• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trwają próby obciążeniowe na trasie PKM z udziałem lokomotyw

Maciej Naskręt
6 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Dwie ważące łącznie 230 ton lokomotywy podczas prób obciążeniowych przejścia na ul. Szybowcowej.
  • Chyba, że użyje się lampy błyskowej... Wtedy klimat znika, ale za to robi się zabawnie, gdy okazuje się, że "Gagarin" ma... zeza!
  • Przejście podziemne pod linią PKM na wysokości ul. Szybowcowej.
  • Na poddawane nocnym próbom obciążeniowym przejście pod torami przy ul. Szybowcowej wjechały dwie lokomotywy (od prawej): ST44 "Gagarin" i SM48 "Tamara".
  • Taki widok na linię PKM miał wjeżdżający na przejście pod torami przy ul. Szybowcowej maszynista lokomotywy.
  • Aby lokomotywy (i inne pojazdy szynowe) mogły pokonać przecinającą linię PKM - i na razie jeszcze funkcjonującą - bocznicę na gdańskie lotnisko, inżynierowie Budimeksu wymyślili i wykonali specjalny "łącznik" nakładany w poprzek bocznicy. W ten sposób powstało jedyne w swoim rodzaju wielopoziomowe skrzyżowanie kolejowe.

Na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ruszyły próby obciążeniowe. W sumie test przejdzie 40 obiektów - wiaduktów, estakad i przejść podziemnych dla zwierząt. W nocy ze środy na czwartek na trasę wyjechały dwie lokomotywy: "Gagarin" i "Tamara".



Plac budowy 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej powoli zamienia się w poletko doświadczalne. Wszystko za sprawą zbliżających się odbiorów ok. 40 obiektów budowlanych - wiaduktów, estakad, przepustów i przejść podziemnych dla ludzi i zwierząt. Ruszyły bowiem próby obciążeniowe, których pozytywny wynik ma umożliwić dopuszczenie wspomnianych obiektów do użytku.

Minionej nocy na linii PKM odbyły się pierwsze próby obciążeniowe obiektów inżynieryjnych z udziałem dwóch - ważących łącznie 230 ton - lokomotyw, nazywanych przez kolejarzy "Gagarinem" i "Tamarą".

Czytaj też: Budowa kolei odcięła dostęp do zieleni

- Obie lokomotywy zaledwie wczoraj dotarły na teren naszej budowy. Na pierwszy ogień poszło przejście pod torami przy ul. Szybowcowej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, które test obciążeniowy zdało pozytywnie - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Wcześniej próby obciążeniowe przeszedł wiadukt nazywany: "Nowym Mostem Weisera", który powstaje w miejscu wyburzonego w 2013 r. poprzednika. W tym celu użyto do testów czterech wyładowanych piachem ciężarówek.

- W najbliższych kilkunastu dniach podobne próby obciążeniowe przeprowadzone zostaną na wszystkich przejściach pod torami i wiaduktach kolejowych wzdłuż linii PKM. Stąd prosimy mieszkańców o jeszcze trochę cierpliwości i nie wchodzenie na torowisko budowanej linii, bowiem będą tam poruszać się wspomniane lokomotywy. Nie chcielibyśmy, by doszło do tragedii - podkreśla rzecznik.

Kronika budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Czytaj też: Ruszył montaż ozdobnych ścian przystanków PKM

Dodajmy, że budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej gotowa jest w ok. 80 proc. Jeszcze w tym roku ma być wykonane 95 proc. harmonogramu. Prace na linii mają zakończyć się w maju 2015 r. za wyjątkiem wiaduktu na Zaspie, który ma być gotowy w październiku - pół roku później.

Jak zapewniają władze PKM nie zakłóci to kursowania pociągów PKM, które oficjalnie mają pojechać 1 września. W rejonie Zaspy, gdzie będzie realizowany wiadukt, ruch ma być prowadzony po jednym torze. Samorząd województwa niedawno zapewnił, że składy mają kursować po linii PKM co 15 minut.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Miejsca

Opinie (124) 2 zablokowane

  • A kiedy stestuja nową taryfę dla biletu metropolitalnego w cenie max 110 zł jak w Warszawie??

    Czy składy dojadą do Gdańska Głównego?

    Czy redakcja w ramach interwencji podejmie ten temat i go doprowadzi do końca?

    Chwaliliście się skutecznością przy częstotliwości to może tu tez zadziałacie?

    • 18 1

  • Euro 5 i Gagariny (6)

    Jak to się ma do logiki ochrony środowiska, gdy Gagarin kopcąc z komina czarnym dymem, jedzie torem oddalonym o kilka metrów od szosy po której poruszają się ekologiczne pojazdy
    z normą Euro...

    • 6 14

    • (4)

      Bo normy dla kolei są inne niż dla samochodów osobowych (dla samochodów ciężarowych czy autobusów też są inne), poza tym jeden pociąg to odpowiednik co najmniej kilkudziesięciu samochodów osobowych.

      • 11 3

      • (3)

        i ponadto kolej płaci tzw "dymowe" tak jak elektrociepłownie itp

        • 3 3

        • (2)

          Czyli rzodkiewki z ogródka który jest zlokalizowany przy magistrali węglowej Np. w Gołubiu są zdrowsze - bo kolej zapłaciła dymowe.

          • 4 4

          • Ja!

            • 1 0

          • na pewno są zdrowsze przy magistrali w gołubiu niż przy obwodnicy trójmiasta ;)

            • 9 1

    • co potrafi ST44

      - ST44 wydziela z siebie ilość dymu i spalin pozwalającą na wytrucie każdej osady ludzkiej poniżej 6000 mieszkańców.
      - Ciągnięcie wagonów: podobno oprócz tych wszystkich funkcji ST44 potrafi ciągnąć składy towarowe a nawet pasażerskie. W przypadku tych ostatnich wagony muszą być szczelnie zamknięte aby nie wymordować pasażerów spalinami
      - Masakrowanie fauny i flory: syreni śpiew lokomotywy jest tak mocny, że w lesie padają zwierzęta, które chciały przebiec przez tory, a samochodom przy przejazdach odgina lusterka i wybija szyby (również w okularach kierowcy).

      • 6 7

  • Nie

    Bo samochodów po ruchliwej trasie przjeżdża dziennie kilkanaście tysięcy, a pociągów po ruchliwych torach kilkadziesiąt.

    • 5 0

  • Jaki Most Weisera? (3)

    Przecież został zaburzony, a na jego miejscu powstał nowy wiadukt.

    • 10 2

    • co ciekawe wiadukt z pasem dla samochodów i wydzielonym chodnikiem dla pieszych

      do lasu?? spodziewają się sporego ruchu...

      • 1 0

    • Dlatego nowy jest "Nowy"

      a nazwa została, bo każdy kto interesuje się tematem zna to miejsce.

      • 0 0

    • Ich weiss er.

      :)

      • 0 0

  • Ale piekny ksiezyc klimatyczny ałuuuuu!!!!!Dawaj Gagarin no pojechali!!!

    • 4 0

  • ale czad

    super ! myślę że wszystko gra !

    • 3 2

  • Kiedyś w czasie testów projektant i budowniczy stali pod mostem. (1)

    Czyżby teraz się bali?

    • 3 2

    • ...stali pod mostem, bo wtedy nie było złodziei. Most 30 tonowy planowano na dwa razy tyle. A dziś to jedna wielka niewiadoma?

      • 2 0

  • macierewicza i kaczora pod most...

    inaczej nie dam wiary, że wszystko jest OK.

    • 4 6

  • Te zdjęcia to fotomontaż. Tam się nic nie dzieje.

    • 1 2

  • Śmieszne

    Śmieszne mają mordki :)

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane