wszystko za sprawą zbliżających się odbiorów ok. 40 obiektów budowlanych - wiaduktów, estakad, przepustów i przejść podziemnych dla ludzi i zwierząt. Ruszyły bowiem próby obciążeniowe, których pozytywny wynik ma umożliwić dopuszczenie wspomnianych obiektów do użytku.

Minionej nocy na linii PKM odbyły się pierwsze próby obciążeniowe obiektów inżynieryjnych z udziałem dwóch - ważących łącznie 230 ton - lokomotyw, nazywanych przez kolejarzy "Gagarinem" i "Tamarą".

Czytaj też: Budowa kolei odcięła dostęp do zieleni

- Obie lokomotywy zaledwie wczoraj dotarły na teren naszej budowy. Na pierwszy ogień poszło przejście pod torami przy ul. Szybowcowej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, które test obciążeniowy zdało pozytywnie - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Wcześniej próby obciążeniowe przeszedł wiadukt nazywany: "Nowym Mostem Weisera", który powstaje w miejscu wyburzonego w 2013 r. poprzednika. W tym celu użyto do testów czterech wyładowanych piachem ciężarówek.

- W najbliższych kilkunastu dniach podobne próby obciążeniowe przeprowadzone zostaną na wszystkich przejściach pod torami i wiaduktach kolejowych wzdłuż linii PKM. Stąd prosimy mieszkańców o jeszcze trochę cierpliwości i nie wchodzenie na torowisko budowanej linii, bowiem będą tam poruszać się wspomniane lokomotywy. Nie chcielibyśmy, by doszło do tragedii - podkreśla rzecznik.

Kronika budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Czytaj też: Ruszył montaż ozdobnych ścian przystanków PKM

Dodajmy, że budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej gotowa jest w ok. 80 proc. Jeszcze w tym roku ma być wykonane 95 proc. harmonogramu. Prace na linii mają zakończyć się w maju 2015 r. za wyjątkiem wiaduktu na Zaspie, który ma być gotowy w październiku - pół roku później.

Jak zapewniają władze PKM nie zakłóci to kursowania pociągów PKM, które oficjalnie mają pojechać 1 września. W rejonie Zaspy, gdzie będzie realizowany wiadukt, ruch ma być prowadzony po jednym torze. Samorząd województwa niedawno zapewnił, że składy mają kursować po linii PKM co 15 minut.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Miejsca

Opinie (124) 2 zablokowane

  • Bezpieczeństwo przede wszyskim

    Dobre zdjęcia, widać że w Budimexie nie ma obowiązku noszenia kasków na budowie :)

    • 0 0

  • redakcjo zadajcie te pytania (2)

    Może by szanowna redakcja wyjaśniła kilka spraw. Dlaczego pociągi mają kursować z Wrzeszcza a nie z Gdańska Głównego, o czym wcześniej zapewniano ? Dlaczego w Gdyni mają powstać tylko dwa przystanki : Stadion i Karwiny, wcześniej mówiono też o Małym Kacku, Fikakowie i Wzgórzu, co z nimi ? I najważniejsze : Dlaczego z Wrzeszcza do lotniska kursy mają być co 15 min a z Gdyni co 30 min.?
    Przypomnę, że miała to być POMORSKA kolej a nie Gdańska. Miała to być trasa Gdańsk-Gdynia przez lotnisko i z powrotem, zamiast tego powstają jakby dwie trasy Wrzeszcz-Port lotniczy i Gdynia-Port lotniczy. Kursy na całej trasie co 15 minut to powinien być plan minimum !!! Pamiętacie, że na początku to Gdynia chciała powstania PKM, a Gdańsk chciał na lotnisko puścić tramwaje. Ostatecznie zdecydowano się na pociąg, przytulono kasę z UE i mam wrażenie, że Gdańsk zrobił sobie taki ekstra-tramwaj za duże pieniądze na lotnisko, a Gdynię wykolegowano. A przecież chodziło o połączenie górnych tarasów Gdańska i Gdyni ze śródmieściami obu miast i Kaszubami. Kursy z Gdyni co 30 minut stawiają znak zapytania przy sensie istnienia całego przedsięwzięcia. Czyżby szykował się nam jeden z największych przekrętów III RP, znowu pod sztandarami PO ? Czy politycy tej partii są aż tak zaślepieni nienawiścią, żeby nawet przy tak wielkim projekcie kierować się niechęcią do miast, w których PO nie rządzi ??? Proszę o wyjaśnienia, tu nie chodzi o partyjne interesy, tu chodzi o Pomorze i o Polskę. Dosyć jej rozkradania przez małych ludzi !

    • 18 5

    • (1)

      Zgadzam się. Mowy o testach, o dniach otwartych, ale nie o konkretach. Na dobrą sprawę nie wiemy czy to Gdańsk wyrolował Gdynię czy Gdynia się wypięła na Gdańsk, bo nikt o tym nie pisze. Przykro to powiedzieć, ale politycy i dziennikarze patrzą na problemy Trójmiasta jako problemy 3 miast. Trójmiasto nikogo nie interesuje, istnieje tylko dzięki SKM - i to mimo wszystkich jej słabości. I niestety tak samo będzie z PKM.

      • 4 2

      • Tysiące razy już tu pisano, że Gdynia się nie zaangażowała w PKM

        Tory z Gdyni do Osowy to zresztą istniejące od dawna tory "magistrali weglowej", należące do PLK, a nie do PKM. Projekty przystanków w Gdyni owszem były i nadal są, podobnie jak przystanku w Osowej pod wiaduktem - ale tu musi zaistnieć zgoda PKM, PLK, władz miejskich, wojewódzkich i cholera wie co jeszcze.

        Nigdy też nie było obietnic, że te pociągi będą na pewno dojeżdżać do gdańska Głównego. Pisano tylko, że będzie taka techniczna możliwość (czyli połączenie torów PKM z PLK w południowej głowicy stacji Gdańsk Wrzeszcz..

        Podsumowując należy rozróżnić pociągi PKM od torów PKM. Przy swoich torach PKM robi co uważa, natomiast tory PLK może co najwyżej użytkowac odpłatnie wpuszczając tam swoje pociągi w uzgodnionym z PLK rozkładzie jazdy. I na pewno nie może przy nich budowac przystanków bez całego stosu porozumień, umów itp.

        • 2 0

  • wszędzie ci....... (1)

    " RUSCY " - sie kręcą...... - zastanawiające !! ?? ;) - ... a ja bym tam na testy PESĘ ( tą najnowszą - z hybrydowym napędem !! ) puścił .... a jaka reklama przy okazji..

    • 2 3

    • PESA tyle nie waży...

      ...i na dodatek ma ciężar rozłozony na większej długości.

      A dwie ciężkie lokomotywy całe się mieszczą na wiadukcie i dzięki temu obciżąją go znacznie bardziej - na potrzeby testu.

      • 0 0

  • Wzorowo prowadzona inwestycja (3)

    Super wiadomość,
    narzekacze Donbas czeka, wyjedźcie tam na wczasy i nie zatruwajcie atmosfery w Trójmieście.

    • 9 6

    • tak, optymisto, wystarczy cokolwiek pokazać że się dzieje ( nieważne czy dobrze czy źle ) a już się cieszysz jak głupi do sera

      • 3 0

    • Taa... Donbas czeka, a może bardziej merytorycznie byś porozmawiał z "narzekaczami". A może to nie są narzekacze tylko właśnie trzeźwo myślący REALIŚCI

      • 1 0

    • nie wiesz o czym piszesz

      przy ul. Szybowcowej wybudowali przejście pod torami łącznie ze zjazdem dla wózków etc. ale nie będzie można z niego korzystać bo nikt nie poczuwa się do obowiązku odbioru budowlanego. A te że wydano na budowę tego kilka milionów z kieszeni podatników już nikogo nie boli. Może tym się trójmiasto.pl zajmie.

      • 1 0

  • Mam wrażenie, że ta po prawej...

    ma zeza.

    • 1 2

  • ?

    Ale głupie te komentarze....

    • 0 0

  • Dziś o 19 na wiadukcie nad Wołkowyską

    widziałem go, gdy wracałem rowerem na Morenę. Dosyć mocno byłem zdziwiony widząc już teraz lokomotywę. Czyli jeden tor jest już gotowy i wpięty w linię.

    • 0 0

  • Przejscie na szybowcowej

    Test zdało pozytywnie. A mozna zdac negatywnie? Albo sie zdaje, albo nie, ale jak widac język wałęsowy sie rozwija, kiedys plusy ujemne, teraz zdawanie pozytywne

    • 6 1

  • Odległość Rębiechowo -Osowa PKP

    Osowa jest dużą dzielnicą a mimo to nie będzie miała bezpośredniego ( z centrum ) dojścia do przystanku PKM. Przystanek PKP Osowa to wygwizdowo. Jak w mordę strzelił widać ze w połowie drogi pomiędzy Osowa a Rebiechowem powinien znalezdz sie przystanek PKM. Tym bardziej ze jest tam droga żwirowa która daje możliwość dojścia do torów. Wszystko widać na rysunku a nikt nie pomyślał!

    • 0 0

  • Jakaś słaba ta PKM

    Czy mi się wydaje, czy nawet nie jest zelektryfikowana?
    No i jeszcze brak przystanków.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane