• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ulice północnego cypla Wyspy Spichrzów będą przebudowane

Maciej Naskręt
19 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
Wizualizacja ul. Stągiewnej w Gdańsku wraz z planowaną zabudową Wyspy Spichrzów. Wizualizacja ul. Stągiewnej w Gdańsku wraz z planowaną zabudową Wyspy Spichrzów.

Na przełomie 2015 i 2016 roku ma rozpocząć się przebudowa ulic na północnym cyplu Wyspy Spichrzów. Największej metamorfozie poddana zostanie ul. Stągiewna. Efekt zobaczymy w połowie przyszłego roku.



Czy po przebudowie ul. Stągiewnej powinny wrócić tam pojazdy?

W najbliższych dniach Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosi przetarg na przebudowę ulic: Stągiewnej zobacz na mapie Gdańska, Pożarniczej zobacz na mapie Gdańska, Chmielnej zobacz na mapie Gdańska, Motławskiej zobacz na mapie GdańskaCiesielskiej zobacz na mapie Gdańska, które położone są na północnym cyplu Wyspy Spichrzów. Inwestycja ma umożliwić realizację zabudowy wspomnianego terenu przez spółkę Granaria, czyli konsorcjum firm Immobel z Belgii i Multibud z Polski.

W ramach partnerstwa publiczno-prywatnego z miastem, Granaria ma na Wyspie Spichrzów, na działce o powierzchni 18,3 tys. m kw., zbudować w ciągu ośmiu lat hotel ze 180 pokojami, 560 mieszkań, parking podziemny na 700 aut, restauracje, punkty handlowe, biura i plac miejski.

Inwestycja prowadzona przez DRMG będzie obejmować też realizację podziemnych sieci kanalizacyjnych i sanitarnych. Za tę część jednak będzie odpowiadać Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna.

Przebudowa sieci na początek

Władze Gdańska poinformowały niedawno, że ruszyło postępowanie w sprawie wydania decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej z rygorem natychmiastowej wykonalności. Powinna ona ujrzeć światło dzienne do końca roku. Wtedy też powinniśmy poznać wykonawcę przebudowy.

- Planujemy przekazać plac budowy pod koniec 2015 r., bądź na początku 2016 r. Prace rozpoczną się od robót ziemnych - m.in. wykonania sieci wodociągowej i kanalizacji. W niektórych miejscach będzie ona posadowiona nawet 8 metrów pod powierzchnią ziemi. Kilkustopniowy mróz nie powinien być problemem przy tego typu pracach - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG.
Planowane prace drogowe w obrębie północnego cypla Wyspy Spichrzów. Planowane prace drogowe w obrębie północnego cypla Wyspy Spichrzów.
Stągiewna i część Chmielnej będzie gotowa w pół roku

Najważniejszym celem dla inwestora i przyszłego wykonawcy będzie oddanie do ruchu po przebudowie ul. Stągiewnej. Harmonogram prac jest tam bardzo napięty. Władze miasta nie chcą doprowadzić do sytuacji, w której latem turyści będą musieli poruszać się wzdłuż placu budowy.

Inwestor zakłada też, że do połowy roku uda się mu oddać do ruchu ok. 30-metrowy fragment ul. Chmielnej na północ od strony ul. Stągiewnej. Ten niewielki przebudowany fragment ma umożliwić dojazd do działki budowlanej, na której dotychczas stało koło widokowe. Ruszą tam bowiem prace, które w pierwszym etapie zakładają budowę hotelu, a następnie budynków mieszkalnych.

Natomiast ulice: Pożarnicza, Motławska i Ciesielska i dalszy fragment ul. Chmielnej będą gotowe do końca 2017 r. Ułożenie nawierzchni jezdni i chodników zleci już spółka Granaria. Wcześniej jednak - do końca przyszłego roku - zostaną wykonane tam przez miasto sieci podziemne.

Ulica Stągiewna w latach 1920-1925. Ulica Stągiewna w latach 1920-1925.
Stągiewna bez wyodrębnionej jezdni i chodników

Wróćmy do ul. Stągiewnej, która zapewnia nie tylko dostęp do północnego cypla Wyspy Spichrzów, ale także umożliwia przejście między Długimi Ogrodami a Głównym Miastem. Z tego powodu projektanci założyli, że przebudowana ulica nie będzie miała wyodrębnionej jezdni, ani też chodnika czy ścieżki rowerowej. Pojazdy, piesi i rowerzyści będą poruszać się po tej samej płaszczyźnie.

Najważniejszą jednak zmianą jest podniesienie poziomu ul. Stągiewnej o ok. 30-40 cm. Umożliwi to likwidację skarp, które obecnie znajdują się na wspomnianej ulicy. Dlatego zrealizowany niedawno hotel Puro powstał nieco wyżej, by w przyszłości jego wejście znajdowało się w poziomie przebudowanej ulicy.

Najbardziej powinien cieszyć fakt, że ul. Stągiewna wreszcie ma szansę wrócić do świetności sprzed II wojny światowej.

Zobacz Wyspę Spichrzów z żurawia budowlanego. Nagranie z 2014 r.

Miejsca

Opinie (137) 3 zablokowane

  • (10)

    dlaczego na Boga nie zrewitalizować do stanu z lat 20-stych. elewacje budynków powinny wyglądać jak oryginalne. w cywilizowanym świecie wszyscy dbają o zachowanie naturalnego wyglądu. to podnosi atrakcyjność dla turystów. kiedy nasz prezydent przestanie realizować prywatną (chorą) wizję nowoczesności w takim mieście jak Gdańsk. dosyć już szklanych domów bez wyrazu powtykanych w przepiękną zabudowę starego Gdanska.

    • 46 8

    • Zborze chcesz trzymać w takiej okalizacji ośle? (4)

      • 4 7

      • (2)

        Kamieniczki, ka-mie-ni-czki, łbie parchaty, jak nie wiesz to pooglądaj przedwojenne zdjęcia, budyń niszczy to miasto, niepotrzebnie wydane pieniądze bo później trzeba będzie to wyburzac aby przywrócić miastu dawna swietosc, chyba że tu chodzi o to aby wziąć kopertę a dalej już mnie nie obchodzi.

        • 7 5

        • "... chyba że tu chodzi o to aby wziąć kopertę a dalej już mnie nie obchodzi."

          O to właśnie Budyniowi chodzi.

          • 3 3

        • Lubicie przedwojenną zabudowę? Wyprowadźcie się do Bydgoszczy, Grudziądza czy nawet Kościerzyny. Tam centrum miasta przetrwało wojnę w prawie oryginalnej formie. W Gdańsku Długa i okolice to rekonstrukcja, tylko fundamenty przetrwały. Chwała odbudowującym za to, że nadano im formę, którą zachwycają się turyści. Wcale nie przedwojenną - wystarczy porównać zdjęcia. Są piękne, bo właśnie nie przedwojenne. I wystarczy. Miasto nie jest tylko do oglądania, powinno być dogodne dla mieszkańców - stąd kładki. Architektura nie może zatrzymać się na XIX wieku i pruskiej stylistyce. Przedwojenny Gdańsk ładny jest na widokówkach i od fasady. Od podwórza był chaotycznie wypełniony składzikami, szopami, budkami,gołębnikami, klatkami królików, warsztacikami i kanciapami. Nierzadko nieznośnie śmierdzącymi. Czym się zachwycać.

          • 0 1

      • Zboże ... baranie.

        • 4 1

    • dlaczego (3)

      dlaczego na Boga nie zrewitalizować do stanu z lat 20-stych
      bo kuźwa są lata 10-te XXI wieku !

      • 2 8

      • a dlaczego nie wrócić do wcześnego średniowiecza (1)

        i nie zbudować drewnianych chat?

        • 4 3

        • Bo najładniejsze były te z lat 20 ?

          • 4 0

      • Ale te z lat 20 XXw. były ładniejsze niż cokolwiek się buduje w tych 10 XXI..

        • 8 0

    • Dlaczego akurat do lat dwudziestych? Bo to było pruskie budownictwo? Może konsekwentnie, jak to niektórzy piszą, odbudować "stare miasto" do poziomu średniowiecza? Bo turyści uwielbiają oglądać rekonstrukcje. Postawić drewniane chałupki i kibelki. Nigdzie za granicą nie odbudowuje się starej zabudowy w pustych miejscach. Zobaczcie choćby Berlin. Zamknąć architekturę na studiach - po co ona, wystarczą budowlańcy i trochę starych zdjęć. Zostawimy po sobie przekaz, że umieliśmy tylko odbudowywać cudze, nie tworzyć nic swojego.

      • 0 1

  • Nie mam wątpliwości, (4)

    że ten fragment miasta powinien być wyłączony ze zwykłej przepychanki pomiędzy inwestorem (który chce budować tanio i z możliwie wysoką stopą zwrotu - to znaczy z wysokim udziałem powierzchni użytkowych) a miastem (które chce ściągnąć inwestycje i prowadzić jednocześnie jakąś spójną politykę przestrzenną). Celem powinno być odtworzenie przedwojennego charakteru zabudowy. Skoro w Dreźnie można to można tym bardziej w Gdańsku. Wiem, że to dużo kosztuje i trwa długo. Ale może warto zacząć od zapisu w MPZP odnośnie bezwzględnego wymogu nawiązania do przedwojennego podziału działek i ograniczeń wysokościowych dla budynków. Nie stanąłby tam wtedy żaden wazon i otworzyłoby się jednocześnie możliwości późniejszej przebudowy i nadawania form nawiązujących do lokalnej tradycji budowlanej.

    • 17 5

    • sam się przenieś przed wojnę (3)

      mamy XXI wiek i skansen tu niepotrzebny

      • 4 8

      • (2)

        Dzięki temu, że odbudowano stare miasto - czyli, jak to określiłeś, powstał tu skansen - do Gdańska przyjeżdżają te setki tysięcy turystów. Szczecin czy Elbląg tyle szczęścia nie miały i aktualnie w centach tych miast hula wiatr i latają gazety.

        • 10 5

        • Litości! (1)

          Akurat gdańskie Stare Miasto odbudowano w bardzo niewielkim stopniu i jest tam sporo współczesnej zabudowy z wysokościowcami włącznie!. Co innego Główne Miasto...

          To absurdalne, że odtworzenia przedwojennej zabudowy najgłośniej żądają osoby które nie szanują nawet historycznego podziału miasta i najpewniej niemające większego pojęcia ani o historii ani o architekturze.

          • 4 3

          • OK

            Stare Miasto - Główne Miasto, wkradło się przejęzyczenie. Ale nie dyskutujmy o terminach bo ucieka nam istota sprawy, a jest ona taka, że interesujący nas fragment miasta powinien być zabudowany tak żeby charakter zabudowy był adekwatny do rangi miejsca. W przeciwnym razie (było kilka propozycji, zaprezentowanych również i na tym portalu) pozostanie rzeczywiście tylko litościwie odwrócić głowę od widoku "archistworków".

            • 3 1

  • Budować jak najwięcej ,najwyzej i najszybciej,dosc tych chaszczy ,budek, ruder w centrum miasta (3)

    • 9 10

    • Lepiej niech nic nie będzie niż ma być stolec, może niedługo zmienia się rządy i wybudują coś godnego naszego miasta.

      • 4 5

    • (1)

      Tam powinny być wieżowce z widokiem na panoramę miasta a nie jakieś przykurcze 4 piętrowe.

      • 0 7

      • Będzie to najlepszy widok na Gdańsk

        - bo nie będzie widać tych wieżowców.

        • 2 2

  • najlepsza jest propozycja

    W ankiecie, która mówi o wprowadzeniu na Stągiewną autobusów miejskich....To może jeszcze TIRy ?

    • 12 3

  • bardzo podoba mi sie

    Ten podcien z lukami na wizualizacji. Wreszcie cos odmiennego od prostych scian z oknami w parterze

    • 3 6

  • "Najbardziej powinien cieszyć fakt, że ul. Stągiewna wreszcie ma szansę wrócić do świetności sprzed II wojny światowej."

    Hotel Puro i podobne koszmarki, które powstaną po tej stronie Stągiewnej, raczej nie przystają do przedwojennej zabudowy tej ulicy.

    • 23 6

  • Zobaczymy . Szkoda ,że przebudowa nie dotyczy Długich Ogrodów do Bramy Żuławskiej .

    • 11 1

  • Architektom

    wyprano mózgi. Stawiają proste klocki, zapominając o pięknie i klasyce. Widać to na starych zdjęciach, ale jak to zrobić, kiedy w szkole nie uczyli? Takie wykusze, attyki, rzeźby naścienne i szczytowe czy ornamenty... To za trudne!!!

    • 28 2

  • A co z Spichrzową ?

    Chciałbym poznać całościowy plan ruchu drogowego w tym rejonie .
    Jeśli Stągiewna ma być deptakiem to rozumiem że Spichrzowa również.
    W takim stanie rzeczy jakaś forma ruchu musi być na Chmielnej. aż do Pożarniczej. Nie jest żadnym rozwiązaniem by zamknąć Stągiewną a umożliwić ruch samochodów na Spichrzowej.

    • 8 0

  • Jak widać na Starym zdjęciu (1)

    Były szerokie chodniki, szeroka jezdnia. Co się porobiło? Chodnik teraz na dwie osoby, ledwo można się wyminąć bez wchodzenia na jezdnię. Ulica praktycznie nieprzejezdna.

    • 19 5

    • Wydaje mi się, że teraz ulica jest węższa.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane