• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obiekt za 26 mln dla fanów latania

Michał Sielski
6 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Jest inwestor gotowy wyłożyć 26 mln zł i zbudować tunel aerodynamiczny w Gdyni. Miasto poszukuje już działki, na której mógłby stanąć jeden z najnowocześniejszych w Europie obiektów, który ma oferować ekskluzywną rozrywkę. Każdy będzie mógł spróbować w nim, jak można unosić się w powietrzu poruszającym się z prędkością 200 km/h.



Spróbowałbyś latania w tunelu aerodynamicznym?

Spadochroniarstwo to jedna z najszybciej rozwijających się dyscyplin sportowych w Polsce. Jeszcze kilka lat temu kojarzyło się jednak głównie z osobami, które z własnej, nieprzymuszonej woli wyskakiwały z całkowicie sprawnego samolotu. To już przeszłość, bo Europę - w tym także Polskę - podbijają tunele aerodynamiczne, które oferują podobne emocje przy znacznie wyższym poczuciu bezpieczeństwa. Nie lata się w nich bowiem 4 km nad ziemią, a metr nad siatką i to w towarzystwie instruktora, bądź nawet dwóch, którzy nie dopuszczają do tego, by komukolwiek mogło się coś złego stać.

Taki obiekt już niebawem ma zostać zbudowany w Gdyni.

- Spotkaliśmy się z inwestorami, którzy mają bardzo ciekawy pomysł. Jesteśmy na etapie przygotowania oferty inwestycyjnej, bo chcą kupić atrakcyjną działkę. Oczywiście muszą wystartować w przetargu i go wygrać, ale możemy pomóc we wskazaniu lokalizacji, które spełniają oczekiwania inwestora - mówi dyrektor Gdyńskiego Centrum Sportu Marek Łucyk.
Inwestor prowadzi już najnowocześniejszy tunel aerodynamiczny - Flyspot - który mieści się pod Warszawą. Kończy też budowę drugiego obiektu w centrum Katowic. Inwestycja w Gdyni miałaby być kolejną, która zagospodaruje popyt na ekskluzywną rozrywkę na Pomorzu.

Czytaj też: Mieszkanka Trójmiasta pobiła rekord Europy.

- Wbrew pozorom nie jest to oferta skierowana tylko do spadochroniarzy, czyli wąskiej grupy związanej ze skydivingiem. Oczywiście oni też trenują w naszych obiektach, ale latać może dosłownie każdy. I taka będzie nasza oferta. To po prostu ekskluzywna rozrywka, która przyciągnie do Gdyni ludzi z całego Pomorza i okolic - podkreśla Michał Braszczyński, prowadzący tunele aerodynamiczne w Warszawie i Katowicach.
  • W tunelu aerodynamicznym mogą latać nawet dzieci.
  • Treningi odbywają też w nich czołowi reprezentanci swoich krajów w konkurencjach spadochronowych.
  • Przy wyższych umiejętnościach to już świetna zabawa.
  • Tak wygląda obiekt pod Warszawą.

Szkoda kilku miejsc parkingowych na inwestycję za 26 mln zł?

Niebanalna ma być też architektura. Obiekt pod Warszawą został nagrodzony za najlepszą konstrukcję betonową w Polsce. Gdyński ma być dopasowany do miejsca, w którym stanie. I to jest właśnie kluczowa kwestia, bo inwestor najchętniej wybudowałby tunel pomiędzy halą Gdynia a Narodowym Stadionem Rugby zobacz na mapie Gdyni. Oznaczałoby to jednak likwidację części miejsc parkingowych, niezwykle cennych zwłaszcza podczas nakładających się na siebie imprez sportowych. Z jednej strony można to zrozumieć, ale z drugiej warto się zastanowić, czy przy Gdyńskim Centrum Sportu, przy którym są przystanki SKM, autobusów i trolejbusów, a w przyszłości także PKM, ważniejsza jest inwestycja za 26 mln zł czy kilka miejsc dla samochodów.

Jak działa tunel aerodynamiczny?

W teorii jest to bardzo proste. Sercem konstrukcji jest technologia, która pozwala na skierowanie pędu powietrza do komory, do której wchodzą śmiałkowie. W tzw. pozycji płaskiej, czyli brzuchem do dołu, lżejsze osoby mogą latać już przy wietrze o prędkości ok. 160 km/h. Najbardziej doświadczeni spadochroniarze, którzy potrafią wykonywać akrobacje w pozycji "head", czyli pionowo z głową skierowaną w dół, potrzebują już natomiast wiatru o prędkości dochodzącej do 300 km/h.

Kluczowe jest więc zastosowanie rozwiązań, które pozwalają na szybką regulację prędkości, bo sesja trwa z reguły 2 minuty i zdarza się, że po lekkiej dziewczynce do tunelu wchodzi czterech solidnych chłopów. Urządzenie służy też bowiem do treningów sportowych, które regularnie odbywają spadochroniarze. Choćby medaliści ostatnich mistrzostw Polski, wywodzący się z Trójmiasta.

Zobacz również: Sukces spadochroniarzy z Trójmiasta.

- Latanie w tunelu do dyscyplina sportowa, która ma ogromne szanse, by znaleźć się w programie Igrzysk Olimpijskich. Latanie pod muzykę, zawierające elementy gimnastyki artystycznej, podbija świat, a Gdynia ma ogromne tradycje w gimnastyce, więc będzie to nowe pole do popisu dla ambitnych trenerów i choreografów z wyobraźnią - mówi Bartosz Żukowski, instruktor spadochronowy i prawnik z Gdyni oraz kapitan drużyny srebrnych medalistów Polski w 4-way, czyli lataniu czteroosobowych drużyn w tunelu.
Kiedy konkrety?

- Sama budowa tunelu trwa ok. roku. Ale trzeba pamiętać, że po drodze są jeszcze żmudne procedury, które czasami mogą zająć drugie tyle. Jeśli jednak nie będzie przeszkód formalnych, to mamy już doświadczenie, kadrę, kontakty i relacje na całym świecie, które pozwolą nam organizować niebanalne imprezy i gwarantujemy, że będzie to miejsce, o którym będzie głośno nie tylko na Pomorzu. A także kolejne potwierdzenie, że Gdynia to najlepsze miejsce do zamieszkania w Polsce - podkreśla Michał Braszczyński.
Jednorazowa zabawa w warszawskim tunelu z instruktorem to koszt od 249 zł za jedno wejście. Im więcej czasu się wykupuje, tym tańszy wychodzi.

Tunele aerodynamiczne w Polsce

Jeszcze kilka lat temu rynek tuneli aerodynamicznych w Polsce raczkował, ale teraz powoli stajemy się europejską potęgą. Zaczęło się od budowanego w Gdańsku tunelu, który stoi pod Bydgoszczą. Jest to konstrukcja przenośna i sezonowa, służąca przede wszystkim amatorom. Możemy się jednak pochwalić najnowocześniejszymi obiektami na świecie, do których należy podwarszawski Flyspot, czy nowe konstrukcje w Katowicach i we Wrocławiu. Tunel aerodynamiczny jest też w Lesznie. Swoje centrum szkoleniowe mają też wojskowi spadochroniarze, którzy ćwiczą w Leźnicy Wielkiej koło Parzęczewa.

Opinie (212) 5 zablokowanych

  • przepraszam ale to chyba jakiś żart 26 BALONÓW? (4)

    za większy wiatrak?????

    nie wiem ale chyba osiagamy właśnie jakieś szczyty absurdu

    • 14 4

    • (3)

      Te Janusz, zbuduj że szwagrem Wieśkiem taniej.

      • 5 7

      • Janusz Chrystus weźmie turbinę z jakiegoś statku, podłączą to do motoru, siateczka na górę i jazda. Rozrywka gotowa. (2)

        I powie, że ja to bym zrobił za 200 tys., a resztę bym przygarnął dla siebie.

        • 2 0

        • a ty myslisz jeden z drugim kołku, że co to jest? (1)

          tunel aerodynamiczny do badania opływowości samolotów?

          to jest własnie duży wiatrak/śmigło wytwarzające odpowiednią predkość powietrza, zabezpieczony na dole kratą i tyle

          to nie jest rakieta na marsa

          • 5 1

          • Odlot lepszy niż po towarze z Monciaka

            A resztę z 200 tys. oddałbym ubogim.
            Sobie

            • 0 0

  • skok z instruktorem

    prawdziwy skok z instruktorem to koszt około 400zł. Wrażenia o niebo lepsze.

    • 6 1

  • tak się bawi warszawka

    • 9 0

  • coś tu śmierdzi (1)

    taki tunel a dokładniej tuba aerodynamiczna może stanąć w każdym wyższym już wybudowanym obiekcie. Nie potrzeba na to osobnej działki i wydawania 26mln!
    To tak jakby do sali ze ścianami to wspinaczki miasto miało by dać działkę?

    • 9 1

    • Dobrze, że ty się nie zajmujesz biznesem, bo nie masz pojęcia w temacie, ale węszenie sensacji na 2 km.

      • 0 1

  • (2)

    26mln zlotych???? Skad biora sie te sumy?

    • 8 0

    • Z tego że ktoś coś wycenia, sprzedaję a drugi kupuję.

      • 0 2

    • Co tyłek ściska, że się nie ma tyle kasy.

      • 0 2

  • kto na tym zarobi ponad 20 mln? (3)

    jaki jest koszt zakupu takiego urządzenia, który można postawić w wysokim pomieszczeniu? Nawet takim jak piętrowa galeria handlowa czy wysokie pomieszczenie w hali sportowej.
    W jakim celu miałby powstać pod to nowy obiekt? I na to ma dać miasto działkę? Na prywatną inwestycje dla snobów?
    Samo urządzenie to zapewne pestka, reszta to wałek.
    Warszawa i Katowice złapały się na haczyk, inne miasta nie dały się nabrać. Chcą wydać miliony na prywate i atrakcje dla bogatych, to niech sobie kupią działkę. Nie potrzeba na to hektarów.

    • 14 2

    • Tak wałek, kondominium żydowski masońskie chce oszukać Polaków.

      • 6 0

    • Uprzedzony i ograniczony umysł masz. Wszędzie wałek, wszędzie spisek.

      • 0 3

    • Ale czy ty nie wyczytałeś że właśnie oni chcą kupić? Zgłosili się do miasta żeby znaleźć dobrą lokalizację.

      • 2 1

  • (3)

    Polak to jednak rekin biznesu. Firma postawiła już coś takiego w Warszawie za podobne pieniądze, więc chyba wie co robi. Ale nie, Janusze doradcy ekonomiczni wiedzą lepiej. Pamiętam jak pisali na portalu o otwarciu salonu Porsche w Sopocie, znawcy z Golfów i Passeratti wiedzieli lepiej, już znali datę zamknięcia salonu. A tutaj taki psikus w postaci sprzedaży ponad 300 nowych samochodów rocznie. Biedny ten nasz kraj.

    • 9 8

    • Przyjdź i pogadaj z ludźmi od skoków (1)

      tych rzeczywistych, pogadaj z instruktorem, który nie jest w to umoczony. Dowiesz się, do czego taki obiekt się nadaje, o co w tym biznesie chodzi i kto na tym zarabia.

      • 3 4

      • czy to wazne? nie. wazne ze bedzie dobra zabawa a nie tylko narzekanie

        • 1 5

    • Dokaładnie. Wypowiada się troll internetowy, który nie wyobraża sobie, że można włożyć 26 mln w biznes.

      A jego źródłem informacji jest internet, gdzie na google poczyta sobie o tunelach aerodynamicznych w innych miastach i zacznie wypowiadać się, że to biznes nieopłacalny, a czemu to te 26 mln kosztuje, przecież można taniej, czemu tak drogo za 4 min. zabawy, skoki ze spadochronem przecież lepsze, a czemu ten biznesmen sam nie kupi sobie działki, kto przygarnie 20 mln zł przy tej inwestycji itp itd.

      • 3 2

  • kolejny przykład ze gryzon odleciał :D

    • 9 3

  • Czy jest program rozbudowy centrum handl. i sportowego taki,

    aby jego efekt był zarazem długofalowej strategii rozwoju i poszerzania oferty Galerii jak i Centrum Sportowego. Teren, który wskazano na szkicu to miejsce na granicy lasu, a las można przejmować tylko na cele publiczne więc i sportowe, ale trzeba mieć program wizje pilnych potrzeb? Natomiast po kilku latach od otwarcia przyszedł czas na rozbudowę Galerii Riviera. Do tej pory mieściło się w niej tylko ca 250 salonów, po przebudowie mogłoby być o ponad 100 więcej. Pocieszeniem dla klientów byłoby uruchomienia Centrum Usług, Hotelu, ..... np w miejsce parkingu, który w wersji - 1 i -2 , a częściowo i - 3 mógłby wejść pod ziemię i służyć dodatkowo jako zaplecze dla Miejskiego Stadionu, który przez wejściu Arki do Ekstraklasy zwiększy w dni rozgrywek także potrzeby. Taki nowy, znacznie lepiej przemyślany i bardziej przyjazny dla parkujących i b.wykorzystany.

    Centr.Sportu i Galeria pokazała, że jest to miejsce z dużym potencjałem. Dlatego należałoby w zamierzeniach powiększyć powierzchnię handlową centrum o dodatkowe 25 tys. mkw i ew. dodać Tunel i inne, aby osiągając jeszcze większy docelowo potencjał. Ponadto dobrze by było, aby dogadać się z PKP, SKM, PLK, PKM i wspólnymi siłami wybudować na działce powietrznej nad torami łącznik z ul.Świętojańska i peronami, chcąc zwiększyć liczbę klientów. Także miasto nie powinno przeszkadzać, a starać się dbać o komfort i zadowolenie wszystkich klientów, ponieważ zależy nam, aby Riviera była funkcjonalnym i przyjaznym miejscem nie tylko dla Gdynian i spełniała wszystkie najważniejsze funkcje nowoczesnego centrum handlowego i rozrywkowego.

    • 6 3

  • moze zadziala moze nie zadziala

    to nie dla mnie.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane