• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trwają próby obciążeniowe na trasie PKM z udziałem lokomotyw

Maciej Naskręt
6 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Dwie ważące łącznie 230 ton lokomotywy podczas prób obciążeniowych przejścia na ul. Szybowcowej.
  • Chyba, że użyje się lampy błyskowej... Wtedy klimat znika, ale za to robi się zabawnie, gdy okazuje się, że "Gagarin" ma... zeza!
  • Przejście podziemne pod linią PKM na wysokości ul. Szybowcowej.
  • Na poddawane nocnym próbom obciążeniowym przejście pod torami przy ul. Szybowcowej wjechały dwie lokomotywy (od prawej): ST44 "Gagarin" i SM48 "Tamara".
  • Taki widok na linię PKM miał wjeżdżający na przejście pod torami przy ul. Szybowcowej maszynista lokomotywy.
  • Aby lokomotywy (i inne pojazdy szynowe) mogły pokonać przecinającą linię PKM - i na razie jeszcze funkcjonującą - bocznicę na gdańskie lotnisko, inżynierowie Budimeksu wymyślili i wykonali specjalny "łącznik" nakładany w poprzek bocznicy. W ten sposób powstało jedyne w swoim rodzaju wielopoziomowe skrzyżowanie kolejowe.

Na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ruszyły próby obciążeniowe. W sumie test przejdzie 40 obiektów - wiaduktów, estakad i przejść podziemnych dla zwierząt. W nocy ze środy na czwartek na trasę wyjechały dwie lokomotywy: "Gagarin" i "Tamara".



Plac budowy 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej powoli zamienia się w poletko doświadczalne. Wszystko za sprawą zbliżających się odbiorów ok. 40 obiektów budowlanych - wiaduktów, estakad, przepustów i przejść podziemnych dla ludzi i zwierząt. Ruszyły bowiem próby obciążeniowe, których pozytywny wynik ma umożliwić dopuszczenie wspomnianych obiektów do użytku.

Minionej nocy na linii PKM odbyły się pierwsze próby obciążeniowe obiektów inżynieryjnych z udziałem dwóch - ważących łącznie 230 ton - lokomotyw, nazywanych przez kolejarzy "Gagarinem" i "Tamarą".

Czytaj też: Budowa kolei odcięła dostęp do zieleni

- Obie lokomotywy zaledwie wczoraj dotarły na teren naszej budowy. Na pierwszy ogień poszło przejście pod torami przy ul. Szybowcowej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, które test obciążeniowy zdało pozytywnie - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Wcześniej próby obciążeniowe przeszedł wiadukt nazywany: "Nowym Mostem Weisera", który powstaje w miejscu wyburzonego w 2013 r. poprzednika. W tym celu użyto do testów czterech wyładowanych piachem ciężarówek.

- W najbliższych kilkunastu dniach podobne próby obciążeniowe przeprowadzone zostaną na wszystkich przejściach pod torami i wiaduktach kolejowych wzdłuż linii PKM. Stąd prosimy mieszkańców o jeszcze trochę cierpliwości i nie wchodzenie na torowisko budowanej linii, bowiem będą tam poruszać się wspomniane lokomotywy. Nie chcielibyśmy, by doszło do tragedii - podkreśla rzecznik.

Kronika budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Czytaj też: Ruszył montaż ozdobnych ścian przystanków PKM

Dodajmy, że budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej gotowa jest w ok. 80 proc. Jeszcze w tym roku ma być wykonane 95 proc. harmonogramu. Prace na linii mają zakończyć się w maju 2015 r. za wyjątkiem wiaduktu na Zaspie, który ma być gotowy w październiku - pół roku później.

Jak zapewniają władze PKM nie zakłóci to kursowania pociągów PKM, które oficjalnie mają pojechać 1 września. W rejonie Zaspy, gdzie będzie realizowany wiadukt, ruch ma być prowadzony po jednym torze. Samorząd województwa niedawno zapewnił, że składy mają kursować po linii PKM co 15 minut.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Miejsca

Opinie (124) 2 zablokowane

  • tak czy smak

    PiS to stolec

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane